Voiko pitää paikkansa (tuilla elämisestä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauan elävät sossupummit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauan elävät sossupummit

Vieras
Henkilö YH on kotona alle 3-vuotiaan lapsen kanssa.
YH:n kuukausitulot ovat yhteensä 775 euroa (kotihoidontuki, lapsilisä ja elatusapu).

YH:n asumismenot (vuokra, vesi, sähkö) ovat 708 euroa kuukaudessa.

YH saa asumistukea 288 euroa ja toimeentulotukea 329 euroa.

Niinpä YH:lle jää asumismenojen jälkeen käteen noin 680 euroa kuukaudessa.

Voiko tukien varassa eläminen todella olla noin tuottoisaa?

680euroa kuussa käteen asumismenojen jälkeen on siis tuottoisaa ?!
ja just luin ketjua, jossa yksissä mielin toinen toisensa jälkeen toteaa, että 3tonniakin säästössä on Vähän.
mikä lie sitten se "totuus" :D

Tuottoisaa?
Totuus on kyllä että kamalaa ahdinkoa? Yllättävä meno, sairaus, rattaat menee rikki, kengät hajoaa, pesukone rikkoutuu tms. niin siinä sitä ollaan pulassa.

Mä olen kansaneläkkeellä oleva yh, yksi 3v lapsi ja toinen syntymässä piakkoin. Mun "tulot" 2400e/kk, josta vuokraan menee 600e/kk. Aika vähän toi sun mainitsema summa on.

:laugh: Tuottoisaa?? Mites ne puhelimet, netit, vakuutukset, mahdollinen auto, ruokakauppa jnejne :D
Terveisin yh, 4 lasta ja hoitovapaalla olen. 2000e saan kuussa käteen eikä siinä ole elareita.

töissäkäyvänä elämme vähemmällä. Emme pärjää sillä. Pakollisten laskujen jälkeen käteen jää 250e. sillä siis ruuat ja lääkkeet ja vaatteet yms.

Tuottoisaa!? Oletko ihan tosissasi?
680e josta vähennetään vakuutukset, puhelinlasku, ruokamenot, pakolliset vaatehankinnat, mahdollinen auto ja sen käyttökulut tai vaihtoehtoisesti bussi/junaliput, terveydenhoito- ja hygieniatarvikkeet jne.. jne... Ei tuo minusta ole kauhean leveästi elämistä tahi tuottoisaa.

Kyllä voi paikkaansa pitää, lisäksi mun kaveri on lastensuojelun asiakkaana josta maksavat ylimääräisiä juttuja, kuten muksun vaunut, istuimet ja rattaat, vanhemman lapsen polkupyörän ja harrastuksen tarvikkeineen, leirit ynnä muut. Toisinsanoen, heillä on varaa moneen juttuun johon ei kaikilla työssäkäyvillä ole.

Silloin kun me jouduttiin elämään ttt:n varassa, niin pakollisten menojen jälkeen meille jäi n 1500kk käteen, josta piti maksaa ruoka, vaatteet, puhelimet, netti, lasten vakuutukset, autot yms. Mutta kivasti tuolla silti pärjäs! Perheen koko oli tuolloin 2 aikuista ja 3 lasta.

Toki mieluumin näin kun nyt, jää vähän enemmän käteen :)

ai niin.sehän on aina moitittavaa ja pelkkää laiskuutta, kun on kotona hoitamassa alle 3-vuotiastaan .

En sanonut että se on moitittavaa, mutta sikäli oma valinta aina lapsen hankkimisesta asti. Ei minkään yhteiskunnan olisi pakko maksaa mitään tukia, mutta se maksaa ja ihan hyvä niin. Ei tukien kuulu silti mielestäni olla järjettömän suuria, vaan sellaisia että niillä juuri ja juuri pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24315961:
Kyllä voi paikkaansa pitää, lisäksi mun kaveri on lastensuojelun asiakkaana josta maksavat ylimääräisiä juttuja, kuten muksun vaunut, istuimet ja rattaat, vanhemman lapsen polkupyörän ja harrastuksen tarvikkeineen, leirit ynnä muut. Toisinsanoen, heillä on varaa moneen juttuun johon ei kaikilla työssäkäyvillä ole.

Just joo, kannattaa siis olla lastensuojelun asiakas...

En sanonut että se on moitittavaa, mutta sikäli oma valinta aina lapsen hankkimisesta asti. Ei minkään yhteiskunnan olisi pakko maksaa mitään tukia, mutta se maksaa ja ihan hyvä niin. Ei tukien kuulu silti mielestäni olla järjettömän suuria, vaan sellaisia että niillä juuri ja juuri pärjää.

no minusta nuo tuet nyt ei olekaan suuren suuria nytkään.ennemminkin ajattelisin, että lasten kotihoitoa pitäisi tukea entistäkin enemmän.

[QUOTE="minä vaan";24315958]Tuottoisaa!? Oletko ihan tosissasi?
680e josta vähennetään vakuutukset, puhelinlasku, ruokamenot, pakolliset vaatehankinnat, mahdollinen auto ja sen käyttökulut tai vaihtoehtoisesti bussi/junaliput, terveydenhoito- ja hygieniatarvikkeet jne.. jne... Ei tuo minusta ole kauhean leveästi elämistä tahi tuottoisaa.[/QUOTE]

Sen verran korjaan, että sossu mksaa myös kotivakuutuksen, lääkärikäynnit julkisella puolella sekä reseptilääkkeet, ja harkinnan mukaan muutakin, kun hakija osaa perustella, esim. hajonneet lapsen rattaat, uuden sängyn jne...

Alkuperäinen kirjoittaja mä käyn töissä;24315947:
töissäkäyvänä elämme vähemmällä. Emme pärjää sillä. Pakollisten laskujen jälkeen käteen jää 250e. sillä siis ruuat ja lääkkeet ja vaatteet yms.

Kuka käski elää yli varojen? Varmasti ihan oma valinta ottaa niin monta lainaa (taloon, autoon ym.) ettei palkasta jää enää mitään.

Kerroppa vaikka huvikses ne teidän "pakolliset laskut".

Alkuperäinen kirjoittaja yh myös;24315972:
Mitätön summa? Nyt mulle tulee työssäkäyvänä aika idiootti olo kun mulle jää vähemmän käteen palkasta vuokran ja laskujen jälkeen. Eläköön loiset!

Sama täällä, en tosin ole yh, mutta kun maksetaan talolainaa ym. laskut, niin mulle jää vähemmän käteen palkasta, kuin näille yhteiskunnan eläteille... näemmä.

Tällä hetkellä meille jää töissä käyvän mieheni kanssa kuussa käteen asumismenojen jälkeen 900e ja syyskuussa syntyy esikoinen (itse jo äippälomalla).
Miehen töissäkäynti syö bensaa 200euron edestä kuussa + vakuutus, pakolliset lääkehankinnat 50e, netti + puhelimet 50e, lainanlyhennys 140e.
Eli noin neljä sataa euroa jää ruoka-, vaate- ja hygieniahankintoihin :(
Ei tälläkään rahalla paljon rellestetä. Joskus tuntuu että miehen olisi helpompi lopettaa työt, säästyisi auton kuluissa ja melkein samanverran saataisiin kelasta ja sossusta :(
Ylpeys vaan ei anna myöten jäädä tuille kun töitäkin on!