Voiko töniminen ja lyöminen olla lapsella normaali, ikään kuuluva kehitysvaihe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Oltiin leikkipuistossa kaksivuotiaani kanssa, ja siellä oli vähän vaille kolmivuotias poika, jolla oli koko ajan valtava tarve lyödä ja töniä poikaani. Minun poikani olisi iloisena halunnut leikkiä, mutta kun tämä toinen alkoi heti tuuppia, lopulta poikani alkoi karttaa tätä toista poikaa.

Kaksi kertaa tämä poika onnistui tuuppaamaan lapseni kumoon ja kerran huitaisemaan, joista hänen äitinsä torui ihan asianmukaisesti lastaan, siinä ei mitään. Mutta sen lisäksi noin 10 kertaa tämä poika yritti vielä käydä lapseni kimppuun, mutta joko pojan äiti tai minä ehdimme estämään. Tämä kaikki tapahtui tunnin sisällä.

Minun poikani ei ollut mitenkään tunkeileva tms., meni vain aluksi noin 1,5 metrin päähän, sanoi "Moi" tms. , olisi halunnut leikkiä. Tämä toinen poika yritti monta kertaa hyökätä takaapäin, kun minun poikani ei nähnyt häntä. Muiden kimppuun en nähnyt hänen käyvän, tosin minun poikani oli ainut häntä nuorempi lapsi.

Pojan äiti sanoi että hänen pojallaan on sellainen kehitysvaihe jolloin pitää lyödä ja töniä toisia.

Jäi mietityttämään, onko tosiaan joillain lapsilla tuollaisia, ja voiko se tosiaan olla ihan normaali, ikään kuuluva vaihe? Minusta se oli suorastaan pelottavaa, ja tuntui kyllä häiriintyneen lapsen käytökseltä.

Mun psykologi kerto mulle joskus, että poikien kehityksessä ne tuuppii toisia poikia ja kun toinen poika tuuppaa takasin on tehty ns. sinunkaupat ja leikki voi alkaa, kun taas tytöt tyytyy siihen voiks leikkii mun kanssa. Eli kyllä se voi olla joku ohimenevä vaihe.

[QUOTE="äiti";23524999]On normaalia, hienoa kun äiti puuttui asiaa. Käytös on myös huomion hakemista. Menee kuitenkin ajallaan ohi kunnes ilmenee uusi juttu.[/QUOTE]
Ok, en ole vaan koskaan nähnyt, ei ole paljon kokemusta lapsista, esikoinen vasta itsellä. Hyvä tietää että tuollaista voi tulla, omallakin siis voi olla sama edessä.

Lapsen äiti kyllä oli todella hyvin tilanteen tasalla, ja käyttäytyi niin kuin pitääkin, ja pahoitteli lapsensa käytöstä, pisti lapsensa pyytämään anteeksi lapseltani tms.

On kun on pikkulapsista kyse. Se on ihan sattuman kauppaa, minkälainen lapsi syntyy. Meillä toinen ei ole koskaan yrittänyt lyödä ketään, toinen huitoi pienenä ihan pienestäkin asiasta muita, aloitti joskus 8kk ikäisenä. Aika paljon töitä on tehty jäkimmäisen kanssa :)

Onhan tuo periaatteessa normaalia, mutta ei sitä silti pidä hyväksyä. Mielestäni tuollaiselle tönivälle ja lyövälle lapselle pitäisi opettaa kädestä pitäen miten kaveriin otetaan kontaktia ja miten kaverin kanssa leikitään. Yleensä lapsi oppii uudet tavat aika pian, koska kaverin kanssa leikkiminen on kivempa kuin sivuun jääminen.

normaalia, valitettavasti. Itsellä 3v, joka tällä hetkellä mieluusti kävisi iholle. Paljon useammin joutuu puuttumaan leikkeihin kuin vaikka vuosi sitten. Kai se sinnikkyydellä ohi menee.

Meillä myös just 3 täyttänyt poika joka tykkää töniä ja läpsiä, aihe on pöydällä lähes päivittäin. Joka kerta kielletään kun huomataan että tekee näin ja on juteltu pojan kanssa asiasta, mutta ei oo ainakaan vielä tämä kiusallinen tapa kitkeytynyt. Isoveljensä on taas ihan vastakohta pienemmälle, ei ole ikinä tarvinnut tämän asian tiimoilta komentaa.

On, ikävä kyllä. Mutta ei onneksi kaikilla lapsilla tule tälläista vaihetta, minulla 1/4 lapsista käyttäytyy kuvaamallasi tavalla, ikää 3v. Muut (isommat)n eivät koskaan käyneet tälläistä vaihetta (oiskohan jäänyt lapsiluku pienemmäksi, mene ja tiedä

Yhteistyössä