Pienten lasten toistensa lyöminen tms.- miten puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen äiti

Vieras
Alkuun, meillä on 2,5-vuotias vilkkaamman puoleinen poika, jolla on jonkinasteisia aistiherkkyyksiä ja muita erityispiirteitä. Olemme kotona olleet tosi tarkkoja, että opettaisimme lapsen hyvään käytökseen ja suurimmaksi osaksi näin onkin nykyisin. Tietää hyvin, ettei saa lyödä, töniä, ottaa leluja kädestä jne. leikkiessä toisten lasten/siskonsa kanssa ja tätä suurimmaksi osaksi noudattaakin.

Kuitenkin, ei tykkää kun joku tulee liian lähelle hänen reviiriänsä, saattaa tönäistä tms. Tästä aina keskustelemme ja hän pyytää asiallisesti anteeksi ja kaikki ok. Ymmärrän kyllä, jos joku häiritsee leikkiä tai tunkeaa liian lähelle, se saattaa ärsyttää mutta ei oikeuta silti sellaista käytöstä (eikä myöskään aina pidä sallia sitä leikkien sotkemistakaan...). Olemme kotona tässä kyllä johdonmukaisia ja suurimman osan lapsista kanssa tämä toimii mainiosti.

Mutta mutta. Miten mä toimin tilanteessa, joka tietyn perheen kohdalla tapahtuu säännönmukaisesti joka kerta? Eli heillä useita pieniä lapsia, kasvavat hieman ns. "pellossa" eli tuo kurinpito ei ole mitenkään kovin tärkeää, saavat töniä, lyödä, tuuppia, kiusata, ottaa toisten tavarat ja opettelevat ns. viidakon lait, se tekee kuka ehtii. Kun nämä lapset leikkivät meidän pojan kanssa, he läpsivät, tuuppivat ja pahoittavat mielen ja sitten poikani tönää takaisin. Joskus mun on pakko puuttua, koska on epäreilua, että mä komennan omaani, vaikka on vaan puolustautunut jne. Nämä vanhemmat eivät katso lastensa perään, vaan he vaan touhuavat omiaan. Harmittaa, tänäänkin oli sellainen tapaus, että heidän 2,5-vuotias tyttönsä löi 3 kertaa meidän poikaa metallisella pikkuautolla ja kolmannen kerran jälkeen poika läppäsi takaisin. Mä komensin omaani ja kehotin pyytämään anteeksi, muistutin kyllä ääneen, että tyttökään ei saa lyödä toista, tästä vanhemmat viis veisasivat, lässyttivät vaan tytölle, että voi voi sattuiko.

Mä en kestä tällaista. Mun ois tarkoitus olla vahva lapseni takia, puolustaakin ja pitäs olla rohkea ja komentaa niitten muittenkin muksuja, jos omat vanhemmat eivät sitä tee. Miksi mä en sitten siihen kunnolla pysty? Tiedän, että nuo vanhemmat eivät todella tykkää, jos joku komentaa heidän lapsiaan, ehkäpä siksi.

Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

No valitettavasti et pysty vanhempien työtä, mitä tehdään vuosia ottamaan itsellesi muutamassa tunnissa ja joinakin päivinä viikossa eli ei ne tenavat siitä viisastu, heidän tapansa vanhemmat hyväksyvät etkä sinä voi niitä alkaa kasvattamaan, ellet sitten jostain syystä ole heidän kanssaan 24/7. Eli minä luultavasti leikittäisin omaa lastani ja pitäisin muut vähän kauempana ja kävisin kyllä aika harvoin kylässä, jotain kerran sadassa vuodessa?

Rohkeesti vaan toimit aikuisena ja komennat kaikkia lapsia. Ei lapsia niin kovin tiukastikkaan tarvitse komentaa, jos vieraita ovat. Ystävällisestikin voi puuttua ja jutella lyövälle lapselle. kaverin poika löi ja puri jatkuvasti meidän poikaa. (meidän kolmas lapsi, on hyvin arka eikä puolustaudu itse) Olivat meillä yökylässä ja minä laitoin jopa jäähylle tuon vieraan pojan kun ei lakannut satuttamasta. Ihan sillan ystävällisesti sanoin että meillä ei kukaan saa satuttaa toisia ja jos niin tekee niin minä laitan jäähylle miettimään ja sit pitää pyytää anteeks. kun poika taas satutti otin hänet syliin ja kerroin et nyt pitää sit istua hetki jäähyllä. Poika istui kiltisti tuomionsa ja pyysi anteeksi, äitinsä kyllä osallistui tähän jäähylle laittoon ja ottivat sen käyttöön myös omassa kodissaan ja mummilla.
Rohkeesti vaan, liikaa ei voi välittää siitä mitä muut ajattelee, toimi niinkuin parhaaksi lapsesi (ja myös sen toisen lapsen) kannalta näet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No valitettavasti et pysty vanhempien työtä, mitä tehdään vuosia ottamaan itsellesi muutamassa tunnissa ja joinakin päivinä viikossa eli ei ne tenavat siitä viisastu, heidän tapansa vanhemmat hyväksyvät etkä sinä voi niitä alkaa kasvattamaan, ellet sitten jostain syystä ole heidän kanssaan 24/7. Eli minä luultavasti leikittäisin omaa lastani ja pitäisin muut vähän kauempana ja kävisin kyllä aika harvoin kylässä, jotain kerran sadassa vuodessa?

Tää on ihan totta kyllä. Mutta se on kovin hankalaa tuo lapsen "leikittäminen" kun kyse on jo tuon ikäisistä, jotka tykkäävät leikkiä keskenään. Me nähdään kerran-kaksi viikossa ja silloin kun mun mittani on tuota sikailua täynnä, pidän pidemmän tauon. Mua ahdistaa se sakki, mä en voi käsittää, miten mun entinen paras ystäväni on nykyisin tuollainen? Neljä lasta neljän vuoden sisään hällä, ei taida energia vaan riittää enää kurinpitoon ja siitä kärsii sitten kaikki.

Mun tarttee vaan olla vahva ja ensi kerralla vaan kylmästi komentaa niitä penskoja, jos tekevät selkeitä vääryyksiä toisia kohtaan. Jos siitä suuttuvat, niin osui ja upposi, sille en sitten voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja online:
Rohkeesti vaan toimit aikuisena ja komennat kaikkia lapsia. Ei lapsia niin kovin tiukastikkaan tarvitse komentaa, jos vieraita ovat. Ystävällisestikin voi puuttua ja jutella lyövälle lapselle. kaverin poika löi ja puri jatkuvasti meidän poikaa. (meidän kolmas lapsi, on hyvin arka eikä puolustaudu itse) Olivat meillä yökylässä ja minä laitoin jopa jäähylle tuon vieraan pojan kun ei lakannut satuttamasta. Ihan sillan ystävällisesti sanoin että meillä ei kukaan saa satuttaa toisia ja jos niin tekee niin minä laitan jäähylle miettimään ja sit pitää pyytää anteeks. kun poika taas satutti otin hänet syliin ja kerroin et nyt pitää sit istua hetki jäähyllä. Poika istui kiltisti tuomionsa ja pyysi anteeksi, äitinsä kyllä osallistui tähän jäähylle laittoon ja ottivat sen käyttöön myös omassa kodissaan ja mummilla.
Rohkeesti vaan, liikaa ei voi välittää siitä mitä muut ajattelee, toimi niinkuin parhaaksi lapsesi (ja myös sen toisen lapsen) kannalta näet.

Hienon rohkeasti olet toiminut. Mä en käsitä todella, miksi se on mulle niin vaikeaa, kun normaalisti olen sanavalmis ja rohkea. Mutta tuo on ihan hyvin sanottu tuo "meillä ei kukaan sa satuttaa toisia", se on neutraali ilmaus ja sellainen ei-syyllistävä, siitä ei pitäisi suuttua. Tuota kokeilen. :)

Sitäkään en ymmärrä, että kun mennään kylään pienten kanssa, ei katsota heidän peräänsä lainkaan. Tuonkin perheen vanhemmat saattavat vallan mainiosti jättää jälkikasvunsa oleilemaan ihan keskenään (=mun vastuulle) vierailunsa ajaksi, yksi kerta isä nukkui päikkärit meidän sohvalla ja äiti surffasi netissä...:O

Jos miellä ois tuollaisi tuttuja, niin mieluusti pitäisin etäisyyttä heihin..varmaan tyhmältä tuntuu omasta lapsestasikin, kun äiti vaan komentaa, kun toinen on koko homman aloittanut.
Tai sitten, niinkuin tuossa edellä sanottiinkin, alat komentamaan kaikkia niitä lapsia, ketkä huonosti käyttäytyy.

Kuunteleeko(tai ymmärtääkö) tuo kaverisi, jos hänelle sanoisit, että teijän lapsi taas löi tms.? Tai jos sanoisit että pitää teijän etsiä muualta kavereita lapsellenne, kun nää ei osaa käyttäytyä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos miellä ois tuollaisi tuttuja, niin mieluusti pitäisin etäisyyttä heihin..varmaan tyhmältä tuntuu omasta lapsestasikin, kun äiti vaan komentaa, kun toinen on koko homman aloittanut.
Tai sitten, niinkuin tuossa edellä sanottiinkin, alat komentamaan kaikkia niitä lapsia, ketkä huonosti käyttäytyy.

Kuunteleeko(tai ymmärtääkö) tuo kaverisi, jos hänelle sanoisit, että teijän lapsi taas löi tms.? Tai jos sanoisit että pitää teijän etsiä muualta kavereita lapsellenne, kun nää ei osaa käyttäytyä?

Ymmärsit hyvin pointin, meillä on hieman erityinen lapsi vielä ja hälle tuo johdonmukaisuus olisi enemmän kuin hyväksi. Just toi, että musta tuntuu niin tosi epäreilulle aina komentaa omaani, vaikka toinen, voisi sanoa aina, aloittaa.

Kyllä kamu varmaan ns. kuuntelisi, mutta vetäisi uskomattomat herneet nenään jos sanoisin asiasta ääneen. Ja tosiaan olisi parhain ratkaisu olla näkemättä, mutta sekin on harmi, koska kyseessä on mun lapsuudenystävä. Vaikeeta on, mutta tässä tilanteessa mun tarvii vaan tehdä lapseni vuoksi tämä ratkaisu, seuraavasta kerrasta alkaen mä alan kohtelemaan niitä vieraita lapsia ihan kuin omiani, jos kerran vanhemmat eivät välitä. Ja jos siitä suuttuvat, on se osoitus vaan heidän omasta lapsellisuudestaan.

Kiitos tuesta ja rohkaisusta! :)

Ma olen ottanut sellaisen kaytannon, etta mun kotonani komennan kaikkia lapsia tasapuolisesti, ja otan puhutteluun huonosti kayttaytyvat, olivat he sitten omiani, tai muiden.

Muutamaan otteeseen on joku lapsi koetellut, etta toimiiko samat saannot, kun aiti on paikalla, eika puutu huonoon kaytokseen. Huomattuaan mun siltikin puuttuvan, on homma toiminut.

Aina aidit eivat ole tasta tykanneet, mutta ma olen hymyillen kysynyt, etta ei kai haittaa, jos samalla katson, etta kaikki lapset kayttaytyvat hyvin, selkeat saannot ovat vain hyvaksi lapsille itselleenkin. Eipa siihen ole voinut kukaan vanhempi sanoa, etta anna vaan petterin hakata leluvasaralla paahan, ei sita saa kieltaa.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Ma olen ottanut sellaisen kaytannon, etta mun kotonani komennan kaikkia lapsia tasapuolisesti, ja otan puhutteluun huonosti kayttaytyvat, olivat he sitten omiani, tai muiden.

Muutamaan otteeseen on joku lapsi koetellut, etta toimiiko samat saannot, kun aiti on paikalla, eika puutu huonoon kaytokseen. Huomattuaan mun siltikin puuttuvan, on homma toiminut.

Aina aidit eivat ole tasta tykanneet, mutta ma olen hymyillen kysynyt, etta ei kai haittaa, jos samalla katson, etta kaikki lapset kayttaytyvat hyvin, selkeat saannot ovat vain hyvaksi lapsille itselleenkin. Eipa siihen ole voinut kukaan vanhempi sanoa, etta anna vaan petterin hakata leluvasaralla paahan, ei sita saa kieltaa.. :D

Juuri näin! Jokainen järkevä äiti tämän toki ymmärtää ja mä ainakin toivon, että muut äidit komentavat mun lapsia, jos en itse huomaa tms.

Miten toimit sitten kylässä, jos siellä joku lapsi käyttäytyy omiasi kohtaan huonosti? Kiellätkö sielläkin ronskisti vaan muitakin, jos vanhemmat eivät sitä tee?

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:

Juuri näin! Jokainen järkevä äiti tämän toki ymmärtää ja mä ainakin toivon, että muut äidit komentavat mun lapsia, jos en itse huomaa tms.

Miten toimit sitten kylässä, jos siellä joku lapsi käyttäytyy omiasi kohtaan huonosti? Kiellätkö sielläkin ronskisti vaan muitakin, jos vanhemmat eivät sitä tee?

Sellaisiin toimimattomiin leikkeihin kylla puutun, eli jos mun lapseni tai kylapaikan lapset kohtelevat toisiaan huonosti. Omia "talosaantojamme" en sinne kylla vie, toki omani noudattavat samoja tapoja, kuin kotonakin, mutta vieraiden sohvallahyppimisiin en puutu, jos eivat lasten vanhemmatkaan.

Ihan oikeasti, loppuviimeksi mulle tama on ollut toimiva ratkaisu, eika kukaan ole ainakaan lopettanut vierailuja, enka ole yhtaan ystavaa menettanyt. Itseasiassa jotkut vanhemmat ovat alkaneet itse katsomaan enemman lastensa peraan, mika on ihan hyva juttu.

Yhteistyössä