Voiko maito OIKEASTI vähentyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja non
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

non

Vieras
En ymmärrä, 1kk olen imettänyt lapsentahtisesti. sairastuin flunssaan 4 päivää sitten, vauva myös ja lisäksi mun pitäisi saada opinnäytetyö valmiiksi ja parina yönä en ole saanut nukuttua kuin pari tuntia, kun olen tehnyt sitä hiivatin työtä. nyt huomaan että vauva ei tule tyytyväiseksi rinnalla.. aiemminkin kyllä tuntui olevan tiukassa ja vauva on ollut rinnalla tuntikausia päivittäin, vaikka ei ole ollut tiheän imun kautta. nyt vauva selvästi hermostuu rinnalla, yrittää imeä ja kyllästyy. maitoa ei mielestäni heru yhtä paljon kuin ennen ja rinnat on nopeasti tyhjät.. voiko siis flunssa ja stressi vaikuttaa maidontuloon? mitä voisin tehdä asialle? eilen oli pakko jo antaa korviketta, toinen huusi niin paljon eikä meinannut nukahtaa :( aina sanotaan ettei se maito voi vähentyä mutta miten on?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Annat vaan edelleen imeä ja korviketta päälle sitten. Imeminen saa maidon taas uudelleen tulemaan. Pahin virhe on luovuttaa.

kuinka kauan annan imeä? yritin tänään n. puoli tuntia ja vauva itki naama punaisena, saattoi imeä jonkun aikaa, sitten alkoi itkeä jne... ihan selvästi turhautui kun ei saanut tarpeeksi maitoa

Sen sanon, että flunssat sun muut ei lopeta imetystä. Korkeintaan vähentää sitä, äidin oman huonon olon takia. Imetä, imetä, imetä. Jos et imetä, ei kroppa tajua, että sitä maitoa tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja No Way:
NO eihän se VOI vähentyä. MAitoa tursuaa rinnoista elämämme loppuun asti :) Tissit ja maito ovat se joka ratkaisee vanhemmuudessa!

Noni, vois jo loppua. Äidit lopettavat turhan helposti imetyksen. Syitähän aina löytää, kun niitä haluaa löytää. Uskon kuitenkin, että useimmat imetykset voisivat onnistua, jos äideillä olisi riittävä motivaatio ja hyvät tiedot imetyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
eikö mun pitäisi antaa sitten vauvalle lainkaan korviketta? vaikka se huutaa? olen antanut sen imeä nytkin aina kun se haluaa mutta raukka ei tule tyytyväiseksi

anna korviketta lisäksi mutta älä lopeta imettämistä, ensin imetät ja jos vauva ei tuu kylläiseksi niin sit päälle korviketta

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
eikö mun pitäisi antaa sitten vauvalle lainkaan korviketta? vaikka se huutaa? olen antanut sen imeä nytkin aina kun se haluaa mutta raukka ei tule tyytyväiseksi

anna korviketta lisäksi mutta älä lopeta imettämistä, ensin imetät ja jos vauva ei tuu kylläiseksi niin sit päälle korviketta

joo en tietenkään lopeta, kun haluan imettää :) . en vain ymmärrä miten tuo maidontuotanto tuntuu vähentyneen

Flunssa kuivattaa sun kroppaa joten muista juoda paljon. :hug: Vauvallakin on luultavasti heikko olo sairastamisesta eikä jaksa imeä niin tehokkaasti.
Tee niin kuin täällä jo neuvottiin, imetä niin paljon ja usein kuin vaan jaksat ja sitten annat korviketta jos vauva vielä huutaa.
Ja jos vaan mahdollista, koita olla stressaamatta siitä maidon tulosta, ei se siitä lopu jollet aivan älyttömästi ala antaa korviketta. Stressi voi vähentää maidon tuloa. Tsemppiä! :)

Juo paljon,tee kotikaljaa,mua ainakin auttoi. Ja voihan vauvalla olla nyt tiheänimunkausi? Sillon vauva voi hermostua,kun maitoa tulee vähemmän,kunnes rinnat alkaa tuottaa lisää. Mahd. vähän antaisin korviketta,vauva oppii että pullosta saa helpommin,ja rintaraivarit senkun pahenee. Käy lukemassa lisää imetystuen sivuilta! Siellä paljon hyviä vinkkejä. Meilläkin oli alkuun paljon ongelmia,mutta kokeilin joka kikan mitä löysin ja niin vaan täysimetin 5kk. Tsemppiä! :)

Juo paljon nestettä ja koita rentoutua imettäessä vaikka vauveli hermostuukin. Jos oot kireenä siinä kun toinen nykii, herumisrefleksi ei tule niin heleposti. Heeeeeengitä syvään muutaman kerran kun vauva alkaa hermostua, jospa se heruminen sit "hurahtasi" käyntiin.

Niin ja se vielä että koita olla ajattelematta ollenkaan sitä riittävyyttä. Imetät vaan, helposti alat stressaamaan lisää kun hermoilet maidon riittävyyttä. Vauvakin hermostuu kun sinä olet hermostunut. Usko itseesi :) :hug:

No mulla ainakin väheni kun oli rintatulehdus. Nyt joudun pumppaamaan pelkästään, kun vauva ei osaa imeä tarpeeks ja siks tulee heti tulehdus. Joten siitä tiedän, että mulla on maito vähentynyt. Alkuun tuli jopa 2 desiä kerralla, mut hyvä jos nyt saan sen 100 milliä pumpattua.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja No Way:
NO eihän se VOI vähentyä. MAitoa tursuaa rinnoista elämämme loppuun asti :) Tissit ja maito ovat se joka ratkaisee vanhemmuudessa!

Noni, vois jo loppua. Äidit lopettavat turhan helposti imetyksen. Syitähän aina löytää, kun niitä haluaa löytää. Uskon kuitenkin, että useimmat imetykset voisivat onnistua, jos äideillä olisi riittävä motivaatio ja hyvät tiedot imetyksestä.

Olen ite imettänyt puolisen vuotta molempia lapsia ja minusta imetyksen edut ovat ihan selvät noin pienelle. En silti jaksa fanatisoida kaikkia imettämään pidempään ja lynkata, että imetys EI VAIN VOI olla onnistumatta, se on vain ITSESTÄ kiinni, ja imettää ja imettää ja imettä ni kyl sitä riittää, joo ja rintarepussa se vauva keikkuu tissi suussa kun pitää esikoisen perässä juosta jnejnejne.. Kyllä niitä ihan OIKEITA SYITÄkin voi olla, miksi imetyksen väkisin yrittäminen ei kannata perheen kokonaishyvinvoinninkaan kannalta. Jotkut eivät vain tätä ymmärrä.

Tiheän imun kausi on vauvoilla 1kk ikäisenä, voisko olla kyse siitä? Kärttyisyyskin kuuluu siinä asiaan, joillakin enemmän ja joillakin vähemmän, koska luonto on järjestänyt asian niin. Järjellä ajatellen, jos vauva olisi iloinen ja tyytyväinen niin äiti pitäisi häntä vähemmän sylissä ja tarjoaisi vähemmän rintaa verrattuna kärttyisen vauvan vaatimuksiin vastaamiseen. Mulla itsellä on kausia jolloin maito on ollut vähemmässä kuin normaalisti, mutta omalla maidolla on silti pärjätty, koska myynnissä ei edes ole meidän lapsille sopivaa korviketta niin on ollut vähän pakkokin selvitä. Jos asia huolestuttaa niin voithan pyytää vaikka viikottaisia punnituksia neuvolasta, mutta hetkittäisestä maidon vähenemisestä ei ole vauvalle haittaa.

Jos vauva ei jaksa imeä tai hermostuu rinnalla niin pumppaa rintapumpulla. Vaikka se ei läheskään vauvan veroinen niin auttaa maidon herumiseen. Pumpulle ei välttämättä maitoa heru yhtään ,joten älä siitä välitä, mutta rinnat saa stimulaatiota. Juo lähes koko ajan ja syö hyvin. Pian varmasti huomaat ,että rinnat on taas maitoa pullollaan.

Yhteistyössä