Voiko laminaattia pestä millään yleispuhdistusaineella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle on sanottu että laminaattilattioita sais pestä vain vedellä.....mutta koska se on muovia, niin luulis että joku muovinpuhdistusaine kävisi.....ite pesen aina laimealla Fairy-vedellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Mulle on sanottu että laminaattilattioita sais pestä vain vedellä.....mutta koska se on muovia, niin luulis että joku muovinpuhdistusaine kävisi.....ite pesen aina laimealla Fairy-vedellä :)

Mie oon kullut vain, että millään saippuapohjaiselle pesuaineella ei saa pestä, mutta onkos nuo yleispuhdistusaineet sitten just niitä saippuapohjaisia?

Saippuattomalla saa pestä. Tuoteselosteita vain lukemaan! Mutta paras on pestä mikrokuituvälinein, ilman pesuainetta. Ei varmasti jää pesuainekalvoa pintaa harmauttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:

Ei kai koko laminaattilattia nyt muovia ole...? Itseasiassa 80 % laminaatista on puuta. Muovinpuhdistusaine ei siis käy, vaan laminaattilattioille tarkoitettu puhdistuaine, jossa ei ole saippuaa. Fairy ei näin ollen ole sopivaa ainetta. Ajan myötä saippua kerrostuu laminaatin pintaan ja siitä muodostuu harmaa kalvo. Sitä voi olla vaikea saada sitten pois.

Jos minulla ei olisi sopivaa ainetta, pyyhkisin lattian vain vedellä. Näin voi tehdä välillä myös muuten.

Eihän laminaatti ole muovia... Siinä on muistaakseni 90% puuta ja sitten pinta on jotain muuta, mutta ei ole muovia.
Ja tohon pesemiseen, niin kyllä sen voi minusta pestä väliaikasesti jollain muullakin pesuaineella.
Itse kerran pesin mäntysuovalla, eikä mennyt miksikään.

Itse olen tunnollisesti käyttänyt vain laminaatinpesuainetta(sikakallista)ja nyt kun se loppui, ja en tietty muistanut sitä ostaa, niin ihan vedellä pesin. Mielelläni pesisin ihan tavan pesuaineilla(huomattavasti halvempia on andyt, dailyt yms), mutta itse olen päntännyt laminaatinhoito-ohjeita päähäni joka paikasta, ja kaikkialla suositellaan vain laminaatinpesuaineita. Vihaan näitä laminaattilattioita ylikaiken, en näe niissä mitään hyvää!!!

Enpä taijakkaan laittaa meille laminaattia ku kuulostaa tuo peseminenkin jo pirun hankalalta! :o Onko se oikeasti niin tarkkaan että millä saa pestä ja millä ei??Kuin helposti laminaatti menee pilalle ja onko se iso homma hoitaa sitä oikein?Apuaaa..Taijan pysyttäytyä tossa parketin näköisessä muovimatossa :D Ja ei tarvi niin miettiä millä pesee =)

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Itse olen tunnollisesti käyttänyt vain laminaatinpesuainetta(sikakallista)ja nyt kun se loppui, ja en tietty muistanut sitä ostaa, niin ihan vedellä pesin. Mielelläni pesisin ihan tavan pesuaineilla(huomattavasti halvempia on andyt, dailyt yms), mutta itse olen päntännyt laminaatinhoito-ohjeita päähäni joka paikasta, ja kaikkialla suositellaan vain laminaatinpesuaineita. Vihaan näitä laminaattilattioita ylikaiken, en näe niissä mitään hyvää!!!
Mä käytän Kiillon laminaattipesuainetta eikä ole sen kalliimpaa kuin muutkaan. Se saippuattomuus perustuu myös siihen että jos aineessa sitä on se vesi menee helpommin raoista ja pilaa laminaatin. Varsinkin jos on tapana pyyhkiä liian kostealla. Laminaatin pesu ja hoito on erittäin yksinkertasta oikeilla välineillä eli Sini mikrokuitumoppi ja oikea aine.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Enpä taijakkaan laittaa meille laminaattia ku kuulostaa tuo peseminenkin jo pirun hankalalta! :o Onko se oikeasti niin tarkkaan että millä saa pestä ja millä ei??Kuin helposti laminaatti menee pilalle ja onko se iso homma hoitaa sitä oikein?Apuaaa..Taijan pysyttäytyä tossa parketin näköisessä muovimatossa :D Ja ei tarvi niin miettiä millä pesee =)

Kovasti olen katunut, että laminaatit 2v sitten meille laitettiin. Niillehän löytyy sekä puolestapuhujia, että vihaajia(ikuinen kiistanaihe), ja minä kuulun niihin vihaajiin. Voi jos voisin elää 2v takaisin, niin valitsisin ehdottomasti ah niin helppohoitoisen muovimaton. Nyt lattiat aina meillä kuin lehmän nuolemat, vaikka juuri puoli tuntia sitten ne olisi pessyt. Ja varjele vaan jos erehdyt vaikka tiskirätillä pyyhkäisemään mehutilkan lattialta, niin siinäpä loistaa se rätin jälki sitten seuraavaan lattian pesuun asti.

Kovasti olen katunut, että laminaatit 2v sitten meille laitettiin. Niillehän löytyy sekä puolestapuhujia, että vihaajia(ikuinen kiistanaihe), ja minä kuulun niihin vihaajiin. Voi jos voisin elää 2v takaisin, niin valitsisin ehdottomasti ah niin helppohoitoisen muovimaton. Nyt lattiat aina meillä kuin lehmän nuolemat, vaikka juuri puoli tuntia sitten ne olisi pessyt. Ja varjele vaan jos erehdyt vaikka tiskirätillä pyyhkäisemään mehutilkan lattialta, niin siinäpä loistaa se rätin jälki sitten seuraavaan lattian pesuun asti.

Onko laminaatin värillä väliä noissa jutuissa??Näkyykö tietyssä värissä vaikka vaaleammassa laminaatissa helpommin nuo läiskät vai tummassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Miimari harmaana:

Onko laminaatin värillä väliä noissa jutuissa??Näkyykö tietyssä värissä vaikka vaaleammassa laminaatissa helpommin nuo läiskät vai tummassa?

Meillä ihan vaalea laminaatti, ja siinä kaikki läiskät näkyy tosi hyvin. Yleensä lattia on ihan täynnä pieniä kämmenten jälkiä. Jotkut sanoo, että tummemmassa laminaatissa tahrat ei niin selkeesti näy. Kaverillani on juuri tuollainen tumma laminaatti, ja hän on sitä mieltä että kyllä näkyy kaikenlainen lika ja tahrat siinäkin.

No ei todellakaan oo laminaatissa 90% tai edes 80% puuta siinähän on vaan sellanen kova pinta ja sisältä se on ihan kuin jotain pahvilevyä!

Mä kuulun kans laminaatin vihaajiin, onneks mies toppuutteli remontin yhteydessä mä olisin laitta koko taloon laminaatin mut sit päädyttiin laittaan vaan pariin huoneeseen ja niistäkin otetaan se pois tässä piakkooin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei todellakaan oo laminaatissa 90% tai edes 80% puuta siinähän on vaan sellanen kova pinta ja sisältä se on ihan kuin jotain pahvilevyä!

Mä kuulun kans laminaatin vihaajiin, onneks mies toppuutteli remontin yhteydessä mä olisin laitta koko taloon laminaatin mut sit päädyttiin laittaan vaan pariin huoneeseen ja niistäkin otetaan se pois tässä piakkooin..

No ei todellakaan ole mitään pahvia (ainakaan ns paremmat laminaatit) vaan tavallaan tosi kovaa lastulevyä joka TEHDÄÄN PUUSTA. Ja päällystetään sillä kovalla (muovi?) kalvolla jossa halutun puun kuviota ja väriä.

meillä makso toi laminaatti yhtä paljo ku mitä keskiv.parketti...tosi tumma ja ei näy lika kovin helposti ja meillä sitä tahraa ja sotkua kyllä tulee!!oon tosi laiska siivoon ja on kyllä ollu loistovalinta =) pesen kyllä sillon ku pesen,niin laminaattipesulla.jättäkö se sitte jonku suojakalvon siihen pintaan tai jotain.

Itse taas tykkään laminaatista, enkä oikein ymmärrä, miten niistä edes saa lehmän nuoleman näköiset..? Pesen lattiat joko laminaattipesuaineella tai siteen ihan jollain yleispuhdistusaineella. Eikä tiskirätin jälki jää suinkaan lattiaan loistamaan, itse olen pyyhkäissyt tahran ensin vedellä pois ja sitten kuivannut kohdan.

Minusta muovimatto on jalan alla ikävän tuntuista, se tuntuu imevän lian itseensä eikä meinaa puhtaaksi lähteä. Kaiken lisäksi tuntuu tahmaiselta sukan alla. Laminaatti on parempi kuin muovimatto tai parketti, koska ainakin meillä parketissa näkyy heti kaikki naarmut ja niitä tulee helposti. Laminaattiin ei niinkään.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä