Voiko tästä jäädä lapselle jotain traumoja tms? (itkeny aamulla yksin sängyssä eikä kukaan oo hakenu pois)

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Eli tilanne tämä.. Minulla oli meno aamulla ja sukulainen oli meillä yötä ja oli siis sovittu, että hän katsoo lasta, kun oon asioilla. Lähtiessäni huomasin lapsen heräävän ihan just, koska pyöriskeli sängyssä ja nousi välillä istumaankin, mutta kun kävin katsomassa niin oli vielää aivan uninen.. Kävin sanomassa sukulaiselle, että lapsi herää ihan just, että nouse ylös. Lähdin sitten ja tulin tunnin päästä takaisin ja kuulin ulko-oven läpi, kun lapsi itkee ja vaikeroi äitiä. Menin sisälle ja lapsi oli edelleen sängyssään (nukkuu vielä pinniksessä, eikä pääse itse pois, lapsi 2v) ja oli selkeästi itkenyt paljon kun oli aivan kasvot kyynelissä ja silmät turvonnu, kun menin lapsen luokse enää vain vaikeroiden huuteli äitiä. Ja sukulainen nukkui, oli nukkunut koko ajan. Lapsi oli siis tunnin itkenyt sängyssä eikä kukaan oo vastannu kutsuihin :( Tää tuntuu vaan jotenkin niin kauhealta minusta. Aina kun lapsi on herännyt aamulla, hänen luokse on menty heti, eikä koskaan oo tarvinnu lapsen itkien odottaa hakijaa. Nyt pelkään, että lapsi on menettänyt mun luottamuksen ja saa jotain henkisiä traumoja. Oon jotenkin niin hajalla tän asian kans :(

kaisa
Todella ikävä juttu!! Halaa lujasti.. kyl se varmasti muutamat seuraavat päivät miettii et missä äiti on jos ei syystä tai toisesta heti pääse hakemaan. Voisiko lapsi siirtyä jo normisänkyyn, että pääsisi ite sieltä pois?

mie
Ihan kamala, voin kuvitella sinun ja lapsen tunteet :( Mutta nyt vaan kauheasti halipusuja ja läheisyyttä ja hellyyttä lapsen kanssa. Tuskin tuosta yhdestä kerrasta nyt pahasti traumatisoituu, mutta voi olla, että muutaman yön näkee painajaisia tms.

lisko
No ei jää traumaa, jos ei oo mitenkään tavallista. Oon sun kanssa samaa mieltä, että lapsen itkuun pitää vastata mahdollsimman pian. Mitä pienempi lapsi, sen nopeammin, mutta yksittäisestä kerrasta tuskin mitään traumoja jää. Tuota sukulaista en sen sijaan enää lapsenvahdiksi ottaisi. Jos asenne ja vastuunotto on tuota tasoa. Kun olen omien lasten kanssa tarkka, olen aikoinani vahtiessani muiden lapsia ollut VIELÄ tarkempi. Kuka sukulainen oli kyseessä?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
:eek:

Mikä ihmeen sukulainen tuo tuollainen on?
Sanoppa muuta :( En ois uskonu, että näin voisi käydä, koska on lapselle hyvin tuttu ja tulevat loistavasti toimeen.. Mutta voi olla, että tässä on syynä teinin hvyät unenlahjat (sukulainen on 16v), uskomatonta ettei oo heränny. Ja siis oikein herätin tämän teinin, että nyt lähden nouse ylös lapsi herää kohta..

apua
NO ei jää traumoja. Ei se oo ihme että kaliiki äidit on nykyään ihan hermoheikkoja jos joka asiasta asetetaan näin paljon paineita.
Ikävä juttu, mutta ei kuoleman vakava.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Todella ikävä juttu!! Halaa lujasti.. kyl se varmasti muutamat seuraavat päivät miettii et missä äiti on jos ei syystä tai toisesta heti pääse hakemaan. Voisiko lapsi siirtyä jo normisänkyyn, että pääsisi ite sieltä pois?
Mitä jos olis päässyt pois ja sukulainen vaan nukkunut, niin siellähän olis voinut sattua jotain. Olipa kurja tilanne. Toivottavasti sanoit sukulaiselle, ettei ihan näin...

paljon itse sylittä jäänyt
oliko sukulainen kännissä/krapulassa?
pidä lasta niin paljon sylissä muutaman seuraavan päivän kun lapsi itse vaan tahtoo, sillä pienennät mahdolliset traumat minimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
:eek:

Mikä ihmeen sukulainen tuo tuollainen on?
Sanoppa muuta :( En ois uskonu, että näin voisi käydä, koska on lapselle hyvin tuttu ja tulevat loistavasti toimeen.. Mutta voi olla, että tässä on syynä teinin hvyät unenlahjat (sukulainen on 16v), uskomatonta ettei oo heränny. Ja siis oikein herätin tämän teinin, että nyt lähden nouse ylös lapsi herää kohta..
Nyt sitten KUNNON puhuttelu teinin kanssa ja vielä hänen vanhempiensa kanssa asiasta. Jos on hommaan lupautunut, niin homma myös hoidetaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
NO ei jää traumoja. Ei se oo ihme että kaliiki äidit on nykyään ihan hermoheikkoja jos joka asiasta asetetaan näin paljon paineita.
Ikävä juttu, mutta ei kuoleman vakava.
Eli on ihan ok, että lapsenhoitaja nukkui, kun lapsi itki tunnin???

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ohoh! Miten uskalsit jättää tuollaisen sukulaisen hoitoon lapsesi? Tuntuu pahalta lapsesi puolesta.:(
No en oo ennen tuollaiseen tilanteeseen jättänyt, että aamulla on meno ja sekä lapsi että hoitaja jäävät nukkumaan ( tosin herätin tämän hoitajan ihan hereille asti lähtiessäni ja sanoin, että nouse nyt koska lähden.. Mutta oli siis silti laittanut uudestaan nukkumaan) Eipä tarvi tätäkään hoitajaa enää vaivata :( Ennen ei oo ollu ongelmaa, koska on hoitanut päivällä juuri esim tunnin verran, kun ei oo ollu siis nukkumassa ollenkaan)

voi ei, ymmärrän sun pahan olon :( tuskin lapsi tuota kuitenkaan pitkään muistaa, kyllä se siitä taas helpottaa kun turvallinen äiti (tai isä) on taas joka aamu sängystä hakemassa :hug: Mutta tuolle sukulaiselle on kyllä enää lastani jättäisi hoitoon! :eek:

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä jos olis päässyt pois ja sukulainen vaan nukkunut, niin siellähän olis voinut sattua jotain. Olipa kurja tilanne. Toivottavasti sanoit sukulaiselle, ettei ihan näin...
no sit ois voinu mennä herättään.. eikä lapselle tule sitä pakokauhun tunnetta että hänet on jätetty yksin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja paljon itse sylittä jäänyt:
oliko sukulainen kännissä/krapulassa?
pidä lasta niin paljon sylissä muutaman seuraavan päivän kun lapsi itse vaan tahtoo, sillä pienennät mahdolliset traumat minimiin.
Ei ollu kännissä eikä krapulassa..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ohoh! Miten uskalsit jättää tuollaisen sukulaisen hoitoon lapsesi? Tuntuu pahalta lapsesi puolesta.:(
No en oo ennen tuollaiseen tilanteeseen jättänyt, että aamulla on meno ja sekä lapsi että hoitaja jäävät nukkumaan ( tosin herätin tämän hoitajan ihan hereille asti lähtiessäni ja sanoin, että nouse nyt koska lähden.. Mutta oli siis silti laittanut uudestaan nukkumaan) Eipä tarvi tätäkään hoitajaa enää vaivata :( Ennen ei oo ollu ongelmaa, koska on hoitanut päivällä juuri esim tunnin verran, kun ei oo ollu siis nukkumassa ollenkaan)
Toivottavasti pidit puhuttelun, vaikka olikin vasta teini. Kyllä luvatut hommat pitää hoitaa.

Yhteistyössä