Voiko sähkölieden ja liesituulettimen asentaa "minne vain"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Asun vanhassa omakotitalossa, joka kaipaa kipeästi remonttia. Myös keittiö on uusittava kokonaan. Kodista tulisi paljon järkevämpi, jos nykyisestä työhuoneesta tekisi keittiön. Vesi sinne tulee jo valmiiksi, joten sen kanssa ei tulisi mitään ongelmaa. Mitä sähkölieden ja liesituulettimen sijoittamisen kanssa pitää huomioida, noin niin kuin teknisessä mielessä? Minä siis en ymmärrä mistään rakennusjutuista yhtikäs mitään :(

Jos siihen voi rakentaa poistohormin ja sen paksun sähköjohdon (asentajan hommia, ei saa tehdä itse!) saa vedettyä ja paikan sulake kestää niin miksipä ei.

Kannattaa ensin tehdä alustavat suunnitelmat vaikka ruutupaperille itse, käydä rakennusvalvonnassa näyttämässä että saako luvat muutokseen ja sit teettää kunnon luvanhakupiirustukset, pyytää tarjoukset sähkäriltä ja teettää.

Mut noin mä lähtisin liikkeelle, koska jos rak.valvonta torppaa idean heti tai antaa neuvoja, ne muutokset ei ole vaikea tehdä eikä maksa mitään vielä siinä vaiheessa.

Kysäisepä joltain sähköasentajalta asiasta onko ylipäätään mahdollista saada sinne työhuoneeseen se hellan pistoke.

Jos liesituulettimessa on aktiivihiilisuodatin niin ilmeisesti ei tarvi hormia ulos, en ole kyllä asiasta ihan varma sekin pitää ottaa huomioon.

Toki kaikki sitten aikanaan teetetään asiantuntijalla. Nämä ovat vasta mun alustavia suunnitelmia. Mieheni ymmärtääkin rakennusasioiden päälle, mutta en viitsi häntä vaivata kaikilla älyttömillä kotkotuksillani, kun tosiaan en mistään teknisistä jutuista tajua mitään. Miehellä taitaa tulla jo molemmista korvista mun talonsuunnittelujutut :)

Kiitokset teille!

Helpoimmalla selviää kun pyytää sähkärin päiväkahville ja kertoo mikä on mielessä, voi paikan päällä katsoa jo tilan ym valmiiksi ja sanoa mielipiteensä.

Jos et ihan pientä hellaa osta (missä levyt ja uuni eivät yleensä suostu toimimaan yhtä aikaa), mikä toimii valovirralla, tarvitset voimavirrajohdon. Takaisin sisätilaan kierrättävän liesituulettimen voi periaatteessa asentaa minne vaan, kunhan sähköjohdon saa kiinni. Hormiin tulevan liesituulettimen paikan määrittää se hormiliitännän mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpoimmalla selviää kun pyytää sähkärin päiväkahville ja kertoo mikä on mielessä, voi paikan päällä katsoa jo tilan ym valmiiksi ja sanoa mielipiteensä.

Toimii siis ehkä vain tällaisilla pikkupaikkakunnilla missä mä asun, isommissa pitää tilata käynti ja se maksaa jokusen kympin jos osuu matkan varrelle ja menee 10 min.

Yksi mahdollisuus on aktiivihiilisuodatin (siis liesituulettimessa), jolloin ei tarvi hormia. Erillisuuneissa ja liesitasoissa on malleja, jotka toimi ns. normaali sähköllä.

Sähköt on kuitenkin aika helppo siirtää paikasta toiseen (tai tietysti siis se sähkäri siirtää). Omakotitalossa ei muutenkaan tule niin helposti tenkkapoo, kuin esim vanhoissa kerrostaloissa, joissa voi olla tosi vanhat johdotukset.

Eli ei mitään ongelmaa, jos rahaa löytyy.

Yhteistyössä