Voiko lasta pitää liikaa sylissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä jo kysellään, enkö aio ikinä lopettaa imettämistä... Minusta ei tunnu kohtuuttomalta antaa vuoden täyttäneelle iltamaitoa, vaikka toisaalta haaveilen kyllä jo siitäkin, että lapsi nukahtaisi vaikka iltasadun päälle vielä joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täällä jo kysellään, enkö aio ikinä lopettaa imettämistä... Minusta ei tunnu kohtuuttomalta antaa vuoden täyttäneelle iltamaitoa, vaikka toisaalta haaveilen kyllä jo siitäkin, että lapsi nukahtaisi vaikka iltasadun päälle vielä joskus.

Teet mitä haluat, muut pitäkööt mölyt mahassaan! Lapsi on sinun! Ja lapsi on ennen kaikkea LAPSI, kai sitä silloin normaali äiti lapsena hoitaakin eikä hylkää heti kun kykenee.

Minä en välitä p*skan vertaa muitten motkotuksista. Toisaalta, olen senverran pirullinen suustani että eipä kukaan juuri mitään ole koskaan minulle sanonutkaan. harmi sinänsä, olis ollut niin mukava sanoa jotain tilanteeseen sopivaa vastaan... :D

Sun täytyy pistää parhaat letkautukset jakoon, niin me vähemmän verbaalisesti lahjakkaat voimme sitten hyödyntää niitä :) Eli ei kun kirjaamaan ylös.

Mutta nukkumaankin on varmaan mentävä, kohta on aamu ja pitää jaksaa touhuta pikkukaverin kanssa taas päivä :)

Joo, hyvät yöt, lähden minäkin.

Ei niitä voi ylös kirjata, ne tulee suusta ulos spontaanisti juuri sillä hetkellä kun tulevat. Niitä ei auta edes etukäteen ajatella tai suunnitella vaan kun tilanne on päällä niin sieltä alkaa sappea virrata ja itsekin saa hämmästyneenä kuunnella että noinkos sitä meikätyttö tänään kuulostaa sanovan...

lapsi on lapsi ja pitääkin olla
mutta liian pitkälle ei voi myöskään liian lähellä pitää.
vauvalle syli on paras paikka ja isompaakin toki sylitellään.
mutta nykymaailmassa jo ala-asteella näitä äideissä kiinni kasvaneita kyllä vähän oudoksutaan.
on toki väärin aikuistaa lapsi liian pian, mutta ette te voi itsenne takia sitä lasta liian lähellä pitää

Anoppi oli sitä mieltä, että lasta ei pidä kantaa eikä "opettaa syliin". Saa sitten kantaa kuulemma "pitkään". Vauva oli n.kuukauden ikäinen kun anoppi tämän "totuuden" laukoi. Meillä vauva viihtyi vain sylissä ja huusi paniikissa kun laski pois. Anopin mielestä olisi pitänyt antaa huutaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Wertti:
Anoppi oli sitä mieltä, että lasta ei pidä kantaa eikä "opettaa syliin". Saa sitten kantaa kuulemma "pitkään". Vauva oli n.kuukauden ikäinen kun anoppi tämän "totuuden" laukoi. Meillä vauva viihtyi vain sylissä ja huusi paniikissa kun laski pois. Anopin mielestä olisi pitänyt antaa huutaa...
Onneksi en ole tuommonen anoppi. Lapsen pitää saada olla sylissä oli sitten minkä ikäinen hyvänsä.

Ei sylissä pitäminen todellakaan hidasta lapsen motorista kehitystä. Päinvastoin on tutkittu, että vaihtelevat kantoasennot ja sylissä hoitaminen (pukemiset, syöttämiset) edistävät motorista kehitystä. Sylissä äiti kyllä melko vaistomaisesti vaihtelee vauvan asentoa, kun omat kädet väsyy ja näin lapsi saa erilaisista liikkeistä aistimuksia. Tähän on kyllä olemassa ihan ohjeitakin.

Minä pidin lasta kokoajan sylissä tai kantoliinassa kunnes alkoi liikkumaan itse, siinä 7kk kieppeillä. Nukumme edelleen vierekkäin ja imetän edelleen, ihan mihin vuorokaudenaikaan tuo lapsi sitä haluaa.

Tyttö täytti tiistaina 2 vuotta :xmas: Tytöstä on kasvamassa sosiaalinen, muut huomioonottava ja iloinen. Vauvana ei itkenyt oikeastaan koskaan eikä vieläkään kiukuttele paljoa tai ns uhmaa.

meillä sylissä ollut ja kannettu 2½v saakka liinassa/repussa, ei suostu enää kannettavaksi eikä edes rattaisiin.. jostain luin sanonnan että ei kannettu lapsi kainalossa pysy, ja pitää ainakin meillä paikkansa :D

Alkuperäinen kirjoittaja popsu:
lapsi on lapsi ja pitääkin olla
mutta liian pitkälle ei voi myöskään liian lähellä pitää.
vauvalle syli on paras paikka ja isompaakin toki sylitellään.
mutta nykymaailmassa jo ala-asteella näitä äideissä kiinni kasvaneita kyllä vähän oudoksutaan.
on toki väärin aikuistaa lapsi liian pian, mutta ette te voi itsenne takia sitä lasta liian lähellä pitää

Lapsen tahtiin =) Vauva/lapsi pois sylistä sitten ku lapsi itse haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
meillä sylissä ollut ja kannettu 2½v saakka liinassa/repussa, ei suostu enää kannettavaksi eikä edes rattaisiin.. jostain luin sanonnan että ei kannettu lapsi kainalossa pysy, ja pitää ainakin meillä paikkansa :D

2v täällä kovasti haluaa (ja suurimman osan ajasta tietenkin saakin) kävellä itse :) Kävelee jo aika pitkiäkin matkoja ja rappuset sujuu aika hyvin.

Liinaan/reppuun tykkää vielä nukahtaa!