Voiko muka matkustella liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna"

Vieras
Saimme tänään ystävänä kanssa aikaan pienen kinan siitä, mikä on liikaa kun kyse on matkustamisesta. Ystäväni mielestä minä matkustan aivan liikaa, perusteena ei tosin ollut mikään muu kuin se, että yhteiskunta ei katso ulkomailla paljon viettävää äitiä kovikaan hyvällä silmällä; ei edes sitten, vaikka lapset oisivatkin mukana.

Jäin sitten miettimään että ono todella näin? Matkailu on minulle/meille jo niin arkipäivää, että ei sitä osaa ajatella pahana. Mikä siinä pahaa oisikaan, jos meillä on varaa ja aikaa?

Joten, voiko ihminen matkustaa liikaa?

Minä matkustin pari vuotta sitten liikaa. Lensin liikaa ja ajoin autolla liikaa. Mutta en muitten matkustelun määrää puutu. Nyt olen himmannut matkustamista ja odotan enemmän niitä harvempia reissuja ja voinpa sanoa, että nautinkin enemmän siitä matkasta, kun reissaan vähemmän.

Voiko ihminen matkustaa liikaa? Mä rakastan matkustelua ja mennään siis yleensä perheen kesken + kaveriperheitä mukaan tai sit esim. tyttöporukalla shoppailureissuja jonnekin. On mullekin kauhisteltu et kuinka on varaa jne. mut mä saan voimani noista matkoista ja nautin siitä kun pääsen pois kotoa hetkeksi. Eli ei, liikaa ei voi matkustaa :) Meillä varataan yleensä heti uusi matka kun tullaan kotiin edelliseltä!

Voiko ihminen matkustaa liikaa? Mä rakastan matkustelua ja mennään siis yleensä perheen kesken + kaveriperheitä mukaan tai sit esim. tyttöporukalla shoppailureissuja jonnekin. On mullekin kauhisteltu et kuinka on varaa jne. mut mä saan voimani noista matkoista ja nautin siitä kun pääsen pois kotoa hetkeksi. Eli ei, liikaa ei voi matkustaa :) Meillä varataan yleensä heti uusi matka kun tullaan kotiin edelliseltä!

Minulla alkoi omatunto kolkuttaa jokunen aika sitten, juuri tuon lentämisen takia. Meillä oli koko ajan 2-3 matkaa tulossa. Ja oikeastaan vähän kyllästyinkin reissaamiseen. Nyt oli ensimmäinen kesäloma ikinä, ettemme käyneet missään matkalla ja ensimmäistä kertaa olin totaalisen levännyt ja vaikken innosta puhkunut töiden alkaessa, en ollut myöskään tympiintynyt. :D Mutta nyt kyllä on kiva, kun tietää että viiden viikon päästä pääsen viikon matkalle.

ystäväsi kuullostaa kateelliselta, mutta kyllä luulen että voi myös matkustaa liikaa. esim työkseen ja lomillaan reissaava ihminen ei taida paljoa enää "kotona" olla, jolloin matkustaminen saattaa muuttua moniksi kymmeniksi, ellei sadoiksi matkoiksi vuodessa. silloin sanoisin jo, että liika on liikaa, mutta tällöinkin mitattuna lähinnä ihmisen oman hyvinvoinnin kannalta.

Riippuu miltä kannalta katsoo. Jos omasta mielestään matkustelu alkaa olla tylsää niin varmaan silloin. ;) Tai jos jatkuvasti täytyy matkustaa työn vuoksi, jolloin ei edes ehdi nähdä muuta kuin lentokenttiä. Yhteiskunnan kannalta tuskin voi matkustaa liikaa.

Sen sijaan ympäristön kannalta jatkuva turha matkustelu ei tietenkään ole hyvä. Lentokoneen käyttö ja laivaristeilyt ovat suurimpia päästöjen aiheuttajia. Muistelen lukeneeni, että jo sillä energiamäärällä mitä iso lentokone käyttää pelkkään nousuun, lämmittäisi pientä omakotitaloa vuoden!

En usko että kyse on kateudesta, sillä ystävä pääsisi itsekkin jos vain haluaisi. On siis kotiäiti niinkuin minäkin, ja ainakin vaikuttaa että heidän talous on ihan kunnossa.

Käyn siis lasten kanssa n. 6 viikon välein kaupunkilomilla Euroopassa, ihan vain muutaman päivän kestoisilla jolloin ei tartteta kuin käsimatkatavaraa (minäkö laiska :D) ja kaukaisempia kohteita katsellaan muutaman kerran vuodessa, ehkä noin4.

Ei tuo ole minusta paljon, kun ajattelee että eikös se ole aikalailla sama missä kaupungissa arkeaan viettää, varsinkin kun lapsetkin nauttii?

En usko että kyse on kateudesta, sillä ystävä pääsisi itsekkin jos vain haluaisi. On siis kotiäiti niinkuin minäkin, ja ainakin vaikuttaa että heidän talous on ihan kunnossa.

Käyn siis lasten kanssa n. 6 viikon välein kaupunkilomilla Euroopassa, ihan vain muutaman päivän kestoisilla jolloin ei tartteta kuin käsimatkatavaraa (minäkö laiska ) ja kaukaisempia kohteita katsellaan muutaman kerran vuodessa, ehkä noin4.

Ei tuo ole minusta paljon, kun ajattelee että eikös se ole aikalailla sama missä kaupungissa arkeaan viettää, varsinkin kun lapsetkin nauttii?

www.lentomaksu.fi — Vapaaehtoinen lentomaksu

Sinun kohdallasi tuon pitäisi olla pakollinen. Sain melkein itkupotkuepätoivoraivarin kun luin viestisi. En ymmärrä miten jotkun voivat olla noin välipitämättömiä

Höpö höpö, lentää koneet olin minä kyydissä tai en :D

Mutta tosiaan, meidän sakki nauttii tästä, ja kun miehen työ on niin liikkuvaa, on helppo tavata jossain euroopan kaupungissa edes se pitkä viikonloppu. Pianhan tämäkin hupi loppuu, kun lapsi menee kouluun..

[QUOTE="anna";24469501]Höpö höpö, lentää koneet olin minä kyydissä tai en :D

Mutta tosiaan, meidän sakki nauttii tästä, ja kun miehen työ on niin liikkuvaa, on helppo tavata jossain euroopan kaupungissa edes se pitkä viikonloppu. Pianhan tämäkin hupi loppuu, kun lapsi menee kouluun..[/QUOTE]

Ei muuten tulevaisuudessa välttämättä lennä. On jo harkittu, että yksityishenkilöiden lentomatkustamista alettaisiin rajoittaa. Ja jos jokainen meistä jättäisi vaikka joka toisen huvimatkan pois, vähenisi lentoliikenne pakostakin. Tietysti tämä on epärealistinen tavoite ilman noita rajoituksia.

Viherpiiperöiden mielestä voi. Hiilijalanjälki ja blaablaablaa.

Minusta ei voi matkustella liikaa. Ei todellakaan. Kotiin on moni kuollut ja matkailu avartaa. Jos voisin, olisin aina reissussa, lähtisin opiskelijavaihtoon, asuisin ulkomailla välillä, jne.

Voi. mitäs jos sun lapset kokee ahdistusta moisesta ramppaamisesta? kaikki ei oikeesti tykkää, ja sun lapsi voi olla just sellanen kotikissa, jota stressaa jatkuvat paikanvaihdot.
Mä itse olen sitä mieltä, että moni huvikseen paljon matkustava, täyttää jotain tyhjiötä omassa elämässään. eli silloinkin siis voi matkustaa liikaa, kun ei koskaan selvitä mitä sieltä kotoa / arjesta pakenee.

Kyllä meidän lapsilta on kysytty ja mielellään ovat lähteneet :) Yksi ainoa kerta on ollut, jolloin tyttö sanoi että jää mielummin kotiin, kun oli ystävänsä synttärit, ja silloin jäätiin kotiin.

[QUOTE="anna";24470075]Kyllä meidän lapsilta on kysytty ja mielellään ovat lähteneet :) Yksi ainoa kerta on ollut, jolloin tyttö sanoi että jää mielummin kotiin, kun oli ystävänsä synttärit, ja silloin jäätiin kotiin.[/QUOTE]
Meillä lapset pitivät reissaamisesta paljon ollessaan aika pieniä. Saatoimme olla parikin kuukautta tien päällä. Teini-iässä eivät enää viihtyneet matkoilla niin pitkään, kaverit, oma koti ja rauhallinen meno alkoi maistua paremmin. Joten siksikin olemme himmanneet reissaamista. Käymme 1-2 kertaa vuodessa lyhyen matkan.

Aiomme myöhemmin lopettaa lentämisen kokonaan, lennämme vain hätätilanteessa. Vaihdamme hitaampaan kulkemiseen, jopa niin hitaaseen, että kuljemme kävellen. =)

Yhteistyössä