Voiko kummiudesta kieltäytyä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana tällä kertaa

Vieras
Olen kyllä jo siis lupautunut siskoni tytön kummiksi, mutta erinäisten tapahtumien/sattumien/asioiden vuoksi haluaisin nyt kieltäytyä kummiudesta.

Mun mielestä voi. Meillä esikoisen kummiksi pyydetty ja siihen lupautunut ystävä kyseli nolona vähän ennen vauvan syntymää voisiko perua kummiuden. Hänen elämässään tapahtui sillä hetkellä paljon erilaisia asioita jotka olisivat hankaloittaneet kummiutta. Otettiin sitten tilalle toinen ystävä joka on ollut mitä loistavin kummi jo 6v! Arvostan todella tämän alkuperäisen kummiehdokkaan rohkeutta kieltäytyä kunniasta =)

Äitini mielestä kummiudesta ei saa kieltäytyä, mutta ei ole eka kerta kun ollaan erimieltä asioista.....................

olen itse kieltäytynyt kerran, kun silloin minulla oli jo 13 kummilasta ja kaveri joka pyysi ei ollut mitenkään läheinen ystävä, vaan just kaveri.

Olen valitettavasti myös jouitunut perumaan jo pyytäni henkilöt kummeiksi. Se oli kamalaa, ihan hirveää ja he olivat maailman parhaat ystäväni. Mies, ei jostain syystä heitä halunnutkaan. Ajatteli jotenkin et ystävät tulee ja menee, et pitää olla sukulaisia. Vieläkin harmittaa, en ymmärrä miksi ei olisi voitu ottaa kaikkia. Sukua ja hyviä ystäviä, jotka on toisaan kuuluneet läheisesti elämääni jo yli 20 vuotta. No hyvät kummit on lapsella, mutta kaksi loistavaa kummia olisi lapsi saanut ystävistäni. Toinen ystäväni loukkaantui miehelleni verisesti, emmekä voi heillä enään yhdessä kyläillä, eikä he meillä. Toinen ystäväni antoi anteeksi ja "ymmärsi" miestäni, jolla on kieltämättä omituisia asenteita aina välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen itse kieltäytynyt kerran, kun silloin minulla oli jo 13 kummilasta ja kaveri joka pyysi ei ollut mitenkään läheinen ystävä, vaan just kaveri.

Olen valitettavasti myös jouitunut perumaan jo pyytäni henkilöt kummeiksi. Se oli kamalaa, ihan hirveää ja he olivat maailman parhaat ystäväni. Mies, ei jostain syystä heitä halunnutkaan. Ajatteli jotenkin et ystävät tulee ja menee, et pitää olla sukulaisia. Vieläkin harmittaa, en ymmärrä miksi ei olisi voitu ottaa kaikkia. Sukua ja hyviä ystäviä, jotka on toisaan kuuluneet läheisesti elämääni jo yli 20 vuotta. No hyvät kummit on lapsella, mutta kaksi loistavaa kummia olisi lapsi saanut ystävistäni. Toinen ystäväni loukkaantui miehelleni verisesti, emmekä voi heillä enään yhdessä kyläillä, eikä he meillä. Toinen ystäväni antoi anteeksi ja "ymmärsi" miestäni, jolla on kieltämättä omituisia asenteita aina välillä.

Tuskin tuo loukkaantunut kummiehdokas olisi kummoinen kummi ollut kun tuo titteli oli hänelle lasta tärkeämpi. Muodollinen kummius on vain yksi nimi paperissa, siinä kaikki. Merkityksellinen ihmissuhde lapsen elämässä on huomattavasti tärkeämpi ja sitä oikeaa henkistä kummiutta, tällainen kummisuhde voi todella muodostua ilman virallista kummiutta.

Tuollainen loukkantuminen tuntuu naurettavalta, luulisi todella suhteen lapseen nousevan tärkeämmäksi kuin oman mielenosoittamisen.

minäkin kieltäydyin kummitädin tittelistä pätevällä syyllä. kaveri otti vähän nokkiinsa mut voi voi. meillä oli itselle syntymässä neljäs lapsi ja kummilapsiakin jo ennestään niin monta et joululahjaostoswten kanssa oli mennä konkurssiin.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kyllä voi kieltäytyä, ei pakkokummius ole sen parempi. Pojalle kun kysyttiin niin sanottiin että emme loukkaannu jos joku ei halua ottaa vastaan kummiutta.

Noin mekin ollaan aina kysytty, ei haluta kenenkään rupeavan kummiksi velvollisuudesta tai välien säilytämisen takia.

Itse ei olla onneksi jouduttu vielä kummiudesta kieltäytymään, mutta nyt kummilapsia on jo 5kpl ja ollaan sovittu että jos siskoni saa joskus lapsen ja pyytää kummiksi niin siihen suostutaan, muuten ei. Ollaan sitten ihan yleisesti puhuttu kavereiden ja sukulaisten kesken että kummilasten luku on jo täysi ja ehkä siksi kukaan ei ole enää kysynytkään.

Mun ajatuksiin asiasta on varmasti vaikuttanut oman kummitätini tilitys siitä miten on liikaa kummilapsia eikä aikaa riittänyt kaikille (meitä tais olla 9 kpl), ei tietenkään lapsena ollessani sellasia puhunu, mutta nyt myöhemmin kun edelleen pidetään yhteyttä. Että mielummin reilu kieltäytyminen kun se että homma ei toimi.

Ehdottomasti voi. Tee se ennemmin kuin otat vastaan "homman" mitä tiedät nyt jo ettei ole mieluinen tai ei onnistu. Sisko kieltäytyi tulemasta neloselle kummiksi, aluksi olin vihainen mutta jälkeenpäin ajattelin että hyvä.

Yhteistyössä