Voiko työnantaja määrätä kuka hoittaa sairasta lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Te, jotka noin vaan kuvittelette, että yövuoron jälkeen jaksaa hoitaa sairasta lasta, ette oo tainneet yötyötä tehdä. Sitä jaksaa muutaman kerran mutta summa summarum, univelka kasvaa ja säilyy. Ja mä esim teen 7 yötä putkeen yli 10 tunnin vuoroja, joten ei voi kuvitellakaan että voisin ilman nukkumista jaksaa. Laki on perseestä ja se menee juuri noin että kuvitellaan yökön jaksavan. Meillä tilanne on niin, että yleensä mies hoitaa sairasta ja minä nukun. Miehen työnantaja ymmärtää minun yötyöni. Nyt tosin lapset alkaa olla niin isoja, että osaavat olla itsekseen ja mä saan nukkua.

[QUOTE="vieras";23114414]En usko. Mikä laki, mikä pykälä? Kaikissa töissä työnantajaa ei edes saa paljastaa kenellekään.[/QUOTE]

Just. Kyllä mä luulen, että jos on ammatiltaan joku jamesbond, niin nää lastenhoitojutut on mietitty jo etukäteen. Tuskin sille vaimo soittaa tyyliin: "james, nyt heti pois sieltä irakista, nico-petterillä on korvatulehdus ja siwan iltavuoro alkaa"
Eli tuskin näitä supersalaiset duunit tässä keskustelussa niin oleellisia on.

Kävin työpaikan lääkärissä. Sain sloman ja reseptin, keuhkoputkentulehdus (on ollut vähän kipeä olo, mutta en arvannut tätä). Pomo sanoi ettei hyväksy sairasloman ja lääkärin joudun maksaamaan itse.
Soitin meidän työpaikan luottamusmiehelle. Hänen mukaan minulla on oikeitettu sairasloma, koska niin sanotusti sairaus on. Ja jos tulee lääkärilasku niin pitäisi tuoda suoraan luottamusmiehelle.

[QUOTE="alkup";23117990]Kävin työpaikan lääkärissä. Sain sloman ja reseptin, keuhkoputkentulehdus (on ollut vähän kipeä olo, mutta en arvannut tätä). Pomo sanoi ettei hyväksy sairasloman ja lääkärin joudun maksaamaan itse.
Soitin meidän työpaikan luottamusmiehelle. Hänen mukaan minulla on oikeitettu sairasloma, koska niin sanotusti sairaus on. Ja jos tulee lääkärilasku niin pitäisi tuoda suoraan luottamusmiehelle.[/QUOTE]

No aivan naurettavaa. Työnantajalla ei todellakaan ole oikeutta määritellä sairasloman tarvetta vaan lääkärillä. Ja tes määrittää sen kuinka kauan saat palkallisesti sairastaa.

[QUOTE="vieras";23114414]En usko. Mikä laki, mikä pykälä? Kaikissa töissä työnantajaa ei edes saa paljastaa kenellekään.[/QUOTE]

Itseasiassa mun miehen pomo on sellaisen aikoinaan meiltä vaatinutkin.

Mutta asiaan, minä pitäisin palkattoman vapaan. En todellakaan vois ajatella, että mies hoitas lasta yövuoron jälkeen.

Mutta onpa muuten todella epäoikeudenmukainen niille jotka tekee yövuoroa :( En oo tullu ajatelleeksi tätä ennen....

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;23118060:
Mutta onpa muuten todella epäoikeudenmukainen niille jotka tekee yövuoroa :( En oo tullu ajatelleeksi tätä ennen....

Mutta joutuu päivätyöläisetkin valvomaan öitä, sairaan lapsen kanssa ja muutenkin. Ei varmaan ole kenellekään pienen lapsen vanhemmalla tuntematonta mennä joskus kolmen tunnin pätkittäisellä yöunella töihin?

Mitä tulee tuohon ap:n tilanteeseen niin ymmärrän varsin hyvin työnantajaa. Ensin työntekijä soittaa että laps kipee, olen huomenna pois. Sanot ettei onnistu palkallisena. Yhtäkkiä onkin itse kipeä ja jää saikulle.... Rehellisesti, uskoisivatko kaikki tuosta vaan? :D

Vaan tiedättekö jos lapsi etävanhemmalla kipeänä ja etä tarvitsee vapaata hoitaakseen lapsen kuntoon se on palkatonta vapaata tai
vie lapsi lähivanhemmalla kipeänä lähivanhempi hoitakoot lapsen kuntoon, ei kuulemma kuulu etän olla siksi pois töistä.

[QUOTE="vieras";23113379]en laskenu työmatkoja mukaan,mutta kyllä kait sitä yhden vuorokauden voi valvoo.
jos ei miehes sitten hae sairaslomaa.

koita hakee sitä saikkua ja katso maksetaanko sulle palkka vai ei.[/QUOTE]

yhden vuorokauden valvoo helposti, yli sen alkaa tehdä tiukkaa.. mie olen nyt valvonut vuorokauden, nukkunut 4 tuntia ja vielä pitäisi jaksaa olla hereillä n. 5 tuntia.. ja hoitaa sairasta lasta.. ja meillä yövuorot on 11-15 tuntisia..

ap: kurjaa ettei työnantajalta löydy yhtään joustoa, mutta sun mihes voi kyllä hakea sairaslomaa illaksi, eli sairaslomaa voi hakea jos ei ole saanut nukuttua yövuorojen välissä ja jos työn laatu on sellaista ettei ole varaa nukahdella kesken kaiken

Mutta joutuu päivätyöläisetkin valvomaan öitä, sairaan lapsen kanssa ja muutenkin. Ei varmaan ole kenellekään pienen lapsen vanhemmalla tuntematonta mennä joskus kolmen tunnin pätkittäisellä yöunella töihin?

Mitä tulee tuohon ap:n tilanteeseen niin ymmärrän varsin hyvin työnantajaa. Ensin työntekijä soittaa että laps kipee, olen huomenna pois. Sanot ettei onnistu palkallisena. Yhtäkkiä onkin itse kipeä ja jää saikulle.... Rehellisesti, uskoisivatko kaikki tuosta vaan? :D

No eivät tietenkään uskoisi. Ap saa saa nyt palkallisen sairaslomansa epärehellisin keinoin, ja kannattaisi miettiä vähän nenäänsä pidemmälle miten tuo vaikuttaa työhön muuten. Toki jos on vakivirka niin on tavallaan turvassa, mutta ei takuulla ainakaan pomon suosikki tämän jälkeen...

[QUOTE="alkup";23117990]Kävin työpaikan lääkärissä. Sain sloman ja reseptin, keuhkoputkentulehdus (on ollut vähän kipeä olo, mutta en arvannut tätä). Pomo sanoi ettei hyväksy sairasloman ja lääkärin joudun maksaamaan itse.
Soitin meidän työpaikan luottamusmiehelle. Hänen mukaan minulla on oikeitettu sairasloma, koska niin sanotusti sairaus on. Ja jos tulee lääkärilasku niin pitäisi tuoda suoraan luottamusmiehelle.[/QUOTE]

Onpa kumma, ettei pomo uskonut tuollaista kusetussaikkua. Voit olla varma, että tästä eteenpäin sinua kyllä kytätään joka asiassa. Ja jos joskus pitää irtisanoa porukkaa, olet taatusti ensimmäinen lähtijä. Ihme pelleilyä sinulta!

Alkuperäinen kirjoittaja näin mieheni ex:ällä;23118106:
Vaan tiedättekö jos lapsi etävanhemmalla kipeänä ja etä tarvitsee vapaata hoitaakseen lapsen kuntoon se on palkatonta vapaata tai
vie lapsi lähivanhemmalla kipeänä lähivanhempi hoitakoot lapsen kuntoon, ei kuulemma kuulu etän olla siksi pois töistä.

Kuntapuolella ei muuten enää näin ole. Etävanhempi voi myös jäädä palkallisesti hoitamaan sairasta lasta.

[QUOTE="alma";23118526]Onpa kumma, ettei pomo uskonut tuollaista kusetussaikkua. Voit olla varma, että tästä eteenpäin sinua kyllä kytätään joka asiassa. Ja jos joskus pitää irtisanoa porukkaa, olet taatusti ensimmäinen lähtijä. Ihme pelleilyä sinulta![/QUOTE]

No ei kai se nyt ihan kusetussaikku ole, jos lääkäri on todennut keuhkoputken tulehduksen ja määrännyt lääkekuurin.

[QUOTE="vierailija";23118582]No ei kai se nyt ihan kusetussaikku ole, jos lääkäri on todennut keuhkoputken tulehduksen ja määrännyt lääkekuurin.[/QUOTE]

No sitten se on aikamoinen yhteensattuma. Koska ap ei edes tuntenut itseään sairaaksi, mutta sattui _jostain syystä_ menemään lääkäriin juuri silloin, kun tarvitsi vapaata hoitaakseen lasta. Vähän sama kuin juhlitun viikonlopun jälkeen haetaan saikkua vatsatautiin, kun oksettaa niin kovin :D:D:D

Yhteistyössä