Voiko miehen alkoholinkäyttötottumukset koskaan muuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholiinkyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkoholiinkyllästynyt

Vieras
Olen tullut nyt siihen pisteeseen, etten enää jaksaisi elää miehen kanssa, joka ei osaa eikä halua rentoutua muutoin kuin alkoholin avulla. Olen sanonut tästä hänelle, hän ei vain ymmärrä..Hänen mielestä alkoholi ei ole ongelma, koska pystyy hoitamaan kaikki velvollisuutensa. Asiasta tulee aina riitaa. Joskus on kyllä myöntänytkin, että käyttää liikaa ja pitäisi vähentää, ja voikin olla sitten jopa viikon ilman tai jos ei kokonaan niin parilla kaljalla pärjää.
Meillä on kaksi lasta, nykyään juo vain max kaksi kaljaa lasten hereillä ollessa. Mutta kun ovat nukkumassa alkoholia menee reippaasti. Yleensä tyytyy pariin kaljaan + viskipaukkuun, siis joka ilta..Monesti on iltoja, jolloin jää valvomaan ja huomaan aamulla viina/viskipullon vajaantuneen aika reippaasti. Valvoo siis yksin,kattelee tv:tä tai on tietokoneella ja juo siinä samalla ja valvoo myöhään. Vastaavasti sitten joinakin iltoina menee jo 9-puol 10 nukkumaan.
Olen väsynyt tähän ja pelkään, ettei tämä koskaan muutu!
Olen alkanut miettimään jo eroa, koska en usko, että hänen suhteensa alkoholiin voi muuttua. Olisimpa tajunnut jo aiemmin. Vuosi sitten ostimme talon, joten velkaa on paljon. En tiedä mistä saisin apua. Olemme aiemmin käyneet pariterapiassa, ja keskustelimme siellä asiasta..mies sai vain terapeutit omalle puolelleen..on nyt niin paljon stressiä, työ on raskasta, ei ole omaa aikaa jne.. Tästä päätellen, koko yhteiselämämme ajan kaikki on ollut kamalan rankkaa ja stressaavaa..Jos rahahuolemme yms. joskus helpottaa, tuleeko tuo mihinkään muuttumaan, jos on aina alkoholia noin käyttänyt..
Oli pakko purkaa ajatuksiani tänne, olen niin väsynyt ja pettynyt.

Olen itse elänyt alkoholistin kanssa. Pettynyt katteettomiin lupauksiin raitistumisesta, uskonut ja toivonut. Mies sai meilläkin kaikki puolelleen, minä olin se alkoholismin alku ja juuri. Oli stressiä, vapaa-aikaa ei ole, raha huolia, unihäiriöitä jne. Sama kuvio toistui meilläkin mikä ap:llä nyt on.
Pakotin mieheni lääkärille ja hän sai antabusta viinan himoonsa, joka meillä oli mennyt jokapäiväiseksi.(Kaikki lähti ensin saunakaljasta, sitten tuli mukaan väkevämmät viikonloppuisin ja pikku hiljaa se kaljapullo aukesi päivittäin töiden jälkeen, ensin salassa ja lopuksi se oli koko perheen tiedossa). Mutta eiväthän lääkkeet auta jollei niitä oteta. Sama kierre alkoi uudelleen. Eräs ystäväni toimi AAA-toiminnassa, hänkin yritti mieheni kanssa. Sekin oli turhaa.
Miehen raitistuminen alkoi vasta sitten kun hän itse ymmärsi oman tilanteensa. Raitistuminen ei todellakaan ollut siltikään helppoa. Ja kyllähän alkoholismi aina jäljet jättää, niin käyttäjään kuin hänen perheeseensä.

Olen sitä mieltä, että miehesi raitistuu sitten vasta, kun hän huomaa itse missä mennään, eikä puollustele juomistaan millään perusteella eikä etsi sille verukkeita.. Alkoholismista selvitäkseen hänellä täytyy olla oma tahto ja sinä voit vain tukea häntä sivusta.

Moni on saanut avun Minnesota-hoidosta.

Paljon jaksamista sinulle!

Koska miehesi ei mielestään juo liikaa alkoholia, niin hänellä ei ole mitään tarvetta vähentää sen käyttöä.

Sinä voit mennä Al-anon ryhmään, jotta saat tietoa, millaista on alkoholistien läheisillä.

Voit myös pistää eron vireille. Ethän sinä saa avioliitossasi mitään tukea kumppaniltasi. Kyllä siihen alkoholiin menee paljon rahaakin.

Itse lopetin alkoholin kokonaan kun muutin yhteen nykyisen vaimoni kanssa 11-vuotta sitten. Opiskeluaikoina ryyppyputket saattoivat venähtää 3-päivään ja eräänä päivänä nainen sanoi jättävänsä minut ellen rauhoitu. Sanoin hänelle, että lopetan kokonaan jos saan uuden mahdollisuuden hänen kanssaan. Siitä on reilu 10 vuotta enkä ole pisaraakaan juonut tuon jälkeen ja yhdessä olemme ja 2 lastakin saaneet. Tiukkaa ei ole edes tehnyt ja olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin nuorena urheilijapoikana. Päivääkään en ole katunut, päinvastoin. Perheen ja rakkauden puolesta pitäisi tehdä kaikkensa.

Ei kaksi kaljaa ja viskipaukku päivässä ole mitään ongelmajuomista. mieti, mikä tässä sinua eniten haittaa. Ei kukaan ole juovuksissa tuollaisesta määrästä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on-;11135934:
Ei kaksi kaljaa ja viskipaukku päivässä ole mitään ongelmajuomista. mieti, mikä tässä sinua eniten haittaa. Ei kukaan ole juovuksissa tuollaisesta määrästä.

Noin sanoo alkoholisti itse.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on-;11135934:

Niin siis useimmiten, mutta esim.kuluneen viikon aikana kului useampi viinapullo, kun oli enemmän vapaita!

..tarkennukseksi vielä, laskin että teki yhteensä n.2,5l 40% viinaa + muutamat kaljat päälle..yhden viikon aikana( ja vielä lasten olessa kotona) Mun mielestä se on liikaa ja kyllä joka iltainen viski kaljoineen kanssa on mun mielestä ihan liikaa kun rahatkin on tiukilla.

Kyllä tuo on ihan totta, että jo "kaksi kaljaa ja viskipaukku" päivässä on ongelmajuomista, jos se pitää juoda joka jumalan päivä PLUS sen lisäksi vielä joinakin päivinä reippaasti enemmäkin.

Jos sen kaksi kaljaa ja viskipaukun, eikä muuta, ottaa vaikkapa kerran tai kaksi kuukaudessa, silloin se ei ole liikaa.

Sinänsä jo se, että pitää arkipäivinä juoda alkoholia, on hälyttävää. Jos alusta asti ei pidä itseään kontrollissa, mopo lähtee käsistä, se on varmaa.

Juomistapoja on monia. Kaikki ei lähde kylille hillumaan eikä tarvitse kapakkamiljöötä eikä kavereita. Monet tekee juuri tuota, että istuskelee itsekseen ja naukkailee siinä pikkuhiljaa aina enemmän ja enemmän, eikä kukaan välttämättä edes tajua, missä mennään. Paitsi se puoliso, jota kukaan ei usko ja jota pidetään turhan niuhottajana. Ilonpilaaja, mitäs pahaa siinä on, jos tässä nyt vähän otetaan, eihän siitä kukaan kärsi.

Eihän siitä kukaan juuri nyt kärsikään (paitsi puoliso, joka ehkä saattaisi joskus toivoa itselleen selväpäistäkin seuraa iltojensa iloksi), mutta edessä on suuri ja tuntematon tulevaisuus. Ja kyse on isoista asioista, koko perheen hyvinvoinnista ja sen koossapysymisestä. Toinen ei välttämättä näe kuin sen mukavan illan siinä tölkkiensä ja pullojensa kera. Hän luulee, että kaikki voi jatkua samanlaisena, mukavana tissutteluna illasta ja vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, ja kaikki muu elämä sujuu oikein mallikkaasti. Uskomatonta mutta totta. Ja niin paljon kuin alkoholista, sen mekanismeista ja vaaroista on toitotettu. Kenenkään ei luulisi olevan tietämätön.

Tietenkin miehen alkoholikäyttäytyminen voi muuttua, mutta alkoholisti ei koskaan tule kohtuukäyttäjäksi. Hänen on lopetettava kokonaan. Tuo, että mies väittää, ettei ole ongelmaa, koska pystyy hoitamaan kaikki velvollisuutensa, on ihan tyypillistä. Eihän ongelman tarvitsekaan ulottua mihinkään muualle, kuin siihen, että juo liikaa. SE on ongelma, muut asiat ongelmoituvat kyllä aikanaan sen myötä, mikäli mitään muutosta ei tapahdu.

Sitäpaitsi, ei se nyt ihan niinkään ole, että "pystyy hoitamaan velvollisuutensa." Aviomiehen ja perheenisän yksi velvollisuus on nimittäin olla aina siinä kunnossa, että pystyy huolehtimaan perheestään. Entä jos silloin yöllä, kun mies on humalassa, tapahtuukin jotain vaarallista? Syttyy vaikka tulipalo, ja tarvittaisiin molempia aikuisia auttamaan lapsia ulos palavasta rakennuksesta? Entä jo vaimolle tai lapselle tulee sairauskohtaus ja jonkun on kyettävä hoitamaan ambulanssi tai muuta apua paikalle tai oltava ajokunnossa itse? Entä jos hullu ryöstäjä murtautuu sisään yöllä, kuka tulee vaimon ja lasten avuksi, jos mies makaa tukkihumalassa? Entä jos vaimo on tulossa autolla lasten kanssa jostain kotiin ja ajaa ojaan keskellä korpea ja soittaa miehelle pyytäen tulemaan apuun? Tai ajaa kolarin ja joutuu henkihieverissä sairaalaan, mies kännissä kotona, hienoa. Tai vaimolle nousee korkea kuume, eikä voi huolehtia lapsista, kuka huolehtii?

Niin, nämä nyt on tietysti aivan marginaalisia asioita, mutta turha on väittää, että pystyy aina velvollisuutensa hoitamaan, jos suurin piirtein joka päivä on kännissä. Onhan se aina sattumanvaraista, että jotain tapahtuisi juuri sinä päivänä, kun ihminen on humalassa eikä voi tehdä sitä mitä pitäisi tehdä, mutta se on varmaa, että jos on humalassa joka ikinen päivä, osuma tulee kohdalle, ennemmin tai myöhemmin.

Miten saada mies ymmärtämään, mille tielle hän on lähtenyt? Siinäpä tuhannen taalan kysymys. Sitä tässä olen pähkäillyt vuosien ajan. Avioliittoa takana 30 vuotta, ja vasta nyt tilanne tämä. Aina sanotaan, että muutos on mahdollinen vasta sitten, kun ihminen on itse käsittänyt tilansa ja myöntää, että on voimaton sen edessä. No heh, meillä mies myöntää homman reilusti, tietää olevansa alkoholisti, ja onkin ovelasti kääntänyt asian niin, että kas kun ei häntä itseään voi tästä edes syyttää, sehän on se sairaus, mikä häntä tähän ajaa. Eikä hän mahda mitään, näe nyt. Vaikka haluaisikin.

Niin, haluaako oikeasti? No ainakin uskon, että haluaa, koska selvästi myös itse kärsii asiasta, ja on hakenut apuakin tilanteeseensa. Mutta vain minun mielestäni täysin tehottomista suunnista. Esimerkiksi lääkkeistä, mikä vain pahentaa asiaa. Yrittää keksiä uutta mielekästä tekemistä iltoihinsa, no se on minustakin oikea suunta, mutta ei riittävän tehokas sekään. AA:sta ei halua kuulla puhuttavankaan, koska ei ole sen tyypin ihminen, että menisi jonnekin ryhmään kuuntelemaan ja keskustelemaan, tiedän, että se onkin hänelle lähestulkoon mahdoton asia, sellainen hän on ollut nuoresta asti. Voimakas uskoontulemisen kokemus? No mikä ettei, sitä hän on jopa yrittänyt etsiäkin, mutta siinäkään asiassa ihmistä ei voi ulkoapäin ohjata.

Minkäänlainen "ropottaminen" asiasta ei missään nimessä kannata. Siihen kuluu vain turhaan omia voimavaroja. Ap on vielä nuori ja hänellä on paljon mahdollisuuksia. Kannattaa muistaa koko ajan, että on tässä tilanteessa kuitenkin periaatteessa vapaaehtoisesti, ja sen mukaisesti myös vapaa tekemään omia, ihan itsenäisiä päätöksiä, lapset tietysti huomioonottaen. Mitään aikarajoja ei kannata myöskään antaa, ne vain ahdistavat. Kiihkoton keskustelu miehen kanssa olisi parasta, mutta jos mies joka kerta suuttuu, se kertoo vain siitä, että mies ei näe asiaa oikeassa valossa. Ihmettelen tuota pariterapiaa, jos sielläkään ei tajuta, mikä tilanne oikeasti on. Eihän liiallinen juominen ole ikinä hyväksi parisuhteelle, eikä ole olemassa mitään hyviä eikä oikeutettuja syitä juoda liikaa. Stressi, raskas työ, oman ajan puute jne pitää pystyä kohtaamaan ilman viinaa, viina ei niitä lievitä eikä asiaa paranna. Jos noita asioita valittaa, on ryhdyttävä tekemään niille jotakin eikä vain todeta asiantilaa ja ottaa kaljaa.

Viisastenkiveä en ole minäkään löytänyt, mutta ihan vielä en ole valmis heittämään kirvestä kaivoon. Meillä keskusteluyhteys sentään toimii, se vain on niin tuloksetonta, kun toinen myöntää auliisti heikkoutensa ja suurin piirtein levittelee käsiänsä, että mitäs tälle nyt sitten voi. Niin, meillä tosiaan 30 vuotta yhteiseloa takana ja niin paljon hyviä vuosia, että jotenkin tuntuu, että näiden muutaman vähemmän hyvän vuoden takia ei vielä olisi valmis kaikkea lopettamaan, lisäksi vuosien tuoma syvä kiintymys ihmiseen.

Niin, koita nyt jaksaa ja lisäksi yritä ottaa sellaista henkistä irtiottoa miehestäsi. Tuo, että olet sentään saanut miehen pariterapiaan joskus, kertoo jotain hyvää miehestäsi. On miehiä, joita sellaiseen ei saada pyssyllä uhatenkaan. Tuo henkinen irtiotto muuten tarkoittaa sitä, että et määrittele itseäsi miehen juomisen kautta. Sinä olet ihan oma itsesi ja voit ja saat tehdä omia ratkaisuja, muttei sinun ole niitä pakko tehdä tässä ja nyt jos tuntuu ettei voimat riitä.

Jos olet sitä mieltä, että tässä taas yksi ihminen turhanpäiväistä soopaa lätisee eikä osaa mitään kunnon neuvoja antaa, niin sekin on sulle täysin oikeutettu ajatus. Kumpa olisikin jokin "Pim! Olet raitis!" -taikatemppu, mutta kun ei ole. Tai mistäpä sitä sitäkään tietää, onhan jotkut kuulemma raitistuneet kertaheitolla jonkun ihme ajatuksen voimalla.

Minua on aina harmittanut tuo, että alkoholismi on nimetty sairaudeksi. Silloin se menee siihen, että kun on "sairas", niin silloin siitä ei ole itse vastuussa. Lääkkeitä korkeintaan tarvitaan, kun leikatakaan ei voi. Valitettavasti tässä "Outin" kertomuksessa on nyt näköjään käytännön tuntumaa tästä.

Mies on kyllä oikeastaan oikeassa siinä, että alkoholismi ei perin pohjin ole hänen omaa syytään. Käytännössä se tarkoittaa sitä, ettei häntä voi eikä pidäkään syyllistää juomisestaan. Hän saattaa tosin itse syyllistää itseään ainakin jollakin tasolla, jos ymmärtää, miten se vaikuttaa häneen, perheeseensä ja koko elämäänsä.

Syy hänen juomiseensa kuitenkin on olemassa. Siihen on olemassa sisäinen tarve, joka on suurempi kuin järjen ja jopa varoittavien esimerkkien ääni.

Riippuvuus voi todellakin parantua kuin taikaiskusta. Yleensä se sen tekeekin. Ainakin hidasta "toipumista" todennäköisemmin. Yleisin syy lienee kävely seinää päin. Eteen tulee niin iso juttu, että juominen loppuu siihen. Se voi olla oikea kuolemansairaus tai joku muu henkilökohtainen elämää uhkaava kriisi, se voi olla uskoon tuleminen, tai se voi jopa olla yhtäkkinen oivallus omasta ihmisarvostaan.

Jos keskusteluyhteys mieheen toimii, se on kullan arvoinen juttu. Tosin se sama kiertely, joka ylläpitää juomista, näkyy myös keskustelun kulussa. Tuon sairausjutun voi kättelyssä kuitata. Riippuvuus ei ole sairaus, vaan mielentila. Ihminen juo täyttääkseen sisäistä tyhjyyttä. Ihmisarvon puutostilaa. Rakkauden ja perusturvallisuuden puutostilaa.

Alkoholin turrutus puuduttaa kaipuun ja auttaa unohtamaan - hetkeksi. Se on kuin "äidin lämmin syli", joka muuten voikin olla se todellinen puutoksen aiheuttaja. Ei toki välttämättä juuri äidin, mutta jonkun tärkeän aikuishahmon kuitenkin. Ehkä miestä ei ole tarpeeksi vakuuttavasti aikoinaan rakastettu, hyväksytty ja huomattu? Miten häntä on kohdeltu?

Jostakin syystä hän ei varmaankaan koe itseään siksi arvokkaaksi ja ainutkertaiseksi ihmisyksilöksi, joka hän on. Hän ei ehkä osaa kunnioittaa itseään - seikka, joka vain pahenee riippuvuuden takia - eikä siksi osaa eikä halua ottaa itsestään aikuista vastuuta. Hän saattaa henkisesti olla vielä se pieni sivuutettu lapsi, joka on pysyvässä kaipuun tilassa.

Alkoholin koukuttavuus - kuten tupakankin - ei ole pääasiassa kemiallinen vaan psyykkinen. Se on henkinen tutti nälkiintyneelle lapselle aikuisen kehossa.

No, en tietenkään voi väittää, että tämä olisi juuri "Outin" miehen henkinen tilanne. Mahdollisuus siihen on kuitenkin suuri, joten siitä voisi lähteä liikkeelle. Koettaa varovasti lähestyä miehen sielunelämää kesustelemalla, ilman syyttävää tai holhoavaa sävyä. Ihan kaverina - vaikka yhdessä lasillisen ääressä, osoittaakseen konkreettisesti, että ei ole siinä tuomitsemassa. Jos mies kerran muutenkin on kännissä, miksei sitä voisi kerran hyödyttääkin, ja astua alas hänen tasolleen tasaväkistä vuoropuhelua tekemään. Kuuntelemaan, mikä miehen sydäntä ehkä painaa. Alkoholi helpottaa vaikeista asioista puhumista. Avautuminen voi muuten olla vaikeaa, rakkaalle vaimollekin.

Mutta sen "sairauden" kanssa pitää nyt olla topakka: sen tekosyyn käyttö pitää ensin loppua, kuten kaikkien muidenkin tekosyiden. Alkoholisti sanoo: "tuli taas otettua". Ihan kuin vahingossa vain. Syitä riittää.

Hänen täytyy alkajaisiksi myöntää, ettei kukaan tai mikään muu ole vastuussa hänen juomisestaan juuri nyt kuin vain hän itse. Itse hän juomansa ostaa, itse hän pullot avaa, ja itse hän ne kurkkuunsa kaataa.

Siksi hänen juomisensa voi lopettaa vain kuoleman kosketus - tai hän itse. Jumalakaan ei voi häntä siinä auttaa - ellei hän itse sitä ensin halua.

Jos mies saa kiinni omasta ihmisarvostaan, hän ei enää halua pilata ainoata elämäänsä pullon huuruissa. Hän ottaa vastuun itsestään silloin, kun kokee itsensä sen arvoiseksi. Mutta häntä ei voi siihen pakottaa: vain hän itse voi päättää, että seuraava pullo jää kauppaan.

Onnea teille kaikille!

"Alkoholin koukuttavuus - kuten tupakankin - ei ole pääasiassa kemiallinen vaan psyykkinen. Se on henkinen tutti nälkiintyneelle lapselle aikuisen kehossa."

Luin äsken ilmaislehdestä jutun nettikoukusta irtipääsystä. Mekanismi aivoissa on täysin sama kuin
päihteissä. Kuulema asiasta ei ole kotimaista tutkimustietoa.

Ihminen joka ei ole elänyt lapsiperheenä alkoholistin kanssa ei voi samaistua samaan elämäntilanteeseen. Olen sitä mieltä, että ongelmaan auttaa parhaiten saman kokenut esim. vertaisryhmässä Al-Anon tai vastaavassa.

K.W. tuntuu tietävän vastauksen kaikkiin kysymyksiin. Tuntuu siltä, että hän tavallaan avaa oppikirjan ja copypastaa sieltä mieleisiään vastauksia ja sitten tarkentaa vastauksia koosteena Ihmissuhteet palstalla.

Ei ellit-nettikeskustelun tarvitse olla oppikirjamaista. Riittää kun muutamalla sanalla kommentoi hätää kärsivälle.

Jokainen ongelmajuoja on erilainen. Ennustetta raitistumiselle ei voi antaa.
Allekirjoitan edelleen väittämän, että elämässäni parasta oli elää alkoholistin kanssa. Sen parempaa ja kovempaa elämänkoulua ei ole olemassakaan.

Jos olisin opiskellut kirjanoppineena psykoterapeutiksi tuskin haluaisin ottaa asiakkaaksi ongelmajuojia. Kuten olen jo monesti kertonut kävin aikoinaan 13-kerran lyhytpsykoterapiassa. Alkuhaastattelussa naisterapeutti sanoi suoraan ettei ota asiakkaakseen toivottomia tapauksia kuten alkoholisteja. He saattavat tulla juovuksissa terapiaan.

Tästäkin viestiketjusta huomaan, että moni kirjoittaa aineissa. Mutta se onkin nettiavun vahvuus. Ketään ei jätetä väliin ja heitteille. Vain moderaattori pitää rajat keskustelulla ja siitä olen tosi iloinen. Täällä on tosi paljon häiriköitä. Riittä kun esittää toivomuksen ja vähän ajan päästä huomaa, että sivu on siivottu. Kiitos siitä. Tämän takia jaksan roikkua elleissä töiden lomassa.

Kiitos Outi! :`)

Helposti tuntuu, että vika on nimenomaan minussa. Paria ystävääni lukuun ottamatta, kukaan ei näe miehessäni mitään vikaa. Mieheni on erittäin sosiaalinen ja osaa puhua asiat niin, ettei kukaan näe mitään ongelmaa. Niinpä jopa terapeutit hyväksyivät hänen juomisensa. Minä olen se, joka on kärsinyt ahdistuskohtauksista jne. joten minussa on oltava ongelma. Ei kukaan niin ole sanonut, mutta kuitenkin, muiden silmissä mieheni on se mieleltään terveempi osapuoli. Itse näen asian niin, että minä olen päässyt eteenpäin ja mieheni ongelmat näkyvät vielä tulevaisuudessa.

Miehessäni on paljon hyvää, enhän muuten kymmentä vuotta olisi hänen kanssaan ollut. Elämämme on tällä hetkellä kaikkein seesteisintä näiden vuosien aikana, raha ongelmia on edelleen, mutta lapsetkin ovat jo sen ikäisiä, että nukkuvat yöt. Silti juominen on vaan kasvanut.
Tiedän, että hänen on vaikea nähdä itseään ongelmajuojana, koska hän tuntee ja tietää muutaman "kunnon juopon", joilta on mennyt työpaikat ja puolisot jne. juomisensa vuoksi. Hän ei osaa edes kuvitella itse kuuluvansa millään tasolla samaan ryhmään.
Jollain tasolla hän varmasti haluaa olla hyvässä kunnossa, harrastaa urheilua ja voida hyvin. Mutta puuttuu kuitenkin se TAHTO.
Itse olen aina harrastanut liikuntaa ja saanut sitä kautta purettua stressiä. Joskus mielelläni otan irtioton myös alkoholin avulla, mutta silloinkin kohtuudella ja lasten on oltava jossain hoidossa. Mielestäni se on ihan normaalia silloin tällöin max kerran kuussa.

En vain tiedä mitä nyt tehdä..todennäköisesti juominen pahenee, kunnes jotain mullistavaa tapahtuu. En haluaisi erota. Haluaisin, että lapsillani olisi ehjä perhe. Ympärillä on liikaa eronneita ja rikkinäisiä, riitaisia perheitä. Mutta toisaalta, pelkään mitä minulle itselleni tapahtuu, mikäli asiat jatkuvat näin.

Nyt mies on ollut pari iltaa ilman alkoholia ja käynyt nukkumaan tosi aikaisin..."reipastuu"aina tällä tavoin enemmän juomisen jälkeen. Viikonloppu ollaan molemmat omien kaveriemme kesken ja lapset hoidossa. Joten juomattomuutta ei kovin kauan ole tiedossa. Tällästä tämä on..

jos olet alkoholiin kyllästynyt ja sen nauttiminen noin hirveästi sua rassaa, miksi itse otat?
Se vesittää pohjan sun "motkotukseltasi".

Mun mielestä on turhaa puhua toisen juomisesta, jos itselle maistuu viina myös. Eikä sillä ole merkitystä ottaako itse kohtuullisesti vai vähän enemmän. Jos parisuhteessa toinen on alholismiin taipuvainen, ei toinenkaan pysty ottamaan. Siis ennenkuin juoppo on sinut oman juomisensa kanssa ja raitistunut.
Näin se vaan menee, ikävä kyllä.

Monia viina rentouttaa ja auttaa ongelmissa. Kun nää ihmset sen hoksaavat, niin juominen rentoutustapana menee monille veriin. Ymmärtävät kyll,ä että ovat koukussa, mutta kun ei pysty olemaan ilman. Yrittävät toki saada saman auforian vaikkapa juuri urheilemisella, muttei se auta. Viina on se joka heille tuottaa sen mielihyvän tunteen, ei mikään muu. Annosta joutuu kasvattamaan jos tressi on pahana tai jos kumppani kitisee vierellä, on huono omatunto ja tressi on sen takia pahana. Kierre on valmis.

Heistä tulee piiloalkkiksia, viinasta riippuvaisia, jotka eivät vaan kertakaikkiaan tule toimeen ilman päivittäistä viini/kalja/viskiannostaan. Onko ton tyylisestä ottamisesta sitten niin hirveesti haittaa, sen jokainen joutuu päättämään tykönään.

Tee/teetäpä miehellä tuolta parit testit. Ehkä hän sitten suostuisi ymmärtämään, että alkoholisti voi olla vaikka näennäisesti päivittäisistä velvollisuuksistaan suoriutuisikin... (Vaikka yksi kirjoittaja olikin oikeassa, yksi puolison ja isän velvollisuus on käyttää päihteitä enintään kohtuullisesti ja ottaa perheensä huomioon, siinä mies kyllä reputtaa nyt pahasti)

Päihdelinkki > Testit alkoholi

En ehdi paljon kirjoittaa, mutta tuon Westerlundin kirjoituksesta sen verran, että hänen ehdotuksensa ottaa lasillinen tämän alkoholistinsa kanssa ja ryhryä keskustelemaan "samalla tasolla" on täysin kuolleena syntynyt ajatus.

Hiukkasen juovuksissa olevan ei-alkoholistin kanssa voi syntyä hienoja ja hedelmällisiä keskusteluja, sen toki tiedän ja olen kokenut, en ole enää ihan nuori.

Mutta alapa siihen henkilön kanssa, jonka mielestä koko keskustelun ydin on siinä, että nyt otetaan alkoholia ja puhutaan mitä puhutaan, tärkeintä on ottaa alkoholia. Lisäksi alkoholisti juopuu pienestäkin määrästä sellaiseen tilaan, että keskustelu ei suju. Se vain ei suju. Samalla tasolla ei olla periaatteessa missään vaiheessa.

Onhan myös näitä pitkälle alkoontuneita kapakkafilosofejakin, ja saattaa heillä ajatuksiakin siellä syntyä, mutta he ovat kuitenkin eri asia.

Lisäksi siitä, onko alkoholismi sairaus vai ei en ryhdy minkäänlaisiin mittelöihin. Siitä saavat peistään taittaa eri koulukuntien edustajat ihan mielensä mukaan. Jokainen kuitenkin tietää, millaisesta ilmiöstä on kyse.

jos olet alkoholiin kyllästynyt ja sen nauttiminen noin hirveästi sua rassaa, miksi itse otat?
Se vesittää pohjan sun "motkotukseltasi".

Mielestäni on aivan eri asia juoda n.kerran kuussa hieman humalaan, kun juoda joka päivä ja vielä lisäksi 1-3x/viikko kännit.

Jos mieheni raitistuminen vaatii minunkin täyden raittiuden, niin ei se ole ongelma.

T. Alkoholin liikakäyttöön kyllästynyt

Viimeksi muokattu:
Ankelikalle:
En ole täällä myymässä ihmelääkettä, joka parantaisi ongelman kuin ongelman parisuhteesta kuin parisuhteesta. Pikemminkin olen jakamassa karttoja, joiden avulla kiinnostuneet saattavat parhaimmillaan voida orientoitua eksyneessä tilassaan.

Kartassa on aina paljon myös sellaista, jota ei juuri siinä paikassa tarvitse, mutta usein laajemman kuvan hahmottaminen auttaa myös yksityiskohtien ymmärtämistä.

Siitä syystä ”oppikirjamainen” lähestymistapa voi myös puolustaa paikkaansa jopa keskustelupalstalla.

Outille:
(Quote) Mutta alapa siihen henkilön kanssa, jonka mielestä koko keskustelun ydin on siinä, että nyt otetaan alkoholia ja puhutaan mitä puhutaan, tärkeintä on ottaa alkoholia. Lisäksi alkoholisti juopuu pienestäkin määrästä sellaiseen tilaan, että keskustelu ei suju. Se vain ei suju. Samalla tasolla ei olla periaatteessa missään vaiheessa. (endquote)

Sain aikaisemmin kuvan siitä, että teillä olisi toimiva keskusteluyhteys. Tuo yllämainittu ei mielestäni ainakaan ole sitä.

Se, että mies vain höpisee omiaan ja juo itsensä siinä samalla umpitunneliin, ilmeisen välinpitämättömänä keskustelukumppaninsa ajatuksista tai tunteista, on selvä osoitus siitä, että mies kokee olevansa koko asian ja sitä edustavan vaimonsa yläpuolella.

Ehdotukseni ottaa lasillinen alkoholistin kanssa saattaa toimia silloin, kun parisuhteessa on tuo toimiva keskusteluyhteys eli tasavertainen vuorovaikutus. Ei se varmastikaan sovi kaikille. Tilanteessa oleva aistii yleensä parhaiten itse, mikä sopii ja mikä ei.

Jotta onnistuisi houkuttelemaan toisen kertomaan omia syvimpiä tuntojaan ja paljastamaan asioita, mitä hän itsekin itsessään kieltää, tämä vaatii vahvaa kahdenkeskistä luottamusta.

Alkoholistiperheessä toki tilanne on useimmiten päinvastainen: usein jo aikansa kestäneen tilanteen kireys, molemminpuolinen turhautuminen ja ärsyyntyneisyys, puhumattomuus ja vihanpito tukkivat vähitellen luottamuksellisen vuorovaikutuksen kokonaan - jos sitä koskaan on ollutkaan.

Pointtini ei ollut siinä, onko alkoholismi sairaus vai ei. Olennaista on se, että tämä ”sairauskäsitys” on teidän tapauksessa tekosyy miehelle jatkaa juomistaan.
Halusin siis antaa välineen sille, että hänet ehkä saisi irrotettua tuosta hölmöstä ajatuksesta, johon hän selvästi on tarrautunut voidakseen puolustaa jatkuvaa juomistaan. Ajatus alkoholista ”sairautena” on selvästi hänen lopettamisensa tiellä, kuten aikaisemmin kerroit.

Lopuksi ihan yleisesti: mikäli itse ei onnistu luomaan järkevää kontaktia ja toimivaa vuorovaikutusta alkoholistiin, on jäljellä tasan kolme vaihtoehtoa. Yksi, ja mielestäni onnistunein, on ulkopuolisen avun järjestäminen, toinen on tilanteen jatkuminen sellaisenaan. Käytännössä tämä yleensä tulee johtamaan yhä vain pahenevaan juomiseen ja käytännön ongelmien kasautumiseen, joten se ei ole mikään ratkaisu vaan luovuttamista.

Kolmas vaihtoehto on ”jättää uppoava laiva”. Tämä on tietenkin alkoholistin jättämistä oman onnensa nojaan, mutta on olemassa rajat, mihin ihmisen toisen edestä pitäisi ratketa. Ellei alkoholistia itseään saa ymmärtämään tilanteensa vakavuutta, eron järkytys saattaa olla se ”seinä”, josta aikaisemmin puhuin. Parhaassa tapauksessa eropapereiden laittaminen saakin alkoholistin järkiintymään. Ellei saa, hänen ratkaisunsa on kuitenkin hänen omalla vastuullaan, vaikkei hän sitä suostuisi ottamaankaan. Siitä ei kannata itseänsä syyllistää.

Siksi itsensä pelastaminen alkoholistisuhteesta on aina parempi ratkaisu kuin siihen jääminen, mikäli alkoholisti ei halua muuttua.

K. Westerlundin listaan lisään ainakin yhden vaihtoehdon. Mies voi myös jättää perheensä.
Ei kaikki päihdeongelmaiset halua jäädä vaimon hyysättäväksi. Maailmalla riittää ottajia.

Lapsiperheessä ei ole kyse vain itsensä pelastamisesta. Vastuu on otettava myös alaikäisten lasten hyvinvoinnista.

Tavallaan toivon, että minäkin oppisin kirjoittamaan kolmannessa persoonassa oppikirjan tyyliin.
Mutta ei elämää voi opettaa eikä persoonaansa häivyttää hajuttomaksi ja mauttomaksi kuivaksi
paperiksi.

Olen elävä ihminen ja muutun koko ajan. Kirjoitan aina ettei toivotonta tapausta ole olemassakaan.

Työkaverini lähtivät eilen pulkkamäkeen laskiaisena. Jotkut kaipailivat hieman juomaa jatkoille.
Ei minua pyydetty mukaan, mutta tuskin olisin lähtenytkään. Vaikka avioerostani on jo yli vuosikymmen aikaa en ikinä lähde iloiseen seuraan.

On ilo tutustua ihmiseen, joka on hoitoalalla ja tietää alkoholismista kaiken.
Näin on tapahtunut lähiaikoina. Puhumme samaa kieltä. Interventio ym. termit tulevat tuosta vain.

Nyt laitan koneen kiinni ja lähden junalle. Harmittaa, kun eilen söhläsin sähköpostin kanssa.
Osa viestistäni hävisi taivaan tuuliin. Sitä se on, kun kirjoittaa makuullaan sohvalla hämärässä
vatsa täynnä laskiaispullaa.

Itse lopetin alkoholin kokonaan kun muutin yhteen nykyisen vaimoni kanssa 11-vuotta sitten. Opiskeluaikoina ryyppyputket saattoivat venähtää 3-päivään ja eräänä päivänä nainen sanoi jättävänsä minut ellen rauhoitu. Sanoin hänelle, että lopetan kokonaan jos saan uuden mahdollisuuden hänen kanssaan. Siitä on reilu 10 vuotta enkä ole pisaraakaan juonut tuon jälkeen ja yhdessä olemme ja 2 lastakin saaneet. Tiukkaa ei ole edes tehnyt ja olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin nuorena urheilijapoikana. Päivääkään en ole katunut, päinvastoin. Perheen ja rakkauden puolesta pitäisi tehdä kaikkensa.

No joo parempi tietty täysraittius kuin täys juoppouskin.

Mutta, miksi suomimiehellä pitää (etenkin vanhemmassa ikäluokassa) olla joko tai. Tuollaisen raittiin kanssa et lähde ikinä risteilylle, tanssiravintolaan tai hauskaa pitämään kaveripariskuntien kanssa kuten itse se kohtuullinen osapuoli toivoisi. Ei, se on joko täysi maitolinja tai sitten aivan paskat ja kuset housussa touhua.

Viimeksi muokattu:
K. Westerlundin listaan lisään ainakin yhden vaihtoehdon. Mies voi myös jättää perheensä.
Ei kaikki päihdeongelmaiset halua jäädä vaimon hyysättäväksi. Maailmalla riittää ottajia.

Lapsiperheessä ei ole kyse vain itsensä pelastamisesta. Vastuu on otettava myös alaikäisten lasten hyvinvoinnista.

Tavallaan toivon, että minäkin oppisin kirjoittamaan kolmannessa persoonassa oppikirjan tyyliin.
Mutta ei elämää voi opettaa eikä persoonaansa häivyttää hajuttomaksi ja mauttomaksi kuivaksi
paperiksi.

Olen elävä ihminen ja muutun koko ajan. Kirjoitan aina ettei toivotonta tapausta ole olemassakaan.

Onhan toki niitä etenemisvaihtoehtoja muitakin. Nuo kolme maimitsemaani ovat aloittajan omaehtoiset mahdolliset ratkaisut.

Olet ehdottoman oikeassa siinä, että lasten etu pitää aina huomioida, ja mielestäni se olisi osattava asettaa jopa oman etunsa edelle. Kyseisen kaltaisissa tapauksissa se tapahtuu ottamalla vastuu tilanteesta. Ellei alkoholisti sitä itse ota, on puolison otettava. Eli edetään aikaisemmin mainitun mukaan. Ja "antaa tilanteen jatkua" ei siis ole järkevä vaihtoehto, vaan molempien osapuolten pakoilemista vastuusta.

Elämää voi nimen omaan opettaa. Kasvattaminen on juuri sitä, elämään opettamista. Valitettavasti tämä olennainen seikka jää niin monelta vanhemmalta huomaamatta. Siksi elämässä tuleekin juuri näitä tilanteita, että puoliso on kasvotusten aikuisen kehossa majailevan pienen keskenkasvuisen lapsen kanssa. Useimmat elämän henkiset ja käytännön ongelmat johtuvat juuri tästä: kasvatus on ollut puutteellista tai kohtelu huonoa (mikä itse asiassa tarkoittaa, että kasvatus on tähdännyt lapsen mitätöimiseen tai jopa henkiseen tuhoamiseen!).

Toivottomia tapauksia ei teoriassa ehkä ole, mutta käytännössä kyllä: jos yksilö itse ei näe ongelmaansa tai muusta syystä ei halua itse muuttua, tapaus on yleensä toivoton siinä mielessä, ettei siihen voi ulkoapäin vaikuttaa. Ainoastaan yksilön oma muutosimpulssi voi tilanteen muuttaa.

Viimeksi muokattu:
Yksikään terapeutti ei päätä kenenkään toisen puolesta, pitääkö parin pysyä yhdessä vai erota. Kyllä se aina on ihmisten oma päätös.

Mielestäni mies juo liikaa, kun juo joka päivä ja siitä kärsii vaimo ja lapset.
Se on oikein hyvä syy erota. Erotaan sitä paljon vähäpätöisemmistäkin syistä. Ehkä siinä sovitellaan jonkinlaista kristillistä sädekehää pään päälle, kun ei erota.

Mitä iloa lapsille on, kun isä on joka ilta kännissä ja äiti on ihan loppu, kun mies kännää joka ilta.
Eikö olisi lasten edun mukaista asua yhdessä äitinsä kanssa, joka olisi paljon huolettomampi, kun ei enää huolehtisi siitä miehestään. Lapset voisivat käydä päivätapaamisissa isänsä luona. Ehkä se isäkin jonain vuonna hönäisi, että selvinpäin voi olla ainakin lasten kanssa.

Vaikka terapeutti ei tajuaisi mistään mitään, niin siitäkin voi olla iso apu. Se kohta, mitä terapeutti ei tajua, on valtava mörkö ja kipukohta. Jos sitä ei yksin ylitä, niin ehkä joku toinen terapeutti tajuaa. Parisuhdeterapiaan voi mennä yksinkin.

"Toimiva keskusteluyhteys" tarkoittaa : keskusteluyhteys on toimiva silloin, kun puoliso on selvin päin.

En ole kuunaan tavannut alkoholistia, jonka kanssa voisi asiallisesti keskustella silloin, kun hän on humalassa. Toki monet sitä yrittävät, mutta hedelmällistä se ei ole. Erittäin usein alkoholistit ovat myös selvin päin sellaisia, että heidän kanssaan keskusteleminen on jokseenkin mahdotonta "tietyistä" asioista. Heidän tuntosarvensa ovat niin ojollaan pieniinkin viittauksiin siitä, että heidän käyttäytymiseensä yritetään puuttua ja vaikuttaa, ja kaikkeen siihen viittaavaankin, jopa huumorilla heitetttyn huuleen he suhtautuvat aggressiivisesti. Sillä lailla alkoholi vaikuttaa, se suojelee omaansa hyvin tarkkaan.

Kun sanon, että meillä keskusteluyhteys toimii, tarkoitan sitä, että minun mieheni kyllä pystyy selvin päin puhumaan ongelmasta täysin asiallisesti. Siksi minua ei tarvitse neuvoa keskustelemaan miehen kanssa, sen olemme tehneet ja tuhannesti. Mikä sitten on syy miehen juomiseen? Muistaakseni tätä asiaa on vatvottu niin yksityisesti kuin julkisesti niin kauan kuin olen elänyt. Se kuuluisa "Miksi Jeppe juo" -kysymys. Siihen ei ole kukaan vastausta kyennyt antamaan. Alkoholi koukuttaa ihmisen, siinä se vain on. Jos säännöllisesti juo riittävän paljon ja kauan, alkoholisoituu. Siinä se on.

En tiedä, onko tämä sairaus tai riippuvuus, miksi sitä nyt tahdot kutsua, tekosyy miehelle jatkaa juomista, mutta hyvä selitys se kuitenkin aina on. En todellakaan tiedä, onko kyseessä sairaus, sairaalloista se kuitenkin on. Sairautta tai ei, mutta terveyttä se ei ainakaan ole.

Nimimerkki K Westerlund kyselee myös vahvan molemminpuolisen luottamuksen perään. Niinpä niin. Mutta mitä sanovat keittiöpsykologit silloin, kun kaikki tällainen on jo olemassa? Alkoholistiperheet eivät kaikki ole samanlaisia riitaisia ja puhumattomia. On myös toisenlaisia tapauksia. Tuo, että alkoholisti pitää jättää oman onnensa nojaan eli kohtaamaan itse itsensä ilman, että hyysää ja auttaa ja sillä tavalla mahdollistaa toisen juomisen, on jo kauan tunnettu neuvo. Mitä tehdä silloin, kun sekin ohje on jo käytössä?

Voi vain katsoa sivusta ja toivoa, että tuo ihminen selviytyisi. On elettävä omaa elämää niin täysipainoisesti kuin vain suinkin voi, eli alkoholistin ei saa antaa määrätä elämäänsä juomisensa mukaisesti. Mihinkään fantasioihin ei pidä lähteä mukaan, että muka "tuo ja tuo virhe tapahtui minulle jostain muusta syystä kuin siitä, että olin niin humalassa." Pitää pystyä reilusti sanomaan, että mokasit taas kännissä ja sillä siisti. Sukulaisia ja ystäviäkään ei kannata asialta säästää. En tiedä, auttaako tämä alkoholistia, mutta ainakin alkoholistin läheistä itseään se helpottaa, kun ei lähde millekään salailun ja kulissien pystyssäpitämisen linjalle.

Yhteistyössä