Voiko tatuoinnin takia erottaa työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettelijäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäisestä kysymyksestä poiketen seuraavaan hajatelmaan.

Länsimaissa tuntuu tosiaan olevan kovin ahdasmieliset ajatukset tatuoinneista ja niiden ottajista.

Ainakin tämä ajatus, että ollaan harkitsemattomia ja säädyttömiä.

Alkuperäiskansoilla on valtaosin tapana tatuoida täysi-ikäsyyden nimissä nainen/mies, jolloin tatuointi kuvaa heimon/kylän hyväksyntää, elämänkatsomusta, urotekoja, menetyksiä jne.

Samalla tavalla me teollistuneissa länsimaissa sitten pyrimme kertomaan kaiken tämän keräämällä tavaraa, pukeutumalla tietyllä tavalla, leikkaamalla hiuksemme, remontoimalla ja sisustamalla kotimme jne. jne.

Itse olen ottanut tatuoinnin edesmenneiden RAKKAIDEN muistoksi ja samalla kyseinen kuva kuvaa minua itseäni, sitä millainen MINÄ olen. Kuva on pieni, piilossa, mutta toisinaan pukeudun niin, että kaikki kansa sen voi nähdä ja jopa vanhat rouvat (jotka ovat tuttuja ja muilta osin hyvin vanhanaikaisia) ovat kehuneet.

Itse en voi ymmärtää miten maailma menee vuosikymmen toisensa jälkeen aina vain ennakkoluuloisemmaksi erilaisuutta kohtaan, yleensä vieläpä yrittämättä tutustua taustoihin sen enempää.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Mennessäni nykyiseen työpaikkaan kysyin pomoltani, että saanko laittaa huulikoruni takaisin (tuttu pomo ja tiesi, että mulla on ollut huulikoru) ja pomo vastasi, että totta kai. Pomo tietää myös lukuisista tatuoinneistani ja tulevista. Joko pomoni on niin avarakatseinen tai häntä ei lähemmin liikuta se, miltä työntekijä näyttää. Tärkeintä on, että tekee työnsä hyvin.

Mä en oo ikinä ymmärtänyt muuten tuota hygieniasekasotkua joissakin paikoissa. Lävistyskorut kasvoissa/kielessä = hygieniariski. Korvikset ei ole. Silmälasit ei ole. Sormukset ei ole.

Tuskinpa tulevaisuudessa katsottaisiin tatuointeja pahalla. Maailma muuttuu, ihmiset sen mukana. Pomon olisi parempi katsoa CV:tä kuin että onko mustetta iholla (se ei kerro työntekijästä työntekijänä mitään).

Totta, tässä asiassa varmasti maailma muuttuu vuosien kuluessa. Jos työ on firman sisäistä, CV:llä on varmasti enemmän merkitystä kuin ulkoisilla jutuilla. Asiakaspalvelu tai asiakkaalle tehtävä projekti tms. työ on hankalampaa. Työntekijän ulkonäkö kuitenkin vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan myyjäyrityksestä. Joihinkin firmoihin tatuoinnit ja lävistykset saattaa jopa olla loistavia. Joihinkin ei vaan sovi.

Voi mitä kitinää tatuoinnin ottaneilta. Ei vissiin oikein ole käsitystä ettei kaikki työt todellakaan ole samanlaisia eikä se ole siitä pomon katsantokannasta kiinni vaan siitä miten asiakkaat sen näkee. Tämän takia palvelualojen ammattiliittokin on tuon asian tuonut esiin, mutta vetäkää ihan rauhassa herneet nenäänne ja olkaa juuri niin suppea katseisia kuin se toinenkin puoli on.

Toisista tatuoinnit on hienoja, toisista ei. Jokaisella on oma mielipiteensä. Ymmärrän palveluammatissa pienet sievät tatuoinnit näkyvällä paikalla, mutta isoja tatuointeja ottaneesta työntekijästä ei saa kovinkaan hyvää vaikutelmaa. Mutta ainahan pitää muistaa, että ulkonäkö voi pettää..

Mutta muuttuuko se ihminen jonka kanssa olet ollut vaikka 5 vuotta ystävänä, ja eräänä kauniina päivänä sattumalta huomaat hänen tatuointinsa. Onko hän sen viiden vuoden ajan ollut hirveä ja petollinen ihminen?

Kysymys on mielikuvista. Jos on lapsesta asti kerrottu, että tatuoidut ovat joko merimiehiä tai ex. vankeja ja miehet joilla on korvis vasemmassa korvassa ovat homoja, niin silloin he ovat!

Sama se on kun katsoo miten lihavia diskriminoidaan: ei se ihminen miksikään muutu vaikka lihoo, tai laihtuu, silti ihmiset diskriminoivat lihavia samaan tapaan kuin tatuoituja.

Mennessäni nykyiseen työpaikkaan kysyin pomoltani, että saanko laittaa huulikoruni takaisin (tuttu pomo ja tiesi, että mulla on ollut huulikoru) ja pomo vastasi, että totta kai. Pomo tietää myös lukuisista tatuoinneistani ja tulevista. Joko pomoni on niin avarakatseinen tai häntä ei lähemmin liikuta se, miltä työntekijä näyttää. Tärkeintä on, että tekee työnsä hyvin.

Toivottavasti asiakkaat ovat yhtä avarakatseisia, useista tatuoinneista ja lävistyksistä välittyy lähinnä epäsiisti ulkonäkö...

Kysymys on mielikuvista. Jos on lapsesta asti kerrottu, että tatuoidut ovat joko merimiehiä tai ex. vankeja ja miehet joilla on korvis vasemmassa korvassa ovat homoja, niin silloin he ovat!

Sama se on kun katsoo miten lihavia diskriminoidaan: ei se ihminen miksikään muutu vaikka lihoo, tai laihtuu, silti ihmiset diskriminoivat lihavia samaan tapaan kuin tatuoituja.

Olisi hyvä että kerrottaisiin ettei niiden tatuointivärien sisältöä ja tatuointistudioita valvo kukaan, ei tulisi mieleenkään mennä rei'ittämään ihoaan ...

Kyllä se ainakin meillä juontaa juurensa asiakkaista. Kun kassalla tatuoinnit tai lävistykset näkyy, niin siitä tulee palautetta. Mummoilla on varmaan sitten aikaa niitä rustata. Ja kauppiaana näen asian niin, että paljas iho on neutraali. Tatuoitu iho taas voi herättää tunteita tai ei herätä tunteita. Paljas iho ei koskaan herätä tunteita, että "miksei sulla muuten oo tatuointia?"-

Siksi se on kielletty.

Kyllä niitä valvotaan. Samanlailla kuin elintarvikkeita. Välineiden pitää olla turvallisia ja hygienisiä.

Onko tällä merkitystä, kun tatuointien pitkäaikaisvaikutuksista ei ole mitään tietoa?

Sairaaloissa tatuoinnit voivat olla ongelmana, jos niiden läpi joutuu pistämään tai leikkaamaan. Riski voi olla pieni, mutta ei tiedetä miten tatuointivärit verenkierrossa toimivat.

Vaikka me täällä Suomessa olisimme avarakatseisia (mitä emme ole), niin kannattaa muistaa, että tatuointien kanssa voi tulla suuria ongelmia jos joutuu matkustelemaan vaikkapa työn vuoksi.

Lävistykset ja MYÖS sormukset, kellot ja korvakorut ovat kielletty mm keittiötyössä. Jossain muussa työssä ne aiheuttavat taas tapaturmariskin. Voin sanoa, että ette halua nähdö sormea, josta lihat kuoriutuu luuta myöden, kun sormus jää kiinni väärään paikkaan.
Tatuoinnit taas on toinen juttu. Siisti tatuointi vaikka kädessä tai nilkassa tuskin estää palvelutyötä. Jos naama on täynnä kuvia, se lienee este. Samoin sen kuvan / tekstin laatu. Jos työskentelet vaikkapa Ford liikkeessä, eivät vissiin tykkäis jos käsivarressasi oli Volvon logo. Tai alkoholiparantolassa työskentelevälle ai kait oikein sovi viinamainos tatuoituna. Samoin poliittiset tai vastaavat kannanotot ei ole aina sopivia.
Mutta perustatska tuskin on ongelma. Ei vaikka niitä olisi parikin.

Todella typerää erottaa työstään joku tatuoinnin takia.
maailma muuttuu. Mielestäni ihmisten ei tarvitsisi "syrjäyttää" ihmisiä omien tyyliensä takia.
Ainakin itselläni rasahtaa rusinat koska mikään ei ole soveliasta enään yhteiskunnan mielestä

Yhteistyössä