Voiko miehen alkoholinkäyttötottumukset koskaan muuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholiinkyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitäisköhän Ankelikan jatkaa elämässä vihdoin eteenpäin 10 vuoden jälkeen? Mitä elämän tuhlausta.

Taas tämä sama asia tupsahti eteeni. Hyvät lihat ovat jo menneet hukkaan.
Ikää on jo tullut enkä minä enää miestä saisi. Parasta vain muistella menneitä.

Olisi kiva saada selville perimmäinen totuus ja viisaus alkoholismista.
Tutkijoiden rahat ovat vähissä ja muistaakseni koeeläinhiiret ja rotat vietiin Amerikkaan.
Jos olisin huippurikas täti perustaisin oman tutkimuslaitoksen.

Ihmettelen miksi tästä asiasta ei vieläkään uskalleta kunnolla keskustella. Tuntuu, että olen edelleen ainut Suomessa, joka pitää keskustelua pinnalla.

Jos juominen loppuisi Suomessa vankilat voisi sulkea. Rahat säästyisivät. Eikö tämä ole jo yksi hyvä syy miksi asiaa kannattaa pohtia.

Viimeksi muokattu:
Ketään ei auta syyllisen etsiminen. Sellainen vain pahentaa kaikkien oloa. Mutta on niin muotia.

Miehen juomiseen on jokin syy. Miehethän ei mielellään puhu vaan hukuttavat murheensa muuten. Toiset juomalla, toiset töitä paiskimalla ja toiset urheilemalla. Jotkut vaan makaa tekemättä mitään niistä.

Jos kysyt mieheltä suoraan mikä häntä vaivaa hän sanoo ei mikään, kaikki on hyvin. Jos alat jankkaamaan ettei voi olla, siitä syntyy riita ja mies ahdistuu enemmän. Joka tapauksessa mieshän jo tietää miten suhtaudut häneen, joten hän on ahdistunut myös siitä. Mahdollisesti kokee itsensä surkeaksi paskaksi mutta yrittää esittää muuta. Alkoholi helpottaa oloa.

Syy ei ole myöskään sinun. Miehenhän ei ole pakko juoda vaikka olisit vaimona miten inhottava.

Ehkä mies ei itsekään osaa hahmottaa mistä juomisen tarve johtuu. Ainakin sen taustalla on ettei halua olla selvinpäin. Johtuuko fyysisestä vai psyykkisestä tarpeesta, sen arvioikoon lääkäri (jonne mies ei teitenkään mene kun ei ole tarvetta?).

Erolla uhkailu ei paranna tilannetta. Todennäköisesti vain pahentaa. Se voi lukkiuttaa välinnen niin ettei mies enää luota sinuun vähääkään.

Myötä- ja vastoinkäymisissä? Mitähän sillä tarkoitetaan. Rakastatko miestäsi tasavertaisena puolisona, vai haluatko paapoa häntä kuin äiti lastaan, olla auktoriteetti? Voit itsekin hakea apua siihen miten sinun tulisi suhtautua mieheen luodaksesi häneen kontaktin. Riippuu tietysti siitä riittääkö sinulle että hän lopettaa juomisen, vai haluatko siltikin erota hänestä.

Teillä keskusteleminen toimii miehen ollessa raittiina. Hyvä niin. Ymmärrän kuitenkin asian niin, että mies ei kuitenkaan silloinkaan halua puhua itsestään, tunteistaan tai muutenkaan koskettaa ongelmaan liittyviä henkilökohtaisia asioita. Hän ehkä luottaa sinuun, mutta on hyvin todennäköistä, kuten nim. "vihjailla" toetaa, että mies ei vain osaa tai halua avautua ja päästää sinua sisimpäänsä. Hän ei ehkä itsekään löydä sinne.

Jokainen "Jeppe" juo omasta syystään, vaikkei syytä itse tiedostaisikaan. Joku sisäinen voima pakottaa hänet siihen. Väittäisinpä, että se useimmissa, ellei peräti kaikissa tapauksissa on tunnepuolen ongelma. Niistä on aina vaikea puhua. Alkoholilla puuduttaminen on niin paljon helpompaa ja kivempaa.

(Quote) Alkoholi koukuttaa ihmisen, siinä se vain on. Jos säännöllisesti juo riittävän paljon ja kauan, alkoholisoituu. Siinä se on. (endquote)

Yllä olevassa lainauksessa lukee: "kun juot alkoholia, sinusta tulee alkoholisti eikä sille voi tehdä mitään". Kärjistän, tiedän, mutta tuo kuvastaa hyvin sitä alistunutta suhtautumista, mikä itse asiassa tarkoittaa alkoholismin hiljaista hyväksyntää. Sillehän ei voi mitään. Se on vain siinä.

(Quote) Tuo, että alkoholisti pitää jättää oman onnensa nojaan eli kohtaamaan itse itsensä ilman, että hyysää ja auttaa ja sillä tavalla mahdollistaa toisen juomisen, on jo kauan tunnettu neuvo. Mitä tehdä silloin, kun sekin ohje on jo käytössä?
Voi vain katsoa sivusta ja toivoa, että tuo ihminen selviytyisi. On elettävä omaa elämää niin täysipainoisesti kuin vain suinkin voi (endquote)

"Alkoholistin jättäminen oman onnensa nojaan" ei tarkoita, että vaimo alkaa elää omaa elämäänsä alkoholistiperheessä. Se tarkoittaa alkoholista eroamista ja kontaktin poikki panemista. Niin kauan kuin olet alkoholistin vierellä samassa taloudessa, hyväksyt ja tuet hänen olemistaan ja käyttäytymistään. Otat siitä itse etäisyyttä, ehkä, mutta alkoholistille se on selvä viesti: ole hyvä ja jatka juomista, minä en siitä välitä. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä sanot - tämä sanaton viestiminen kertoo olennaisen.

Niin kauan kuin olet siinä ja "katsot sivusta", olet osallinen miehesi kuviossa. Et syyllinen, mutta osallinen. Et lähde, siis olet tilanteeseen tyytyväinen. Tämä on viestisi miehellesi, ajattelit tai tuntisit itse mitä tahansa.

Voi voi, paljon on sinulla vielä oppimista.

Alkoholisoitumisen prosessi on tämä: kun juo säännöllisesti, paljon ja pitkän ajan kuluessa, alkoholisoituu. Se on yksinkertainen totuus. Sinun mielestäsi se kuvastaa alistunutta suhtautumista... no eikö tuo muka sinusta ole totuus, ja totuuden edessä on oltava nöyrä. Ei sitä valheeksi voi vääntää.

Jokainen ihminen alkoholisoituu tuolla menolla, ellei tee asialle ajoissa jotain. Siinä on vain se pirullinen ansa, että ihminen harvoin itse tajuaa, missä vaiheessa ylimeno tapahtuu, asia selviää hänelle vasta sitten, kun se on jo tapahtunut. Ja silloin on jo liian myöhäistä, koukku on kova.

Varmasti jokaisella on omat syynsä juomiseen, silloin alussa, ennen kuin koukutus on ottanut vallan. Hyvin usein syy on yksinkertainen: juovuksissa on mukavaa. Väitätkö, että kaikilla tänäkin yönä baareissa ja kapakoissa kokoontuvilla nuorilla ja vanhemmillakin ihmisillä on jokin ongelma, jokin trauma, jonka vuoksi he menevät sinne kapakkaan juomaan?

Aluksihan kaikki on vain sitä, kivaa juhlimista ja riekkumista, arjen nollaamista. Miksi se vain joillekin jää päälle, ja joillekin ei? Miksi joku porukasta aina juo hiukkasen enemmän kuin muut?

No tätähän sitä on pohdittu maailman sivu. Jopa fysiologisia syitä on löydetty, joillekin alkoholi tuottaa enemmän mielihyvää ja aiheuttaa nopeammin riippuvuuden.

En ole antanut sellaista käsitystä, että minun mieheni ei haluaisi puhua itsestään, tunteistaan tai ongelmaansa liittyvistä henkilökohtaisista asioista. Se on oma käsityksesi, ja liian heppoinen.

Toki keskusteluterapia on aina hyvä asia, mutta pelkästään sillä tulokset eivät ole häävejä. Tämän tietävät kaikki alkoholistien omaiset, ystävät, sukulaiset, lääkärit, päihdetyöntekijät ja terapeutit. AA:n tarjoama vertaistuki on selvästi tuloksellisempaa. Ei tarvitse olla mikään neropatti ymmärtääkseen miksi näin on.

Tarjoamasi ratkaisu - eroaminen - on tietenkin tehtävä siinä vaiheessa kun elämä käy sietämättömäksi. Mutta tuota en allekirjoita, että alkoholisti kuvittelee puolison olevan tyytyväinen tilanteeseen ja hyväksyvän hänen juomisensa, jos tämä ei lähde. On nyt muistettava, että on tuhansia erilaisia elämäntilanteita. Ja on tuhansia tai miljoonia erilaisia pariskuntia ja erilaisia ihmisiä. Irtiotto ei aina ole mahdollista noin vain, eikä aina ollenkaan helppoa. Eikä ero suinkaan alkoholistia itseään auta, hyvin moni jatkaa juomistaan entistä rankemmin. Kapakat ovat täynnä tuhansia tarinoita. Kaikki eivät haluaisi puolisonsa joutuvan siihen pisteeseen, vaan yrittävät sinnikkäästi vielä tehdä jotakin, että asiat kääntyisivät parempaan päin. Ap:kin kirjoitti tänne hätähuudon: voiko miehen alkoholinkäyttö muuttua?

Totta kai se voi muuttua. Ainahan maailmassa on mahdollisuuksia. Onhan olemassa raitistuneita alkoholisteja. Halu raitistumiseen tulee kuitenkin aina sieltä ihmisen omasta sisimmästä. Se, että toinen yrittää sitä herätellä, on... no, sanoisinko, että melkoisen epäkiitollista hommaa. Voihan sitä yrittää tietenkin. Mutta kyllä sen ihmisen on itsensä kanssa se paini käytävä. Menköön sitten vaikka pohjia myöten, joko nousee sieltä tai sinne jää. Jos siinä sivussa aikoo olla ja vielä toivoa jotain, on parempi olla itsellään, kun ei ryhdy alkoholistia hyysäämään aikä tämän mielteiden mukaan elämään. Tämä on muuten sitten ihan Al Anonin periaatteiden mukaista, ei minun päästäni keksittyä. Erittäin hyvä periaate.

Itse olen tämän mukaan elänyt, ja todella hyväksi havainnut. On sitä omastakin elämästään huolta pidettävä. Enkä kuunaan usko, että mies, jo tuonkin ikäinen, olisi niin tyhmä, että kuvittelisi minun hyväksyvän hänen juomisensa, kun en ole tästä minnekään lähtenyt. Ei se niin yksinkertaista sentään ole.

Ymmärrän kyllä, että se mitä sanon on sinulle merkityksetöntä. Se saattaa johtua siitä, että se todella ON sitä, kokemattoman ja ymmärtämättömän pölinää. Toinen vaihtoehto tietenkin voi olla, ettet edes halua kuunnella, mitä sanon, sillä olet jo vakuuttunut siitä, miten asiat ovat, etkä siis koe tarvetta edes ajatella sanomaani tarkemmin.

Puolustat ajatuksiasi minun ajatuksiani vastaan, mutta oletko ajatellut mitä sinun ajatuksesi puolestaan puolustavat? Ne puolustavat teidän tilanteenne koskemattomuutta, jota minun sanani uhkaavat. Ymmärrän, että olet valmis uhraamaan itsesi sille mahdollisuudelle, että miehesi ei milloinkaan tule muuttumaan. Olet kuin laivan kapteeni, joka on valmis menemän laivan kanssa tarvittaessa pohjaan. Siitä ei vain jaeta mitään urhoollisuusmitaleita. Olet varmasti tiedostanut, että sinulla on siinä oma elämäsi kirjaimellisesti yhden kortin varassa.

Totta kai ratkaisu on ihan omasi, ei siihen kukaan voi tulla tuomitsemaan. Joku saattaa kunnioittaa päätöstäsi, joku toinen pahoitella. Oma mielipiteesi ratkaisee. Hyvässä lykyssä voit voittaa itsellesi raitistuneen miehen, mutta kuten itsekin sanoit, se on sitten taas ihan miehesi omissa käsissä.

Alkoholisti on kova selittelemään juomistaan, mutta hänen puolisonsakin kannattaa varoa, ettei lankea samaan ansaan. Asia on kipeä, ja siinä on itse päälakeaan myöten liossa, joten hänkin saattaa mieluusti kehitellä itselleen ja muille selityksiä epämukavalle sijainnilleen. Ei kukaan mieluusti myönnä olevansa ongelmien ympyröimänä, ja siksi moni on valmis valehtelemaan tilanteesta jopa itselleen. "Ei tässä mitään hätää", "et sinä voi ymmärtää", "maailma on täynnä mahdollisuuksia", "ainakin uskon, että hän haluaa muuttua"...

En halua ilkeillä enkä heittää suolaa haavoihin, vaan kertoa, miltä homma näyttää täältä ulkoapäin. Voit uskoa minua tai olla uskomatta. Lupaan kuitenkin lopettaa "kiusaamisen" tähän viestiin, jos niin toivot.

"Alkoholisoitumisen prosessi on tämä: kun juo säännöllisesti, paljon ja pitkän ajan kuluessa, alkoholisoituu. ... no eikö tuo muka sinusta ole totuus, ja totuuden edessä on oltava nöyrä. Ei sitä valheeksi voi vääntää."

Ei se ole valhe vaan harha. Kaikki jotka juovat, eivät tule alkoholisteiksi, vaikka joisivat paljon ja pitkäänkin, jos he vain osaavat lopettaa halutessaan. Tällaisiakin on. Mutta yleensä nämä pitkään ja paljon juovat ovat juuri näitä alkoholisteja, heitä jotka eivät osaa lopettaa. Juominen ei ole syy vaan seuraus. Riippuvuus ei ole määrästä ja kestosta kiinni (vaikka usein aiheuttaakin runsasta ja pitkäikäistä juomista), vaan kyvyttömyydestä jättää juomatta. Näitä ei kannata sotkea toisiinsa, sillä ne ovat aivan eri asia.

Toki voi olla, että maailmassa on myös ihmisiä, jotka ovat tulleet riippuvaiseksi alkoholista sen takia että ovat juoneet pitkään ja suuria määriä - mutta yleensä ottaen tuo on kuin selittäisi lentokoneen lentokyvyn sillä että se on ilmassa.

"Väitätkö, että kaikilla tänäkin yönä baareissa ja kapakoissa kokoontuvilla nuorilla ja vanhemmillakin ihmisillä on jokin ongelma, jokin trauma, jonka vuoksi he menevät sinne kapakkaan juomaan?"

En väitä. Heistä kaikista nimittäin ei "tule" alkoholisteja, sillä monet hallitsevat juomistaan, eikä juominen heitä. Toki henkisesti rikkinäisessä maailmassamme on niin paljon tunneongelmia, että alkoholismin esiintymistodennäköisyys on suuri. Tämä ei kuitenkaan muuta perusasettelua alkoholismin syistä.

Koen sen oudoksi, ettei tunne-elämän häiriöitä muka voisi lukea alkoholismin syyksi, koska kyseessä on nimenomaan sisäinen henkinen tarve, kuten kaikissa riippuvuusongelmissa. Seksikin tuottaa suurta mielihyvää, muttei monikaan silti muutu seksuaaliaddiktiksi. Mielihyvän tunne ei ole riippuvuuksien syy, vaan se on se korvike, johon sisäisen tyhjyyden tunteen ajamana takertuu. Ihan kuin emosta liian aikaisin vierotettu apinanpoikanen, joka istuu nurkassa itseään raapimassa tai puremassa.

Elämäntilanteita on luonnollisesti yhtä paljon kuin perheitäkin, mutta alkoholismin suhteen noudattavat melko yksioikoista kaavaa. Yksityiskohdat eroavat, pääkohdat ei juurikaan. Alkoholisoituneella osapuolella on pakonomainen tarve juoda alkoholia, ja puoliso kärsii tästä.

Tietoisella tasolla alkoholisti kyllä ymmärtää, ettei puoliso pidä eikä hyväksy hänen juomistaan, mutta kokee kuitenkin yleensä voivansa jatkaa niin kauan kuin kokonaistilanne on muuttumaton. Puoliso nalkuttaa tai vetäytyy omiin oloihinsa, se on yhdentekevää (yleensä alkoholistille jopa mukavampaa, että puoliso vetäytyy, niin voi juoda rauhassa). Tekosyitä juomisen jatkamiselle löytyy niin paljon kuin mitä mielikuvitus antaa myöten, ja näitä taitavasti käyttämällä pystyy usein kiertämään kaikki ehdotukset ulkoisen avun saamiseksi.

Pahimmillaan tästä muodostuu yhteinen harrastus, peli jossa toinen yrittää maanitella toista lopettamaan ja toinen kiemurrella vastuutaan pakoon.

En ole väittänytkään, että keskusteluun pitäisi takertua. Se on vain ensimmäinen yritys. Jos ei se toimi, niin tarjosin aiemmin jatkoksi kolmea vaihtoehtoa: ulkopuolinen apu (kuten mainitsemasi AA:n vertaistuki), tilanteeseen jääminen ilman ulkopuolista apua (joka kertomistani syistä johtuen on minun mielestäni huono vaihtoehto, sillä se ei auta kumpaakaan osapuolta), tai sitten eroaminen.

Eroaminen ei ole useinkaan helppoa, se ei yleensä auta alkoholistia itseään, mutta se on kuitenkin paras vaihtoehto, ellei alkoholisti halua itse parantua. Pelastuupa silloin ainakin loput perheestä omaa elämää varten.

Jos saatte apuprosessin käyntiin, toivotan teille onnea ongelman ratkeamiseksi! Hyvän puolesta kannattaa kyllä aina taistella. Täytyy vain itse tiedostaa, milloin mahdollisuudet käyvät vähiin. Minun mielestäni tämä hetki on silloin, kun alkoholisti ei enää osallistu oman tilanteensa selvittämiseen. Silloin ei ulkoapäin tarjottu apu enää tavoita kohdettaan.

Ja AA auttaa vain jos sinne todella menee. Siihen asti se on vain itseään pettävän haavekuva paremmasta elämästä.

Luin nimimerkkien Outi ja K. Westerlund pitkät viestit heti aamutuimaan kännykälläni.
Eipä sitten auttanut muu kuin ottaa läppäri irti johdosta, istahtaa Ritz-tuoliini ja vastata tähän postillaan.

Lois Burnham Wilson, a Founder Of Al-Anon Groups, Is Dead at 97 - Obituary - NYTimes.com

Harmittaa joskus, kun jätin Lois Remembers kirjan muistaakseni suomen kielisenä käännöksenä Malmin Al-Anon ryhmään. Pidin kirjasta kovasti. Sen kirjan luettuaan ehkä K. Westerlund hieman muuttaa ajatuksiaan.

Ei elämä mene hukkaan eikä turhaan alkoholistin puolisona. Jos niin kävisi niin valtava määrä ihmisiä maailmalla eläisi joutavaa ja merkityksetöntä elämää.

Olin aikoinaan keskikoulussa ja opettajani puoliso joutui rattijuoppouden takia vankilaan.
Naisopettaja oli valtavan ihana persoona. Hän luki ääneen aineeni, jossa kirjoitin tv:ssä esitetystä elokuvasta Seitsämän surmanluotia. Enpä ikinä olisi voinut kuvitella millaisen elämän itse elän.

Jo tuohon aikaan näin elämää kirkkaasti kansan syvissä riveissä. Pienessä maalaiskylässä oli joka puolella alkoholisteja. Muutin Helsinkiin ja hätäilin miksi ihmiset nukkuvat kadulla Ympyrätalon sisäpihalla. Miksi ei soiteta poliisia eikä vielä lämpimään nukkumaan.

Sitten jatkoin elämääni ja näin valtavaa juopottelua joka puolella. Viinaa vedettiin kaksi käsin joka puolella.

Miksi juodaan. Luin kirjastosta lainaamani kirjan. Se oli kovin tieteellinen.

Myöhemmin elin avioliitossa miehen kanssa, joka markkinoi hyvinvointituotteita.
Näin firman tilaisuuksissa miten viina kelpasi alan naisille.

Myöhemmin jo perustettuani Al-Anon-vertaisryhmän kuulin miten jopa naispapit juovat reippaasti viinaa.

Mikään ei enää ihmetytä. Viinaa juodaan ja paljon ja uusimman radiouutisen mukaan kulutus sen kuin lisääntyy.

Viina on helpoin menolippu helvettiin. Pidän alkoholistina jokaista, joka ottaa tilkankin viiniä.
Ihan turha hurskastella miten joku voi ottaa ja joku toinen lopettaa valomerkkiin.

Islamin usko on paljon viisaampi usko kuin kristinusko tässä asiassa. Onhan uskontojen välillä monta sataa vuotta. Kyllä siinä ajassa ehti jo kehitellä oppiaan.

Körttiläisyyden syitä tutkiessani havaitsin, että suurin syy herätykseen oli juopottelu.
Siksi en tyrkytä uskontoa juovalle. Yritin sitä aikoinaan ja näin miten hirveää se on.
Entisen puolisoni syy ei ole uskon puute.

En syytä ketään hänen juomisesta en edes itseäni.
Sanon aina, että viinirypäleet maistuvat parhaiten tuoreina. Niitä ei tarvitse muuttaa viiniksi.

Kun pysyy erossa viinasta ei koukutu. Niin yksinkertaista se on.
Mutta miksi ei uskalla olla ihmisten seurassa selvinpäin. Siihen en osaa antaa vastausta.
Minut voi tavata kuka ja missä vain. Olen aina selvinpäin.
Mutta yöllä en halua kirjoittaa netissä. Ja kirjoitan aina elävästä elämästä enkä ikinä kolmanessa persoonassa.

Tiede prisma - ohjelmassa muutama viikko sitten oli pitkä ohjelma jossa esitettiin uusia tutkimustuloksia. On olemassa geeni mutaatio viinasta riippuvaisuuden saaville ihmisille. Muokkaamalla tuota geeniä tulevaisuudessa viina himoonkin voidaan puuttua.

Tätä ennen on vaan oltava skarppina jos on nk. viinasukua.

Toisen tekemisiin ei voi vaikuttaa. Jos jätät pahasti alkoholisoituneen yksin se juo vain nopeammin itsensä hautaan.
Jokainen valitsee kestääkö riippuvaisen ihmisen kanssa vai ei. Kumpaankaan vaihtoehtoon en ala syyllistämään.

Ymmärrän kyllä, että se mitä sanon on sinulle merkityksetöntä. Se saattaa johtua siitä, että se todella ON sitä, kokemattoman ja ymmärtämättömän pölinää. Toinen vaihtoehto tietenkin voi olla, ettet edes halua kuunnella, mitä sanon, sillä olet jo vakuuttunut siitä, miten asiat ovat, etkä siis koe tarvetta edes ajatella sanomaani tarkemmin.

Puolustat ajatuksiasi minun ajatuksiani vastaan, mutta oletko ajatellut mitä sinun ajatuksesi puolestaan puolustavat? Ne puolustavat teidän tilanteenne koskemattomuutta, jota minun sanani uhkaavat. Ymmärrän, että olet valmis uhraamaan itsesi sille mahdollisuudelle, että miehesi ei milloinkaan tule muuttumaan. Olet kuin laivan kapteeni, joka on valmis menemän laivan kanssa tarvittaessa pohjaan. Siitä ei vain jaeta mitään urhoollisuusmitaleita. Olet varmasti tiedostanut, että sinulla on siinä oma elämäsi kirjaimellisesti yhden kortin varassa.

Totta kai ratkaisu on ihan omasi, ei siihen kukaan voi tulla tuomitsemaan. Joku saattaa kunnioittaa päätöstäsi, joku toinen pahoitella. Oma mielipiteesi ratkaisee. Hyvässä lykyssä voit voittaa itsellesi raitistuneen miehen, mutta kuten itsekin sanoit, se on sitten taas ihan miehesi omissa käsissä.

Alkoholisti on kova selittelemään juomistaan, mutta hänen puolisonsakin kannattaa varoa, ettei lankea samaan ansaan. Asia on kipeä, ja siinä on itse päälakeaan myöten liossa, joten hänkin saattaa mieluusti kehitellä itselleen ja muille selityksiä epämukavalle sijainnilleen. Ei kukaan mieluusti myönnä olevansa ongelmien ympyröimänä, ja siksi moni on valmis valehtelemaan tilanteesta jopa itselleen. "Ei tässä mitään hätää", "et sinä voi ymmärtää", "maailma on täynnä mahdollisuuksia", "ainakin uskon, että hän haluaa muuttua"...

En halua ilkeillä enkä heittää suolaa haavoihin, vaan kertoa, miltä homma näyttää täältä ulkoapäin. Voit uskoa minua tai olla uskomatta. Lupaan kuitenkin lopettaa "kiusaamisen" tähän viestiin, jos niin toivot.

"Alkoholisoitumisen prosessi on tämä: kun juo säännöllisesti, paljon ja pitkän ajan kuluessa, alkoholisoituu. ... no eikö tuo muka sinusta ole totuus, ja totuuden edessä on oltava nöyrä. Ei sitä valheeksi voi vääntää."

Ei se ole valhe vaan harha. Kaikki jotka juovat, eivät tule alkoholisteiksi, vaikka joisivat paljon ja pitkäänkin, jos he vain osaavat lopettaa halutessaan. Tällaisiakin on. Mutta yleensä nämä pitkään ja paljon juovat ovat juuri näitä alkoholisteja, heitä jotka eivät osaa lopettaa. Juominen ei ole syy vaan seuraus. Riippuvuus ei ole määrästä ja kestosta kiinni (vaikka usein aiheuttaakin runsasta ja pitkäikäistä juomista), vaan kyvyttömyydestä jättää juomatta. Näitä ei kannata sotkea toisiinsa, sillä ne ovat aivan eri asia.

Toki voi olla, että maailmassa on myös ihmisiä, jotka ovat tulleet riippuvaiseksi alkoholista sen takia että ovat juoneet pitkään ja suuria määriä - mutta yleensä ottaen tuo on kuin selittäisi lentokoneen lentokyvyn sillä että se on ilmassa.

"Väitätkö, että kaikilla tänäkin yönä baareissa ja kapakoissa kokoontuvilla nuorilla ja vanhemmillakin ihmisillä on jokin ongelma, jokin trauma, jonka vuoksi he menevät sinne kapakkaan juomaan?"

En väitä. Heistä kaikista nimittäin ei "tule" alkoholisteja, sillä monet hallitsevat juomistaan, eikä juominen heitä. Toki henkisesti rikkinäisessä maailmassamme on niin paljon tunneongelmia, että alkoholismin esiintymistodennäköisyys on suuri. Tämä ei kuitenkaan muuta perusasettelua alkoholismin syistä.

Koen sen oudoksi, ettei tunne-elämän häiriöitä muka voisi lukea alkoholismin syyksi, koska kyseessä on nimenomaan sisäinen henkinen tarve, kuten kaikissa riippuvuusongelmissa. Seksikin tuottaa suurta mielihyvää, muttei monikaan silti muutu seksuaaliaddiktiksi. Mielihyvän tunne ei ole riippuvuuksien syy, vaan se on se korvike, johon sisäisen tyhjyyden tunteen ajamana takertuu. Ihan kuin emosta liian aikaisin vierotettu apinanpoikanen, joka istuu nurkassa itseään raapimassa tai puremassa.

Elämäntilanteita on luonnollisesti yhtä paljon kuin perheitäkin, mutta alkoholismin suhteen noudattavat melko yksioikoista kaavaa. Yksityiskohdat eroavat, pääkohdat ei juurikaan. Alkoholisoituneella osapuolella on pakonomainen tarve juoda alkoholia, ja puoliso kärsii tästä.

Tietoisella tasolla alkoholisti kyllä ymmärtää, ettei puoliso pidä eikä hyväksy hänen juomistaan, mutta kokee kuitenkin yleensä voivansa jatkaa niin kauan kuin kokonaistilanne on muuttumaton. Puoliso nalkuttaa tai vetäytyy omiin oloihinsa, se on yhdentekevää (yleensä alkoholistille jopa mukavampaa, että puoliso vetäytyy, niin voi juoda rauhassa). Tekosyitä juomisen jatkamiselle löytyy niin paljon kuin mitä mielikuvitus antaa myöten, ja näitä taitavasti käyttämällä pystyy usein kiertämään kaikki ehdotukset ulkoisen avun saamiseksi.

Pahimmillaan tästä muodostuu yhteinen harrastus, peli jossa toinen yrittää maanitella toista lopettamaan ja toinen kiemurrella vastuutaan pakoon.

En ole väittänytkään, että keskusteluun pitäisi takertua. Se on vain ensimmäinen yritys. Jos ei se toimi, niin tarjosin aiemmin jatkoksi kolmea vaihtoehtoa: ulkopuolinen apu (kuten mainitsemasi AA:n vertaistuki), tilanteeseen jääminen ilman ulkopuolista apua (joka kertomistani syistä johtuen on minun mielestäni huono vaihtoehto, sillä se ei auta kumpaakaan osapuolta), tai sitten eroaminen.

Eroaminen ei ole useinkaan helppoa, se ei yleensä auta alkoholistia itseään, mutta se on kuitenkin paras vaihtoehto, ellei alkoholisti halua itse parantua. Pelastuupa silloin ainakin loput perheestä omaa elämää varten.

Jos saatte apuprosessin käyntiin, toivotan teille onnea ongelman ratkeamiseksi! Hyvän puolesta kannattaa kyllä aina taistella. Täytyy vain itse tiedostaa, milloin mahdollisuudet käyvät vähiin. Minun mielestäni tämä hetki on silloin, kun alkoholisti ei enää osallistu oman tilanteensa selvittämiseen. Silloin ei ulkoapäin tarjottu apu enää tavoita kohdettaan.

Ja AA auttaa vain jos sinne todella menee. Siihen asti se on vain itseään pettävän haavekuva paremmasta elämästä.

Viimeksi muokattu:
Tiede prisma - ohjelmassa muutama viikko sitten oli pitkä ohjelma jossa esitettiin uusia tutkimustuloksia. On olemassa geeni mutaatio viinasta riippuvaisuuden saaville ihmisille. Muokkaamalla tuota geeniä tulevaisuudessa viina himoonkin voidaan puuttua.

Toisen tekemisiin ei voi vaikuttaa. Jos jätät pahasti alkoholisoituneen yksin se juo vain nopeammin itsensä hautaan.
Jokainen valitsee kestääkö riippuvaisen ihmisen kanssa vai ei. Kumpaankaan vaihtoehtoon en ala syyllistämään.

Viimeksi muokattu:

Viimeksi muokattu:
Aloittajalle: varmaankin tottumukset voi muuttua, jos kyseessä ei ole alkoholisti. On eri asia juoda paljon kuin olla alkoholisti. Mutta älä ajattele että vika olisi sinussa: sinua saa ahdistaa, jos miehesi juo tuollaisia määriä. Muista että teillä kummallakin on valinnanvapaus: jos miehesi ei halua lopettaa juomista, hänellä on toki oikeus ryyppyihinsä. Mutta silloin sinullakin on oikeus miettiä, mitä olet valmis hyväksymään. Mieti omat rajasi ja arvosi, mitä olet valmis sietämään.

Outi ja Westerlund käy näköjään kiivasta keskustelua aiheesta :) Molemmilla on hyviä pointteja mut joistakin asioista olen eri mieltä. Westerlund, sanoit että sinua harmittaa kun alkoholismi katsotaan sairaudeksi, jolloin alkoholisti voi piiloutua sen sairauden taakse ja olla sääliteltävä. Itseä taas ei yhtään haittaa tuo määritelmä: alkoholismi todellakin ON sairaus ja psyykkinen sellainen. Ymmärrän sen, että oma isäni sairastaa tätä tautia. En kuitenkaan HYVÄKSY, että hän ei hae siihen apua eli ei ota mitään vastuuta mistään. Siksi välimme ovat poikki, josta päästäänkin tähän Outin ajatukseen siitä, että alkoholistin rinnallakin voi pysyä ja yrittää auttaa. No, minä olen sitä mieltä, että isääni ei ole tippaakaan auttanut se, että aina on ollut joku silittelemässä päätä ja auttamassa ojasta ylös. Ikinä hänen ei ole tarvinnut herätä siihen todellisuuteen, että hänen olisi nyt ihan itse autettava itseään. Tarina on pitkä, enkä ala sitä tähän kirjoittamaan, mutta lyhyestä virsi kaunis: in my opinion, alkoholismi on sairaus mutta alkkiksen täytyy ihan itse tajuta se. Äidilleni kiitos että aikoinaan jätti isäni.

Westerlundille. saat ihan rauhassa jatkaa kirjoittteluasi, se ei minua häiritse. Valitettavasti vain ohjeesi ja neuvosi on mahdollisimman huonosti sovellettavissa juuri minun tapaukseeni.

Jokainen hoitaa itseään kirjoittamalla. En lähtisi kuitenkaan neuvomaan asiassa, josta ei ole omakohtaista kokemusta.

Katsoin mainitsemani elokuvan trailerin. Elokuva löytyy netistä lataamalla.

(Quote) Westerlund, sanoit että sinua harmittaa kun alkoholismi katsotaan sairaudeksi, jolloin alkoholisti voi piiloutua sen sairauden taakse ja olla sääliteltävä. Itseä taas ei yhtään haittaa tuo määritelmä: alkoholismi todellakin ON sairaus ja psyykkinen sellainen. (endquote)

Tavallaanhan se on saivartelua, kutsuuko epätervettä käytöstä sairaudeksi vai ei. Ongelma ei sinänsä siitä miksikään muutu. Jos epäterveys on "sairautta", olkoon sitten niin.

Tuolla sanalla "sairaus" on vain monelle sellainen assosiaatio, että se on jotakin, mikä ihmiseen tulee ulkoapäin kuin flunssa tai HIV, ja sillehän ei sitten enää voi mitään, että sellainen "tuli".

Ensimmäinen seikka on juuri tuo ulkoa päin tuleminen. Alkoholismi ei tule "ulkoapäin", vaikka sen käynnistävä tekijä tuleekin. Riippuvuuden tarve tulee aina ihmisen itsensä sisältä. Tälle hallitsemattomalle tarpeelle on luotu pohja aikaisemmin, mutta itse riippuvuus ei tule alkoholista eikä "tartuntana" muutenkaan. Että riippuvuuden kohteena on milloin alkoholi, milloin ruoka, tupakka, himoshoppailu, huumeet, elämykset (adrenaliiniriippuvuus), seksi tai vaikkapa pakkotoiminnot, johtuu osittain tarjonnasta kylläkin, mutta pääosin siitä, mikä parhaiten kullekin riippuvaiselle sopii tämän alkuperäisen sisäisen tyhjyydentunteen täyttäjäksi.

Toinen seikka on tuo, ettei sille mitään muka voisi. Mielestäni alkoholismin sairaudeksi leimaaminen antaa siitä juuri sellaisen kuvan. Koska olen saanut alkoholismitartunnan, en voi sille mitään. Tässä on juuri menty pahasti metsään: alkoholisti voi nimittäin lopettaa juomisensa milloin vain. Kukaan ei väkisin juota häntä. Kaikki syyt juomiselle ovat tekosyitä. Kaikki pyrkimykset alkoholistin "auttamiseksi" ja "ymmärtämiseksi" - moittimisesta puhumattakaan - vain pahentavat tilannetta. Ne nimittäin oireellistavat hänet sen sijaan että riippuvaisongelmainen itse ottaisi vastuun tilanteestaan. Seuraava pullo jää kauppaan.

Karskia tekstiä mutta valitettavasti totta. Kukaan ei kuole siihen, että lakkaa juomasta. Jos kuolee, niin se johtuu siitä, että riippuvaisuuden pääsyy - henkinen tyhjyyden luoma ahdistus - pääsee puudutuksen (eli riippuvuuden suoman turvan) loppuessa kasvamaan liian suureksi. Epätodennäköistä mutta kylläkin mahdollista.

Siksi lopettaessa pitäisi yleensä saada jotakin vanhan riippuvuuden tilalle. Paras olisi, jos ahdistuksen syy selvitettäisiin, sillä silloin riippuvuuskin samalla katoaa. Tietenkin voidaan antaa riippuvaiselle uutta näperreltävää (kuten bisnesmiehet ovat oivaltaneet markkinoimalla esim. tupakoijille kaikenlaisia nikotiinituotteita yms. "lopetusvälineitä" ja laihduttajille omat "pöperönsä" ja kuurinsa), mutta se ei poista riippuvuuden sisäistä aiheuttajaa, joten tilanne ei yleensä pääty siihen. Siksi moni ratkeaa niin helposti takaisin vanhoihin kuvioihinsa.

Siksi kutsuisin henkisiä "sairauksia" mieluummin vaikkapa "tilaksi", luonteensa mukaisesti. Ne ovat vammoja (eihän katkennutta käsivarttakaan tai lihashaavaakan kutsuta sairaudeksi). Henkinen "vamma" vain kuulostaa niin ikävältä, vaikka se sellainen kyllä on, ennemmin kuin "sairaus". Henkiset tilat ovat kuin haavoja sielussa.

Alkoholisti lopettaa juomisen heti kun on pakko. Ei yhtään aikaisemmin.
Se pakko voi olla vaimo joka ilmoittaa, että nyt riittää - yksi pullo vielä niin lähden.

Jos aloittaja haluaa vaikuttaa miehensä juomiseen, on asetettava uhkavaatimuksia.
Juomisen ylläpitoa ja tukemista on se, ettei lähde.

Lasten ei soisi ottaa alkoholistilta mallia isyyteen, parisuhteeseen tai alkoholinkäyttöön.
Millaisia aikuisia tulee lapsista joiden isä on koko ajan kännissä? Alkoholisteja?

Joko alkoholisteja tai sitten sellaisia kuin minä, joka siedän hyvin huonosti känniläisten ördaamista missään. Olen lapsena nähnyt sitä ihan tarpeeksi eikä minulta heru tippaakaan sympatiaa juopoille. Oma juomiseni on kutistunut melko olemattomiin keski-ikäisenä, lasi viiniä kerran viikossa alkaa olla maksimi. Nuorempana käytin alkoholia enemmän muttei minusta alkoholistia tullut sittenkään. Minulla ei ilmeisesti sellaisia geenejä sitten ole.

Vastaukseni alkuperäisen kysymykseen voiko miehen alkotottumus muuttua on että niin kauan kuin pysyt siinä, se todennäköisesti muuttuu vain pahempaan suuntaan. Ja sinä et voi vaikuttaa alkon käyttöön mitenkään. Mies päättää siitä itse. Sinä - ja vain sinä - taas päätät kauanko siedät pullosirkusta, ja milloin nostat kytkintä. Ikuisuuksia ei kannata odottaa jos tilanne on todella sietämätön jo nytkin, koska tilastollisesti on hurjan paljon todennäköisempää että ryyppääminen senkun jatkuu ja jatkuu, kuin että mies yhtäkkiä muuttuisi noin vain kohtuukäyttäjäksi tai jopa raittiiksi. En itse pelaisi noilla kertoimilla. Mutta jokainen päättää itse haluaako jakaa elämänsä alkoholistin kanssa. Jos jäät, älä syytä miestäsi valinnastasi.

Koukkuja voi olla monenlaisia. En voi sietää radio Suomen toimittajan Maija Salmelaisen lempilausetta "sitä rataa." Joi äsken aamukahvia ja kesken herkuttelun ja ihanan ranskalaisen biisin jälkeen se taas lipsahti naisen suusta. Jos oikeasti rakastaa puolisoaan vuorisaarnan tavoin ei järkipuhe auta. Al-Anon on nääntyneelle ja kaikkensa yrittäneelle oikea apu. Kuuntelen nyt radiojumiksen ja menen sitten uimaan. Rakastan suunnattomasti lasteni isää iankaikkisesti ja rukoilen alati hänelle kaikkea hyvää. Siunausta ja voimaa kaikille kärsiville. Nukkukaa yöllä älkääkö viisastele toisten kärsimyksellä.

Koukkuja voi olla monenlaisia. En voi sietää radio Suomen toimittajan Maija Salmelaisen lempilausetta "sitä rataa." Joi äsken aamukahvia ja kesken herkuttelun ja ihanan ranskalaisen biisin jälkeen se taas lipsahti naisen suusta. Jos oikeasti rakastaa puolisoaan vuorisaarnan tavoin ei järkipuhe auta. Al-Anon on nääntyneelle ja kaikkensa yrittäneelle oikea apu. Kuuntelen nyt radiojumiksen ja menen sitten uimaan. Rakastan suunnattomasti lasteni isää iankaikkisesti ja rukoilen alati hänelle kaikkea hyvää. Siunausta ja voimaa kaikille kärsiville. Nukkukaa yöllä älkääkö viisastele toisten kärsimyksellä.

maija salminen, pienet on sullakin murheet.

Viimeksi muokattu:
Kirjoitin Maijan sukunimen väärin. Kuvittelin henkillön ihan toisen näköiseksi kuin
Maija Salminen | Toimitus | YLE Radio Suomi | yle.fi

linkin kuvassa.

Pienet kai on murheeni. kävelin uimahallille poliisitalon ohi ja sain lunta päähäni.
Aurinkolasien pokien väliin jäi kosteaa lunta. Olin hieman järkyttänyt tapauksesta.
Uimahallilla pieni tyttö ei saanut alepapussia korkealta naulakosta. Autoin pussin alas ja takaisin
ylös.

Tulomatkalla nappasin mukaani Helsingin Uuutiset. Petri Nygård sanoo ettei julkkuja erota taviksista Alepan kassajonossa.

Olisihan se tuttua ja turvallista polkea samoja latuja elämässään. Elämä on pienestä kiinni.
Jos olisi osunut isompi jäälohkare niin tuskin istuisin tässä lattiala läppäri sylissäni.

Jos minulle tuon viestin tarkoitit niin syy yölliseen kirjoitteluuni on että asun ihan toisella aikavyöhykkeellä. Sinun yösi on minun päivääni. Ja mitä viisasteluun tulee, se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. Vuosikausien perhehelvetti alkoholistiperheen lapsena vain opetti kantapään kautta sen ettei juoppoja mikään pelasta paitsi he itse, joten sivulliset pelastakoot edes itsensä. Juoppoon mieheen rakastunut ja riippuvainen puoliso, muun muassa oma äitini, on miehen käytökselle puoliksi sokea ja toivoo ihmeparantumista viime hetkeen asti, lapset voivat nähdä asiat eri vinkkelistä. Joskus kannattaisi miettiä sitä omaa rakkauttaan ja mitä se viime kädessä oikeastaan on. Kuten lopuksi sanoin, jos tietoisesti päättää jäädä alkoholistin rinnalle, se on oma päätös sitten eikä juoppoa parane elämänsä pilaamisesta enää syyttää. Jos oikein ymmärrän, Ankelika sinä tai miehesi olette aikoinaan valinnut toisin ettekä ole enää miehesi kanssa yhdessä.

Ehkä toisten on vaikea tätä kantaa ymmärtää, mutta omien kokemusten jäljeen on turhauttavaa katsella kun taaskin yksi nainen on samalla tiellä kuin äitini aikoinaan ja pähkii että miten mahdollisesti saisi miehen paranemaan ja muuttumaan. Aika kuluu, elämä valuu parempa toivoessa hiljalleen ohi eikä mikään muutu. Mitä lopuksi jää käteen?

Viimeksi muokattu:
"Ehkä toisten on vaikea tätä kantaa ymmärtää, mutta omien kokemusten jäljeen on turhauttavaa katsella kun taaskin yksi nainen on samalla tiellä kuin äitini aikoinaan ja pähkii että miten mahdollisesti saisi miehen paranemaan ja muuttumaan. Aika kuluu, elämä valuu parempa toivoessa hiljalleen ohi eikä mikään muutu. Mitä lopuksi jää käteen?"

Tarkoitin lähinnä K.W:n kirjoittelua. Hän ei ole aiemmin kertonut elämästään sanaakaan.
Löysin ellien hae-toiminnolla viestin, josta päättelin hänen olevan mies.

Toistan edelleen saman uudelleen. Ei kenenkään elämä mene hukkaan.
Ihan sama jos sanoisi vaikeasti kehitysvammaisen lapsen äidille, että hänen elämä menee hukkaan. Ei elämää voi ohjata ja muokata siitä mieleistään. Pitää vain nöyrästi ottaa vastaan se mitä ylhäältä annetaan ja kiittää kaikesta vuolaasti.

En usko sielunvaellukseen. Mutta uskon siihen, että kaikella tapahtuneella on tarkoituksensa.
Al-Anon-ohjelmassa kiitetään, että on saanut olla alkoholistin puoliso. Tätä on hirveän monen juopon lapsen vaikea käsittää. Toki omat aikuiset lapseni ovat toivoneet minulle kaikkea hyvää ja kaunista.

Elämä on rujon kaunista. Eipä tuo suomalainen luontokaan nyt niin hyvätahtoinen ole kansalaisilleen. Ulkona on ihan mahdoton lumimyräkkä. Miten moni ajattelekaan sydämessään miksi vanhemmat ovat valinneet kotimaakseen näin karun maan sääolosuhteiltaan.
Toisella puolella maapalloa on ihana kesä.

Exäni on ollut viime pääsiäisestä sairaalassa. Hän ei taatusti enää juo.
Kyllä tästä asiasta kuitenkin haluan kirjoittaa. 12. askel on mielestäni mukavin. 13. askeleen otan päivittäin ellit-höpinöilläni. Onneksi täällä on paljon minua viisaampia, jotka ojentavat ajatuksiani.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholiinkyllästynyt;11135685:
Olen tullut nyt siihen pisteeseen, etten enää jaksaisi elää miehen kanssa, joka ei osaa eikä halua rentoutua muutoin kuin alkoholin avulla. Olen sanonut tästä hänelle, hän ei vain ymmärrä..Hänen mielestä alkoholi ei ole ongelma, koska pystyy hoitamaan kaikki velvollisuutensa. Asiasta tulee aina riitaa. Joskus on kyllä myöntänytkin, että käyttää liikaa ja pitäisi vähentää, ja voikin olla sitten jopa viikon ilman tai jos ei kokonaan niin parilla kaljalla pärjää.
Meillä on kaksi lasta, nykyään juo vain max kaksi kaljaa lasten hereillä ollessa. Mutta kun ovat nukkumassa alkoholia menee reippaasti. Yleensä tyytyy pariin kaljaan + viskipaukkuun, siis joka ilta..Monesti on iltoja, jolloin jää valvomaan ja huomaan aamulla viina/viskipullon vajaantuneen aika reippaasti. Valvoo siis yksin,kattelee tv:tä tai on tietokoneella ja juo siinä samalla ja valvoo myöhään. Vastaavasti sitten joinakin iltoina menee jo 9-puol 10 nukkumaan.
Olen väsynyt tähän ja pelkään, ettei tämä koskaan muutu!
Olen alkanut miettimään jo eroa, koska en usko, että hänen suhteensa alkoholiin voi muuttua. Olisimpa tajunnut jo aiemmin. Vuosi sitten ostimme talon, joten velkaa on paljon. En tiedä mistä saisin apua. Olemme aiemmin käyneet pariterapiassa, ja keskustelimme siellä asiasta..mies sai vain terapeutit omalle puolelleen..on nyt niin paljon stressiä, työ on raskasta, ei ole omaa aikaa jne.. Tästä päätellen, koko yhteiselämämme ajan kaikki on ollut kamalan rankkaa ja stressaavaa..Jos rahahuolemme yms. joskus helpottaa, tuleeko tuo mihinkään muuttumaan, jos on aina alkoholia noin käyttänyt..
Oli pakko purkaa ajatuksiani tänne, olen niin väsynyt ja pettynyt.

Meitä alkoholiin kyllästyneitä varmasti riittää täällä Suomessa. Minun mies menee kännissä nukkumaan seitsemältä. Iltapäivän neljästä seitsemään on juonut kaksin käsin ja sauhutellut. Hyvin levänneeltä ja ei-krapulaiselta kyllä sitten näyttää aamulla, vaikka tyhjään vatsaan tarkotuksella on juonut?

Alkuperäinen kirjoittaja Vastuu omasta elämästä;11140714:
Joko alkoholisteja tai sitten sellaisia kuin minä, joka siedän hyvin huonosti känniläisten ördaamista missään. Olen lapsena nähnyt sitä ihan tarpeeksi eikä minulta heru tippaakaan sympatiaa juopoille. Oma juomiseni on kutistunut melko olemattomiin keski-ikäisenä, lasi viiniä kerran viikossa alkaa olla maksimi. Nuorempana käytin alkoholia enemmän muttei minusta alkoholistia tullut sittenkään. Minulla ei ilmeisesti sellaisia geenejä sitten ole.

Vastaukseni alkuperäisen kysymykseen voiko miehen alkotottumus muuttua on että niin kauan kuin pysyt siinä, se todennäköisesti muuttuu vain pahempaan suuntaan. Ja sinä et voi vaikuttaa alkon käyttöön mitenkään. Mies päättää siitä itse. Sinä - ja vain sinä - taas päätät kauanko siedät pullosirkusta, ja milloin nostat kytkintä. Ikuisuuksia ei kannata odottaa jos tilanne on todella sietämätön jo nytkin, koska tilastollisesti on hurjan paljon todennäköisempää että ryyppääminen senkun jatkuu ja jatkuu, kuin että mies yhtäkkiä muuttuisi noin vain kohtuukäyttäjäksi tai jopa raittiiksi. En itse pelaisi noilla kertoimilla. Mutta jokainen päättää itse haluaako jakaa elämänsä alkoholistin kanssa. Jos jäät, älä syytä miestäsi valinnastasi.

Niin mutta kun eroaa yhdestä vähän juovasta niin seuraava on todennäköisemmin vielä enemmän juova tai muuten huonompi kumppani. Moni nainen on sanonut omista kokemuksistaan, että parempi yksin kuin huonossa suhteessa ja eivät koskaan omien sanojensa mukaan ota uutta miestä. Tämän hyvin ymmärrän, sillä olen itse kolunnut läpi itsekästä juppia tai salisankaria. Vaikka julkisivu olisi kunnossa, salilla käyvät, mutta kaksoiselämänä rankat juomismäärät. Häpeävät kai itsekkin juomistaan ja siksi pitävät ystävillensäkin yllä julkisivua. Onnellisessa liitossakin, missä lapsia ja rahasta ei pulaa, alkavat juoda ryystää vaikka sohvalla jos eivät muuten kehtaa.

Ehkä toisten on vaikea tätä kantaa ymmärtää, mutta omien kokemusten jäljeen on turhauttavaa katsella kun taaskin yksi nainen on samalla tiellä kuin äitini aikoinaan ja pähkii että miten mahdollisesti saisi miehen paranemaan ja muuttumaan. Aika kuluu, elämä valuu parempa toivoessa hiljalleen ohi eikä mikään muutu. Mitä lopuksi jää käteen?

Niin, no totuus sinkkunaisen arjesta on tullut selväksi jo Live- ja City-lehdestäkin. Ei se hehkeetä ole. Yksin maksaa korkeeta vuokraa ja sitten koluaa sosiaalista mediaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja älä tue juomista;11140617:
Alkoholisti lopettaa juomisen heti kun on pakko. Ei yhtään aikaisemmin.
Se pakko voi olla vaimo joka ilmoittaa, että nyt riittää - yksi pullo vielä niin lähden.

Jos aloittaja haluaa vaikuttaa miehensä juomiseen, on asetettava uhkavaatimuksia.
Juomisen ylläpitoa ja tukemista on se, ettei lähde.

Lasten ei soisi ottaa alkoholistilta mallia isyyteen, parisuhteeseen tai alkoholinkäyttöön.
Millaisia aikuisia tulee lapsista joiden isä on koko ajan kännissä? Alkoholisteja?

Se on selvä, että kotona jos tissutellaan lasten nähden niin lapsista tulee epänormaaleja tai muuten alkoholiin taipuvaisia. Alkoholiperheen lapsilla vaikeuksia muodostaa parisuhdetta ja osoittaa tunteita kenellekään.

Yhteistyössä