Voiko kummi olla kirkkoon kuulumaton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopsula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hopsula

Vieras
Jos lapsen kolmesta kummista kaksi kuuluukirkkoon, voiko kolmas olla kirkosta eronnut? Onko siis kaikkien kummien kuuluttava kirkkoon? Jostain olin lukevinani, että riittää jos kaksi kuuluu. Ja ihan kirkossa olisi tarkoitus ristiäiset järjestää, ei mitään nimiäisiä. Vai onko tuo papista/srk:sta kiinni?

Kirkkoon kuulumaton ei voi olla virallinen kummi. Näitä virallisia tarvitaan vähintään 2 kpl. Kirkkoon kuulumattomia voidaan sitten pitää lapsen erityisinä ystävinä tai "haltijakummeina", tämä perustuu vain keskinäiseen sopimukseen.

Lapsella pitää olla kaksi kirkon hyväksymää kummia. Eli joko kuulua kirkkoon tai olla ortodoksi tai katolinen. En muista, oliko vielä joitain muitakin, jotka kirkon mielestä kelpaavat kummeiksi. Muita kummeja voi sitten valita mielensä mukaan. Papista/srk:sta on kiinni, saavatko nämä muut kummitodistuksen vai eivät.

Koko kummitouhu on aivan naurettavaa. Seurakunnilla on ihan omat säännöt näistä, vaikka virallisesti kirkkoon kuulumaton ei voi olla kummi. Ahdistava ajatus, että lapsi ei voi tulla kirkon jäseneksi, jos ei löydy kahta kummia.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Aikuiskastetta kannattavista kirkkokunnista (helluntai, vapaakirkko, baptistit ...) tuleva ei kelpaa käsittääkseni viralliseksi kummiksi juuri siksi, että kastekäsitys on erilainen.
Aivan!!! Se lapsikaste pitää kuulua kyseiseen uskontoon.

meidän kolmesta lapsesta kahdella on myös kirkkoon kuulumaton haltijakummi. Itse toimituksessa olen antanut valita (papin suostumuksella), haluavatko olla "edessä" muiden kummien kanssa, vai istuvatko yleisössä. Kirkollista kummitodistusta en ole koskaan nähnyt papin antavan tai kirkkoon kuulumattoman edes haluavan, sen sijaan olen askarrellut haltijakummeille oman "todistuksensa".

Erosin juur kirkosta ja kyse ei ole uskonasioista. Vai eiko voi uskoa jos ei kuulu kirkkoon? Mä en koe hyötyväni tai saavani kirkolta mitään, joten miksi maksaisin siitä "ilosta" että kuuluisin kirkkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
meillä on esikoisen kolmas kummi kirkkoon kuulumaton, seisoi siellä edessä meidän kanssa ja sai todistuksen myös :)

Niin meilläkin esikoisen ristiäisissä. Eipä pappi tainnu ikinä saada tietää, ettei yksi kummeista kuulunut kirkkoon.

Mun mielestä kummi voi olla oikein hyvin kirkkoon kuulumaton (monesti hyvän kummin määritelmä ei monellakaan ole ne uskonasiat, vaan se miten lapsen elämässä on mukana muuten ym). Sillä perusteella omaille lapsillenikin kummit valitsin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lapsella pitää olla kaksi kirkon hyväksymää kummia. Eli joko kuulua kirkkoon tai olla ortodoksi tai katolinen.

Ei sitten katolilaiset tai ortodoksit kuulu kirkkoon? :D Vaikka ei kuuluisi valtaväestön kirkkoon niin voi silti kuulua "ihan oikeaan" kirkkoon. Ortodoksikirkko on suomen toinen virallinen kirkko.

Yhteistyössä