Onko tämä nyt asiallista ja ammattitaitoista käyttäytymistä opettajalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei nimeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun kerroit nuo traumat ym. niin ymmärrän kyllä hyvin :hug:
kun kerta siellä kasvatusneuvolassa käytte niin onko poikasi saanu mitään psykoterapiaa?
Semmonen vois auttaakin, pitkä tiivis psykoterapia jakso.
onko semmosesta ollu puhetta koskaan?

Mein esikko on vuosia käynyt psykoterapiassa, nyt suunitellaan sen lopettamista vuoden loppuun.
Ihan ekat terapiakäynnit olikohan 3 vuotiaana. Sit tuo tiivis terapia alkoi 5 vuotiaana (on nyt 9v ).
Traumat varhaislapsuudesta, isästä johtuvia.

Ei kyllä oireillut samalla tavalla, tai ehkä siihen auttoi se kun niin aikasiin kaikki tuo alkoi.
Perheneuvolassa käytiin vuosia kans.
Koulun kanssa tenty myös tiiviisti työtä mutta ne kyllä liittyy ihan toisiin asioihin, dysfasiaan, lukihäiriöön.... Mutta kyllä ne traumat lapsuudesta vielä joskus himpun verran heijastuu elämään.

Sinä viimekädessä päätät lapsesi koulunkäynnistä - olet hänen huoltajansa. Opettajat tai muut viranomaiset eivät voi tehdä mitään päätöksiä ilman sinun lupaasi. Siksi kaikki tahot odottavat sinun toimivan ja päättävän lapsen paikan koulussa. Jos pienryhmässä kaikki meni hyvin, niin sinun tulisi ensi kädessä vaatia lapsen siirtoa takaisin sinne. Muista - sinä päätät - ei opettaja, hän toimii sinun päätöksesi mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ei nimeä:
Ettekö te lue mitä mä kirjoitan?

Tavallista koulua käy, ei ole oppimisvaikeuksia. Viime vuoden pärjäsi hienosti, kun sai olla pienryhmässä. Siellä tykkäsi olla ja jaksoi käyttäytyäkkin. Nyt opettaja on sitä mieltä, ettei se ole lapseni paikka eikä häntä sinne laiteta muutoin kuin rangaistukseksi.

Ekassa viestissa kerroit eskarista asti jatkuneista vaikeuksista, joten suo anteeksi väärinkäsitykset. Jos pienluokalla sujui hyvin, yritä saada lapsesi sinne takaisin ja ole tiukkana palaverissa. Onko sinulla hyvää ystävää, kenen kanssa voisit tuulettaa ajatuksiasi?

Mä olen oikeastaan ajanut pois kaikki ystäväni. Ei mulla ole enää ketään. En jaksanut tuossa aiemmin pitää yhteyksiä heihin, kun omat surut musersivat alle.. vetäydyin yksinäisyyteen, ja nyt saan siellä sitten olla. Oma vikani vain.

En jaksa äidillenikään joka päivä itkeä. Hänkin on huolissaan, enemmän kuin ikinä aiemmin. Huomaan sen. Enkä halua kaataa enempää äitini niskaan. Sinnittelen yksin. Kunhan vain pääni kestäis tässä mukana.. etten oikeasti sekoaisi. Kai mä muuten selviän.

Tokaluokkalaisella lapsellani on vaikeaa koulussa. Tiedän sen, ja olen hakenut siihen apua eskari-iästä saakka. Olen käyttänyt lasta kasvatusneuvolassa siitä saakka, hänelle on tehty tutkimuksia, pidetty yhteispalavereja opettajien ja kasvatusneuvolan kanssa, aloitettu lisää tutkimuksia yms.

Nyt kun koulut alkoivat, luokanopettaja vaihtui. Tuli ihan uusi opettaja. Ensimmäisen kerran kun hän oli yhteydessä minuun, hän tuli melkein linjoja pitkin ja sanoi että lapseni on vaihdettava koulua, että tuossa koulussa ei voi jatkaa. Kerroin että otan yhteyttä kasvatusneuvolaan ja että järjestän yhteispalaverin yms. Kasvatusneuvolankin työntekijät ovat olleet yhteydessä opettajaan, joten pitäisi olla tietoinen siitä että minä _yritän_ tehdä kaikkeni lapsen suhteen.

Tänään kurkkasin reppuvihkoon.. opettaja on kirjoittanut sinne jokaiselta viikolta kaiken negatiivisen, mitä lapseni on koulussa tehnyt.

"Viikko 33: kiroilua

Viikko 34: Tytön nipistys, opettajan lyöminen

Viikko 35: tehtävistä kieltäytymistä, tunnilla ääntelyä, kiroilua

Viikko 36: tehtävistä kieltäytymistä, yritti hyökätä avustajan kimppuun.
Maanantaina käyttäytyi huonosti jonossa. Tiistaina löi minua käteen viidesti ja kerran avokämmenellä korvaan.
Keskiviikkona...."

Siis ihan oikeasti. Minä tiedän, että lapsella on käytöshäiriöitä. Minä tiedän, että koulussa on ongelmia. Minä olen yrittänyt kaikkeni auttaakseni lastani, olen hakenut apua, pitänyt palavereja, tehnyt jumalauta viimeisillä voimilla kaikkeni, jotta lapseni paha olo menisi pois ja hän voisi olla tavallinen pieni poika. Mutta kun mä en pysty parantamaan lastani, en ole terapeutti, en ihmeidentekijä!!

MITÄ mä teen kaikella tuolla seikkaperäisellä tiedolla? Ilmoittako opettaja jokaisen oppilaan kotiin kiroilut ja tunnilla "ääntelyt" (??) yms?? En vähättele lapseni tekoja, uskon, että hän on varmasti yrittänytkin lyödä, ja niin ei saa tehdä, mutta mä olen kuvitellut että opettajat on aikuisia? Miksi ne antaa 7-vuotiaan lyödä itseään "viisi kertaa käteen ja kerran avokämmenellä korvaan"?? MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun? Olla siellä valmiina estämässä, kun opettaja ei näköjään osaa tehdä muuta kuin ottaa iskuja vastaan??

Ihan oikeasti, te ette ymmärrä miltä musta tuntuu. Mä olen yrittänyt, nyttenkin olen yrittänyt ja ilmoittanut siitä vielä opettajalle. Olen sanonut että uskon poikani käytöshäiriöt, ja että YRITÄN tehdä jotain! Mitä opettaja luulee saavuttavansa tuommoisella listauksella? Mä en käsitä, mä oon voimaton, toivoton, väsynyt.

Mä vaan itken. Ja romahdan. Nyt just. En jaksa enempää tätä.

Tuollaisia lapsia oikeasti on, tarvitsisvat henilökohtaisen avustajan. Hanki sille diegnoosi tai laita rajat.
Lapset ovat jotkut nykyään kauheita! Onneksi selvisi jo nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun?
Vaatia entistä voimakkaammin lapsen siirtoa erityisluokalle? Sanoa rehtorille, että lapsi ei tule kouluun ennen kun hän pääsee sellaiselle luokalle, missä häntä osataan käsitellä ja auttaa?

Tuo oli tosi oikein sanottu. Erityisluokalle, pienryhmään. Lapsesi ei ole vielä kypsä. Ei sitä satujakaan voi vanhemmille kertoa kun ei koulussa pärjää.

huomasin, että kyseessä on tyypillinen tapaus. Ensinnäkin pitää sanoa, että opettaja on toiminut kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Jos luokalla on aggressiivinen lapsi, tulee kaikki (!) lyönnit ym. uhkatilanteet kirjata ylös ja ilmoittaa huoltajalle. Miksi muuten poika on yleisopetuksen luokassa? Varsinkin kun oli kerran viime vuonna pienluokassa?
Aloituksessasi syyllistit omasta pahasta olosta vain typerää ja itsekästä opettajaa, mutta jatkoviesteistäsi ilmeni sinun oman elämäsi vaikeudet, jotka eivät siis millään tavalla ole opettajan aiheuttamia. Vanhempien on usein vaikea tajuta, että opettajalle sinun lapsesi on vain yksi kahdestakymmenestä, ei yhtään sen tärkeämpi kuin kukaan muukaan. Hän on kaikkien opettaja eikä vaan sinun lapsesi kaitsija. Nyt teet sekä lapsellesi, että lapsesi luokkatovereille ison palveluksen ja vaadit lapsellesi välitöntä siirtoa erityisluokalle. Noilla taustatiedoilla se on hyvinkin nopea prosessi.

Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
huomasin, että kyseessä on tyypillinen tapaus. Ensinnäkin pitää sanoa, että opettaja on toiminut kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Jos luokalla on aggressiivinen lapsi, tulee kaikki (!) lyönnit ym. uhkatilanteet kirjata ylös ja ilmoittaa huoltajalle. Miksi muuten poika on yleisopetuksen luokassa? Varsinkin kun oli kerran viime vuonna pienluokassa?
Aloituksessasi syyllistit omasta pahasta olosta vain typerää ja itsekästä opettajaa, mutta jatkoviesteistäsi ilmeni sinun oman elämäsi vaikeudet, jotka eivät siis millään tavalla ole opettajan aiheuttamia. Vanhempien on usein vaikea tajuta, että opettajalle sinun lapsesi on vain yksi kahdestakymmenestä, ei yhtään sen tärkeämpi kuin kukaan muukaan. Hän on kaikkien opettaja eikä vaan sinun lapsesi kaitsija. Nyt teet sekä lapsellesi, että lapsesi luokkatovereille ison palveluksen ja vaadit lapsellesi välitöntä siirtoa erityisluokalle. Noilla taustatiedoilla se on hyvinkin nopea prosessi.

Etkö lukenut ap:n tekstejä? Tämä uusi miesope on sitä mieltä, että poika ei kuulu siihen pienryhmään, vaan hänet laitetaan sinne aina vain rangaistukseksi. Sopiikin kysyä, että miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja nosiis:

Etkö lukenut ap:n tekstejä? Tämä uusi miesope on sitä mieltä, että poika ei kuulu siihen pienryhmään, vaan hänet laitetaan sinne aina vain rangaistukseksi. Sopiikin kysyä, että miksi?

On valitettavaa, että erityis/pienluokat koetaan noin negatiivisena, sinne ei jouduta vaan PÄÄSTÄÄN ja usein lapsen koulunkäynti lähtee sujumaan paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On valitettavaa, että erityis/pienluokat koetaan noin negatiivisena, sinne ei jouduta vaan PÄÄSTÄÄN ja usein lapsen koulunkäynti lähtee sujumaan paremmin.

No näinpä ja etenkin jos edellinen vuosi siellä pienryhmässä on pojalla sujunut hyvin. Tuo miesope saattaa olla sen koulukunnan kasvatteja, joiden mielestä kaikki lasten käytöshäiriöt johtuvat huonosta kasvatuksesta eli ei ota todesta pojan ongelmia. En tiedä, vaikea on muuta syytä kuvitella tuolle uuden open toimintatavalle.

En ole opettaja. En ole erityislapsen vanhempi. Omalle kohdalleni ei ole koskaan sattunut mitään yhtä rankkaa kuin sinulle ap.
Mulla pääsi yksinkertaisesti itku kun luin aloitustasi ja vastauksiasi muille.

Ennen kaikkea, en ymmärrä joidenkin vastaajien pointteja; kuinka sun pitäisi vaatia sitä ja tätä. Siis ethän sä muuta ole tehnytkään kuin vaatinut lapsesi traumasta johtuviin ongelmiin. En yhtään ihmettele että olet väsynyt ja koet opettajan viestit reppuvihkossa asiattomiksi tms.
Luulen että opettajakin kuitenkin varmasti yrittää parhaansa tilanteessa johon on joutunut.
Toivoisinkin että saisitte aikaan jonkinlaisen aikalisän, että tilanne rauhoittuisi. Se miten se sitten taas olisi mahdollista, siihen mulla ei ole neuvoa; enkä mä halua edes yrittää neuvoa sua, kun en kaikkea edes varmaan tiedä. Viesteistäsi vaan kuultaa läpi se, että niin sä kun sun lapsesi olette joutuneet käymään rankkoja asioita läpi. Varmaan vielä sellaisia joista meistä muista palstalaisista monikaan ei osaa edes kuvitella.

Toivon ennen kaikkea sulle nyt hirveästi voimia ja sinnikkyyttä taistellessasi näitä tuulimyllyjä vastaan. Äitinä tiedän sen, että ainakin itse taistelen lasteni puolesta kuin naarastiikeri; niin säkin näköjään olet joutunut tekemään ja joudut varmasti vielä monet kerrat niin tekemään. Voimia taistelussa niin sulle kuin pienelle pojallesi. Toivon että kaikki järjestyisi parhain päin ja poikasi saisi elää normaalia lapsuutta ja nuoruutta ja säkin saisit vihdoin mielenrauhan kaikkien vastoinkäymisten jälkeen. *VOIMAHALAUS*

mahtaakohan olla noin kuin ap sanoo? Ei ope tuommoisia suusaan päästele, että pienluokka olisi rangaistus. Äiti ei selvästi halua lastaan erityiskouluun, jonne lapsi ehdottomasti kuuluisi. Jos minun lapseni luokalla olisi tuollainen lapsi joka toistuvasti käy toisten kimppuun tekisin välittömästi lastensuojeluilmoituksen. Pahoinpitelyt ilmoittaisin poliisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nimenomaan! Sinne päästään!
Esikko oli 2 vuotta normiluokalla integroituna. Oppiminen ei vaan sujunu ja henkilökohtasta avustajaa ei vaan saanu (rahapula ) vaikka sitä haettiin.
Esikolla oli keväälläkin niin kovat paineet että päätä koski jatkuvasti ja muutenkin ei voinu hyvin. Yritti ja yritti, kaikkesa pani peliin ja ei edistystä (oppi kyllä ekalla lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan ymmärrettävästi, vaikka virheitä olikin )
Nyt aloitti toisessa koulussa erityisluokalla ja voi kun tuo on iloinen ja onnellinen!!!
Oppiminenkin sujuu taas kun on oman tasoiset kirjat, opeja luokassa enemmän, oppilaita vähemmin, saa sitä tukea mitä tarvii..

Tää nyt sit taas enemminkii liittyy niihin mein oppimisvaikeuksiin, kuin lapsuuden traumaan. Mut silti!

Multa ei ikävä kyllä heru sympatiaa.. olen joutunut tuon kaltaisen lapsen hyökkäyksen kohteeksi työskenneltyäni koulussa. poika uhkasi tappaa opettajia, avustajia ja muuta henkilökuntaa. asiaa alettiin selvittämään ja kävi ilmi että lapsella on jo 7 pahoinpitelyä taustallla. sitten tuli se päivä kun tämä lapsi hyökkäsi minun kimppuuni. arvatkaa kauanko poika jatkoi tavallisessa koulussa sen jälkeen. näin helppoa on ainakin täälä päin suomea saada lapsille hoitoa. jotain on tapahduttava ennen kuin siihen reagoidaan tarpeeksi. en väheksy opettajan huolta asiasta. ei ole kiva olla siinä roolissa joka on se turpaansa saava (minun tapauksessa kyse jo yläasteella opiskelevasta lapsesta)

No näinpä ja etenkin jos edellinen vuosi siellä pienryhmässä on pojalla sujunut hyvin. Tuo miesope saattaa olla sen koulukunnan kasvatteja, joiden mielestä kaikki lasten käytöshäiriöt johtuvat huonosta kasvatuksesta eli ei ota todesta pojan ongelmia. En tiedä, vaikea on muuta syytä kuvitella tuolle uuden open toimintatavalle.

Joo, se on jännä, että nuorissakin opeissa on tuota samaa luutunutta asennetta nähtävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:

Joo, se on jännä, että nuorissakin opeissa on tuota samaa luutunutta asennetta nähtävissä.

Ai mitä asennetta? Että ei hyväksy väkivaltaa luokassaan vai että tekee sääntöjen mukaan ja ilmoittaa epäasialliset käytökset huoltajalle. Ei ole mitään väliä mitä mieltä ope on pojan ongelmien syyst. Vain sillä on väliä että open täytyy suojella itsään ma muita lapsia

Tiiätkö, meillä on kutakuinkin samanlaiset kokemukset ja voin ihan sydämeni pohjalta sanoa, että pyydä lähete lastenpsykiatriselle polille ja tarvittaessa ihan osastolle (joka on kyllä ihan niitä viimeisiä keinoja). Ihan oikeesti, te ette löydä ammattitaitoista ja ymmärtäväisempää porukkaa muualta :hug: Me päästiin siellä käymään ensimmäistä kertaa viime keväänä pojan ollessa 2.luokalla ja viime perjantaina käytiin viimeksi. Siellä ihan totta ymmärretään mistä on kysymys. Meillä meni koulun kanssa homma niin överiksi (saatiin mm. postilähteyksiä rehtorilta jossa oli lapsen rikkoma pyyhekumi tms.), että hommasta ei todellakaan tullut yhtään mitään. Lastenpsykiatrin sana oli asiassa melko painava ja koulukin tajus sen, että heilläki tuo toiminta alko menemään jo yli. Ihan ymmärrettävää, että kun ensin lapsi tarpeeksi aiheuttaa päänvaivaa niin aikuisilta loppuu voimavarat jonka jälkeen alkaa silmätikkuna oleminen ja se taas lisää lapsen käytösongelmia. Nyt syyskuussa lastenpsykiatriselta osastolta tulee työntekijä käymään pojan koululla koska pojalla on uusi opettaja. Tarkoitus on kertoa uudelle opettajalle mitä tukea tämä lapsi tarvitsee ja ennenkaikkea mikä on oikea tapa toimia tällaisten lasten kohdalla tekemättä lisää vahinkoa. Tuo, että jatkuvasti ruotii lasta huonosta käytöksestä on totaalisen väärin, ei se lapsi niin tyhmä ole etteikö tiedä itsekin käyttäytyvänsä huonosti! Tuo menetelmä romuttaa sen vähäisenkin itsetunnon ja saa taas oravan pyörän pyörimään entistä lujempaa.

Meillä on pikkusen menny (tai oikeestaan todella paljon) parempaan suuntaan nyt tänä vuonna. Siitä huolimatta näyttää siltä, että meidän pitää vanhempina pitää lapsemme puolia kun koulussa ei todellakaan toimita tasavertaisesti. Jos meidän lapsi nappaa joltakin lippiksen päästä niin saa jälki-istuntoa. Mutta joku muu saa käydä rinnuksiin kiinni toistuvasti saamatta siitä mitään seurauksia.

Uskon todellakin, että tiedän miltä sinusta tuntuu. En voi muuta sanoa kuin että pysykää lujana, pyytäkää pääsyä psyk. polille ja pyytäkää sieltä edustaja koululle. Meillä se on ainakin auttanut ihan kauheesti ja lapsikin on rauhoittunu ihan silmissä kun huomaa, että saa joskus muutakin kuin negatiivista huomiota!

Laita yv:tä jos haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo todellista:

Ai mitä asennetta? Että ei hyväksy väkivaltaa luokassaan vai että tekee sääntöjen mukaan ja ilmoittaa epäasialliset käytökset huoltajalle. Ei ole mitään väliä mitä mieltä ope on pojan ongelmien syyst. Vain sillä on väliä että open täytyy suojella itsään ma muita lapsia

Sitä asennetta, ettei uusi ope anna pojan olla siellä pienryhmässä, jossa hän edellisen vuoden oli ollut ja kaikki oli mennyt hienosti ja poika jaksanut käyttäytyä siellä. Nykyinen ope laittaa pojan sinne pienryhmään vain rangaistukseksi. Jos poika ei kerran pärjää isossa luokassa, miksei hän voisi olla siellä pienryhmässä, jossa hän jo todistettavasti on aiemmin pärjännyt? Siitä asenteesta oli kyse, väkivaltaa en minäkään hyväksy missään muodossa.

P.S Me muuten vaadittiin omalle lapselle henkilökohtainen koulunkäyntiavustaja ja saatiin, sitäkin kannattaa kysyä! Hänen rooli on nimenomaan siinä lapsen vierellä kulkeminen ja nopea tilanteisiin puuttuminen mikäli siihen on tarvetta. Oppimisvaikeuksia meidän lapsella ei ole eli tämä avustaja on vain ja ainoastaan katsomassa, ettei a) meidän lapsi tee toisille mitään ja b) ettei toiset lapset yritä tahallaan pillastuttaa meidän lasta.

Sitä asennetta, ettei uusi ope anna pojan olla siellä pienryhmässä, jossa hän edellisen vuoden oli ollut ja kaikki oli mennyt hienosti ja poika jaksanut käyttäytyä siellä. Nykyinen ope laittaa pojan sinne pienryhmään vain rangaistukseksi. Jos poika ei kerran pärjää isossa luokassa, miksei hän voisi olla siellä pienryhmässä, jossa hän jo todistettavasti on aiemmin pärjännyt? Siitä asenteesta oli kyse, väkivaltaa en minäkään hyväksy missään muodossa.

ymmärrän yllä mitä tarkoitat, mutta en usko, että ope on sanonut laittavansa pojan pienluokalle vain rangaistusmielessä. Tuo on äidin tai pojan keksimä juttu

No tuo nyt on ihan puppua, ei opettaja voi siirrellä lasta pienryhmän ja normaaliopetuksen välillä vaan näistä keskustellaan vanhempien kanssa. Joku kouluavustajan vetämä pienryhmätunti on eri asia mutta ei lasta nyt tässä muutamassa viikossa ole voitu kovin montaa kertaa ryhmästä toiseen vaihtaa.

Yhteistyössä