voiko lisärautaa ottaa raskaana kaikki? huimaa ja hengästyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
mulla on tän viikon aikana tullut hengästymistä ja huimausta ihan vain pystyasennossa tai kävellessä. Samalla päänsärkyä. Hb oli viikko sitten 124 ja silloin neuvolassa sanoi että en tarvitse lisärautaa vaikka tunsin jo silloin oloni hengästyneeksi jne.

Voiko sitä lisärautaa ottaa, kun musta tuntuu että tää olo johtuu siitä. Verensokerit ja verenpaine on ok, kun mittasin ne kotona, silti tuntuu että pulssi on tosi korkea, hengästyn ja päätä jomottaa. Mutta muuten olo ok, ei mitään supistuksia tms. Vai pitäskö mennä päivystykseen? nyt on rv 24.

Ota ihmeessä lisärautaa, vaikka joka toinen päivä tms. Hemoglobiinisi ei ole erityisen korkea ja jossain vaiheessa raskautta se melkein aina laskee. Mun kokemuksella se menee niin, että neuvolan ohjeistuksen mukaan lisärautaa saa ottaa siinä vaiheessa kun hemoglobiini on jo reippaasti laskenut eikä sitä laskua pyritä estämään lisäraudan syönnillä etukäteen (joka ainakin maalaisjärjellä ajateltuna voisi olla fiksumpaa).

Ei toi ainakaan päivystysasia ole : ) Itseäni noin rv 29 saakka ihan jatkuvasti pyörrytti, huimas ja hengästytti. Johtui ihan vaan supermatalista verenpaineista ja niistä neuvolassa sanottiin aina, että ne matalat on ihan hyvä asia, vaikka niistä voikin tulla vähän ikäviä tuntemuksia kuten huimausta. Korkea verenpaine olisi sitten jo äidille ja vauvalle riski. Itsellä aina ollut matalat verenpaineet ja jotenkin raskaus varmaan vaan alkoi hieman verottaa, kun olen muutoin ollut aika hoikka ja vähällä ravinnolla pärjäävä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että syötkö tarpeeksi usein. Itse saatoin kuvitella pärjääväni 8-14 aamupalalla, kuten ennen - ei onnistunut enää raskausaikana, vaan päässä alkoi heittää.
Rautaa voit toki syödä, mutta en usko että hemppa noin nopeasti laskenut :) Ei se rauta kuitenkaan vaarallistakaan ole, jos et nyt montaa kapselia vedä päivässä. Onko sinulla raskausajan monivitamiineja? Niissä on myös rautaa, mutta vähän pienempi annos kuin pelkissä rautakapseleissa.

Tuskin nyt ainakaan raudanpuutteesta johtuu. Mulla oli raskausaikana Hb 81 pahimmillaan, rauta ei imeytynyt vaikka kuinka sitä söin. Jouduin lopulta käymään kerran viikossa osastolla missä mulle laitettiin suoneen rautaliuosta. Tuolla arvolla kävin töissä ja voitte uskoa että huippas ja silmissä sumeni.

Sinuna uskaltaisin ottaa lisärautaa kuuriluontoisesti ja katsoa onko sillä oloon vaikutusta. Mulla oli elimistön rautavarastot (ferritiini) alentuneet mutta hemppa oli kuitenkin vielä normaalin rajoissa. Eli ei se raudan puute aina tuossa hemoglobiinissa pelkästään näy.

mulla ei tähän mennessä ole ollut mitään päänsärkyä eikä huimausta ollenkaan. Hengästymistä kylläkin, siksi mietityttää että mitä tää nyt on. Kokeilen nyt ottaa tota rautalisää, koska tuntuu että se voisi auttaa. Mun kaverille määrättiin lisärautaa näillä viikoilla jo 2 * päivässä samoilla lukemilla kun taas meidän neuvolassa oli sitä mieltä etten tarvi. Ja mulla on normisti hb joku 145, että on se sillei tippunut.

täytyy myös yrittää syödä ja juoda enempi, samoilla ns. ruoilla on menty tähän mennessä että en oo kauheesti lisännyt määriä. Ei tää mustakaan päivystysasia oo, kun vauva liikkuu ja ei supistele, mutta kun ei oo kokemusta tosta huimauksesta ja pääsärystä ni pelotti. Pitää vähän seurailla ja hidastaa tahtia..

Yhteistyössä