Voiko olla totta?

  • Viestiketjun aloittaja Ä87-T04
  • Ensimmäinen viesti
teinimammako87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 21:15 miii kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 18:01 äoppä 86 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 13:52 Ä87-T04 kirjoitti:
Aloitan taas koulun kahden viikon päästä. Olen tähän asti ollut kotihoidontuella. Nyt sain kuulla että kun menen kouluun niin saan opintotuen (jotain 213e/kk,summa sama oli lapsia tai ei),opiskelijoille tarkoitettua asumislisää en saa koska minulla on lapsi.Opintolainaa kyllä saisin sen verran että tuloni olisivat edelleen samat kuin kotihoidon tuella,mutta jos en ota opintolainaa niin en saisi kuin 213e+100e lapsinlisää.Miten tämä voi olla totta? Miten tuollaset rahat riittävät meidänkin perheessä ruokaan ym..?Lainaa en rupea ottamaan. Miten yksinhuoltajat voivat pärjäävät tälläisella tuella?Onneksi miehelleni kuitenkin tulee rahaa,mutta ei se ole sama asia.ilmeisesti äidin opiskelusta tehdään hirveän vaikeaa....ottakaahan kantaa! Toivottavasti omaan vääriä tietoja...
senku kävelet sossuu ja haet toimeentulotukee ja kelasta asumistukee... ja jos on mies varsinkin töissäkäyvä niin otat miehen teijän asunnosta pois kirjoilta vaikka silti asusitteki yhessä
tota en suosittele,sen 35euron yh korotuksen kannalta ei kannata alkaa leikkimään.. ennemmin tai myöhemmin tosta jää kiinni..
Samaa mieltä...en saa toimeentulotukea koska olen oikeutettu opintolainaan.Mutta kyllä nämä asiat alkoivat nyt luistaa :) Ollaan kelassa käyty jne... ensi kuussahan sen näkee vasta kunnolla että kuinka rahatilanteet menee,mutta näillä näkymin ei tarvinnut opintolainaa ottaa :)Ollaan me ennenkin pienillä tuloilla eletty niin kyllä nyttenkin,karsii vaan turhat menot pois!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 21:48 honiska kirjoitti:
mun käsityksen mukaan voit opintotuen lisäksi saada yleistä asumistukea, joka kattaa parhaimmillaan 80% vuokrasta. ja jos nyt oikein tiukille menee, voit ansaita työllä 500e/kk ilman että menetät opintotukia, ja esim. sunnuntait kaupan kassalla kattaa ton 500e aika äkkiä. laskeskeltii nimittäin just kaverin kanssa että tarvis tehdä pari sunnuntaita, ja vaikka muutama tunti viikolla, ni se 500e on kasassa, eikä vaadi paljoa.
en noista tukitilanteista muuten tiedä, että mitä kaikkea voi saada kun opiskelee, mutta kannattaa ottaa kaikki irti mitä vaan kelasta saat, ja kysyä niin, että mitä voit saada sieltä paitsi opiskelijana, myös äitinä. jo lapsi taloudessa itsestään oikeuttaa joihinkin tukiin, käsittääkseni.

eikös se ole vähän helpommin sanottu ku tehty ????
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2005 klo 23:03 punaposki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 21:48 honiska kirjoitti:
mun käsityksen mukaan voit opintotuen lisäksi saada yleistä asumistukea, joka kattaa parhaimmillaan 80% vuokrasta. ja jos nyt oikein tiukille menee, voit ansaita työllä 500e/kk ilman että menetät opintotukia, ja esim. sunnuntait kaupan kassalla kattaa ton 500e aika äkkiä. laskeskeltii nimittäin just kaverin kanssa että tarvis tehdä pari sunnuntaita, ja vaikka muutama tunti viikolla, ni se 500e on kasassa, eikä vaadi paljoa.
en noista tukitilanteista muuten tiedä, että mitä kaikkea voi saada kun opiskelee, mutta kannattaa ottaa kaikki irti mitä vaan kelasta saat, ja kysyä niin, että mitä voit saada sieltä paitsi opiskelijana, myös äitinä. jo lapsi taloudessa itsestään oikeuttaa joihinkin tukiin, käsittääkseni.

eikös se ole vähän helpommin sanottu ku tehty ????
niin mikä?
 
lit
itselläkin alkaa opiskelut syyskuussa ,ja hieman huolettaa tuo rahatilanne.. mies opiskelee ja saa n.550e/kk,ja itse saan sitten sen n.200e/kk.+lapsilisä..nyt olen kotihoidontuella ja useasti ollaan jouduttu lainaamaan loppukuusta rahaa,nytpä sitten tulee tod.tiukkaa olemaan.eikä kyllä kuluteta humpuukkiin,vaan pakolliset laskut ym.koulua jäljellä n puoli vuotta ja pakko käydä nyt loppuun,ompahan hoidettu alta pois sitten..opintolainankin olen jo ottanut ... :/
 
kertokaapas että miten se sossu oikeesti toimii kun ei ikinä ennen ole tullut tarvetta.. elikkäs jos mulla ei ole ammattia (lukio pohja..) ja pidän nyt äitiyslomaa vuoden, niin voinko sossusta saada mitään kelan tuen lisäksi? mies käy töissä, niin vaikuttaako se miten paljon? entä sitten kun jatkan opiskeluja? saako silloin sossusta jotain?
 
mammako87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2005 klo 11:59 niin kirjoitti:
kertokaapas että miten se sossu oikeesti toimii kun ei ikinä ennen ole tullut tarvetta.. elikkäs jos mulla ei ole ammattia (lukio pohja..) ja pidän nyt äitiyslomaa vuoden, niin voinko sossusta saada mitään kelan tuen lisäksi? mies käy töissä, niin vaikuttaako se miten paljon? entä sitten kun jatkan opiskeluja? saako silloin sossusta jotain?

Voit saada soskusta toimeentuloa tukea,ellei sitten miehesi tulot ole kamalan suuret.. Veikkaisin että jos kaikki asutte samassa taloudessa ja miehesi käy töissä niin ette välttämättä saa mitään...Työ vaikuttaa todella paljon,tietenkin. Kun jatkat koulua ja jos olet oikeutettu opintolainaan niin et saa soskusta mitään.
 
b-kuume
niin ymmärrän ehkä sinua, mutta miksi miehesi ei ole kokoaikaisessa työssä.... onko hänellä sellainen ammatti ettei töitä vain ole, niitä nimittäin riittää. vai onko kyse omasta luonteesta jne. tällaisia kannattaa miettiä, vai onko ikää vasta sen verran ettei työtä ole siunaantunut.
Mä oon ite monesti miettinyt tuollaisisa asioita kun oon seurannu tosi läheltvaik mitä, et kyllä se on ihminen itse joka voi vaikuttaa elämäänsä, miten sen elää.

Voisitko esim. ajatella et opiskeluajan elät tiukasti, ostamatta mitäään ylimääräistä jne. onnea ja voimia suunnitelmiin. Jos vain pystytte niin elkää ottako opintolainaa, oli s enimittäin kurja maksella sitä takas vaik sitä ei ollu paljoo.... ;)
 
teinimammako87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2005 klo 13:22 b-kuume kirjoitti:
niin ymmärrän ehkä sinua, mutta miksi miehesi ei ole kokoaikaisessa työssä.... onko hänellä sellainen ammatti ettei töitä vain ole, niitä nimittäin riittää. vai onko kyse omasta luonteesta jne. tällaisia kannattaa miettiä, vai onko ikää vasta sen verran ettei työtä ole siunaantunut.
Mä oon ite monesti miettinyt tuollaisisa asioita kun oon seurannu tosi läheltvaik mitä, et kyllä se on ihminen itse joka voi vaikuttaa elämäänsä, miten sen elää.

Voisitko esim. ajatella et opiskeluajan elät tiukasti, ostamatta mitäään ylimääräistä jne. onnea ja voimia suunnitelmiin. Jos vain pystytte niin elkää ottako opintolainaa, oli s enimittäin kurja maksella sitä takas vaik sitä ei ollu paljoo.... ;)





Siis homman nimi on se että vakituista työpaikkaa ei tältä paikkakunnalta niin vain saa :( tälläsiä pätkätöitä ja aikuiskoulutusta kyllä on.. mutta ei niillä pitkälle pötkitä. Työttömiä kuukausia on aina silloin tällöin.Vielä vähän aikaa sitten töitä oli ja nyt taas työtön kausi,tosi ikävää.... :( Mutta kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin! ja tällä hetkellä talous on ihan ok :) Enkä minä sitä lainaa ota,päätös on tehny ja piste. :)
 
köyhyyteen tottunut
kuulehan, ei sitä noin vain oteta firmoista sunnuntaivuoroja. mitä luulet vakituisten työntekijöiden ajattelevan, jos työnantaja jakaa
tuplapalkkapäivät sivullisille. lapselle täytyy jäädä myös aikaa.
onhan se vanha sanonta kyllä, että kyllä luoja omistaanhuolehtii, mitä
sitten tarkoittaakaan, jokainen miettiköön itse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 01:12 köyhyyteen tottunut kirjoitti:
kuulehan, ei sitä noin vain oteta firmoista sunnuntaivuoroja. mitä luulet vakituisten työntekijöiden ajattelevan, jos työnantaja jakaa
tuplapalkkapäivät sivullisille. lapselle täytyy jäädä myös aikaa.
onhan se vanha sanonta kyllä, että kyllä luoja omistaanhuolehtii, mitä
sitten tarkoittaakaan, jokainen miettiköön itse.
kaverilla ainaki toimii loistavasti se, että se tekee pari viikonloppua kuukaudessa. koulua se käy kolme iltaa viikossa, että lapselle jää kaikesta huolimatta itseasiassa enemmän aikaa ku normaalilla 8-16 työpäivällä. lisäks tän kaverin mies on puolet vuodesta kotona, eli tää lapsi joutuu olemaan keskimäärin joka toisen hoitokerroista jollain "vieraalla" hoidossa. silloinki yleensä eläkkeellä olevalla mummollaan.

eli joillain tää järjestely toimi hyvin, toisilla ei. mut ei sitä pidä heti tuomitakkaan.
 
Me ollaan miehen kanssa molemmat opiskelijoita ja hyvin ollaan pärjätty kun ollaan molemmat otettu opintolainaa ja saatu kelalta YLEISTÄ ASUMISTUKEA. Mää rupesin saamaan opiskelijana(kin) yleistä asumistukea siitä päivästä alkaen, kun jäin äitiyslomalle, ja perheenä alettiin saada yleistä asumistukea sitten kun vauva synty.

Teidän varmaan kannattaa hakea sitä yleistä asumistukea, koska olette siihen oikeutettuja.

 
Jemiro
Sossusta ei saa kovin helposti mitään,sen sain huomata tänään kun tuli toimeentulotukipäätös..18,64?!! Hui,sillä pärjääkin mainiosti!!
Ollaan molemmat miehen kanssa opiskelijoita,opintotuki molemmilla 192? ja sit molempien on pitäny ottaa opintolainaa,jota 220?/kk,eli sossu laskee sen tuloksi ottaa sitä tai ei ja pakkohan se oli ottaa,ei todellakaan pärjäittäis ilman!Sit lapsilisä 100? ja yleinen asumistuki 80% vuokrasta.Aika kituuttamista on ja odotan innolla että valmistutaan ja päästään molemmat töihin.
Menoja on hirveesti vaikka ei mitään ihmeellistä ostaisikaan.Autoa tarvitsemme ja miehen rahat menevät bensoihin,autovakuutukseen,autoveroon,nettilaskuun.Mun rahat taas sitten:vuokran omavastuu (79,78?) ruuat,vaipat,pesuaineet,muut laskut..kyllä eläminen on kallista,mutta pärjätään,mitään ylimääräistä ei vaan saa ostaa..
Tsemppiä kaikille meille köyhille ;)

 
Champion harmaana
Musta toi on upea asenne etti ota opintolainaa! Mulla on itellä aina ollut sama asenne :) Miks pitää elää velaks, kun ne rahat täytyy kuitenkin maksaa takaisin ja se ei ole kivaa! Siitä opintolainasta on tehty sellainen pakkojuttu, mikä on tosi epäreilua! Tulevaisuudessa jos on esim. kuudelta vuodelta opintolainaa, niin voi mennä sen vuoksi asuntolainan saantimahdollisuudet kun opintolainoja makselee takaisin - kuten kaverille kävi. Sille todettiin et tuu takasin hakeen asuntolainaa kun opintolaina on maksettu. Tosi reilua! Mikään ei ole niin kurjaa kun velkojen takasin maksu!
Niin että jos vaan pärjäätte ilman lainaa niin hieno homma :D
Tsemppiä pärjäämisen kanssa...

Sitäpaitsi piti vielä kommentoida kun tuolla joku fiksusti taas oli esittänyt asian niin et olisit harkinnut lapsentekoa, niin minne tää elämä menis jos kaikki harkitsis liian tarkkaan! Eihän täällä uskaltais kukaan tehdä lapsia kun vakityötäkään ei ole nykyään helppo saada ja jos saa niin sit on aina potkujen vaara esim. firman huonon menestyksen vuoks! Niin että harkitaampa nyt tarkkaan ja ollaan tekemättä niitä lapsia niin sittenhän elämä hymyilee...
 
kotiäittä
Kyllähän se on helppo sanoo,et ota lainaa,jos on joskus varaa maksaa ne lainat takasin..ja jos joskus kauniina päivänä töihin pääsee,niin heti alkaa lainan maksu ja taas tiukilla,ainainen kierre siitä sitten.Ite en suosittele lainaa ottamaan,mut päätös on jokaisen oma ja pakko tilanne on ihan eri. Meillä toinen opiskelee ja toinen kotona vielä,rahaa tulee noin 800kk ja siitä vuokrat ja muut pois,niin ei sillä paljon juhlita..noo,ajattele niin,et kun koulu on käyty,niin kllä se siitä helpottaa..mä ainakin pyrin ajattelemaan niin ja kyllähän tässä ainakin oppii elämään säästeliäästi ja ostamaan aina halvinta...=)
 
kääk
Mua ainakinvituttaa maksaa miehen opintolainaa 34vuotiaana,kun mä omistan asunnon ja sossustakin saadaan.mut miehen palkka on pienempi kun mitä asuntoon pelkkään vuokraan menee \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 16:21 kääk kirjoitti:
Mua ainakinvituttaa maksaa miehen opintolainaa 34vuotiaana,kun mä omistan asunnon ja sossustakin saadaan.mut miehen palkka on pienempi kun mitä asuntoon pelkkään vuokraan menee \|O
siis että mitä? sä maksat miehesi henkilökohtaista lainaa? sulla on omistusasunto, jonka vuokraan miehen palkka ei riitä?

 
Mya
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 19:40 anne-68 kirjoitti:
Tai sit otat vaan sitä opintolainaa,niin me ollaan kaikki muutkin jouduttu ottamaan.Ellet halua opiskelun lisäksi painaa duunia..?Ja jos miehes tienaa rahaa,niin eiväthän teidän tulot noin pienet ole kuin mainitsit.Kauhea valitus:niiiin vähän saan rahaa,miten pärjään..Ja ihan kuin sivumennen;ainiin,mun mies saa kyl rahaa.. ????? Kuten ihmettelit miten yksinhuoltajat pärjää..;aivan,hekin pärjäävät,mut sitä lainaa nyt vain on otettava!Ah sitä kultalusikka suussa syntynyttä jonka ei TARVITSE ottaa..Realismi nyt kuitenkin on sitä et se kuuluu opiskeluun jos meinaa hengissä pysyä.Sitä tässä maksellaan itse kukin vuosia valmistumisen jälkeen.Mieti hei et suomessa on mahdollista SAADA kyseistä lainaa ja tukia yleensäkin,monissa muissa maissa kun vain varakkailla tai rikkailla suorastaan on mahis opiskella!Tuntuu et kyl nyt on taas joku päässyt elämässä vähän turhan helpolla..
HAJOO ELÄMÄÄS ANNE -68!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 12:13 mya kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 19:40 anne-68 kirjoitti:
Tai sit otat vaan sitä opintolainaa,niin me ollaan kaikki muutkin jouduttu ottamaan.Ellet halua opiskelun lisäksi painaa duunia..?Ja jos miehes tienaa rahaa,niin eiväthän teidän tulot noin pienet ole kuin mainitsit.Kauhea valitus:niiiin vähän saan rahaa,miten pärjään..Ja ihan kuin sivumennen;ainiin,mun mies saa kyl rahaa.. ????? Kuten ihmettelit miten yksinhuoltajat pärjää..;aivan,hekin pärjäävät,mut sitä lainaa nyt vain on otettava!Ah sitä kultalusikka suussa syntynyttä jonka ei TARVITSE ottaa..Realismi nyt kuitenkin on sitä et se kuuluu opiskeluun jos meinaa hengissä pysyä.Sitä tässä maksellaan itse kukin vuosia valmistumisen jälkeen.Mieti hei et suomessa on mahdollista SAADA kyseistä lainaa ja tukia yleensäkin,monissa muissa maissa kun vain varakkailla tai rikkailla suorastaan on mahis opiskella!Tuntuu et kyl nyt on taas joku päässyt elämässä vähän turhan helpolla..
HAJOO ELÄMÄÄS ANNE -68!!
kasva sinä aikuiseksi :)
 

Yhteistyössä