voiko kummi avata mun lapselle tilin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meme:
Alkuperäinen kirjoittaja MAaALASJÄRKEÄ PELIIN:
Ajatelkaas nyt hyvät ihmiset vähän! JOS lapselle voisi avata tilin ILMAN huoltajien suostumusta, niin mitä tämä pahimmilaan tarkottaisi?!

Jos kuka tahansa ulkopuolinen ihminen, joka lapsen sotunkin tuntee, voisi avata vieraalle lapselle tilin ilman huoltajien suostumusta...Niin silloinhan kuka tahansa pystyisi kartoittamaan omaa omaisuuttaan ja piilottamaan rahojaan esim. verottajalta! Ottakaahan huomioon, että ei ne kummit tai isovanhemmat aina todellakaan ole mitään puhtaita pulmusia!

Lapsen huoltajan VELVOLLISUUS on huolehtia ja PÄÄTTÄÄ KAIKISTA lastaan koskevissa asioissa, koskee myös raha-asioita!

Se, että jossain on toimittu toisin ei tarkoita että se olisi oikein!

Jos tilejä voisi noin vain avata, niin lapsellasi voisi olla vaikka kuinka paljon omaisuutta josta sinä et huoltajana tietäisi mitään! Luuletko todella että tämä on laillista?????

Lain mukaan voi avata lahjoitusmielessä tilin lapselle. Siitä kuitenkin tulee tieto tilinomistajalle. Eli kyllä vanhemmat saavat tietää jos joku avaa lapselle tilin, saavat tilinauhat jne. Mun mielestä heillä voi myös olla oikeus muuttaa tiliehtoja mutta siitä en mene vannomaan.

Juu, meilläkin on kyllä tullut tieto ja tiliotteet kotiin, että ei sitä tiliä nyt ihan salassa pysty pitämään.

Alkuperäinen kirjoittaja kummi:
Alkuperäinen kirjoittaja tili:
voi avata tilin, eikä se rajoita sun toimia mitenkään... mutta kummin kannattais ottaa huomioon, että sulla on mahdollisuus päästä käsiksi näihin rahoihin lapsen ollessa alaikäinen. Eli jos haluaa säästää kummilapselle niin, että hän saa rahat myöhemmin itse, niin tekisin jotenkin toisin kuin tilin kautta. Kummihan ei näe lapsen tilitapahtumia, joten ei tiedä käyttävätkö vahemmat ne rahat tms.

avattiin pari vuotta sitten kummilapselle tili, ihan ilman hänen vanhempiaan. lapsella oli nimi tiedossa, kastettukaan ei vielä silloin ollut. ihan hyvin onnistui, ei tarvinnut vanhempia eikä allekirjoituksiaan. eikä kukaan pääse rahoihin käsiksi, koska laitetiin ehto, että rahat saa, kun lapsi 18 (vaikka ei oo mitään ajatuksiakaan siitä, että vanhemmat muka sieltä rahaa ottais, mut et olis kummilapsella sit rahaa, kun täyttää 18, jos vaikka ajokortin hankkii tai muuta tärkeää).

Idioottimainen ajatus, etkö omasta nuoruudesta muista että ajokorttia aletaan ajaa jo ennen 18v päivää. Useimmat haluaa inssin synttäripäivälle tai heti sen jälkeen. Ajokorttia varten ei silloin tuo järjestely auta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi avata tilin, eikä se rajoita sun toimia mitenkään... mutta kummin kannattais ottaa huomioon, että sulla on mahdollisuus päästä käsiksi näihin rahoihin lapsen ollessa alaikäinen. Eli jos haluaa säästää kummilapselle niin, että hän saa rahat myöhemmin itse, niin tekisin jotenkin toisin kuin tilin kautta. Kummihan ei näe lapsen tilitapahtumia, joten ei tiedä käyttävätkö vahemmat ne rahat tms.

avattiin pari vuotta sitten kummilapselle tili, ihan ilman hänen vanhempiaan. lapsella oli nimi tiedossa, kastettukaan ei vielä silloin ollut. ihan hyvin onnistui, ei tarvinnut vanhempia eikä allekirjoituksiaan. eikä kukaan pääse rahoihin käsiksi, koska laitetiin ehto, että rahat saa, kun lapsi 18 (vaikka ei oo mitään ajatuksiakaan siitä, että vanhemmat muka sieltä rahaa ottais, mut et olis kummilapsella sit rahaa, kun täyttää 18, jos vaikka ajokortin hankkii tai muuta tärkeää).

Idioottimainen ajatus, etkö omasta nuoruudesta muista että ajokorttia aletaan ajaa jo ennen 18v päivää. Useimmat haluaa inssin synttäripäivälle tai heti sen jälkeen. Ajokorttia varten ei silloin tuo järjestely auta.

Mutta se maksetaan vasta kun kortti on kädessä...

no, jos monilapsisessa ei-niin-suurituloisessa perheessä vaihtoehtona on, että vanhempien varoilla ei ajeta ajokorttia/ei ole käynyt töissä tienatakseen rahaa/odottaa autokoulun aloitusta 18 vuotiaaksi, niin miten luulet, et valitsee?

se, mitä useimmat haluaa ei tarkoita sitä, että se onnistuisi. itse olisin halunnut ajaa ajokortin noi, mut ajoin 19-vuotiaana, koska rahaa ei ollut aiemmin. jos kummit olis säästäny mulle rahaa jotka olisin saanu 18-vuotiaana, niin olisin kortina saanut paaaaaljon aiemmin, kuin sain.

tämä ihan vaan esimerkkinä, miten asiat voi mennä. tuttavapiirissä tiedän monia, jotka on ajanu kortin aikuisena, kun on itse tienannu siihen rahat, kun vanhemmilla ei oo ollu varaa maksaa.

siinä sulle idioottimaista ajatusta, sinä älykästä ajattelua harrastava ja varmasti muutenkin aivan ihana ihminen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja b:

Mutta se maksetaan vasta kun kortti on kädessä...

Häh?? :o Mun mielestä pikkusysterillä, parisen vuotta sitten vielä piti maksaa kaikki ennen inssiä... Tai kait tämänkin on autokoulukohtaista.

Ok, myönnän olleeni väärässä. Ilmeisesti Nordea vaan on markkinoinut käytäntöään lakina.

Tilin voi avata muukin henkilö pankin suostumuksella ja lahjoitustarkoitukseen. Ilmeisesti Osuuspankissa tämä on yleinen käytäntö, Nordeassa taas kukaan muu kuin tilinomistaja tai edunvalvoja ei saa avata tiliä.

Todella outoa, että kuka tahansa voi avata kelle tahansa tilin, siis päättää henkilön puolesta tiliehtoja yms. En pidä ajatuksesta.

Jos tilin avaa muu henkilö kuin edunvalvoja tai tilinomistaja, ei hän kuitenkaan voi saada siihen käyttöoikeutta. Tuo lienee se tärkein pointti, onneks tuollainen sentään asetettu.

Voit avata tilin nordeasta. Muualla oli itellä hankalampaa. Kaipa se on niin työntekijä kohtaista että asia järjestyy. Nuori työntekijä oli aivan tietämätön tästä ja pyysi koko ajan apua vanhemmalta joka kertoi miten asiat menee,. avasin just ja riittää et ilmoitat isälle et avasin tilin. Kyseessä lahjoitustarkoitukseen avattu tili jonka saa 19 vuotiaana. Kuka vaan voi avata sun lapselle tilin kun tietää henkilötunnuksen ja ilmoittaa huoltajalle/jille että tili on avattu.

Ajatelkaas nyt hyvät ihmiset vähän! JOS lapselle voisi avata tilin ILMAN huoltajien suostumusta, niin mitä tämä pahimmilaan tarkottaisi?!

Jos kuka tahansa ulkopuolinen ihminen, joka lapsen sotunkin tuntee, voisi avata vieraalle lapselle tilin ilman huoltajien suostumusta...Niin silloinhan kuka tahansa pystyisi kartoittamaan omaa omaisuuttaan ja piilottamaan rahojaan esim. verottajalta! Ottakaahan huomioon, että ei ne kummit tai isovanhemmat aina todellakaan ole mitään puhtaita pulmusia!

Lapsen huoltajan VELVOLLISUUS on huolehtia ja PÄÄTTÄÄ KAIKISTA lastaan koskevissa asioissa, koskee myös raha-asioita!

Jos tilejä voisi noin vain avata, niin lapsellasi voisi olla vaikka kuinka paljon omaisuutta josta sinä et huoltajana tietäisi mitään! Luuletko todella että tämä on laillista?????

Lain mukaan voi avata lahjoitusmielessä tilin lapselle. Siitä kuitenkin tulee tieto tilinomistajalle. Eli kyllä vanhemmat saavat tietää jos joku avaa lapselle tilin, saavat tilinauhat jne. Mun mielestä heillä voi myös olla oikeus muuttaa tiliehtoja mutta siitä en mene vannomaan.

Huh heijakkaa! Meillä tapahtui näin! Erottiin miehen kanssa. Miehen äiti avasi tilin tytöllemme. Ei kertonut asiasta minulle mitään. Yhtäkkiä sain vain tiliotteen kotiini, joka oli tyttöni nimellä. Soitin pankkiin. Eivät voi keskustella asiasta kanssani, koska minulla ei ole oikeutta tiliin. Pankki oli avannut mummun toimesta tilin alle 1v tytölleni tyttöni nimellä ja kaikki käyttöoikeudet olivat mummulla eikä mulla.. Vaikka olen lapseni yksinhuoltaja! Siinä sai taistella että tilin kiinni sain. Siksi haluaisin ja toivoisin kaikkien pankkien kysyvän huoltajien suostumuksen tiliin oli se mikä tahansa. Tuo tili oli ihan laiton.

Alkuperäinen kirjoittaja juust:

Huh heijakkaa! Meillä tapahtui näin! Erottiin miehen kanssa. Miehen äiti avasi tilin tytöllemme. Ei kertonut asiasta minulle mitään. Yhtäkkiä sain vain tiliotteen kotiini, joka oli tyttöni nimellä. Soitin pankkiin. Eivät voi keskustella asiasta kanssani, koska minulla ei ole oikeutta tiliin. Pankki oli avannut mummun toimesta tilin alle 1v tytölleni tyttöni nimellä ja kaikki käyttöoikeudet olivat mummulla eikä mulla.. Vaikka olen lapseni yksinhuoltaja! Siinä sai taistella että tilin kiinni sain. Siksi haluaisin ja toivoisin kaikkien pankkien kysyvän huoltajien suostumuksen tiliin oli se mikä tahansa. Tuo tili oli ihan laiton.

Jos tilin on avannut joku muu kuin edunvalvoja tai tilinomistaja, on käyttöoikeudet rajattava niin, ettei tilinavaajalla niitä ole. Tämäkin siis lukee yleisissä ehdoissa tilin avaamisesta.

Voi kummi avata tilin ja niin sinäkin.

Me olemme itse avanneet lapselle tilin. Lisäksi kummit ovat avanneet tilin johon kukaan ei pääse käsiksi. Vasta kun lapsi täyttää 18v hän voi itse nostaa sieltä rahat.Annoimme vain kummeille lapsen henkilötunnuksen. Samanlaisen tilin on myös mummo avannut lapselle.
Kummit ja mummo ovat tehneet niin että tiliote tulee meille kotiin kerran vuodessa, minä talletan ne mappiin ja annan sitten lapselle kun hän on täysi-ikäinen.

Muoks. Kannattaa vain olla tarkkana ettei säästösumma ylitä 4000 ? jolloin siitä menee jokin vero... onko se lahjavero?

Yhteistyössä