Voiko vatsatauti käynnistää synnytyksen ennen aikojaan?

Googlella löysin äkkiseltään, että täysiaikaisessa raskaudessa synnytys todellakin voi käynnistyä rajusta oksentamisesta. Mutta mites kun mulla on rv 34+0 tänään, voiko niin tosiaan käydä? Osaisko joki sanoa, voinko jotenkin itse yrittää ehkäistä sitä?

Toki soitan sitten päivystykseen/synnärille jos olo menee tosi huonoksi, mutta jos joku tietäis miten kannattaa toimia niin kiva.

En ole vielä oksentanut mutta eskarilainen aloitti aamuyöstä, että kai se on vain ajan kysymys. :x
 
en osaa vastata, mutta
Googlella löysin äkkiseltään, että täysiaikaisessa raskaudessa synnytys todellakin voi käynnistyä rajusta oksentamisesta. Mutta mites kun mulla on rv 34+0 tänään, voiko niin tosiaan käydä? Osaisko joki sanoa, voinko jotenkin itse yrittää ehkäistä sitä?

Toki soitan sitten päivystykseen/synnärille jos olo menee tosi huonoksi, mutta jos joku tietäis miten kannattaa toimia niin kiva.

En ole vielä oksentanut mutta eskarilainen aloitti aamuyöstä, että kai se on vain ajan kysymys. :x
En ymmärrä että eikö sinulla siis vielä ole sitä mahatautia, mutta panikoit valmiiksi vai onko sinulla jo huono olo, vaikka et ole vielä oksentanut? Minä en ole koskaan saanut mahatautia lapseltani, mutta enpä niitä muutenkaan sairasta kuin ehkä kerran kolmessa vuodessa. Samoin olen vain kerran saanut flunssan lapselta, vaikka hän on jo 4-vuotias ja on ollut ties kuinka monta kertaa flunssassa ja pärskinyt suoraan minun naamalleni. Aikuisille on onneksi ehtinyt kehittyä vastustuskyky aika monia tauteja vastaan.
 
....
Riippuu varmaan vatsataudin rajuudesta, itsellä on ollut norovirus joka vei lähes tajun kun nousi 40 kuume ja okesensi vaikkei ollut oksennettavaa..on ollut sellaisia missä käynyt parin tunnin välein vessassa, vesi pysyi sisällä, huono-olo oli koko ajan muttei oksetus fiilistä. Ja ennemmin sinuna pelkäisin kuivumista, raskaana ollessa kun tuo nesteytys on aika tärkeä.
 
no älä
ainakaan varmuuden vuoksi lähde synnärille sairastuttamaan siellä porukkaa.

Jos oikeesti synnytys käynnistyy niin sitten se käynnistyy ja menet synnyttämään. Mutta on aika epätodennäköistä, että pelkästä vatsataudista käynnistyisi. Toiset kun oksentaa läpi raskauden ilman sen ihmeempiä ongelmia. Etkä tosiaan tiedä vielä, että kuinka rajuna sen sairastat tai sairastatko ollenkaan.
 
Huijaatko? :D



Nesteytyksestä pitää tosiaan tietysti pitää huoli, se on selvä. En tietenkään lähde synnärille muuten vain, mutta kyllä sinne on heti mentävä jos tuntemuksia tulee. Olen nopea synnyttäjä.
En tiedä mihin sen vaikutus perustuu, ehkä placebo, tai sitten se vaan jotenkin neutralisoi mahahappoja tjt. :D
 
vieraas
Itselläni oli mahatauti kun olin raskaana (n. rv30 ) ja oksentelun seurauksena alkoi supisteleen säännöllisesti ja tuntuvasti. Mutta kun vihdoin sain jaffaa juotua niin että se pysyi sisällä, supistukset lieveni ja loppui.
 
"mmmmm"
Meillä noilla viikoilla syntynyt lapsi. 2,5 viikkoa keskolassa ja kotiin. Synnyttyään vietiin heti lisähapelle, vaikka 10 pistettä sai syntyessään. Itse hengitteli (ilman keuhkokonetta) koko ajan. Nenämahaletku alussa (liian aikainen imemään pullosta/rinnasta). Koululainen. Hyvin menee :) Mutta älä mieti liikaa. Relax !! Varmaan ilman mahatautia pääset :)
 
köks
"Onko totta, että jos nauttii kymmenen valkopippuria päivittäin, voi välttyä mahataudilta?"
Ei tuo taida ainakaan mitään virallista tietoa olla. Olen kyllä kuullut asiasta ennenkin ja selityksenä on se, että valkopippuri lisäisi mahalaukun limaneritystä ja limahan on luontainen suoja viruksia ja bakteereja vastaan. Voihan tätä kokeilla, jos haluaa.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila"

Minä en kyllä usko tuohon tippaakaan. Välillähän se mahatauti menee muutenkin ohi pelkällä etovalla ololla. Hiilitabletteja suosittelisin, jos jotain haluaa kokeilla. En ole varma pystyykö se sitomaan niitä viruksia ja toksiineja, jotka mahataudissa ne oireet aiheuttaa. Minulla on pari kertaa vesiripuli loppunut kuin seinään, kun aloitin hiilitabletit, mutta ei tietenkään voi olla varma olisiko se loppunut muutenkin...
 
"vieraana"
kyllä oikeasti voi. Odottaessani tytärtäni rv:lla 32 (tapahtui vuonna -96) meille rantautui raju mahatauti. Mulla alkoi supistelemaan rankan oksentelun ja ripulin takia ja jouduin sitten sairaalaan sen vuoksi. En enää muista mitä mulle tiputettiin suoneen (siis nesteytyksen lisäksi), mutta supistelut kuitenkin asettuivat muutaman päivän kuluessa. Lääkäri sanoi silloin että jos olisi ollut viikkoja enemmän niin olisi saanut vauva silloin jo syntyä, ja että onneksi saatiin supistelut asettumaan. Tyttö syntyi sitten aikanaan täysiaikaisena.
 
"Elli"
Mulle iski rotavirus rv 32 ja ambulanssi haki mut säännöllisesti supistelevana synnärille. Sain kortisonia ja jotain muutakin lääkettä & nestettä suoneen. Luojan kiitos, ei tarvinnu siinä kunnossa synnyttää. Olin tarkkailussa vielä vajaan viikon ja muutaman viikon päästä vauva syntyi :)
 
"Sara"
Meillä ei valkopippurit toiminu, kun yhden mahataudin aikaan testattiin. Jopa minä sain taudin vaikkei muhun ollut kertaakaan kymmenen vuoden aikana tarttunu lapsilta mahatauti :D
 
kyllä voi
Itellä oli rv 37 ja meille iski raju mahatauti. Kaks tuntia siitä kun olin oksentanut ja ripuloinut kerralla elmimistön tyhjäksi oli lapsi syntynyt. Ja sitä ennen ei mitään merkkiä et synnytys ois käynnistymässä. Se oli nopea ja helppo!:)
 
"sanna"
Mulla alkoi oksennustauti rv 33 ja supistelut melkein saman tien. Menin synnärille ja jouduin tiputukseen yön yli + sain supistuksen estolääkkeitä. Pääsin kotiin ja sain viikon verran suppareiden estolääkkeitä. No poika syntyi rv 34+6. Ja vietti neljä viikkoa keskolassa. Nyt täysin terve ja reipas 1v. <3
 
näin
Olin kolmattani synnyttämässä kun eräs äiti oli joutunu hätäsektioon istukan irtoamisentakia, oli siis o
mahataudissa....eli ilmeisesti sE oksentelu voi irrottaa istukkaa
 

Yhteistyössä