voiko lapselle avata tilin niin ettei vanhemmilla ole käyttöoikeutta siihen? esim. isäpuoli tai mummu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joanna

Vieras
ongelmana olisi se kun mun ex on tosi epäluotettava rahan suhteen. se on pimittänyt multa ja vanhemmiltaa paljon rahaa. meillä on siis yhteishuoltajuus senkanssa. nyt meidän pitäisi avata mieheni kanssa lapsille tilit. mutta miten ihmeessä se onnistuu niin ettei lapsen isällä ole käyttöoikeutta tähän tiliin? kun minä avasin lapsen nimellä tilin oli automaattisesti isällä tiliinn oikeudet. suljin sen samantein. yksinhuoltajuutta en saa,ex ei anna. onko jotain keinoa avata tili niin ettei sillä olis siihen käyttöoikeutta..?
muuten ottaisin tilin omiin nimiin jolle säästäisin lapselleni rahaa,mutta sitten sitä tiliä ei niin vaan voi luovuttaa lapselle,tulee veroasiat sit vastaan kun vaan tietyn summan voi luovuttaa lapselleen.plaah.

Me just avattiin nordeassa tili ja siinä saa valita onko molemmilla oikeus tiliin vai ei, ja voiko molemmat erikseen vai tarviiko molempien suostumus jos tililtä otetaan rahaa. Se menee automaattisesti niin että molempien suostumut tarvitaan jos sitä ei erikseen muuta.

Mä olen siinä käsityksessä, että tilin saa sellaseksi, jotta nostettaessa pitää olla kumpikin vanhempi mukana. Ja että kaikkiin tilimuutoksiin kanssa tarvii kummankin vanhemman paikalle, tai ainakin valtakirjan

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Me just avattiin nordeassa tili ja siinä saa valita onko molemmilla oikeus tiliin vai ei, ja voiko molemmat erikseen vai tarviiko molempien suostumus jos tililtä otetaan rahaa. Se menee automaattisesti niin että molempien suostumut tarvitaan jos sitä ei erikseen muuta.

niin, mut siihenkihän tarvitsee exän luvan, ylipäänsä koko tiliä ei sdaa avatuksi ilman exää... |O

Just näin, lapsen tiliin ei voi antaa ain toiselle huoltajalle käyttöoikeutta. Joko molemmilla erikseen tai sitten molemmilla ainoastaan yhdessä.

Pankissa voidaan tehdä yllättävän paljon kaikenlaista, kunhan vaan menee kysymään ja juttelemaan. Varmasti onnistuu, että vain toisella vanhemmalla olisi käyttöoikeus tai mummo tai muu avaa tilin, johon kummallakaan vanhemmalla ei ole oikeutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Just näin, lapsen tiliin ei voi antaa ain toiselle huoltajalle käyttöoikeutta. Joko molemmilla erikseen tai sitten molemmilla ainoastaan yhdessä.

Kyllä voi antaa että vain toisella vanhemmista käyttöoikeus.

mä tuossa reilu vuosi sitten sammosta avasin tilin ja laitoin siihen että vain mulla on huoltajista käyttöoikeus. kuitenkin lapuissa luki myös exän nimi. kun soitin se selitti että näin on,myös toisella huoltajalla on käyttöoikeus. kun kysyin että miten se voi mennä niin,sehän voi nostaa sen tyhjäks eikä oo velvollinen edes korvaan mitään ja vastaus oli niin se vaan menee.
täytyy kysyä muista pankeista. exällä,lapsen isällä siis ei saa olla minkäänlaista oikeutta siihen tiliin. ei ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Outcider:

niin, mut siihenkihän tarvitsee exän luvan, ylipäänsä koko tiliä ei sdaa avatuksi ilman exää... |O

olen minä ainakin avannut tilit kaikille lapsilleni niin että isä ei ole ollut ees mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Kyllä tiliin voi antaa käyttöoikeuden vain toiselle huoltajalle, mutta silloin sen toisenkin huoltajan täytyy allekirjoittaa suostumus tähän.
Mikäli tämän kanssa on ongelmia, on paras avata tili omalla nimellään ja antaa lapselle sen käyttöoikeus (jos tarpeen)

Meillä on isovanhemmat avanneet tilin lasten synnyttyä ja niissä käyttöoikeus menee niin, että, kun lapsi on 10-vuotta sieltä saa ensimmäisen kerran nostaa rahaa. Me vanhemmat emme ole olleet mukana avaamassa tilejä. Käyttöoikeus on meillä, kun lapset on sen 10 v.

mulla on lapsilla sellainen tili mihin isällä ei ole käyttöoikeutta. oikeus tilin käyttöön lähti eron myötä. niin ja tili on nordeassa.
on lapsilla sitten sellaisetkin tilit mihin isän tätio kerää rahaa ja siihen käyttöoikeudet oli ensin vanhemmilla,mutta ne poistettiin eron myötä, vaikka ilman vanhempien lupaa sitä ei edes olisi saanut tehdä. niihin tileihin en ole kokenut kyllä millään tavalla. isä sieltä nosti aikoinaan auton vanteisiin rahaa jne.

Mutta sekin kannattaa ajatella että jos lapsesta tulee hulttio (ei tietenkään omasta kullannupusta tule ;) ) niin silloin ei varmaan ole hyvä jos saa itse päättää rahoistaan 18v heti. Esim mun serkulla oli sellainen tili missä 15 000e kerättynä kun käytti 18 ja sai sen kun käyttöoikeus silloin tuli.. ja mitäs sitten kävikään, tämä nuori tyhmä poikanen dokasi ja rellesti koko rahalla ja menipä hyvään tarkoitukseen. Eli kannattaa ajatella sekin puoli..

Meidän esikoisella on kummitädin avaama tili Nordeassa.
Meistä vanhemmista kumpikaan ei ollut edes paikalla, kun tili avattiin.

Kummitäti kävi ihan yksin siis siellä pankissa.

Sen lisäksi tili on niin, että vain mulla on siihen käyttöoikeus siihen asti, että lapsi täyttää 18.
Verkkopankissa se on mulla katselutilinä, eli näen tapahtumat, mutten voi sieltä käsin tehdä mitään, on mentävä konttoriin jos sieltä haluaisi laskuja maksaa tai siirrellä rahaa (sitä en siis edes tekisi, mutta kuitenkin).
Tämä on myös kummitädin kanssa sovittu juttu, ja itse halusin sen niin.

Näin onnistui ihan hyvin ainakin vielä 4 vuotta sitten.

Yhteistyössä