Voiko lastensuojelu pakottaa vanhemman psykiatriseen arvioon?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
dccr
Epäilen että ei voi pakottaa vanhempia käymään vaikka psykiatrin luona, mutta varmasti voivat keskustella myös tämän kanssa. Yksilöidyn tiedon vaihtoon tarvitaan luultavasti lupa.

Toisaata tuntuisi että pikemmin arvio olisi myös vanhempien etu, mikäli psyykkinen puoli on kunnossa. Lapsen etu se oikeastaan on jokatapauksessa.

Niinniinniin
[QUOTE="mitä ihmettä";30446251]Mien ihmeessä tämän asian hoitaminen voi johtaa huutamiseen ja räyhäämiseen?[/QUOTE]

No jos ei saa mitä lasulta haluaa. 0-maksut päivähoitoon, lapset tahtoo harrastaa jääkiekkoo ja ratsastusta ja joulunseutu kylpylässä auttaa vanhempiakin jaksamaan taas alkuvuoden...

omia kokemuksia
Olen itse hakenut lastensuojelusta apua koska voimani uupuivat ja olin sairaana pitkään. Lapsella oli pitkä koliikki ja itse yksinhuoltaja. Lähipiiri ihan omia vanhempia, siskoani ja lapsen kummeja myöden petti täysin. Apua ei tullut kun "itse pitää selvitä" kuulemma. Olen normaali ihminen, työssäkäyvä ja omassa vihanhallinnassa ei sen kummempaa. Lastensuojelusta minulla on sekä todella huonoja että hyviäkin kokemuksia. Näiden huonojen kohdalla luotto meni kokonaan. Loivat valtavan alistamisen ja pelon tahallaan vaikka tarvitsin vain akuuttia apua. Minut laitettiin väsyneenä illalla laittamaan kattolamppu kattoon ja samalla keikkuessani pöydällä kyseltiin kaikki vaikeimmst kysymykset lapsen isästä. Olin siis juuri muuttanut ja pyysin apua kattolampun laittamiseen. Heidän mielestään minun piti olla kykenevä laittamaan se itse tai en ollut kykenevä hoitamaan lasta. Muitakin valoja siis huoneessa oli ja toisessa jo kattolamppu. Olisin pyytänyt seuraavana päivänä maksullista asentajaa mutta kysyin ensin heiltä kun olivat muuten käymässä. Olivat myös kysyneet voivatko auttaa jossain. No, kiikuin siinä pöydällä ja ahdistuin kysymyksistä jotka tulivat kuin rikoskuulustelussa ja meinasin kaatua. Lapsi oli kolme kertaa omasta aloitteestani tukiperheessä muutaman yön
Kolmannella kerralla olisin halunnut keskeyttää sijoituksen vuorokautta ennen. Huoltaja ei menetä päätösvaltaansa vapaaehtoisessa sijoituksessa vaan voi keskeyttää sen milloin tahansa. Silti kun asiaa tuolloin kysyin, minulle sanottiin vain, ilman perusteita ettei se käy. Se oli laitonta. Seuraavalla viikolla kysyin asiasta ja sain vastaukselsi pelottelua yhteistyökyvyttömyydestä. Toki oli hyviäkin sosiaalityöntekijöitä joilla asenne oli rohkaisrva ja auttava ja tukeva. Silti kammo ja trauma jäi vaikka lastensuojelun toimintaa kannatan. Se on joillekin tärkeää. Silti heillä on todella epäammattimaista toimintaa myös. Ihan tavalliseltakin ihmiseltä voi mennä hermot. Mutta kyllä psykuatriseen arvioon kannattaa suostua. Eihän ammattitaitoinen psykiatri ketään sairaakdi totea yhden hiiltymisen takia.

Kellokalle
Se on aika normaalia että joillekii hemmetin sossuakoille menettää hermonsa. Ja se, että menee niille hermot, ei ole sama asia, että kävis lapseen käsiks, älyhoi! Sulla ei oo varmaan kokemusta sossuista?? Sellasia ämmiä, joiden kanssa ei kannata joutua tekemisiin. Yksikään niistä ei ole siedettävä, oon tavannu aika monia...

Sossut usein kiinnittää huomionsa perheisiin, joiden lapsilla ei ole mitään hätää, mutta sitten kun sattuukin kohdalle perhe, jossa päiväkoti-ikäisiä lapsia ja heidän toista vanhempaa pahoinpidellään toisen vanhemman toimesta, ni sossu ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Eikös sossun pitäs kiinnittää huomiot niihin, joiden lapset eivät ole kotona turvassa? -Ei sossuja sellaset kiinnosta. Kerranpa sossuämmä sanoi lapsensa hakkaajalle(ei liity tuohon ed.jossa isä hakkaa koko perhettä), että vie se sinne(kyse oli laitokseen palaamisesta) vaikka väkisin ja väkivalloin, keinolla millä hyvänsä. (Ja muutenkaan ks.sossuämmä ei kiinnittäny ks.vanhemman toimiin mitään huomiota, KOSKA ks.vanhempi oli sossujen puolella asiassa kuin asiassa ja se lapsi, jota se hakkas oli eri mieltä sossukanojen kanssa.) Sama hirvee sossuämmä teki myös laittomia rajoituksia tuon pahoinpidellyn lapsen ja hänen ei-pahoinpitelevän vanhemman välille, ihan vain siksi koska ei-pahoinpitelijä vanhempi ei ollut samaa mieltä sossun kanssa asioista.
Tämä teksti kuulostaa juuri sellaisen ihmisen kirjoitukselta että ilman epäilyksiä ja kyseenalaistamista uskotaan mitä joku (ystävä??) kertoo. Karvat on pystyssä väärin toimivaa sossua kohtaan. Ja sossuhan siis toimii väärin kun ystävä on niin kertonut!! Kuinka moni meitä selittää elämäntapahtumia muutoin kuin omaksi parhaakseen? Kannattaisiko kirjoittajan ehkä hieman käyttää jotain suodatinta kun kuuntelee kavereiden juttuja?!? Järkkyä tämä kuinka mustavalkoinen joidenkin ajatusmaailma on..

Yhteistyössä