voiko itse vaatia ja jopa saada siten käynnistyksen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puun välissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puun välissä

Vieras
edellinen lapsi oli melkeen 5kg ja vammautui (ei pysyvästi) alatiesynnytyksessä joka sujui ihan ok. lääkärien mukaan lantiostani mahtuu yli viisikiloinenkin.

no, lapsi siis vammautui ja minä sain traumat. sairastuin mm. ahdistuneisuushäiriöön.

nyt olen uudelleen raskaana ja olin tänään neuvolassa eka kertaa, kysyin seurataanko raskautta tarkemmin kun edellinen oli niin iso. ei kuulemma.
kun on kerran katsottu että isompikin mahtuu tulemaan.

mistä mun nyt pitää alkaa vaatimaan tiiviimpää kokoseurantaa, ja haluan käynnistyksen mikäli painoarvio alkaa menee loppuraskaudessa yli neljään kiloon. voinko käynnistyksen saada?

olen visusti päättänyt ettei tälläkertaa anneta kasvaa vaikka arvio näyttäisi olevan reilua viittäkin kiloa. olen päättänyt sen todella ja jos en käynnistystä saa niin minusta tulee synnytyspelkoinen ja saavat tehdä sektion.

olen valmis menemään yksityiselle tai ihan mihin vaan kunhan homma sitten hoituu, mutta neuvolan mukaan ei tarvetta mihinkään.
 
Useissa tapauksissa äidin paino ja ruokailutottumukset raskausaikana ovat suoraan yhteydessä syntyvän vauvan painoon. Onko sinulla mahdollisuutta vaikuttaa näiden kautta asiaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Useissa tapauksissa äidin paino ja ruokailutottumukset raskausaikana ovat suoraan yhteydessä syntyvän vauvan painoon. Onko sinulla mahdollisuutta vaikuttaa näiden kautta asiaan?

syön normaalisti muutenkin, joten ei.
ja mun käsittääkseni ellei diabetestä ole, ei se sokeri vauvaan kerry ja siten kasvata sitä.
 
Kyllä muuten seurataan tai ainakin pitäis. Sokerirasitus ainakin, kun noinkin ison oot synnyttänyt. Loppuajasta pitäisi olla synnytystapa-arvio äitipolilla, jo senkin takia, että edellinen vammautui synnytyksessä. Neuvolalääkärin mielipide voi muuten olla eri kun terkkarin. Vaadi, jos eivät muuten ota tosissaan.
 
Tehtiinkö arvio lantiosta ennen vain jälkeen synnytyksen?

Juttele neuvolalääkärin kanssa asiasta, varmasti saat lähetteen synnytyksen suunnitteluun, se tehdään sitten isoilla viikoilla.

Minulla oli kolmas synnytys hankala, vauva oli hieman liian suuri minun mittoihini.
Kaksi seuraavaa lasta syntyivät toisessa sairaalassa ja molemmista kävin ensin kokoarviossa ja "alkusuunnittelussa" joskus rv 36 ja rv 38-39 tekemässä "lopullisia päätöksiä", toinen syntyi suunnitellusti sektiolla (paino meni yli minulle asetetun rajan) ja toinen alateitse (paino alle asetetun rajan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Kyllä muuten seurataan tai ainakin pitäis. Sokerirasitus ainakin, kun noinkin ison oot synnyttänyt. Loppuajasta pitäisi olla synnytystapa-arvio äitipolilla, jo senkin takia, että edellinen vammautui synnytyksessä. Neuvolalääkärin mielipide voi muuten olla eri kun terkkarin. Vaadi, jos eivät muuten ota tosissaan.

sokerirasitukseen pääsen sentään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Tehtiinkö arvio lantiosta ennen vain jälkeen synnytyksen?

Juttele neuvolalääkärin kanssa asiasta, varmasti saat lähetteen synnytyksen suunnitteluun, se tehdään sitten isoilla viikoilla.

Minulla oli kolmas synnytys hankala, vauva oli hieman liian suuri minun mittoihini.
Kaksi seuraavaa lasta syntyivät toisessa sairaalassa ja molemmista kävin ensin kokoarviossa ja "alkusuunnittelussa" joskus rv 36 ja rv 38-39 tekemässä "lopullisia päätöksiä", toinen syntyi suunnitellusti sektiolla (paino meni yli minulle asetetun rajan) ja toinen alateitse (paino alle asetetun rajan).

ihan tehtiin yliaikaiskontrollissa sellanen diagnoosi että mahtuu syntymään alakautta kun arvio oli yli viisi kiloa jo ultralla sillon.

ja en mä sitä etteikö mahtuis tulemaan, varmaan mahtuukin mutta toi VAMMAUTUMINEN (siitä kun nyt kokemusta tuli) pelottaa. hyvin se sieltä ulos mahtui mutta tuliko ilman vaurioita? Eipä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Useissa tapauksissa äidin paino ja ruokailutottumukset raskausaikana ovat suoraan yhteydessä syntyvän vauvan painoon. Onko sinulla mahdollisuutta vaikuttaa näiden kautta asiaan?

Joo ihan turha alkaa syyllistämään itseään muiden murheiden ohella. Ei se aina mee näin jos ei ole sokeritautia tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Tehtiinkö arvio lantiosta ennen vain jälkeen synnytyksen?

Juttele neuvolalääkärin kanssa asiasta, varmasti saat lähetteen synnytyksen suunnitteluun, se tehdään sitten isoilla viikoilla.

Minulla oli kolmas synnytys hankala, vauva oli hieman liian suuri minun mittoihini.
Kaksi seuraavaa lasta syntyivät toisessa sairaalassa ja molemmista kävin ensin kokoarviossa ja "alkusuunnittelussa" joskus rv 36 ja rv 38-39 tekemässä "lopullisia päätöksiä", toinen syntyi suunnitellusti sektiolla (paino meni yli minulle asetetun rajan) ja toinen alateitse (paino alle asetetun rajan).

ihan tehtiin yliaikaiskontrollissa sellanen diagnoosi että mahtuu syntymään alakautta kun arvio oli yli viisi kiloa jo ultralla sillon.

ja en mä sitä etteikö mahtuis tulemaan, varmaan mahtuukin mutta toi VAMMAUTUMINEN (siitä kun nyt kokemusta tuli) pelottaa. hyvin se sieltä ulos mahtui mutta tuliko ilman vaurioita? Eipä ei.

Miten vauva vammautui?
Ainakin meillä riitti "syyksi" solisluun murtuma ja lievä hermovaurio.
 
mun edellinen lapsi oli yli 4kg eikä se mun mielestä tuntunut isolta mutta jotenkin alko lopussa pelko kasvamaan ihan sietämättömäki pelkäsin niin paljon että siitä kasvaa vielä isompi vaikka synnytys oli nopea ja synty ilman kivunlievitystä eikä oloa helpottanut yhtään että loppuvaiheessa todettiin raskausajandiabetes jonka takia sain onneksi käydä kerran viikossa (välillä useemminkin) äippäpolilla ja jossa sain puhua peloista en kuitenkaan yhtään luottanut paino arvioon vaikka sen teki 3-4 eri lääkäriä (joka viikko eri)
aloin puhumaan myös käynnistyksestä johon ei eka oikein luvattu mitään lopulta kai säälisti antoivat =) (edellkinen synty 38+4 yli 4 kilosena) pelkäsin sektioo todella paljon äitini kun ei ollut meinannut sektiosta herätä ollenkaan sitten eniten sitä että kun se diabeteskin siinä todettiin ja insuliini tuntunu tehoovan eli masukki kasvaa tiäs kuinka suureksi. ja sitten pelko siitä että lähtö tulee niin että mies on töissä ( oli toisella paikkakunnalla töissä ja pitkää päivää) eikä mulla ollu minkään sortin sukulaista/ tukihenkilöö kelle olisin lapset reilu 4v ja 1v7kk jättänyt ((soitin myös neuvolat ym läpi)
ja lopulta mulle annettiin käynnistyspäivä 38+4 toisin masukki teki varaslähdön ja synty käynnistyksellä 38+2 3,240kg
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Tehtiinkö arvio lantiosta ennen vain jälkeen synnytyksen?

Juttele neuvolalääkärin kanssa asiasta, varmasti saat lähetteen synnytyksen suunnitteluun, se tehdään sitten isoilla viikoilla.

Minulla oli kolmas synnytys hankala, vauva oli hieman liian suuri minun mittoihini.
Kaksi seuraavaa lasta syntyivät toisessa sairaalassa ja molemmista kävin ensin kokoarviossa ja "alkusuunnittelussa" joskus rv 36 ja rv 38-39 tekemässä "lopullisia päätöksiä", toinen syntyi suunnitellusti sektiolla (paino meni yli minulle asetetun rajan) ja toinen alateitse (paino alle asetetun rajan).

ihan tehtiin yliaikaiskontrollissa sellanen diagnoosi että mahtuu syntymään alakautta kun arvio oli yli viisi kiloa jo ultralla sillon.

ja en mä sitä etteikö mahtuis tulemaan, varmaan mahtuukin mutta toi VAMMAUTUMINEN (siitä kun nyt kokemusta tuli) pelottaa. hyvin se sieltä ulos mahtui mutta tuliko ilman vaurioita? Eipä ei.

Miten vauva vammautui?
Ainakin meillä riitti "syyksi" solisluun murtuma ja lievä hermovaurio.

en halua nyt puhua siitä vammautumisesta, niin kipeää :(
 
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.

Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.
Olennaisinta on kuitenkin se, että sun lapsi on saanut vaurioita kokonsa puolesta synnytyksessä, jolloin olet automaattisesti ns riskisynnyttäjä ja kuulut seurantaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.

Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.

mullahan ei siis mitään ongelmia synnytyksessä ollut,hyvin sujui. vauvan ollessa 2vrk huomattiin sitten toi vamma. ja en mä epäile tosiaan etteikö mahtuisi vaik 6kg sieltä ulos mut toi vammautuminen nyt pelottaa ja olisin luottavaisemmin mielin jos tietäisin että tälläkertaa kokoa seurataan ja viiskiloiseksi ei anneta kasvaa. sokerirasitukseen pääsen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.

Voin kokemuksesta sanoa että näin se ei mene aina neuvolassa. :/ Minä pääsin ä-polille vain pelkopolin kautta (tai samoissa tiloissahan ne on, mutta muuten en saanut lähetettä, ja sekin oli työn takana että sain lähetteen sinne). Äitiyspolilla ei ollut sitten mitään ongelmaa, siellä kuunneltiin ja tarkkailtiin vauvan painoa ja luvattiin käynnistys. Loppujenlopuksi kuitenkin vauva pyörähti perätilaan ja jouduttiin leikkaamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.

Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.

mullahan ei siis mitään ongelmia synnytyksessä ollut,hyvin sujui. vauvan ollessa 2vrk huomattiin sitten toi vamma. ja en mä epäile tosiaan etteikö mahtuisi vaik 6kg sieltä ulos mut toi vammautuminen nyt pelottaa ja olisin luottavaisemmin mielin jos tietäisin että tälläkertaa kokoa seurataan ja viiskiloiseksi ei anneta kasvaa. sokerirasitukseen pääsen.

käytänössä olen kai siis tietyllä tapaa synnytyspelkoinen...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.

Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.

mullahan ei siis mitään ongelmia synnytyksessä ollut,hyvin sujui. vauvan ollessa 2vrk huomattiin sitten toi vamma. ja en mä epäile tosiaan etteikö mahtuisi vaik 6kg sieltä ulos mut toi vammautuminen nyt pelottaa ja olisin luottavaisemmin mielin jos tietäisin että tälläkertaa kokoa seurataan ja viiskiloiseksi ei anneta kasvaa. sokerirasitukseen pääsen.

käytänössä olen kai siis tietyllä tapaa synnytyspelkoinen...?

Selkeästi sut voidaan määritellä ainakin synnytyspelkoiseksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Aivan sama, mistä johtui se, että vauvasi oli viisikiloinen... sinä olet seuraavassa raskaudessasi ns. riskiodottaja ja -synnyttäjä. Neuvoloissa noudatetaan sellaisia äitiyshuollon periaatteita, joiden mukaan sinut kuuluu lähettää äitiyspoliklinikalle tarkkaan seurantaan, ilman että sitä erikseen edes pyydät tms. Jos neuvolasta tähän ei suostuta, soita suoraan omalle äitiyspoliklinikallesi ja kerro tilanteesi ja pyydä heiltä apua.

onko näin? neuvolasta tosiaan sanoivat, että ei sitä enempää seurata koska on jo katsottu että isompikin mahtuu tulemaan. sori, voitko kertoa että mitä noi periaatteet on? haluan tietää kun neuvola ei näköjään tiedä.

Mulla ei ole täällä nyt sitä kirjallisuutta, mutta näin muistan, että edellinen lapsi jos on ollut yli 4500 g, niin se jo yksinään riitti äitiyspoli seurantaan. Ja aina ilman muuta jos on aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia, kuten sulla, niin ohjataan äitiysneuvolasta polille. Joka tapauksessa sokerirasitus pitää tehdä ensimmäisen kerran jo hyvissä ajoin 12-15 rvk:lla ja vaik se ois normaali niin 28 viikon paikeilla uudelleen.

mullahan ei siis mitään ongelmia synnytyksessä ollut,hyvin sujui. vauvan ollessa 2vrk huomattiin sitten toi vamma. ja en mä epäile tosiaan etteikö mahtuisi vaik 6kg sieltä ulos mut toi vammautuminen nyt pelottaa ja olisin luottavaisemmin mielin jos tietäisin että tälläkertaa kokoa seurataan ja viiskiloiseksi ei anneta kasvaa. sokerirasitukseen pääsen.

käytänössä olen kai siis tietyllä tapaa synnytyspelkoinen...?

Selkeästi sut voidaan määritellä ainakin synnytyspelkoiseksi.

no sitä just rupesin pohtii että oikeasti kyseessä taitaa olla tietynlainen synnytyspelko kun pelkään synnytyksessä sitä lapsen vammautumista... hmph.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Tuon pelkosi takia voisit päästä ehkä helpommin sinne äitipolille seurantaan. Suosittelen sulle nyt jotain konstia, vaikka vippaskonstia, että pääset seuraavassa raskaudessa ä-poli seurantaan.

siis tässä raskaudessa. olen nyt siis uudelleen raskaana ja edellinen synnytys oli se melkeen 5kg lapsi.
 

Yhteistyössä