Voiko leivällä laihtua, vai mitä sitä söis...

...
Sit suosittelen oikeasti sitä hanna partasen kirjaa esimerkiksi. Joku hyvä tieto laihduttamisesta ja ruuasta teos olis hyvä lukaista, lainaa vaikka kirjastosta jos et viitsi ostaa, onhan ne aika kalliita, mutta ei tietoa ilmaseks saa ja netissäkin on olemassa laihdutussivustoja, johon pääsee jäseneks, jos maksaa.
 
Vieras
Ja muuten jos kovin nopeasti muutat/ vähennät kehon energiansaantia niin kroppa menee helposti säästöliekille ja painon tippuminen loppuu. Se on just kun vaan joku vois taikoa ne kilot pois mutta huomaan että et ole kovinkaan sitoutunut ja valmis muuttamaan elämäntapojasi. Sillä pääsee kyllä jo pitkälle kun jättää karkin pois mutta helposti siinä sitten käy niin että jos totaalikieltäytyy niin se himo vaan kasvaa ja lopulta kun lähtee kaupasta onkin mukana puoli karkkihyllyä...
 
Ooo
Miten kukaan voi olla syömättä hedelmiä, marjoja, kasviksia? :eek: MItä ihmettä teillä sitten syödään? Vai elätkö yksiksesi? Syömättäolo on kurjaa ja siksi sellaiset kidutuskuurit loppuvat lyhyeen ja johtavat mässäilyyn -> karmeaan oloon ja syyllisyyteen "mä en koskaan laihdu ja oon kauhea plösö koko elämän". Ota hyvä ihminen vastuuta! Oma elämä omiin käsiin. Ei mitään ilmaiseksi saa, eikä laihdu, jossei ymmärrä mitä tehdä eikä suostu muuttamaan elintapojaan. Työtä työtä työtä se vaatii.
 
No ruoka-aikaan kunnon ruoka ja jos on välillä ihan pakko saada jotain, vesimelonissa ei ole kaloreita ja siitä saa näin helteellä vielä nestettäkin. Ja se mehu todellakin pois! Lasillisessa mehua on helposti 40 kaloria! Eri asia on, jos teet itse, etkä laita sokeria lainkaan, mutta se on aika kirpeää kyllä sitten...
 
Ooo
Karppaamista helpompaa asiaa ei olekaan. Simppelimmillään ei syö sokeria, ei pullaa/leivoksia, leipää, pastaa. Ei mielellään perunaa eikä riisiäkään, mutta riippuu miten tiukilla aiot olla. Tuhatmäärin ohjeita löytyy netistä. Mut pitää olla valmis kokeilemaan ehkä jotain uusiakin makuja suuhun.
 
e
Sä vaikutat ap jotenkin yksinkertaiselta kyllä. Mitä sä sitten normaalisti syöt, jos et mitään kasviksia? Onko sulla perhettä, mitä he syö?
Fun Light -tiivisteestä tehtyä mehua voit juoda huoletta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Miten kukaan voi olla syömättä hedelmiä, marjoja, kasviksia? :eek: MItä ihmettä teillä sitten syödään? Vai elätkö yksiksesi? Syömättäolo on kurjaa ja siksi sellaiset kidutuskuurit loppuvat lyhyeen ja johtavat mässäilyyn -> karmeaan oloon ja syyllisyyteen "mä en koskaan laihdu ja oon kauhea plösö koko elämän". Ota hyvä ihminen vastuuta! Oma elämä omiin käsiin. Ei mitään ilmaiseksi saa, eikä laihdu, jossei ymmärrä mitä tehdä eikä suostu muuttamaan elintapojaan. Työtä työtä työtä se vaatii.
Siis syö mies ja muksu tottakai niitä. Ja mä joskus mut aika harvon varsinkaan kasviksia ja ihan vaan en tykkää. Mulla ei oo riittävästi itsekuria tai mitä se vaatii et sais jotenki muutettua näitä ruokailutottumuksia, kun ei oo ikinä tarvinnut katsoa mitä suuhunsa laittaa ja nyt näemmä kaikki jää kroppaan mitä syö, eipä siinä paljo tee enää mieli syödä mitään.
 
...
Syö vaikka pakastekasviksia, tosi helppoja, heität vaan pannulle. Sitte voit syödä yhden omenan ja banaanin, ne on kans aika helppoja. Tärkeää on laskea, ettei ylitä päivän kalorimäärää, pitää jäädä alle sen vaikka 1800kcal tai 1600kcal. Mikä se sitten onkaan laihduttajien kalorimäärä, liikkuakin pitäisi, vaikka kävellä päivittäin puoli tuntia tai käydä pyöräilemässä.
 
Ooo
Mut jos ei syö mitään, niin kuolee. Se on ainakin fakta. Pelkällä mehulla ja piimälimpulla varmaan elää, muttei ehkä pitkään kovin terveenä. Ja muista esimerkkinä olo lapselle! Eikös muut perheenjäsenet ihmettele kun äiti ei syö niiden kanssa yhtäaikaa samaa ruokaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Sä vaikutat ap jotenkin yksinkertaiselta kyllä. Mitä sä sitten normaalisti syöt, jos et mitään kasviksia? Onko sulla perhettä, mitä he syö?
Fun Light -tiivisteestä tehtyä mehua voit juoda huoletta.
No mä varmaan oon vähä yksinkertanen sitten...
On perhe ja no esimerkiksi tälläviikolla on ruokana ollut makaronilaatikkoa ja toisena makaronia ja lihasuikalekastiketta lisänä herne/maissi/porkkanaa ja salaattia. Itse oon syöny tota makaroona ja kasiketta muutaman kerran vähän ja leipää lisäksi.
Ja muksu tietty syöny aamusin jugua ja iltasin puuroo sitten lisäksi. ihan mun mielestä semmosta perusruokaa...tänään mies tekee jotain keittoa mitä mä en syö...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Syö vaikka pakastekasviksia, tosi helppoja, heität vaan pannulle. Sitte voit syödä yhden omenan ja banaanin, ne on kans aika helppoja. Tärkeää on laskea, ettei ylitä päivän kalorimäärää, pitää jäädä alle sen vaikka 1800kcal tai 1600kcal. Mikä se sitten onkaan laihduttajien kalorimäärä, liikkuakin pitäisi, vaikka kävellä päivittäin puoli tuntia tai käydä pyöräilemässä.
En pysty syömään niitä ne haiseeki ihan järkylle noi vihannekset.
Jotain liikuntaa pitäis keksiä mutta en oo vielä(kään ) löytäny semmosta mistä tulis hyvä olo eikä vaan alkais suututtaan.
 
...
Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen on kirjoittanut kirjan terveellisestä ruokavaliosta, Kyytiä Kiloille, arjen pienillä valinnoilla (WSOY 2009). Toisin kuin Sundqvistin kirja, Partasen kirja noudattelee enemmän perinteisempää kaavaa, ja näkökulma on laajempi. Kirjat painivat eri sarjassa. Kirja on tarkoitettu terveyden edistämiseen ja painonhallintaan. Siinä pyritään tiedostamaan painonhallinnan monitekijäinen tausta, sekä antamaan käytännön ohjeita niin itsensä motivoimiseen, ostoksilla käymiseen kuin syömiseenkin. Se mistä energiaravintoaineista energia saadaan, on taka-alalla.

Kyytiä kiloille on tehty helposti lähestyttäväksi. Kuvia on paljon, eikä väriä puutu. Eräässä kuvassa Hanna maiskuttelee sorbettia kesäisessä Helsingissä. Silti useimmat kuvat ovat liiankin perinteisiä. Selväksi tulee, että ruokavalio tulee rakentaa kasvisten ja hedelmien pohjalle. Hanna Partasen omat kokemukset potilastyöstä tuovat näkökulmaa ja laittavat lukijan ajattelemaan omakohtaisesti asioita. Lukija huomaa tutkivansa itseään ja omia tapojaan enemmän kuin oppikirjamaista painonhallintaopasta lukiessaan.
Kirjassa käydään läpi tärkeimpiä linjauksia ja knoppeja, sellaisia ovat "arjen pienet valinnat". Kirjassa puhutaan tutuista asioista, mutta entistä enemmän annetaan painoa asioille, jotka ennen ovat saaneet lähinnä sivumainintoja. Mehujen , limppareiden, oluen, viinin ja maidon juomiseen puututaan selkeästi. Mehut ovat lapsille suurempi sokerin lähde kuin karkit!
Yksi helmi on mielestäni aivan kirjan lopussa oleva annostustaulukko. Annostustaulukko on tarkoitettu tukemaan tavoitteellista ruokavalion noudattamista, ja auttamaan ruokavalion ongelmakohtien ja kulmakivien syvällisessä tiedostamisessa. Yhtäläisyyksiä Painonvartijoiden menetelmiin on, mutta tässä keskitytään ruoka-aineisiin, ei energiaravintoaineisiin tai kaloreiden laskemiseen. Taulukkoa hiukan muuttamalla voi tehdä itselleen erilaisia tavoitteellisia ruokavalioita. Esim. vilja-kaistan osuutta voi vaikka kaventaa, kasviskaistaa leventää jne. Olisin valmis lisäämään taulukkoon oman sarakkeen leikkeleille, joita me suomalaiset niin mielellämme käytämme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Mut jos ei syö mitään, niin kuolee. Se on ainakin fakta. Pelkällä mehulla ja piimälimpulla varmaan elää, muttei ehkä pitkään kovin terveenä. Ja muista esimerkkinä olo lapselle! Eikös muut perheenjäsenet ihmettele kun äiti ei syö niiden kanssa yhtäaikaa samaa ruokaa?
lapsi on nii pieni vielä et ei se osaa ihmetellä mitä syön ja millon. Mies koittaa kannustaa laihduttaan kun tietää miten kurja olo mulla on.
 
proteiineja
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Mä oon yrittäny lukee noista proteiineista, eli onko se sit siä karppaamista? Mutta ne on nii monimutkasia en tajua yhtään mitään niistäkään. Hirveen vaikee alkaa laihduttaan kun ei tiedä mistään mitään eikä tajua vaikka yrittää lukea
Ei vaan ihan yleisesti:)

kala,kana,raejuusto on mun lempparit
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Syö vaikka pakastekasviksia, tosi helppoja, heität vaan pannulle. Sitte voit syödä yhden omenan ja banaanin, ne on kans aika helppoja. Tärkeää on laskea, ettei ylitä päivän kalorimäärää, pitää jäädä alle sen vaikka 1800kcal tai 1600kcal. Mikä se sitten onkaan laihduttajien kalorimäärä, liikkuakin pitäisi, vaikka kävellä päivittäin puoli tuntia tai käydä pyöräilemässä.
En pysty syömään niitä ne haiseeki ihan järkylle noi vihannekset.
Jotain liikuntaa pitäis keksiä mutta en oo vielä(kään ) löytäny semmosta mistä tulis hyvä olo eikä vaan alkais suututtaan.
Jos haluaa laihtua, on kärsittävä. On kärsittävä, et on välillä nälkä (tai voi jäädä nälkäseks kun pienentää annoskokoaan, mutta kyllä se mahalaukku siitä pienenee) On kärsittävä, että liikunta tekee kipeää, kun on huonokunto, sekin alkaa sitte tuottamaan mielihyvää, kun liikkuu säännöllisesti.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juu et laihdu. Noin suppealla ruokavaliolla teet paljon hallaa itsellesi (kokemusta vuodelta kivi ja keppi kun olin nuori enkä kovinkaan tietoinen ruuan monipuolisuuden tärkeydestä. Nyt minulla on sairaus joka seuraa lopun elämää). Kaikki ei vaan voi olla tosi helppoa. Pienennä annoksia ja täytä lautasen "tyhjiö" salaatilla! Mä olen aamuisin huono syömään mutta jos omistat tehosekottimen niin avot. Banaania, marjoja, maitoa, ruisleseitä, hedelmiä tai mitä ikinä keksitkin ja sekasin vaan. Pitää nälän paremmin kuin puuro. Naposteluun vaikka erilaisia pähkinöitä.
Mä en tykkää puuroista enkä tommosista lesehedelmäsmoothie hässäköistä en pysty syömään ollenkaan. No jos syön kerran päivässä ruuan pienemmän annoksen, aamulla en mitään tai leivän...ja mitäs sit muuta, illalla jotain pitäis kans syödä, leipäkö? Eikö pähkinät lihota?
Syö mielummin ihan aamupala, päivällinen, välipala, lounas ja iltapala. Tee ensin niin että puolitat ruoka- annokset ja lisäät salaattia. Mä en oikeen keksi sulle aamupalaa. Murot (ei ihan niitä eniten sokeroituja) ja sinne pilkot banaanin ja marjoja? Välipala voi olla leipä kunhan siinä on muutakin päällä kun voi ja juusto. Iltapalaksi suosittelen jotain marjarahkaa tms. ei kannata hirveesti hiilareita esim leipää tms.

Noista pähkinöistä sen verran että onhan niissä verrattain paljon rasvaa, mutta niistä saa silti tärkeitä ravintoaineita toisin kuin karkista joka on puhdasta huttua. Ei niitä pähkinöitäkään kannata mielinmäärin vetää.

Voi olla että alkuun salaatit, marjat ja hedelmät tökkii jos ei ole tottunut mutta niistä saa niin hyvän olon ja virtaa että kannattaa vaikka väkisin pupeltaa. Vähän ajan päästä saatat huomata kuinka hyvä ja kevyt olo voikaan olla ja alkaa nekin maistumaan erilailla.

Mä olen paininut samojen ongelmien kanssa mutta nyt alan päästä jyvälle näistä hommista. Mä tykkään urheilla. En ole vaan aiemmin jaksanut kauaa kun en ole tajunnut ruuan ja liikkumisen yhteyttä. Keho ei jaksa pelkällä näkkärillä, menee " shokkitilaan" ja alkaa huutaa lisäravintoa, ihan mitä vaan.

Minä entisenä sokeriaddiktina tiedän tuon tunteen!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Syö vaikka pakastekasviksia, tosi helppoja, heität vaan pannulle. Sitte voit syödä yhden omenan ja banaanin, ne on kans aika helppoja. Tärkeää on laskea, ettei ylitä päivän kalorimäärää, pitää jäädä alle sen vaikka 1800kcal tai 1600kcal. Mikä se sitten onkaan laihduttajien kalorimäärä, liikkuakin pitäisi, vaikka kävellä päivittäin puoli tuntia tai käydä pyöräilemässä.
En pysty syömään niitä ne haiseeki ihan järkylle noi vihannekset.
Jotain liikuntaa pitäis keksiä mutta en oo vielä(kään ) löytäny semmosta mistä tulis hyvä olo eikä vaan alkais suututtaan.
Jos haluaa laihtua, on kärsittävä. On kärsittävä, et on välillä nälkä (tai voi jäädä nälkäseks kun pienentää annoskokoaan, mutta kyllä se mahalaukku siitä pienenee) On kärsittävä, että liikunta tekee kipeää, kun on huonokunto, sekin alkaa sitte tuottamaan mielihyvää, kun liikkuu säännöllisesti.
Ei mulle liikunnasta kipeetä tee mutta alkaa v*tuttaan ja tuun tosi huonolle tuulelle...ei se kai oo tarkotus? Joo ja kyllä mä pystyn nälästä kärsiin, ei se nälän tunne oo paha.
 
kyllä niihin tottuu
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Meillä tosi harvon on hedelmiä ja sitten kun ostetaan ne ehtii aina meneen piloille...
Voi perkule...mitä tässä söis oikeen kun kokoajan on semmonen olo et jotain pitäis napostella mut yritän pysyä kovana enkä ota suklaata, eilen sorruin syömään 1palan :ashamed:
Sun pitää antaa itselles lupa herkutteluun,vaikka laihduttaisit.
Siitä tulee niin iso kynnys,ettei laihdutuskaan ole mukavaa.Ja kun ratkeet niin tuntuu et koko juttu on pilalla.

Ei kannata olla parii kolmee viikkoo tiukalla diettillä,ja sit palata takas entiseen.Koeta löytää itsellesi uusia PYSYVIÄ ruokatottumuksia.Muuta elämäntapoja.

Et tykkää edes hedelmäsalaatista?Rahkoista?Sorbetti?

Kasviksia saat meneen niin et nakkaat porkkanaa (ihan hienoa raastetta ) vaik spagettikastikkeeseen.Ja muihin ruokiin,silleen pikkuhiljaa.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juu et laihdu. Noin suppealla ruokavaliolla teet paljon hallaa itsellesi (kokemusta vuodelta kivi ja keppi kun olin nuori enkä kovinkaan tietoinen ruuan monipuolisuuden tärkeydestä. Nyt minulla on sairaus joka seuraa lopun elämää). Kaikki ei vaan voi olla tosi helppoa. Pienennä annoksia ja täytä lautasen "tyhjiö" salaatilla! Mä olen aamuisin huono syömään mutta jos omistat tehosekottimen niin avot. Banaania, marjoja, maitoa, ruisleseitä, hedelmiä tai mitä ikinä keksitkin ja sekasin vaan. Pitää nälän paremmin kuin puuro. Naposteluun vaikka erilaisia pähkinöitä.
Mä en tykkää puuroista enkä tommosista lesehedelmäsmoothie hässäköistä en pysty syömään ollenkaan. No jos syön kerran päivässä ruuan pienemmän annoksen, aamulla en mitään tai leivän...ja mitäs sit muuta, illalla jotain pitäis kans syödä, leipäkö? Eikö pähkinät lihota?
Syö mielummin ihan aamupala, päivällinen, välipala, lounas ja iltapala. Tee ensin niin että puolitat ruoka- annokset ja lisäät salaattia. Mä en oikeen keksi sulle aamupalaa. Murot (ei ihan niitä eniten sokeroituja) ja sinne pilkot banaanin ja marjoja? Välipala voi olla leipä kunhan siinä on muutakin päällä kun voi ja juusto. Iltapalaksi suosittelen jotain marjarahkaa tms. ei kannata hirveesti hiilareita esim leipää tms.

Noista pähkinöistä sen verran että onhan niissä verrattain paljon rasvaa, mutta niistä saa silti tärkeitä ravintoaineita toisin kuin karkista joka on puhdasta huttua. Ei niitä pähkinöitäkään kannata mielinmäärin vetää.

Voi olla että alkuun salaatit, marjat ja hedelmät tökkii jos ei ole tottunut mutta niistä saa niin hyvän olon ja virtaa että kannattaa vaikka väkisin pupeltaa. Vähän ajan päästä saatat huomata kuinka hyvä ja kevyt olo voikaan olla ja alkaa nekin maistumaan erilailla.

Mä olen paininut samojen ongelmien kanssa mutta nyt alan päästä jyvälle näistä hommista. Mä tykkään urheilla. En ole vaan aiemmin jaksanut kauaa kun en ole tajunnut ruuan ja liikkumisen yhteyttä. Keho ei jaksa pelkällä näkkärillä, menee " shokkitilaan" ja alkaa huutaa lisäravintoa, ihan mitä vaan.

Minä entisenä sokeriaddiktina tiedän tuon tunteen!!!
Mä suosittelen sulle ilta-tai aamupalaksi rasvatonta jogurttia, jos leipä alkaa tökkimään. Sitten vielä hedelmiä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juu et laihdu. Noin suppealla ruokavaliolla teet paljon hallaa itsellesi (kokemusta vuodelta kivi ja keppi kun olin nuori enkä kovinkaan tietoinen ruuan monipuolisuuden tärkeydestä. Nyt minulla on sairaus joka seuraa lopun elämää). Kaikki ei vaan voi olla tosi helppoa. Pienennä annoksia ja täytä lautasen "tyhjiö" salaatilla! Mä olen aamuisin huono syömään mutta jos omistat tehosekottimen niin avot. Banaania, marjoja, maitoa, ruisleseitä, hedelmiä tai mitä ikinä keksitkin ja sekasin vaan. Pitää nälän paremmin kuin puuro. Naposteluun vaikka erilaisia pähkinöitä.
Mä en tykkää puuroista enkä tommosista lesehedelmäsmoothie hässäköistä en pysty syömään ollenkaan. No jos syön kerran päivässä ruuan pienemmän annoksen, aamulla en mitään tai leivän...ja mitäs sit muuta, illalla jotain pitäis kans syödä, leipäkö? Eikö pähkinät lihota?
Syö mielummin ihan aamupala, päivällinen, välipala, lounas ja iltapala. Tee ensin niin että puolitat ruoka- annokset ja lisäät salaattia. Mä en oikeen keksi sulle aamupalaa. Murot (ei ihan niitä eniten sokeroituja) ja sinne pilkot banaanin ja marjoja? Välipala voi olla leipä kunhan siinä on muutakin päällä kun voi ja juusto. Iltapalaksi suosittelen jotain marjarahkaa tms. ei kannata hirveesti hiilareita esim leipää tms.

Noista pähkinöistä sen verran että onhan niissä verrattain paljon rasvaa, mutta niistä saa silti tärkeitä ravintoaineita toisin kuin karkista joka on puhdasta huttua. Ei niitä pähkinöitäkään kannata mielinmäärin vetää.

Voi olla että alkuun salaatit, marjat ja hedelmät tökkii jos ei ole tottunut mutta niistä saa niin hyvän olon ja virtaa että kannattaa vaikka väkisin pupeltaa. Vähän ajan päästä saatat huomata kuinka hyvä ja kevyt olo voikaan olla ja alkaa nekin maistumaan erilailla.

Mä olen paininut samojen ongelmien kanssa mutta nyt alan päästä jyvälle näistä hommista. Mä tykkään urheilla. En ole vaan aiemmin jaksanut kauaa kun en ole tajunnut ruuan ja liikkumisen yhteyttä. Keho ei jaksa pelkällä näkkärillä, menee " shokkitilaan" ja alkaa huutaa lisäravintoa, ihan mitä vaan.

Minä entisenä sokeriaddiktina tiedän tuon tunteen!!!
Ai niin ja vettä kannattaa juoda paljon!
 

Yhteistyössä