voiko saada käynnistyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niiuli

Vieras
Eli nyt on alkanut pelottaa että tämä markaus menee yliajalle kun lääkärintarkastuksessa ei mitää edistystä ollut tapahtunut. Eli tilanne on tälläinen esikoinen on 2 vuotias erittäin tempperamenttinen ja touhukas uhmaikäinen. Ja nyt minulla on rv 37+4 ja kävely on jo todella hakalaa. Eli eteenpäin ei meinaa päästä millään ja lattialta ylös nouseminen vaatii todella paljon ponnisteluja. Eli onko mahdollista saada käynnistys viimeistään viikolla 40+ kun en pysty esikoista kunnolla edes hoitamaan nyt. Niin mitä sitten muutaman viikon päästä. Tietääkö joku miten tyksissä suhtaudutaan tälläiseen? Olen ymmärtänyt että tyks on vähän kitsas käynnistelemään mutta voiko siihen mitenkää itse vaikuttaa? Esikoinen syntyi viikolla 38+6

syynä on se etten tosiaankaan pysty liikkumaan niin miten saan pidettyä seuraa lapselle ja tehtyä kaikki päivän askareet. Mies on töissä päivisin eikä voi jäädä pois töistä sen takai etten minä pääse liikkumaan. Lonkat ovat jo nyt niin kipetät ettei niillä kovin kauan voi liikkeellä olla maksimissaan noin tunnin verran. Lonkkia särkeet koko ajan ja olo on muutenkin todella tukala.

Kyllä siltä kuulostaa etteivät käynnistä mutta koskaahan sitä ei tiedä. kannatta äitipolilla ottaa asiaa esille. Sekin kannatta muistaa että käynnitys ei aina aloita synnytystä ja voi olla että vauvan syntymää noista vaivoista huolimatta joutuu odottamaan jopa vkoille 42+. Joskus lääkäri saattaa kirjoittaa isälle sairaslomaa sen vuoksi että äiti ei pysty lapsia hoitamaan esim. juuri noiden lonkkakipujen tai suppailujen vuoksi. tämäkin on lääkärikohtainen menettely. Sinulla saattaa kumminkin luonnollisesti asiat kääntyä parhain päin, onhan esikkokin nähnyt päivän valon vkoilla 38 ja risat.

Voimia loppuraskauteen!

käynnistystä ei tuon vuoksi tehdä.Miehelles voidaan määrätä sairaslomaa jos et pysty huolehtimaan lapsestanne.
Mikään muu kuin vauvan hätä masussa ei ole käynnistykselle peruste.

Koita jaksella.Ja toivoa että vauva tulee ajoissa!!

No mutta älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Ei se ole mikään tae siitä, että synnytys ei lähtisi käyntiin itsekseenkin, jos ei ole vielä paikat kypsyneet.

Kysyisin varmaan tuota sairaslomaa isälle, jos siis ainoa syysi on juuri se, ettet pysty hoitamaan esikoistasi.

Yleensä synnytys käynnistetään,kun äidin tai lapsen kannalta synnytys on parempi vaihtoehto kuin odottaa luonnollista käynnistymistä.Lääkäri päättää milloin ja miten synnytys käynnistetään ja selvittää äidille siihen johtavat syyt.Käynnistäminen on aina tarkoin harkittu toimenpide ja turhia käynnistyksiä ei tule tehdä.Synnytys voidaan joutua käynnistämään joko äidistä tai sikiöstä johtuvista syistä.Syyt eivät ole ehdottomia,vaan niiden vaikeusaste ratkaisee onko käynnistys tarpeellinen.Käynnistyksen syyt:
- raskauden aikainen verenpainetauti tai pre-eklampsia ( raskausmyrkytys )
- todellinen yliaikainen raskaus eli raskauden kesto yli 42 raskausviikkoa
- raskauden aikainen maksatauti eli hepatoosi
- insuliini-hoitoinen sokeritauti
- veriryhmäimmunisaatiot
- tulehdus lapsivedessä eli korionamnioniitti
- lapsivedenmeno täysiaikaisessa raskaudessa ilman supistuksia
-sikiön kasvun hidastuminen tai sikiön uhkaava hapenpuute

Mulla oli sama tilanne, mutta raskautta ei käynnistelty ja mentiinkin sitten 12pvää yli lasketun ajan. Tuskaa oli ison mahan kanssa hoitaa parivuotiasta, mutta onneksi se unohtui heti kun olo keventyi... :)

Tilanne tosiaan alkaa mennä aika vaikeaksi. Eli tällä hetkellä en pysty nukkumaan kuin puoli tuntia kerrallaan jonka lälkeen lonkat ja kyljet ja jalat alkavat särkeä niin paljon että pakko vaihtaa asentoa. Kahden tunnin pyörimisen jälkeen on pakko nousta ylös kun nukkumisesta ei kerta kaikkiaan tule mitää. Eli yöunia et tule nukuttua paljonkaan sillä poika herää jo aamu kuuden ja puoli seitsemän aikaan. Alan pian olla aika loppu kun voimat eivät kerta kaikkiaan riitä edes kunnolla puoleen päivään hereillä pysymiseen. Kyse ei ole mistää pienestä jomotuksesta vaan oikein kunnon särystä.

Hei,
Kuulostaa siltä, että olet tosi väsynyt ja sinulla on monenlaisia vaivoja. En yhtään väheksy tilannettasi. Mutta käynnistys ei välttämättä ole mikään ratkaisu siihen. En halua pelotella sinua. Olen kokenut sekä luonnollisen synnytyksen ja käynnistetyn, joten voin sanoa kokemuksesta että niillä ainakin minun kohdalla oli eroa. Käynnistetty synnytys ei välttämättä suju samalla tavalla kuin luonnollinen. MInä esim. sain niin pahat repeämät siinä, että #&%?$!*ä parsittiin uuteen uskoon kerros kerrokselta kolme tuntia anestesiassa ja monta päivää meni pissit katetria pitkin pussiin. Sain myös verensiirron hemoglobi oli noin 50. #&%?$!* oli siinä kunnossa, että olin sairaalassa melkein kaksi viikkoa ja parantuminen kesti useita kuukausia.
Tämä kokemukseni ei tietenkään tarkoita, että esim. sinulle kävisi noin. Mutta esim. vastaavanlaisen tuurin sattuessa et todella ole ainkaan paremmassa vireessä hoitamaan esikoista ja vauvaa yhtä aikaa kuin nyt loppuraskaudessa. Jaksaminen voi jopa vaikeutua, samoin kivut.
JOTEN: Nyt miehen kanssa viisaat päät yhteen ja kotiapua loppuraskauden ajaksi sinulle. Voisiko esim. esikoisesi saada vaikka osapäivähoitoa perhepäivähoidossa? Onko mummeja, tätejä, kummeja, tuttavia, jotka voisivat oikeasti auttaa? Misssä päin asutte, voisiko kuntasi kotipalvelusta tai lapsiperhepalvlun perhetyöstä saada apua?

no minulla käynnistettiin 3 synnytys kun osasin perustella sen kunnolla lääkärille..... perusteluina olivat:

supistelut jo vko:ta 24 asti jotka olivat jo 2-3h kestäviä sessioita mutta loppuivat ja olvat myös kipeitä.

edellinen synnytys oli ollut 2h joka voitiin katsoo jo syöksy synnytykseksikin...

ja pelko etten ehdi ajoissa sairaalaan jos en tunnistakkaan synnytys suppareita ajoissa....

no käynnistyksellä synnytys kesti 2h40min.... :/

Olen synnyttänyt 5 kertaa,kolme käynnistetty,kaksi syntyi omilla supistuksilla.Ensimmäisestä meni lapsivesi,ei tullut supistuksia,toinen yliaikainen,neljäs käynnistettiin ,koska 3.lapsi oli yli 4 kiloinen ja suuri minunkokoiselle ihmiselle,myös liian rauhalliset sydänäänet(jouduttiin sektioon synnytyksen lopulla,napanuora kaulan ympärillä).Kaikista näistä omista kokemuksistani on kyllä mielipide,että helpompaa ja kivuttomampaa on,jos syntyy ilman käynnistämistä.Varmasti on tuollainen olo kyllä raskasta,itselläni ei ole ollut sellaisia vaivoja.Toivottavasti pääset pian synnyttämään,tavalla tai toisella.

Yhteistyössä