Voiko jumissa oleva niska ja selkä aiheuttaa NÄIN kovat oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippa kaikille lukijoille!
Eksyin tänne sivustolle, kun itellä alkaa taas turhautuneisuus iskeä tän niskan ja olon kanssa.. olen 22- vuotias aktiivisesti urheileva nuorukainen, rakastan bodypumpia ja -attackia! Ja sehän tässä just masentaakin, etten voi käyttää pumpissa enää samoja painoja, kun niskat menee totaali jumiin :( nyt lähes viikon ollu niskat jumissa, "epätodellinen olo", silmät ei tarkenna, väsyttää jne paljon... olen myös innostunut neulomisesta, mutta hieroja sano että "enemmän urheilua,vähemmän neulomista" eli kohta kaikki mistä pidän on kiellettyä, koska niskat ei kestä? Olen ostanut myös uuden sängyn, pehmeämmän, kun ajattelin et auttaisi niskoihin. ehkä hetkellisesti auttoikin, mutten huomaa eroa enää. aamulla niskat kipeät joten voiko johtua nyt sitten sängystä vai onko tämä vain kaiken huonon yhteensattuma, ensin niskat jumiin salilla ja sitten ne eivät palaudu kun huono sänky? tähän jumiin kun päästään niin ei auta lämpötyyny,hieromalaite, puolison hieronta, kipukoukut ja venyttelyt. mielestäni huolehdin myös proteiinin määrästä ruokavaliossa.

Onko kukaan saanut vastausta, mikä jumittaa lihakset näin voimakkaasti? Itselle ei meinaa perusjärjesllä mennä päähän, että nuoren ja monta vuotta liikkuneen lihakset voi mennä NIIN jumiin eikä mikään auta...en enää tiedä kehen "lääkäriin" luottaa, kun kaikilta tulee eri kommentteja. Toiset sanoo että vain huono ryhti, toinen sanoo että liikaa rasitusta salista eikä kunnollista palautumista ja yksi sanoo että heikot syvät vatsalihakset ja kaulan lihakset eivätkä siis jaksa kannatella/tukea..
Kaikki kommentit asiaan liittyen tervetulleita!

Unohdin lisätä, että niska, alaselkä ja koko selkä paukkuu joka päivä...

Unohdin lisätä, että niska, alaselkä ja koko selkä paukkuu joka päivä...

Kai ostit myös hyvän tyynyn uuden sängyn lisäksi? Ihme ettei kipukoukku auta. Osaatko käyttää sitä oikein? Itse käytän sitä niin, että painan sen kipeään kohtaan ja sitten alan liikuttamaan itseäni eri suuntiin samalla painaen. Tehoaa joka kerta. Voisit myös käydä kiropraktikolla tai osteopaatilla, mutta kysy suosituksia ensin.

Kai ostit myös hyvän tyynyn uuden sängyn lisäksi? Ihme ettei kipukoukku auta. Osaatko käyttää sitä oikein? Itse käytän sitä niin, että painan sen kipeään kohtaan ja sitten alan liikuttamaan itseäni eri suuntiin samalla painaen. Tehoaa joka kerta. Voisit myös käydä kiropraktikolla tai osteopaatilla, mutta kysy suosituksia ensin.

Joo kyllä ostin uuden tyynynkin, tempurin muotoiltun tyynyn. Käytän kipukoukkua usein niin, että painan sen tosi kipeeseen kohtaan ja joko pidän paikoillaan tai vähän liikuttelen suht samassa kohtaa. Parilla eri naprapaatilla ja OMT-fysioterapeutilla olen käynyt. Sain OMT-fysiolta treeniohjeet, tein niitä kuukauden, mutta sit olis pitäny mennä vastaanotolle uudestaan kehittämään uudet ohjeet. Pelkän omt-fysion ohjelman tekemiseen menee noin tunti ja haluaisin salilla tehdä muutakin kuin syviä lihaksia harjoittavia liikkeitä...joten tällainen vaatisi monta tuntia viikossa aikaa liikkumisee...:/ lisäksi ei ole mitään halpaa tuo tollaisilla vastaanotoilla käynti, kerta maksaa 90€ ja opiskelijana minulla ei sellaiseen ole varaa :( hieroja on suhteessa edullisin ratkaisu, joten olen siellä käynyt kun oikein jumissa.

Joo kyllä ostin uuden tyynynkin, tempurin muotoiltun tyynyn. Käytän kipukoukkua usein niin, että painan sen tosi kipeeseen kohtaan ja joko pidän paikoillaan tai vähän liikuttelen suht samassa kohtaa. Parilla eri naprapaatilla ja OMT-fysioterapeutilla olen käynyt. Sain OMT-fysiolta treeniohjeet, tein niitä kuukauden, mutta sit olis pitäny mennä vastaanotolle uudestaan kehittämään uudet ohjeet. Pelkän omt-fysion ohjelman tekemiseen menee noin tunti ja haluaisin salilla tehdä muutakin kuin syviä lihaksia harjoittavia liikkeitä...joten tällainen vaatisi monta tuntia viikossa aikaa liikkumisee...:/ lisäksi ei ole mitään halpaa tuo tollaisilla vastaanotoilla käynti, kerta maksaa 90€ ja opiskelijana minulla ei sellaiseen ole varaa :( hieroja on suhteessa edullisin ratkaisu, joten olen siellä käynyt kun oikein jumissa.

Missä päin asut? Tietäisin todella hyvän fyssarin, joka sais sut kuntoon. EI mitään perinteistä fysioterapiaa, vaan ihan muuta. :)

Itse käytän kipukoukkua kerralla niin kauan kunnes se ei enää satu ja siis siirrän sitä aina vaan puolsenttiä kerrallaan ja käyn läpi koko selän, niskan, hartiat ja kaulan. Jotain sä taidat siellä salilla tehdä väärin kun noin jumiin meet siitä. Mutuna sanoisin, että paljon enemmän lepoa kehiin. On mullekin jauhettu, että selkäkivut lähtee liikkumalla, mutta oikeesti ne lähti kyllä kipukoukulla ja levolla :P. Polvikivut lähti liikkumalla ja pitkän ajan kanssa, sen myönnän.

[QUOTE="heippa";29291889]Missä päin asut? Tietäisin todella hyvän fyssarin, joka sais sut kuntoon. EI mitään perinteistä fysioterapiaa, vaan ihan muuta. :)[/QUOTE]

Kymenlaakson alueella asustelen.
Niinhän se hierojaki sano että enemmän lepoo, mut nyttekään en oo viikkoon tehny mitään ja silti niskat kipeet, joten johtunee jostain muusta kun liikunnasta. Käyn normaalisti 3 kertaa viikossa salilla enkä tosta sitä kyllä vähennä, toki liikuntamuotoja voi muuttaa kevyemmiksi/aerobi-tyylisiksi.
Itse alkaisin epäillä nyt tota sänkyä...tosin ei kauaakaa kun ton uuden sängyn ostin ni harmittaa jos ongelma onki siinä..meinaa aamusin on kyl todella jumissa ja tänääkin kun käänsin selkää ni koko selkä rutisi läpi niin että naapuriki varmaan kuuli :D

Sulla on joku syvä lihas kait niin jumissa, ei sitä helpolla itse saa auki. Jos on kovat jumit, ei kannata harrastaa kovin repivää ja raskasta jumittavaa liikuntaa. Enemmän pitkäkestoista, lihasten kestävyyttä parantavaa ja pienellä vastuksella. Itselläni niskat ja selkä olleet 6 vuotta jumissa, nyt on olo alkanut helpottamaan. Monta konstia nyt käytössä joten en varma mikä niistä se tehokkain. Aloitin mielialalääkkeen kipukynnystä nostamaan, tämä ihan yleinen käytäntä pitkään kivusta kärsineille + jatkuva tulehduskipulääkitys Mobic, käyn todella hyvällä jäsenkorjaajalla joka aukaisee nikamalukkoja ja myös niitä syviä jumittuneita lihaksia, + kuntosaliharjoittelu, soutulaite ehdoton ykkönen ja aina kunnon venyttelyt päälle. Joka pv mahdollisimman paljon rentoa liikettä selälle! Tsemppiä! Tiedän mitä tämä vaiva voi pahimmillaan olla!

Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen niskajumiäiti;29311128:
Sulla on joku syvä lihas kait niin jumissa, ei sitä helpolla itse saa auki. Jos on kovat jumit, ei kannata harrastaa kovin repivää ja raskasta jumittavaa liikuntaa. Enemmän pitkäkestoista, lihasten kestävyyttä parantavaa ja pienellä vastuksella. Itselläni niskat ja selkä olleet 6 vuotta jumissa, nyt on olo alkanut helpottamaan. Monta konstia nyt käytössä joten en varma mikä niistä se tehokkain. Aloitin mielialalääkkeen kipukynnystä nostamaan, tämä ihan yleinen käytäntä pitkään kivusta kärsineille + jatkuva tulehduskipulääkitys Mobic, käyn todella hyvällä jäsenkorjaajalla joka aukaisee nikamalukkoja ja myös niitä syviä jumittuneita lihaksia, + kuntosaliharjoittelu, soutulaite ehdoton ykkönen ja aina kunnon venyttelyt päälle. Joka pv mahdollisimman paljon rentoa liikettä selälle! Tsemppiä! Tiedän mitä tämä vaiva voi pahimmillaan olla!

Onko sulla millon alkanut nää selkäjumit eli minkä ikäinen oot ollu sillon? itellä meinaa selkä alkanu häiritsee jo lukiossa ja nyt oon 22....

Ekat oireet olkoi n.23-25v, niskasärkyä, pääkipua. Ei jatkuvia mutta säännöllisin väliajoin. Sit kunnolla rystähti selkä-niska jumiin vasta 32v. Nyt olen 38v. Istuminen ei kyl tee hyvää! Autolla ajaminen on minulle tosi tympeää, rupeaa jumittamaan oikein kunnolla kun ajan. Sairaslomallakin olen ollut tämän vaivan takia. Nyt päätin, että prkl, vaikka kaikkea olen jo kokeillut niin periksi en anna ja jatkan uusien konstien kokeilua ja jatkuvaa säännöllistä liikuntaa. Jos on pieni jumi, ja se ei ole kestänyt vielä kauan, voi mennä ihan levollakin ohi, mutta krooniset jumit ei mene ohi vaikka miten pötköttelee. Tympeintä on, että nämä jumit rupeaa ajan kanssa ahdistamaan henkisesti todella paljon, varsinkin kun on huono olo, oksettaa, huimaa ym. Ja kun tärkeintä ois saada pääkoppa rennoksi, että ei sitä kautta jumita lihaksia vielä lisää. Kierre onkin helposti valmis. Miten voit ottaa relax, kun on paska olo!? Ja liikunta kyllä alkuun pahentaa ehkä oloa, ei kannata luovuttaa jatkaa vain, ottaa vaikka vielä vähän rennommin ens kerralla, kyllä se viimeistään kuukauden tai kahden kuluttua alkaa helpottaa. Riippuu toki siitä miten hankala alkutilanne on ollut.Sinniä vaatii, mutta kyllä vaiva on saatavissa kuriin. Itsellä nyt pari pv väliä kuntosalilla käynnistä, nyt jumittaa todella hurjasti, ja huomennakaan en pääse salille. Äsh! Vielä sen verran alkutaipaleella kuntoutuminen, että ei pysy kuin yhden tai maksimissaan kaksi päivää hyvänä salilla käynnin jälkeen. Tsemppiä sulle!

Lisäänpä vielä, että jos oikein pahat jumit, niin on jo solutasollakin mahdollisesti tapahtunut muutoksia lihaksissa ja on tulehdustakin siellä. Eivät ne sieltä parane aivan yks kaks, menee aikaa. Kun vanha solu uusiutuu, sen tilalle tulee hieman parempi kuntoinen solu ja se kun uusiutuu, niin tulee taas hieman parempi solu tilalle. Siksi tämä voi olla aikaa vievä projekti. Tämän kun muistaa, niin ei heti parin vkon jälkeen tule luovuttaneeksi.

kiitokset tsemppauksesta! ehkä oon vaa nyt niin järkyttyny siitä et oon aina ollu aktiivinen urheilija ja alottanu salil käymisenki jo 14-vuotiaana ni tavallaan tottunu siihen kaikkivoipaisuutee, etten millää tahdo jarruttaa ja tajuta etten pysty johonkin kun vielä kuitenkin nuori...ja kyl ite oon tullu kans siihen tuloksee ettei lepo kyllä pelkästään auta, niinku hierojaki yritti mulle sanoa. Nyt meinaa yli viikon ollu oikeesti tekemättä mitään ni kyllä on samassa jumissa...ite kyl kans mietin tota tulehdusjuttua, mut en niin mielellään mitään lääkkeitä syö, mutta....mistäs sitä tietää onko siellä nyt joku rikki vai tulehtunu vai vai mitä vikaa...voisikohan olla, että tossa varmaan kuukausi takaperin innostuin ja laitoin kyykkyihin lisää painoo et selkä ois siitä kärsiny......eikä vielä korjautunu? vai kauan lihaksilla kestää korjautua vammasta?

Joo ja toi on ihan totta et henkisesti on kyl välil ollu tosi vaikeeta kun niin kauhee olo, siis huimaus, pelkää et pyörtyy eikä päätä voi yhtää kallistella :( ja turhautunu ku ei enää keksi mitä tekis tai mistä vaivaa lähtis selvittää...

Tossa muuten pari päivää sitte ilmesty kipee patti niskaa :o aiemminki kyl ollu patteja ja on edelleen mut ei kipeitä....johtuneeko jumista?

Tuli muuten mieleen kun tuosta uudesta tyynystäsi mainitsit...
Mä (myös ikuinen niskajuminen) ostin muotoillun tyynyn. En Tempurin, mutta WellPurin. Ja se sain mun niskani aivan järkkyyn kuntoon. Se oli siis sellainen keskeltä matalampi ja reunoilta korkeampi ja mä jotenkin kuvittelin että se tukisi sitä niskaa paremmin... Viikon ehdin sitä käyttää, ja sen seurauksena mulle tuli ihan karmeat oireet. Päänsärkyä, pahoinvointia, niskakipua, hartiakipua, pään puutumista, tykytystä, toispuoleista paineentuntua yms. yms. Jotain hermoa se pirun tyyny taisi painaa, nyt huomaan sen ihan kymmenessä minuutissa jos kokeilen sen kanssa makoilla, heti alkaa särkeä...

Ei sillä että uskoisin sulla olevan välttämättä sama ongelma, mutta ajattelinpa vain kertoa oman kokemuksen :D

hei ajattelin vaa ilmottaa et kokeilin nyt ikeasta ostettua muotoiltua tyynyä jossa olkapäänkohalla kaarrettu olkapäälle tilaa sekä niskan alla koroke kohta ja on ollu älytön ero! ero ku yöllä ja päivällä aamulla sekä koko päivän :o ihanku ois uudellee syntyny :D eli siis ilmeisestä tuo tyyny toimii nyt toivottavasti pidempääkin...

voi todellakin aiheuttaa. hoida pian niska ja selkä kuntoon koska ne vain pahenee muuten. itse olin ihan varma että mulla oli jotain vakavaa kun päätä särki joka ikinen päivä taukoamatta. huimas,oksetti, elohiiri nyki joka paikas, tykytys päässä, kauhea paine/vedon tunne kallonpohjassa, näköhäiriöitä, hengenahdistusta, puutumista jne kaikenlaista ihme oiretta oli.
Onko jollain ollut myös pientä kipuilua rinnassa, muljahduksia rinnassa, ja mulla on ainakin ollut vasemman käden pientä kipua/outoa tunnetta?

Hierontaa ja lihaskuntotreeniä tarvii. Lihaskuntotreeniä voi tehdä kotona ja nimenomaan tehdä sitä selkää. Vähenee oikeesti selkäkivut. Myös nukkuma asentoon, istuma asentoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Yhteistyössä