Voiko työkkäri muka toimia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kanelipulla:
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Alkuperäinen kirjoittaja voi .....:
Kannattaisko itse hakea työtä, jos ei kelpaa, mitä tarjotaan. Työnantajat ei kyllä helpolla ota noin asennevammaisia töihinsä..

ASENNEVAMMAISTA??? ONKO SE ASENNEVAMMA JOS EI PÄÄSE TÖIHIN. Ja haluan mä sen nähdä kun joku sotkee -30 asteen pakkasessa valaisematonta tietä töihin...ei sitä kukaan halua tehdä. Voit toki itse jättää autosi kotiin ja polkea töihin. Ei kukaan sitä estä.

Asennevamma siksi, ettei ole haluja järjestää asioita, että voi ottaa työn vastaan.
Siksi kannattaakin tinkiä arjesta ja hankkia kulkupeli. Itse olen tehnyt niin enkä joudu kuskaamaan lapsi hoitoon fillarilla täältä korvesta.

Ja kaikki tuo muka osa-aikaisen palkalla??? Pontti oli jo tuolla aikaisemmin esitettykin. Samanlaista työtä kun oli tarjolla samasta kylästä bussimatkojen päästä...varmasti on ihmisillä nykyään paljon lainaa ja muita maksuja päällä, joten tuskin monikaan voi enää mistään mitään karsia pois.

Se kyllä vähän ihmetyttää, että jos niitä töitä samasta kylästä kerran oli tarjolla, niin miksi ei mennyt niihin toisiin töihin ja jättänyt työkkärin touhuja omaan arvoonsa.

Karenssia ei tule, jos on työkkärin osoittaman työn tilalle hankkinut toisen vastaavan. Tiedän, kun näiden(kin) asioiden hoitaminen on osa päivittäistä työtäni. (en silti ole työkkärissä töissä)

ei työkkäri voi velvoittaa autotonta työhön sellaiseen paikkaan johon ei ole julkista liikennettä. ainakaan karenssia ei ko. menettelyn tuloksena voi tulla. mutta jos ystävälläsi kuitenkin kulkee julkinen liikenne esim 5km päästä kodista niin silloin sitä on käytettävä. jos työnantaja ei suostu muokkaamaan työvuoroja julkisen liikenteen kanssa sopiviksi ja irtisanoo sillä perusteella työntekijän niin silloin on täysin oikeutettu päivärahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsajuu:
Entäs jos asia onkin tullut ilmi jotakin toista kautta??? Esim kaikkia henk.kohta avustajan töitä ei ole esim mol:in sivuilla vaan on osattava hakea esim kunnan kautta töitä siltä saralta...ja vielä jos ko. henkilö ei ollut edes työkkäriin ilmoittanut alunperinkään haluavansa tuollaista työtä, niin miksi sellaista tarjotaan? Ja mahtoiko olla vielä niin, että hän oli lapsien kanssa ollut tekemisissä. Eli siellä sitten joku järjenjättiläinen työkkärissä oli sitten päätellyt asiakkansa puolesta, että häntä SAATTAISI kiinnostaa kyseinen työ...eihän työkkäriä kiinnosta se et onko se työ mieluinen vai ei...
Esim meilläkin on kaikki henk.koht avustajan tarvitsijat kunnan sosiaalitoimen takana...on siis älyttävä sieltä kysyä. Tai sitten sosiaalitoimesta otetaan yhteyttä työkkäriin ja käydään sitten listaa läpi ja poimitaan sopivammat. On sitten samantekevää onko se työ miten kiinnostava.

No ahkera työntekijä ilmoittautuu itse töihin mol:n sivuilta. Ei siinä työkkäriä tarvita.

Sen takia työkkäri antaa töitä myös "ei niin kivoista" töistä, koska muutenhan ihmiset alkaa kovin tarkoiksi töistä. En mene tuohon koska on 10km päässä. Minä teen töitä vain alle 5km päässä koska kävelen töihin. En mene yötöihin/iltatöihin, koska plaah plaah.. En sit missään nimessä siivoa, ku en siitä tykkää... eikä mtiään ammattia alla.

Ei sitä niin vaan töistä luisteta koska ei HALUA!

Tarviiko sitä verorahoja ottaa, jos työt ei maistu! Tekis sitten vaikka pizzalähetti hommaa ja hakee sitä mukaan sitä työtä mitä kiinnostaa itse! Tarvitseeko sitä odottaa, että joku läväyttää lapun naamaan: MENE TUONNE!

Et siis ymmärtänyt höläsenpöläystä mitä kirjoitin...tyhmäkin osaa ilmoittauta netin kautta työttömäksi. Poinnti on vaan se, että työkkäri pistää sut töihin vaikka 100km päähän jos tykkäävät. Työ kuin työ.
Ja jos yhtään luit, niin hänellä ei ole korttia..mahtais poliisit riemastua kun kortiton tekee pitsalähetin työtä...

En ymmärrä yhtään tätä, et miten helvetissä joku jaksaa vetää meloneita toisten asioista...sitä paitsi...luitko yhtään et tämä ystävä EI OLE enää työkkärin listoilla, vaan aikoo mennä kolun penkille???? Et en sitten tiedä, et mitä ihmettä sä vielä vatvot hänen asioitaan?????

Tuo ei ollut suoraan sulle tarkoitettu, vaikkakin sun tekstin lainasin ja vastasin niinkuin sinulle. Tuo oli yleisesti tarkoitettu samoissa asioissa pohtiville.

Pizzalähetti oli vain kaukaa haettu esimerkki, voi olla siivooja, ruohonleikkaaja, jäätelönmyyjä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sylvie:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Olis varmaan pitänyt tomppelina, kun ei tajua hankkia esim. mopoa, kelkkaa tjms, jolla matkan pääsee nopeammin.

Siis kasvaako se raha puussa vai millä ihmeellä te niitä ostatte? Jos toinen on kotihoidontuella ollut ja siitä sitten työelämään siirtymässä, niin ei sitä rahaa oikeasti ole!!!! Ei sitä ole meilläkään varaa ostella mitään ylimääräistä vaikka molemmat töissä olemme. Hyvä kun yhden auton maksuista ja lainoista selvitään!!!!! Lasketteko ollenkaan sitä, että ihmiset maksavat laskuja, elämiseenkin menee rahaa ja tuohon vielä lainat yms vastikkeet päälle... Sitä kuule tekee tiukkaa vaikka miten pihistää.

No voi hyvää päivää! No jos tosiaan on noin peeaa, ettei ole rahaa laittaa ollenkaan mihinkään kuluvälineeseen esim. hyvään polkupyörään/kelkkaan, niin tarviiko töistä olla niin järkyn nirso?? Menköön naapuriin siivoon tai tehköön jotain esim. kesätyön tapaista sen aikaa, että saa rahat kaavittua kokoon sen verran että saa kulkuvälineen!

Ei sitä muillakaan töitä ole 2km päässä! Monet matkustaa jopa junalla 50km päivittäin! Luuletko että niillä välttämättä on rahaa ensimmäiseen kuukauteen laittaa rahaa junaan ku ei ole vielä palkkaa saanut???

Se on sitä pientä uhrausta katsos. Ottaa sitten pikavipin jonka maksaa ekasta palkkapussista!

Tuskin oli nirsoudesta kyse vaan siitä, että työ sijaitsee paikalla mihin hän ei pääse ilman, että kuluttaa tukon rahaa, että voi tehdä osa-aikaista työtä...ja lukiko siellä vielä et muutaman päivänä viikossa, 5t kerrallaan ja palkka alle 9e/tunti. En itsekään menisi!!!!!!!

Onko sulla luetunymmärtämis vaikeuksia?? ap sanoi että samanlaista työtä olisi kotipaikkakunnallakin ja nyt juuri tämä työkkärin antama työ on kaukana.

Kyllä silloin puhutaan nirsosta.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Kannattaisko itse hakea työtä, jos ei kelpaa, mitä tarjotaan. Työnantajat ei kyllä helpolla ota noin asennevammaisia töihinsä..

ASENNEVAMMAISTA??? ONKO SE ASENNEVAMMA JOS EI PÄÄSE TÖIHIN. Ja haluan mä sen nähdä kun joku sotkee -30 asteen pakkasessa valaisematonta tietä töihin...ei sitä kukaan halua tehdä. Voit toki itse jättää autosi kotiin ja polkea töihin. Ei kukaan sitä estä.

Asennevamma siksi, ettei ole haluja järjestää asioita, että voi ottaa työn vastaan.
Siksi kannattaakin tinkiä arjesta ja hankkia kulkupeli. Itse olen tehnyt niin enkä joudu kuskaamaan lapsi hoitoon fillarilla täältä korvesta.

Ja kaikki tuo muka osa-aikaisen palkalla??? Pontti oli jo tuolla aikaisemmin esitettykin. Samanlaista työtä kun oli tarjolla samasta kylästä bussimatkojen päästä...varmasti on ihmisillä nykyään paljon lainaa ja muita maksuja päällä, joten tuskin monikaan voi enää mistään mitään karsia pois.

Se kyllä vähän ihmetyttää, että jos niitä töitä samasta kylästä kerran oli tarjolla, niin miksi ei mennyt niihin toisiin töihin ja jättänyt työkkärin touhuja omaan arvoonsa.

Karenssia ei tule, jos on työkkärin osoittaman työn tilalle hankkinut toisen vastaavan. Tiedän, kun näiden(kin) asioiden hoitaminen on osa päivittäistä työtäni. (en silti ole työkkärissä töissä)

Jos hieman selkiytän asiaa...eli ystäväni sai tietää vasta pomoltaan, että avuntarvitsijoita olisi kylällä enemmänkin. Nämä verkostothan kulkevat ainakin täällä yhden ihmisen kautta joka toimii asiamiehenä. Ei siis mol:in sivuilta saa näitä tietää. Nythän ystäväni ei ole enää työttömänä työnhakijana työkkärissä, ilmoittautui kouluun ja nyt ilmoitti et olisi huomenna menossa työhaastatteluun . Ihan itse tämänkin hankki, ilman työkkärin sekavaa politiikkaa.

Onko sulla luetunymmärtämis vaikeuksia?? ap sanoi että samanlaista työtä olisi kotipaikkakunnallakin ja nyt juuri tämä työkkärin antama työ on kaukana.

Luetko itse ylimmän viestini???

Sanoo ihminen joka kirjoittaa miten sattuu......

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:

Jos hieman selkiytän asiaa...eli ystäväni sai tietää vasta pomoltaan, että avuntarvitsijoita olisi kylällä enemmänkin. Nämä verkostothan kulkevat ainakin täällä yhden ihmisen kautta joka toimii asiamiehenä. Ei siis mol:in sivuilta saa näitä tietää. Nythän ystäväni ei ole enää työttömänä työnhakijana työkkärissä, ilmoittautui kouluun ja nyt ilmoitti et olisi huomenna menossa työhaastatteluun . Ihan itse tämänkin hankki, ilman työkkärin sekavaa politiikkaa.

No mutta, tuohan oli hyvä uutinen!!!!!!!!!!!!! Eli jotut sitten voivat lopettaa herneiden vetämisen???? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:

Hienoa, onnittelut =) Oli se hyvä, että täällä otetaan näin vahvasti kantaa, ja jopa joku tuossa taisi aika ilkeästikin sanoa, sellaisen ihmisen asioista joista me emme tiedä muuta kuin pintapuoleisesti...Turha on mennä spekuloimaan sen enempää toisten rahantilanteesta, taikka järjen määrästä. Sitä järkeä kun ei ole kellään liikaa :D Eikä myöskään rahaa :laugh:

Ensinnäkin : Tottakai niitä töitä pitää itse etsiä! Mulle ei oo kertaakaan työkkäristä töitä tarjottu vaikka listoilla oon ollu monesti. Aina kesälomien ajaksi oon menny listoille et saan rahaa jos en saa kesätöitä. Mutta siis itse niitä töitä pitää etsiä! Ei kukaak kotoota tuu hakemaan ja töitä näyttämään. sitä varten on www.mol.fi
Toiseksi: se on ihan yleinen sääntö työkkärissä että ihmiset joilla ei ammattia (esim ylioppilaat) on ensin sen 5kk karenssissa. Ja jotta toi karenssi riittää, pitää hakea tiettyyn määrään kouluja että ei tuu lisää karenssia. eli siis koko ajan täytyy pitää yllä sitä aktiivisuutta eikä jäädä vaan kotiin makaamaan. Toi 5kk karenssi ei siis oo mikään työkkäritädin päähän pinttymä vaan koko suomessa yleisesti voimassa oleva lakipykälä.

Alkuperäinen kirjoittaja nintsku76:
Oma mielipide on, että jos joskus työttömäksi joudun, en kuuna päivänä mene työkkärin listoille.

no etpä sitten saa rahaakaan mistään kun työtön oot :) mä kyllä mieluummin oon työkkärin listoilla ja saan rahaa ku että oon nolla tuloilla työkkärin listoilta poissa.

Ja ei työkkärissä ja sen tädeissä mitään vikaa oo. ne vaan noudattaa sääntöjä mitä niille annetaan (lukuunottamatta muutamaa poikkeusta :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Äitini kanssa samalle kurssille "pakotettu" yh äiti sai karenssin koska kunta ei voinut 7 (sisältää viikonlopun ) päivässä järjestää 3 lapselle hoitopaikkaa.
Tääkin on niin epistä. Kunnalla on 2vkoa aikaa järjestää lapsille hoito mutta työkkärin kurssi voi alkaa jo viikon päästä. Missä ne lapset on sen viikon jos ei ole tuttavia ja sukulaisia auttamassa?

jos sä (tai tässä tapauksessa yh äiti) on työkkärin listoilla ja saa työttömyyspäivärahaa on sen edellytyksenä että ON KYKENEVÄINEN OTTAMAAN VASTAAN TYÖTÄ TAI KOULUTUSTA JOS SITÄ ON TARJOLLA. ELI SE TARKOITTAA ETTÄ LASTENHOITO ON OLTAVA JÄRJESTETTY!!!! Siis jo etukäteen.
karenssi oli täysin oikeutettu!!

tästä vois päätellä että työtönkin saa sitten viedä lapsensa kokopäivähoitoon, jo ennen kuin sitä työpaikkaa edes on, vai kuinka? näin ainakin sun viestin tulkitsen.
kuitenkin muissa yhteyksissä työttömät syyllistetään siitä että viedään lapset hoitoon ja TYÖSSÄKÄYVIEN lapsille ei sitten riitä paikkoja. mitä miten tämä sun viesti nyt sitten pitää tulkita?

Sitä tod.näköisesti ehtii töitä saamaan ennen kuin saa työkkäristä rahoja...Eikä minun hermot kestä kaiken maailman kissanristiäisiä mitä se työkkäri sitten keksiikin :laugh:

kyllä varmasti ehtii. Etenkin kun työkkäri ei niitä rahoja maksa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pilkunviilaaja:
Sitä tod.näköisesti ehtii töitä saamaan ennen kuin saa työkkäristä rahoja...Eikä minun hermot kestä kaiken maailman kissanristiäisiä mitä se työkkäri sitten keksiikin :laugh:

katos kun ei ne kaikki sitä tiiä, luulevat että rahaa saa työkkäristä,kelasta,sossusta jne... kai sentään tietäävät et verovirasto voi ottaa takasinkin..

tää nyt on vähän asian vierestä, mutta kerron kuitenkin...
Mulla oli työkkärin kautta järjestetty työhaastattelu eräälle huoltamolle omalla paikkakunnalla.
Haastattelija kysyi, onko minulla auto käytössäni, että pystyn kulkemaan työmatkan (n. kilometri), vastasin että ei, kun matka todella lyhyt ja pystyn kulkemaan sen kävellen tai polkupyörällä.
Haastattelu meni hyvin, ja lupasivat työkkäriin ilmoittaa saanko paikan. Seuraavalla viikolla työkkäristä soitettiin, että en ko paikkaa saanut, koska työnantaja oli epävarma selviydynkö työmatkasta ilman autoa !!!

Alkuperäinen kirjoittaja sossun täti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä niin sitten ei ole oikeutettu päivärahaan. Seuraavaksi sitten sosiaalitoimiston pakeille.

Työtön ei saa sossustakaan rahaa, jos ei ole työnhaku voimassa. Sittenkin ne yleensä peritään takaisin, jos makhdollista.

Mutta jos todetaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä niin uskon että soskusta saa elämiseen rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpas alentava kommentti:
VOI PYHÄ SYLVI.. jos joku kirjoittaisi minusta näin alentavaan sävyyn, vetäisin lättyyn!!!!!
Itselläsi ei taida juuri järkikulta pakottaa kun noin jaksat toista nälviä!!! Mitäs jos kasvaisit aikuiseksi???

Minusta sitä ei paljon järkikulta pakota, joka asuu maaseudulla ilman keinoa liikkua paikasta toiseen. Ja sitten ruikuttaa että työvoimatoimiston pitäisi vain ymmärtää kun toinen on ihan itse, tieten tahtoen, tehnyt elämästään vaikeaa. Kyllä minä ainakin mietin kuinka mahdollisesti kuljen töihin kun muutimme 40 km päähän työpaikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sama vierailija:
VOI PYHÄ SYLVI.. jos joku kirjoittaisi minusta näin alentavaan sävyyn, vetäisin lättyyn!!!!!
Itselläsi ei taida juuri järkikulta pakottaa kun noin jaksat toista nälviä!!! Mitäs jos kasvaisit aikuiseksi???

Minusta sitä ei paljon järkikulta pakota, joka asuu maaseudulla ilman keinoa liikkua paikasta toiseen. Ja sitten ruikuttaa että työvoimatoimiston pitäisi vain ymmärtää kun toinen on ihan itse, tieten tahtoen, tehnyt elämästään vaikeaa. Kyllä minä ainakin mietin kuinka mahdollisesti kuljen töihin kun muutimme 40 km päähän työpaikasta.

Olen tätä asiaa pohtinut parin kaverin kanssa, ja mietimme sitä et mikä ihmeen tarve on toisia moittia jokaisen omista valinnoistaan??? VARSINKAAN KUN NE EI KENELLEKÄÄN MUULLE KUULU!! Jokaisella on varmasti jotain parannettavaa omassa elämässään, ei me täydellisiä olla...ei läheskään. Oma anoppini on asunut maalla koko ikänsä ja pärjännyt loistavasti ilman ajokorttia. Lähimpään kauppaan on matkaa 14km, samoin muihin palveluihin. Siltä joskus kysyin, että eikö sua yhtään haittaa se , että kulkemaan pääsee huonosti. Eipä haitannut, ei hän ole siihen kuollut. Bussiin pääsee ja kyläkuljetuskin toimii. Yleensähän nuo tiet ovat aika kamalissa kunnossa, on monttua monenlaista ja jokaisessa tien vieressä on kelirikko-merkki. Ei siis tarvitsekaan mitään erityistä huolenpitoa.

Itse en myöskään ymmärrä sitä, että täällä on muutama haukkunut kyseistä äitiä asennevammaiseksi. Ei kyse ole asennevammasta, jos työtä on vain muutaman kertana viikossa. Kun palkkapäivä koittaa, niin mahtaakohan se korvata edes kaikkia matkakuluja kokonaisuudessaan? Olipa sitten kyseessä oma auto tai bussi! Bensan hinta kun ei ole mitenkään halpaa...ja bussimaksutkin on joka puolella erisuuruisia. En tiedä minkälaista logiikkaa jotkut käyttävät, mutta itse ainakin haluan, että pystyn omalla palkallani maksamaan autoni kaikki kulut, omat laskuni...samoin mieheni maksaa omasta palkastaan hänen autonsa kulut, omat laskunsa yms. Yhteisesti sitten maksamme muut kulut...Ja kun nyt oikein järkeillään, niin tuskin tuolla muutamalla sadalla eurolla saa kaikkia kuluja maksettua! Joten yhtä tyhjän kanssa! Eikä ne siellä päivähoidossakaan lapsia ilmaiseksi pidä...
Ei se elämää vaikeuta se ajokortin puute jos kulkemaan pääsee ihan bussillakin. Tässä kohtaa sitä elämää on vaikeuttanut työkkäri joka ei ajattele muuta kuin tilastoja. Ihmettelen vaan työkkärin tapaa toimia, jos kerran samalta kylältä löytyy työtä ihan bussiyhteyksien päästäkin. Miksi sitten tarjota työtä jostakin jumalan seljän takaata, minne ei pääse muuta kuin taksilla??? Ja jos työstä ei saa kuin kuussa sen muutaman sataa euroa, niin ei sinne kannata lähteä kovinkaan pitkän matkan takaa edes ajamaan.Ei, jos ei halua harrastaa hyväntekeväisyyttä.

Mutta toivotan kuitenkin tälle äidille paljon onnea työnhakuun.Ja tähän loppuun vielä eräs tarina kylämme miehestä, joka arkiaamuisin kulkee bussilla kirkolle, sieltä hyppää toiseen bussiin ja ajaa kaupunkiin töihin. Pisti auton pois, kun sen kustannukset olivat suuremmat kuin bussilla liikkuminen.Ei ole katunut päivääkään.Taisi ajokortinkin käydä luovuttamassa poliisille...ei siis kaikki ihmiset ole ajokortistaan kiinni vaikka maalla asuvatkin. Kyllä ne on ihan muut seikat mitkä elämää vaikeuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ha:
Alkuperäinen kirjoittaja pilkunviilaaja:

katos kun ei ne kaikki sitä tiiä, luulevat että rahaa saa työkkäristä,kelasta,sossusta jne... kai sentään tietäävät et verovirasto voi ottaa takasinkin..

Voe voe...ei voi tietää, kun en ole työtön ollut ikinä... :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei työkkäri voi velvoittaa autotonta työhön sellaiseen paikkaan johon ei ole julkista liikennettä. ainakaan karenssia ei ko. menettelyn tuloksena voi tulla. mutta jos ystävälläsi kuitenkin kulkee julkinen liikenne esim 5km päästä kodista niin silloin sitä on käytettävä. jos työnantaja ei suostu muokkaamaan työvuoroja julkisen liikenteen kanssa sopiviksi ja irtisanoo sillä perusteella työntekijän niin silloin on täysin oikeutettu päivärahaan.

Kävelisitkö itse joka aamu melkein viisi kilometriä ja veisit myös kävellen lapset hoitoon joska tekisi vielä lenkkiä. Illalla sitten samanmoinen rinki takaisin kotiin. Tuskin tuollaista ihan väsymättä jaksaisi.
Itse olisin melkein kymmenen kilometrin kävelystä päivittäin aika poikki, saatika jos päätepysäkiltä olisi vielä pari kilometriä töihin.
Kannattaa kuitenkin järjellä miettiä mikä kannattaa.....

Alkuperäinen kirjoittaja sama vierailija:

Olen tätä asiaa pohtinut parin kaverin kanssa, ja mietimme sitä et mikä ihmeen tarve on toisia moittia jokaisen omista valinnoistaan??? VARSINKAAN KUN NE EI KENELLEKÄÄN MUULLE KUULU!! Jokaisella on varmasti jotain parannettavaa omassa elämässään, ei me täydellisiä olla...ei läheskään. Oma anoppini on asunut maalla koko ikänsä ja pärjännyt loistavasti ilman ajokorttia. Lähimpään kauppaan on matkaa 14km, samoin muihin palveluihin. Siltä joskus kysyin, että eikö sua yhtään haittaa se , että kulkemaan pääsee huonosti. Eipä haitannut, ei hän ole siihen kuollut. Bussiin pääsee ja kyläkuljetuskin toimii. Yleensähän nuo tiet ovat aika kamalissa kunnossa, on monttua monenlaista ja jokaisessa tien vieressä on kelirikko-merkki. Ei siis tarvitsekaan mitään erityistä huolenpitoa.

Itse en myöskään ymmärrä sitä, että täällä on muutama haukkunut kyseistä äitiä asennevammaiseksi. Ei kyse ole asennevammasta, jos työtä on vain muutaman kertana viikossa. Kun palkkapäivä koittaa, niin mahtaakohan se korvata edes kaikkia matkakuluja kokonaisuudessaan? Olipa sitten kyseessä oma auto tai bussi! Bensan hinta kun ei ole mitenkään halpaa...ja bussimaksutkin on joka puolella erisuuruisia. En tiedä minkälaista logiikkaa jotkut käyttävät, mutta itse ainakin haluan, että pystyn omalla palkallani maksamaan autoni kaikki kulut, omat laskuni...samoin mieheni maksaa omasta palkastaan hänen autonsa kulut, omat laskunsa yms. Yhteisesti sitten maksamme muut kulut...Ja kun nyt oikein järkeillään, niin tuskin tuolla muutamalla sadalla eurolla saa kaikkia kuluja maksettua! Joten yhtä tyhjän kanssa! Eikä ne siellä päivähoidossakaan lapsia ilmaiseksi pidä...
Ei se elämää vaikeuta se ajokortin puute jos kulkemaan pääsee ihan bussillakin. Tässä kohtaa sitä elämää on vaikeuttanut työkkäri joka ei ajattele muuta kuin tilastoja. Ihmettelen vaan työkkärin tapaa toimia, jos kerran samalta kylältä löytyy työtä ihan bussiyhteyksien päästäkin. Miksi sitten tarjota työtä jostakin jumalan seljän takaata, minne ei pääse muuta kuin taksilla??? Ja jos työstä ei saa kuin kuussa sen muutaman sataa euroa, niin ei sinne kannata lähteä kovinkaan pitkän matkan takaa edes ajamaan.Ei, jos ei halua harrastaa hyväntekeväisyyttä.

Mutta toivotan kuitenkin tälle äidille paljon onnea työnhakuun.Ja tähän loppuun vielä eräs tarina kylämme miehestä, joka arkiaamuisin kulkee bussilla kirkolle, sieltä hyppää toiseen bussiin ja ajaa kaupunkiin töihin. Pisti auton pois, kun sen kustannukset olivat suuremmat kuin bussilla liikkuminen.Ei ole katunut päivääkään.Taisi ajokortinkin käydä luovuttamassa poliisille...ei siis kaikki ihmiset ole ajokortistaan kiinni vaikka maalla asuvatkin. Kyllä ne on ihan muut seikat mitkä elämää vaikeuttaa...

Totta, ei se ajokortin puute vaikeuta elämää yhtään. On niitä suurempiakin ongelmia olemassa. Ja hätäkös tuolla jos bussit kulkee!?