Voiko tatuoinnin takia erottaa työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettelijäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli cittarissa aikoinani työskennellessäni ns. madonna-lävistys naamassa, ja mun kyllä käskettiin kassalla ollessani ottamaan se pois. Kieltädyin, koska muuten reikä ois mennyt umpeen (huulessa ja suun limakalvoilla olevat usein menee nopeammin), joten teimme kompromissin, ja pidin siinä muovisen, läpinäkyvän lävistyskorun pelkkää tappia ilman mitään palloa. Sillä tavalla se näytti lähinnä pieneltä finniltä, mutta kelpasi työnantajalle.

[QUOTE="vieras";24718341]Kyllä tatuoinnin takia voidaan erottaa. Se riippuu siitä haittaako tatuointi välittömästi työtä (esim. mallit) tai välillisesti (esim. asiakaspalvelussa työnantajan imago).
[/QUOTE]

Saako myös esimerkiksi lihomisen takia erottaa, jos se haittaa työnantajan imagoa?

Jos tatuointi on loukkaava tai esim. rasistinen, niin siinä tapauksessa voi erottaa. En alkais maksaa palkkaa työntekijälle, jonka rinnassa lukee "kaikki valta valkoisille..." :D

[QUOTE="vieras";24719443]Saako myös esimerkiksi lihomisen takia erottaa, jos se haittaa työnantajan imagoa?[/QUOTE]
No tässä aloin miettimään, että kuinka uskottava on sairaalloisen lihava ravitsemusterapeutti.
Pakko tunnustaa, että vanhemmiten olen muuttunut hieman konservatiivisemmaksi. Sinänsä minussa ei toisten ihmisten tatuoinnit herätä suuria tunteita, onhan minulla itsellänikin, mutta ymmärrän työnantajan oikeuden määrittää työntekijöiden ulkoista olemusta.

Työpaikalla edustetaan sitä työpaikkaa ja työnantajaa ja vapaa-ajalla voidaan sitten ilmaista itseään. Jos tällainen asia tuntuu vaikealta, niin silloin on joko väärällä alalla tai ainahan on vaihtoehto alkaa yrittäjäksi.

Sittenhän voisi erottaa kaikista muistakin turhista syistä, esim. hiusten väri ja kampaus vääränlaiset, työntekijän pituus ja paino ei miellytä ja muuta sellaista.

Joku tulee töihin ruudullinen paita päällä "nonii saat potkut".

Oikeesti mitä vittua :D

Tämä mielipide osoittaa vain anarkistista mielenlaatua. Saan perkele tehdä mitä huvittaa... Työnantajalla täytyy myös olla silloin oikeus tehdä mitä hän haluaa tai edellyttää työntekijältään. Tottakai tämä koko kysymys tulee vastaan palveluammateissa, eikä esim- montunkaivajilla tai kaivosmiehillä.

No tässä aloin miettimään, että kuinka uskottava on sairaalloisen lihava ravitsemusterapeutti.
Pakko tunnustaa, että vanhemmiten olen muuttunut hieman konservatiivisemmaksi. Sinänsä minussa ei toisten ihmisten tatuoinnit herätä suuria tunteita, onhan minulla itsellänikin, mutta ymmärrän työnantajan oikeuden määrittää työntekijöiden ulkoista olemusta.

Työpaikalla edustetaan sitä työpaikkaa ja työnantajaa ja vapaa-ajalla voidaan sitten ilmaista itseään. Jos tällainen asia tuntuu vaikealta, niin silloin on joko väärällä alalla tai ainahan on vaihtoehto alkaa yrittäjäksi.

Näillä tyypeillä on yleensä vaihtoehtona alkaa työttömäksi ja sosiaalipummiksi. Hyvin harvoin yrittäjiksi.

[QUOTE="vieras";24719443]Saako myös esimerkiksi lihomisen takia erottaa, jos se haittaa työnantajan imagoa?[/QUOTE]

Ei pääsääntöisesti. Mutta jos ylipaino haittaa tai estää työnteon, niin silloin kyseeseen saattaa tulla perusteltu irtisanominen.

Mutta muuttuuko se ihminen jonka kanssa olet ollut vaikka 5 vuotta ystävänä, ja eräänä kauniina päivänä sattumalta huomaat hänen tatuointinsa. Onko hän sen viiden vuoden ajan ollut hirveä ja petollinen ihminen?

Saattaa se tuoda ajatuksen, että ystävä ei olekaan täysin sellainen kuin on kuvitellut. Ihminen myös voi muuttua ja se voi rikkoa ystävyyssuhteen.

Saakohan seurakunnissa työskennellä tatuoitu?

Tulevaisuudessa työhaastatteluihin kuuluu osio " riisu itsesi alasti- jotta näemme mikä sinä oikein olet?"

Onko oikeasti ihmiset näin ahdasmielisiä? Tatuointihan on jokaisen oma asia. Ja ottaessaan tatskan, varmasti miettii (tai ainakin pitäisi miettiä) vaikuttaako se mahdolliseen työnhakuun.

Miten se tatuointi ihmisen "pilaa"?

Osoittaahan se tatuointi melkoista harkintakyvyn puutetta, jolloin herää epäily siitä voiko työssäkään oikeasti olla hyvä.
Jos oikeasti haluaa itsensä leimata tyhmäksi roskaväeksi, niin siitä vaan tatuointeja. Tupakka vielä huuleen, niin mielikuvan luonti on 100% tehokas.

Polttelin tänään tupakan siinä kahvitauolla. Muut kuvat oli piilossa, mutta käsivarren tatuointi kyllä ihan näkösällä. Saattoi kielikorukin vilahtaa siinä höpötellessä.
En kysynyt pomolta, mikä mielikuva sillä on minusta. Pomo sen sijaan kysyi tulta omaan tupakkaansa.
Paitsi, että se ei oikeastaan ole mun pomo, vaan asiakas, jota yrittäjänä laskutan...
Kaikesta tästä huolimatta väittäisin olevani omassa työssäni melkoisen hyvä, muussa tapauksessa en tällekään asiakkaalle olisi päässyt edes töitä tekemään.

Voisi olla hyvä muistaa, että ihmisiä ja töitäkin on monenlaisia. Joka putkassa ei ole niin tarkkaa, miltä näyttää. Ja monella alalla ulkonäkö ei kerro työn tasosta yhtään mitään.

Btw. työtä se on esimerkiksi tatuoijankin työ. Uskoisin, että siinä hommassa olisi hyvä itselläkin olla jokunen kuva, ihan jo uskottavuussyistä. ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hups";24720655]Tulevaisuudessa työhaastatteluihin kuuluu osio " riisu itsesi alasti- jotta näemme mikä sinä oikein olet?"

Onko oikeasti ihmiset näin ahdasmielisiä? Tatuointihan on jokaisen oma asia. Ja ottaessaan tatskan, varmasti miettii (tai ainakin pitäisi miettiä) vaikuttaako se mahdolliseen työnhakuun.

Miten se tatuointi ihmisen "pilaa"?[/QUOTE]

Tautointi ei ole tosiaankaan vain sen ottajan oma asia. Se usein näkyy kaikille muillekin ja tatskan ottaja usein kertoo sillä omasta maailmankuvastaan. Myös ikä saattaa tuoda uusia näkemyksiä ja siksi tatskoja yritetään myös poistaa.
Samalla tavalla myös hiukset ja pukeutuminen kertovat ihmisestä. Nuoren maailmankuva ja asenne saattavat olla kaukana siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat. Se, että ei pidä tatskoista ei välttämättä kerro ahdasmielisyydestä.

[QUOTE="vieras";24720688]Tautointi ei ole tosiaankaan vain sen ottajan oma asia. Se usein näkyy kaikille muillekin ja tatskan ottaja usein kertoo sillä omasta maailmankuvastaan. Myös ikä saattaa tuoda uusia näkemyksiä ja siksi tatskoja yritetään myös poistaa.
Samalla tavalla myös hiukset ja pukeutuminen kertovat ihmisestä. Nuoren maailmankuva ja asenne saattavat olla kaukana siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat. Se, että ei pidä tatskoista ei välttämättä kerro ahdasmielisyydestä.[/QUOTE]

Mäkään en pidä nykytaiteesta! Voi vee, millainen maailmankuva mun pomolla on, kun se on tommosta roskaa mennyt kotinsa seinille laittamaan! Ja vielä sille seinälle, mistä se näkyy varmasti kaikille! Olisi edes piilottanut sen makkariinsa. Millainenkohan sen maailmankuva on? Taulun perusteella aika kaukana minun ajatusmaailmastani.

Saattaa se tuoda ajatuksen, että ystävä ei olekaan täysin sellainen kuin on kuvitellut. Ihminen myös voi muuttua ja se voi rikkoa ystävyyssuhteen.

Vaikka sen 5 vuoden aikana tämä kaveri olisi tukenut esim läheisen kuolemaa, tai avioeron läpi käymistä, ja olisitte jakaneet ilot ja surut. Kun paljastuisi joskus joku teini vuosina otettu pieni tatuointi, niin mennyt tuki ja ilo muuttuu "huonoksi" ja ystävyys loppuu siihen?

Jos se on sellainen asia joka on ehdottoman tiukasti kielletty työpaikan säännöissä, ts se on ehto työllistymiselle niin se tullaan ekrtomaan hakijalle etukäteen vaatimuksissa, siitä mainitaan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Siinä kohtaa jos tieten tahtoen pimittää asioita tai valehtelee, se on peruste erottamiselle.

Mul on kädessä tatska joka ei ole näkyvissä mutta näkyy/näkyi usein paidan läpi kun olen tiskillä ollut aikoinani asiakkaita neuvomassa. Kukaan ei ikinä ole kuvasta mitään sanonut ei esimiehet eikä asiakkaat. Tuskin kukaan sen takia pankkiakaan vaihtoi :D

[QUOTE="vieras";24720518]Tämä mielipide osoittaa vain anarkistista mielenlaatua. Saan perkele tehdä mitä huvittaa... Työnantajalla täytyy myös olla silloin oikeus tehdä mitä hän haluaa tai edellyttää työntekijältään. Tottakai tämä koko kysymys tulee vastaan palveluammateissa, eikä esim- montunkaivajilla tai kaivosmiehillä.[/QUOTE]
Jep eli erottaisit minut sentakia kun sääri on mustattu? :) Nooh onneksi olen yrittäjä

Yhteistyössä