Miten kertoa isosiskolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti hajalla.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Numo:
Tuntuu kamalalta sanoa näin, mutta oletko miettinyt, että lapsesi olisi tosiaan paras jäädä sijaisperheeseen? Se on hänen ainoa perheensä. En tiedä missä olosuhteissa olet kasvanut, mutta itse voin sanoa, että olisi ollut katastrofi, jos minut olisi 7-vuotiaana revitty kotoani asumaan jonkun ihmisen kanssa, jota hädin tuskin tunnen, (tavattu kerran kuussa)

Myös minä uskon, että lapsesi ei vain halua uskoa, ettei sijaisperheen äiti olekaan oikea äiti. Valitettavasti lapsesi rakastaa näitä sijaisvanhempia äitinään ja isänään, kun taas sinä olet aika vieras hänelle. Miksi hän siis murtuisi saadessaan tietää pikkuveljestään?

Mietipä oikeasti aikaa, kun olet seitsemän. Sinulla on turvallinen perhe ja joku täti, jonka kerrotaan olevan biologinen äitisi. Sinulle ei ole äiti-tytärsuhdetta tähän "tätiin", vaan olet vain tavannut häntä silloin tällöin. Tämä "täti" kertoo, että sinulle tulee pikkuveli. Murrutko, vai oletko kenties onnellinen asiasta? Lapsellasi on jo rakastava perhe.

Jos lapsi varastetaan - tottuu uuteen perheeseen, niin vaikka voisi olla "parempi" jättää lapsi kaappaajilleen, hänet pitäisi silti palauttaa vanhemmilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma:
Tuntuu kamalalta sanoa näin, mutta oletko miettinyt, että lapsesi olisi tosiaan paras jäädä sijaisperheeseen? Se on hänen ainoa perheensä. En tiedä missä olosuhteissa olet kasvanut, mutta itse voin sanoa, että olisi ollut katastrofi, jos minut olisi 7-vuotiaana revitty kotoani asumaan jonkun ihmisen kanssa, jota hädin tuskin tunnen, (tavattu kerran kuussa)

Myös minä uskon, että lapsesi ei vain halua uskoa, ettei sijaisperheen äiti olekaan oikea äiti. Valitettavasti lapsesi rakastaa näitä sijaisvanhempia äitinään ja isänään, kun taas sinä olet aika vieras hänelle. Miksi hän siis murtuisi saadessaan tietää pikkuveljestään?

Mietipä oikeasti aikaa, kun olet seitsemän. Sinulla on turvallinen perhe ja joku täti, jonka kerrotaan olevan biologinen äitisi. Sinulle ei ole äiti-tytärsuhdetta tähän "tätiin", vaan olet vain tavannut häntä silloin tällöin. Tämä "täti" kertoo, että sinulle tulee pikkuveli. Murrutko, vai oletko kenties onnellinen asiasta? Lapsellasi on jo rakastava perhe.

Jos lapsi varastetaan - tottuu uuteen perheeseen, niin vaikka voisi olla "parempi" jättää lapsi kaappaajilleen, hänet pitäisi silti palauttaa vanhemmilleen.

Ja pidemmällä tähtäimellä.... millaisia tuntemuksia ja katkeruuden tunteita tytölle voi tulla joskus vanhempana kun ja jos saa tietää totuuden, että se kiva täti on hänen oikea äitinsä joka olisi halunnut hänet takaisin mutta sijaisäiti tai yhteiskunta ei antanut siihen mahdollisuutta. Jos teini-ikä ei tuo tunteita pintaan niin viimeistään mahdollinen oma äidiksi tuleminen joskus tulevaisuudessa.

jaa. minusta sijaisperheen äiti vaikuttaa mielisairaalta, kun varastaa toisen lapsen. ap vaikuttaa fiksulta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

jaa. minusta sijaisperheen äiti vaikuttaa mielisairaalta, kun varastaa toisen lapsen. ap vaikuttaa fiksulta.

eli paremmat lähtökohdat lapselle ap:n lúona

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Niin..tai sitten on jokin hyvä syy miksei lasta anneta omalle äidilleen. Ei sijaisperheeseen lasta jätetä jos oma, biologinen vanhempi on pystyvä hänestä huolehtimaan. Tässä luimme vai äidin kertomaa.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö:
Niin..tai sitten on jokin hyvä syy miksei lasta anneta omalle äidilleen. Ei sijaisperheeseen lasta jätetä jos oma, biologinen vanhempi on pystyvä hänestä huolehtimaan. Tässä luimme vai äidin kertomaa.

Peesi.

onhan se hyvä itsellee kertoa että maailma on reilu ja oikeudenmukainen ja niin pois päin.

mutta totuus on että maailma on paha ja röyhkeät ja rikkaat tekevät mitä haluavat useimmiten.

Peesi.

Kyllä lapset voidaan huostaanottaa esim. siksi, että sossu tuntee jonkun hyväosaisen perheen joka haluaa lapsia. Saattavat jopa maksaa sosiaalityöntekijälle...

Juuri näin.

Kumpi sinulle on tärkeämpää, sinun onni vai lapsen onni? Jos lapsella on hyvä olla sijaisperheessä ja hän saa rakkautta sijaisvanhemmiltaan, niin olisi itsekästä riistää hänet sieltä. Jos sijaisäiti pitää lasta omanaan ja lapsi häntä äitinään ne niin se kertoo kaiken. Miten hänet voisi erottaa siitä ainoasta äidistä joka on hänestä huolehtinut? Oikea rakkaus ajattelee toisen parasta, ja tarvittessa valmis luopumaan jos se on toisen parhaaksi.

Jos sä yhtään rakaastat lastasi niin älä itsekkyyttäsi riistä häntä perheensä luota. Lapsen onni on ainut millä on väliä!

Peesi.

Kyllä lapset voidaan huostaanottaa esim. siksi, että sossu tuntee jonkun hyväosaisen perheen joka haluaa lapsia. Saattavat jopa maksaa sosiaalityöntekijälle...

Joo, varmaan jossain elokuvissa! Tuollaisia väitteitä esittää vain ne vanhemmat jotka omasta syystään menettää lapsensa mutta ei voi myöntää sitä vaan keksii kaikenlaista paskaa, kun aina jotkut muut on syyllisiä.

Peesi.

aivan. tunnen sijaisperheitä jotka epäitsekkäästä rakkaudesta on tarjonneet kodin lapsille, ja nämä lapset on tosi huonoista oloista. Kamalia ongelmia... mä en pystyisi siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Peesi.

onhan se hyvä itsellee kertoa että maailma on reilu ja oikeudenmukainen ja niin pois päin.

mutta totuus on että maailma on paha ja röyhkeät ja rikkaat tekevät mitä haluavat useimmiten.

onhan se kiva itselleen kertoa että maailma on sellanen kuin elokuvissa, rikkaat kiusaa ja tekee kaikkea kamalaa mistä me ei tiedetä, hui. jopa suomessa. hui!

Peesi.

Juu, ja lehmät lentää... Hahaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi oikealle äidille:
Naikkonen joka antaa lehtihaastattelun täysin vieraasta lapsesta puhuen hänestä omanaan ja ettei ikinä luovu lapsesta, on hullu.

oletko sä lääkäri? ja tunnetko tapauksen? oletko lukenut sen lehtijutun?

Mä en oikeastaan halunnut keskustella siitä, että olisiko mun lapsellani tällä hetkellä parempi mun luona, vai sijaisperheessä. Tietenkin olen miettinyt asioita myös siltä kantilta, etta lapseni on tosiaan elänyt koko elämänsä tuossa perheessä, ja ymmärrän kyllä järjellä, että hän on kiintynyt perheeseensä. Ongelmani on lähinnä se, että lapseni ei tiedä totuutta sukutaustoistaan, ja se tulee pian "paljastumaan" vauvan syntymän myötä, ja tyttäreni tulee varmasti järkyttymään. Ei varmasti itse vauvasta, vaan ylipäänsä siitä, että hänen sijaisvanhemmat eivät olekaan "oikea" äiti ja isä, vaan hänellä on olemassa toisetkin vanhemmat, joista toinen vielä hänen tuttunsa.

Itse olen sitä mieltä, että on moraalisesti väärin, että lapseni on heillä edelleen, ja ollut kaikki nämä vuodet. Koska alkuperäinen huostaanottoperuste, eli masennus, on jo poistunut kauan sitten, olisi pitänyt aloittaa kotiuttamissuunnitelmat, kotilomat jne. mutta mua on vaan huijattu tässä touhussa nuoren ikäni takia vuosien aikana, kunnes lapseni oli tarpeeksi vanha, ja sitten alettiin vetoamaan siihe, että on kiintynyt perheeseen. Alunperinkin olisi pitänyt miettiä sekä sijaisvanhempien, että sosiaalityöntekijän motiiveja, kun perheeksi valitaan lapsettomaksi jäänyt pariskunta, joka ihan suoraan ja avoimesti kertoi alkaneensa sijaisperheeksi, koska adoptointi on suomessa niin vaikeaa. Tämän jälkeen kun sijaisäiti omii lapsen, kieltää tämän biologiset vanhemmat ja alkaa kutsumaan itseään äidiksi, ei pysty ajattelemaan kovin positiivisesti ks. ihmisistä.

Kuitenkin tiedän, että lapsellani on hyvä elää heidän kanssaan. Hänellä on ihana elinympäristö rauhallisessa maalaiskylässä, "pikkusisko", häntä rakastetaan varmasti, ja hän saa varmasti kaiken mitä tarvitsee. Ehkä kasvatuksen ja kurin suhteen olisin itse toiminut toisin, mutta yleisesti minulla ei ole moitittavaa heidän lapseni hoitamisestaan. Tiedän, että hän on kiintynyt sijaisperheeseensä, mutta eikö hänelle olisi alunperinkin antaa mahdollisuus kiintyä siihen vaikka tietäisikin totuuden biologisista vanhemmistaan? Kaikkihan tietävät kuitenkin, että hän olisi joka tapauksessa noin pienenä kiintynyt heihin.

En sitten tiedä olenko tullut itse jo vainoharhaiseksi, mutta vaikuttaa siltä, että lapseni vieminen oli jo alunperinkin tämän pariskunnan suunnitelma. Nyt kuitenkin on heidän vuoronsa tehdä siirtonsa asioiden kertomisen suhteen, joko kertovat tai sitten eivät. Sääli vaan lapsen kannalta jos saa jollain tylsällä tavalla tietää totuuden, ja järkyttyy sen takia vielä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi oikealle äidille:
Naikkonen joka antaa lehtihaastattelun täysin vieraasta lapsesta puhuen hänestä omanaan ja ettei ikinä luovu lapsesta, on hullu.

Naikkonen joka kirjoittaa tuollaista tuntematta kyseistä henkilöä/tilannetta/lehtijuttua/henkilöä "ap"/TOTUUTTA on hullu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Peesi.

aivan. tunnen sijaisperheitä jotka epäitsekkäästä rakkaudesta on tarjonneet kodin lapsille, ja nämä lapset on tosi huonoista oloista. Kamalia ongelmia... mä en pystyisi siihen.

Kiitos kannustuksesta, mutta mä en ole koskaan tehnyt mun lapselleni mitään pahaa. Silloin kun hän asui kotona, hoisin hänet moitteettomasti vaikka olin itse todella masentunut. Kun musta lopulta tuntui etten yksinkertaisesti vaan jaksa enää yhtään mitään, menin pyytämään apua, ja mun lapseni otettiin huostaan, ikään kuin varotoimeksi. Mutta vannon sen vaikka minkä kautta, että en ole koskaan esim. satuttanut tai laimilyönyt, jättänyt yksin tai mitään muutakaan kamalaa.

Mulla on itselläni ollut tosi rankka nuoruus, ja koska sain heti siitä selvittyäni lapsen itsekin vielä nuorena, ja kaikki se yhdessä sai mut masentumaan. Mun oma perhe oli koko mun lapsuuden tosi kamala ja sekopäinen, enkä todellakaan olisi halunnut aiheuttaa mitään pahaa lapselleni sen jälkeen mitä itse olin kokenut. Ihmiset eivät useinkaan osaa ajatella asiaa niin, että pyysin apua, koska rakastin lastani niin paljon, että yritin kaikkeni hänen takiaan. Se miten asiat päätyivät tähän pisteeseen, ei ollut pyyntöni eikä aikomukseni, näin vain on tapahtunut. Mitä muuta mä voin sanoa, ei oo suomikaan mikään lintukoto kaikilta osin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

Juu, ja lehmät lentää... Hahaa. :D[/quote]

En enää tiedä mitä sanoisi. Ihan ensiksi, ymmärrätkö että huostaanotto maksaa kunnille todella paljon? Ketään ei huostaanoteta turhaan. Kunnilla ei ole varaa siihen.
Huostaanotolle pitää olla lailliset perusteet, ei sitä voi noin vaan tehdä ja ottaa hyvän perheen lapsia pois vanhemmiltaan ja antaa vaan toisille.

Huostaanotolle on aina hyvä syy, useimmiten vanhemmat eivät vaan tajua sitä ollenkaan ja ovat yhteydessä kaiken maailman seiskoihin juopon näköisinä hampaat puuttuvina resuisissa vaatteissa, ja ihmettelevät miksi hyvästä perheestä vietiin lapset "iiiihan ilman syytä" :headwall:

Vanhempani toimivat sijaisperheenä ja he eivät todellakaan väitä olevansa lapsen vanhempia vaikka yksi lapsista on ollut heillä jo yli 7-vuotta! Isä näkee häntä JOKAIKINEN päivä ja saa hakea lasta luokseen, kun sovitaan. Samoin äiti vaikka asuu kauempana. Tietysti lapsen jaksamisen mukaan. Samoin hänellä on sisaruksia äidin uudesta suhteesta ja heitä hän pitää todellakin sisaruksinaan! Samoin hän käy kaksi kertaa kuukaudessa perheneuvolassa jossa työntekijä arvioi missä vaiheessa tyttö olisi valmis siirtymään omalle äidilleen, sisarusten luokse. Tämä äiti ymmärtää täysin et tytön on vielä parempi vanhemmillani, koska on siellä elämänsä asunut.
Mutta mä tiedän satavarmaksi et tämmösiä sekopäisiä sijaisperheitä on, jotka voi kuule keksiä tiesmitä että saavat pidettyä lapsen!
Voimia sinulle ap :hug:

Anna lapsen elää onnellisena perheessään, siten, että kuulut siihen niin vahvasti kuin itse haluat.
kerro sijaisäidille, että haluat yhdessä hänen ja tytön kanssa jutella tästä äitiasiasta. tytölle on varmasti jo kerrottu, mutta pyydä kertomaan sinun kuullen, että "kaikilla ei ole asiat niin hienosti kuin sinulla, sinulla on kaksi äitiä! Eikö olekin hienoa? Toinen on se äiti jonka mahassa kasvoit ja toinen on se äiti joka hoitaa sinua. Molemmat äidit rakastavat sinua valtavasti ja olet onnen tyttö, kun sinulla on näin hieno tilanne. Kaksi äitiä. Ajttele!" Tehkää siitä hieno asia ja samalla varmistut, että tyttö tietää. On parempi, että tytön"äiti" kertoo asian, koska häneen on helpompi luottaa kuin vierailevaan äitiin. Onnea vauvan johdosta!

Yhteistyössä