Voiko sijaisperheessä olla vain yksi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajatusten vantaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajatusten vantaa

Vieras
Mä aloin eilen miettimään, että onko olemassa sellaisia sijaisperheitä jotka ei halua kuin vain yhden sijaislapsen, siis ollenkaan missään vaiheessa? Eli esim. niin että lapsi tulis heille aika pikkuisena ja olis täysi-ikäisyyteen asti, ilman että tulis toista sijaislasta sen aikana tai edes sen jälkeen? Voiko sellaista edes niiltä asiaa hoitavilta sossuilta, tai mistä nyt kuulukaan, vaatia? Vai onko sijaisperhe sitten aina avoinna muillekin lapsille? Entä saako sijaisperhe itse valita sen lapsen?

En ole itse haluamassa sijaisanhemmaksi, ihmettelen vaan yhtä juttua...

[QUOTE="äiti";25004854]Sijaisperhe on tilapäinen ratkaisu.
Ja perhe ei valitse lasta, vaan lapselle etitään paras, hänen tarpeisiinsa sopiva perhe.[/QUOTE]

Mietin vaan kun tiedän yhden perheen jossa on ollut vauvasta asti sijaislapsi, ja sitten kun se lapsi oli n. 5v niin he saivat myös adoptiolapsen. Sanovat ettei heille tule enempää sijaislapsia, ja uskovat lapsen asuvan heillä ainakin siihen asti kun täyttää 18v. Se sijaislapsi on nyt vissiin 8-9v. Mietin vaan että noinkohan he saavat tuon ihan itse päättää?

Ei sijaisperheeseen "väkisin" sijoiteta ketään eli kyllä voi olla vain yksi lapsi, jos perhe ei halua enempää ottaa. Ja on hyvinkin mahdollista olla vauvasta täysi-ikäisyyteen sijaisperheessä, jos biologisen perheen tilanne on sellainen, ettei ole toiveita päästä takaisin omaan kotiin ikinä. Esim jos äiti on pahasti mielisairas eikä ole toivoa kuntoutua ja isä vaikka alkoholisoitunut pahasti. Ei biovanhemmat silloin jaksa/pysty tsemppaamaan niin, että lapsi voisi päästä takaisin heidän luokseen. Adoptioon ei yleensä tuollaisissa tilanteissa mennä ja sijaisperhe saa pitää lasta niin pitkään kuin haluaa. Valitettavasti tätäkin on, että jos alkaa mennä sukset ristiin, niin sijaisperhe "lemppaa" lapsen seuraavaan perheeseen.

Jos perhe ei halua ottaa enempää kuin yhden lapsen, niin ei heitä siihen pakoteta. Perhe ei voi valita, että lapsi on pienestä täysi-ikäiseksi asti, vaan tavoite on aina, että lapsi pääsisi asumaan biologisten vanhempiensa luo jos heidät saadaan tukitoimin kuntoutumaan. Sijaisperhe ei voi suoranaisesti valita lasta, vaan sosiaalitoimi tarjoaa heille sijoituslasta, jonka ottamiseen sijaisperhe sitten suostuu tai ei suostu. Toki saa esittää toiveita mm. iästä.

Voihan olla että he tietävät (vaikkeivät sinulle kerrokaan) asioita bio-perheen tilanteesta, joiden perusteella on aika selvää, ettei lasta sinne enää palauteta. Eikä lasta tietenkään ruveta huvikseen heittelemään sijaisperheiden välillä -> voivat olettaa, että lapsi on heillä aikuisuuteen asti.

Ja toki perhe toimii oman jaksamisensa ja halunsa mukaan, siitä ei olisi etua kenellekään että sinne tuupattaisiin kyselemättä lasta lapsen perään?

En ehkä nyt ihan ymmärrä ajatustasi?

Mietin vaan kun tiedän yhden perheen jossa on ollut vauvasta asti sijaislapsi, ja sitten kun se lapsi oli n. 5v niin he saivat myös adoptiolapsen. Sanovat ettei heille tule enempää sijaislapsia, ja uskovat lapsen asuvan heillä ainakin siihen asti kun täyttää 18v. Se sijaislapsi on nyt vissiin 8-9v. Mietin vaan että noinkohan he saavat tuon ihan itse päättää?

Jos lapsi tosiaan on ollut heillä jo noin kauan, niin on erittäin epätodennäköistä, että palaa enää biovanhempien luo. Jos sijaisperhe hyvä ja halukas jatkamaan sijoitusta, niin vaikea kuvitella tilannetta, jossa LAPSEN EDUN mukaista olisi palata noin pitkän ja nuorena alkaneen sijoituksen jälkeen takaisin entiseen kotiinsa. Eli perhe varamasti oikeassa, kun uskoo lapsen jatkavan heidän luonaan täysi-ikäiseksi.

Yhden sijoituslapsen perheet hyvin yleisiä.

Voihan olla että he tietävät (vaikkeivät sinulle kerrokaan) asioita bio-perheen tilanteesta, joiden perusteella on aika selvää, ettei lasta sinne enää palauteta. Eikä lasta tietenkään ruveta huvikseen heittelemään sijaisperheiden välillä -> voivat olettaa, että lapsi on heillä aikuisuuteen asti.

Ja toki perhe toimii oman jaksamisensa ja halunsa mukaan, siitä ei olisi etua kenellekään että sinne tuupattaisiin kyselemättä lasta lapsen perään?

En ehkä nyt ihan ymmärrä ajatustasi?

No siis mä olen myös tavannut sen lapsen äidin, ja hänen perheensä. En tiedä sen enempää alkuperäistä sijoituksen syytä, mutta tällä tytöllä (aika nuori mielestäni) on nyt uusi lapsi, näin heidät viime kesänä ja lapsi oli silloin ihan vauva. Muutenkin hän vaikuttaa ihan normaali ihmiseltä, ihan kai terve päästään, pukeutuu siististi ja käyttäytyy hyvin ja kohteliaasti, eikä näytä miltään narkilta tai juopolta, ja uusi mieskin häneltä löytyy. Mietin vaan miksi lasta ei anneta hänelle takaisin, tai miksi uutta lasta ei oteta huostaan?

Ja siis alkuperäinen ajatus oli se että voiko joku perhe todella ottaa sijaislapsen adoptiolapsen sijaan. Tai siis nythän heillä on jo oikeakin adoptiolapsi, mutta noin niinkuin alunperin? Kyseessä on siis ennen näitä lapsia lapsettomana ollut lähes keski-ikäinen pariskunta.

Yhdellä tutullani on kaksi omaa biologista lasta. Sen lisäksi heillä on aivan pienenä tullut sijoituslapsi. Lapsi on ollut heillä n. 7 vuotta ja todennäköisesti tulee olemaan aikuisuuteen asti.

Yhteistyössä