Voiko työnantaja määrätä kuka hoittaa sairasta lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23113356]ei lue,mutta mä nyt oletin,että on normi 8 tunnin työpäivä/yö. voihan se olla enempikin. tai vaikka vähempi.[/QUOTE]

juu, voi todellakin.. esim oma mieheni tekee yövuoroa 1915-0745, eli 12,5h... ja silleen... ei ehdi nukkua ku kaksi tuntia, jos lapsi sairaana....

[QUOTE="vieras";23113336]jos sun mies menee 19.00 töihin ni sehän pääsee jo 03.00 ja jos sä pääset 17.00 ni sä meet töihin 09.00
kai sun ukkos pystyy oleen lapsenkanssa 5 tunnin yöunilla.
mulla monesti semmoisia vuoroja,että pääsen töistä 02.00 eikä mun lapset mene päiväkotiin jollei mulla sitten ole työvuoroa aamusta esim. 10.00
lapset heräilee siinä 08.00 mutta kyllä sen ny poikkeuksellisesti jaksaa valvoo.[/QUOTE]

Mies tekee 12-13 vuoroja ja sitten pidemmät vapaat. Kotoa lähtee 19 maissa töihin ja tulee 7-8 välillä kotiin.

[QUOTE="krista";23113384]Onneksi minullakin on ihana mies ja paska pomo...

Valiettavasti sait tässä elämässä vaan ja ainoastaan "hyvän pomon"... Onko se edes pomo vai joku "sänkykumppani" joka katsoo kaiken sormien lävitse sen jälkeen kun olet levittänyt jalkojas tai "hyväilit sen paikkoja" !? Muista, hyvä pomo lähtee kun lähtee sinulta "hyvä plavelu".[/QUOTE]

missä kohtaa kirjotin et mulla on paska mies? :laugh: ihme oletuksia ja ap edelleenki laki on sen sun työnantajan puolella, eikä ketjuun saa kirjoittaa kuin yhdellä nikillä :D

[QUOTE="vieras";23113397]juu, voi todellakin.. esim oma mieheni tekee yövuoroa 1915-0745, eli 12,5h... ja silleen... ei ehdi nukkua ku kaksi tuntia, jos lapsi sairaana....[/QUOTE]

Voi voi elämä on

[QUOTE="vieras";23113397]juu, voi todellakin.. esim oma mieheni tekee yövuoroa 1915-0745, eli 12,5h... ja silleen... ei ehdi nukkua ku kaksi tuntia, jos lapsi sairaana....[/QUOTE]

Mun miehellä voi myös työvuoro alkaa vaikka kello 14 tai kello 17:15, ja kestää aamuneljään saakka. Siihen vielä työpisteen siivoukset, tilitykset yms päälle niin kello on hyvinkin yli kuusi aamulla ennen kun hän tulee kotiin.

En todellakaan töki häntä hereille kello 7:45 ja sano että hei hani, lähden nyt, hoida sinä nämä sairaana olevat lapset. Onneksi olen opiskelija ja saan olla lapsia hoitamassa kotona aina kun on tarvetta - tosin sitten uusin tenttejä, teen lisätehtäviä tunneilta poissaolojen takia, yms mukavaa.

[QUOTE="vieras";23113379]en laskenu työmatkoja mukaan,mutta kyllä kait sitä yhden vuorokauden voi valvoo.
jos ei miehes sitten hae sairaslomaa.

koita hakee sitä saikkua ja katso maksetaanko sulle palkka vai ei.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä :)

Joo ei oo työnantajan velvollisuus maksaa sulle palkallista vapaata vaan että sun mies saa nukkua hyvin. Jos toinen on kotona niin se kotona olia hoitaa lapset.

VAikka olisitte molemmat töissä päivävuorossa niin sun työnanantajalla on oikeus pyytää sun miestä toimittamaan työnantajan todistuksen siitä että ei voi olla töistä pois. Muuten olet palkatta pois.

[QUOTE="vieras";23113557]Aika mielenkiintoista. Meillä mies tekee 24h vuoroja, ilta-yö-aamu putkeen. Saattaisin viedä asian pidemmälle, jos meillä olisi tuollainen pomo..[/QUOTE]

Jaa että mihinkä pidemmälle? Avaa toki hieman :xmas:

[QUOTE="nnn";23113615]Ei kannata kertoa siellä duunissa kaikkea, suuresta suusta saa kärsiä koko perhe, et ole työnantajalle tilivelvollinen miehesi töistä tai työajoista!;)[/QUOTE]

Vaikka ei kertoiskaan niin työnantajalla on oikeus vaatia todistus miehen työpaikalta että mies ei voi jäädä hoitaan lasta. Ilma tuota todistusta työnantajalla on oikeus kieltäytyä maksamasta palkkaa lapsen sairastelun ajalta

[QUOTE="nnn";23113615]Ei kannata kertoa siellä duunissa kaikkea, suuresta suusta saa kärsiä koko perhe, et ole työnantajalle tilivelvollinen miehesi töistä tai työajoista!;)[/QUOTE]

Itse asiassa on tilivelvollinen. Työnantaja voi ihan lain mukaan vaatia todistuksen siitä että toinen vanhemmista on töissä jos toinen hoitaa sairasta lasta kotona. Molemmat ei voi olla kotona yhtäaikaa.

Lain mukaan ei taida olla oikeutta palkalliseen vapaaseen.

Mutta ne, jotka täällä puhuu, että voivoi eikö sitä nyt pärjää parin tunnin unilla yötöissä, niin ette itse ole tainneet kokeilla tehdä 12 h yövuoroa ja yrittää pysyä hereillä sen jälkeen? Melkein mahdoton tehtävä, jos on oikeesti joutunut rehkimään siellä töissä. Sitä paitsi, itse en pystyisi menemään 2h unilla siihen seuraavaan yövuoroon, kun varmaan tulisi hengenvaarallisia virheitä tehtyä ja kiva sitten selitellä jotain hoitovirheitä..

Ja en kokisi olevani sille lapsellekaan kovin luotettava hoitaja, jos olisin valvonut esim. kotiin tullessa sen 24 h (kaikki ei nuku ennen ekaa yötä) ja sitten vielä yrittäisin vahtia lasta 8h. Olen nimittäin tuossa tilanteessa mm. nukahtanut lehteä lukiessa aamupalapöytään yms.

Kuka pöljä kertoo työnantajalle kotioloistaan, kuten siitä onko mahdollista, että joku toinen hoitaa lasta. Työnantajalle ilmoitetaan vain, että ei pääse töihin kun hoitaa kotona sairasta lasta. Ei se kuulu työnantajalle pätkääkään, olisko lapsen hoi mahdollista järjestää vaikka naapurin jaskan mummon tai jonkun muun avulla.

[QUOTE="vieras";23114412]Kuka pöljä kertoo työnantajalle kotioloistaan, kuten siitä onko mahdollista, että joku toinen hoitaa lasta. Työnantajalle ilmoitetaan vain, että ei pääse töihin kun hoitaa kotona sairasta lasta. Ei se kuulu työnantajalle pätkääkään, olisko lapsen hoi mahdollista järjestää vaikka naapurin jaskan mummon tai jonkun muun avulla.[/QUOTE]

Mutta toisen vanhemman työvuoroja voi kysyä.

Kyllä se niin on, että jos toinen vanhimmasta on kotona, niin vain toiselle maksetaan sairaan lapsen hoidosta palkka. Työnanatajalla on oikeus kysyä toisen vanhemman työnantajalta mikä on tilanne ollut. Työntekijällä on velvollisuus kertoa totuus. Alle 10 vuotiaan äkillinen sairastuminen antaa mahdollisuuden TOISELLE vanhemmalle hoitaa kotona sairasta lasta. Mikäli tilanne perheessä on hankala, työntekijälle pyritään järjestämään 3 vapaata (esim toinen jo kotona olevista vanehemmista olisi 40 asteen kuumeessa), mutta tässä taoauksessa terveen vanhemman kotona oleminen on edelleen palkatonta. Näin ainakin palvelualalla.

T: Palkkraportoija

Näinpä. Minä en ole kertonut pomolle, että mies käy vuorotöissä. Vain lähimmät työkaverit tietävät asian, mutte heillekään ole kertonut miehen työvuoroja. Tällä viikolla olin juuri 3 päivää kotona (palkallisesti) sairasta lasta hoitamassa, jotta mies sai nukkua yövuoronsa jälkeen.

Vaikka ei kertoiskaan niin työnantajalla on oikeus vaatia todistus miehen työpaikalta että mies ei voi jäädä hoitaan lasta. Ilma tuota todistusta työnantajalla on oikeus kieltäytyä maksamasta palkkaa lapsen sairastelun ajalta

Miehen työnantaja voi kirjoittaa vaimon työnantajalle todistuksen, että mies on ollut sinä ja sinä päivänä töissä. Kellonaikoja ei tarvitse todistukseen laittaa. Onhan miehen työnantajallakin oikeus normaalijärkiseen työntekijään. Väsymystila vastaa humalatilaa, eikä kaikilla työpaikoilla voida pitää 'humalaista' ihmistä töissä.

Esim. teollisuudessa voi tulla työnantajalle satojen tonnien lasku väsyneen työntekijän tekemästä virheestä, kirurgi voi aiheuttaa potilaan kuoleman, rekkakuski voi nukahtaa rattiin ja lentokapteeni voi rysäyttää koko koneen alas.

[QUOTE="vieras";23114414]En usko. Mikä laki, mikä pykälä? Kaikissa töissä työnantajaa ei edes saa paljastaa kenellekään.[/QUOTE]

Tämä on sanottu monissa työehtosopimuksissa. Meidänkin. Siinä ei kuitenkaan vaadita ilmoittamaan kellonaikoja, joten päivämäärän pitäisi riittää todistukseen.

Minkäikäinen lapsi ja millä tavalla kipeä? Meillä ainakin kun lapset sairastaa niin harvoin tarvivat kovin suurta hoitamista. Haluavat vaan pötköttää sohvalla ja katsoa filmiä. Välillä kun tarjoaa jotain suuhunpantavaa niin aika helposti saisi itse levättyä tai jopa nukuttua jos tarve vaatii.

Minkäikäinen lapsi ja millä tavalla kipeä? Meillä ainakin kun lapset sairastaa niin harvoin tarvivat kovin suurta hoitamista. Haluavat vaan pötköttää sohvalla ja katsoa filmiä. Välillä kun tarjoaa jotain suuhunpantavaa niin aika helposti saisi itse levättyä tai jopa nukuttua jos tarve vaatii.

Ninpä, levättyä tai jopa nukuttua... et ole tainnut ikinä lepäillä väsyneenä, ei mene montaa minuuttia kun se lepo muuttuu nukkumiseksi. Kuka sitä lasta sitten valvoo??? Ei toki tarvi valvoakaan, se lapsi pysyy takuulla siinä sohvalla kattomassa filmiä....

Yhteistyössä