Voiko kalaa syödä liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja "joojoo"
  • Ensimmäinen viesti
"joojoo"
Niin, tiedättekö? Järvikalojen kanssa on kai joku juttunsa, mutta jos syö pääasiassa esimerkiksi merilohta, seitä ja turskaa. Jos syön tyyliin kalaa viisi kertaa viikossa, niin onko se ok?

Varmaan taas vuosisadan tyhmin kysymys, mutta en kehtaa muualtakaan kysyä...:D Mulla on hypotyreoosi ja olen alkanut kuunnella kroppaani syömisten suhteen, koska sillä todellakin on suuri vaikutus olooni. Mulle sopii hyvin kana ja kala (riistakin menettelee), mutta possu ja nauta "jumiuttavat" kropan. Kalasta jää kaikkein paras olo.
 
Toiselta sivulta kopioitu vastaus:

Omega-3:n saantisuositus on noin 2-3 g päivässä. Tämän määrän saa reippaasta 150 grammasta rasvaista kalaa (esim. lohi). Möllerin kapseleista voit tarkistaa päiväannoksesi, mutta yleensä niistä saa noin 0,5 g omegakolmosia (EPA ja DHA) päivässä.

Runsaasta omega-kolmosten saannista en tiedä olevan muuta haittaa kuin sen, että verenohennuslääkkeitä käyttävillä veri voi olla liian juoksevaa ja siksi mustelmia ja verenvuotoja tulee helpommin. Mutta jos näitä lääkkeitä ei ole sinulla käytössä, ei tuollaisesta kalansyönnistä kannata huolestua. Kalaa syövät kansat ovat yleensä pysyneet hyvin terveinä.

Suomen oloissa kannattaa toki vaihdella kalalajia säännöllisesti, ettei ympäristömyrkyistä tule ongelmia.
 

Yhteistyössä