voiko kätilö tehdä ilkeyttään näin?

  • Viestiketjun aloittaja sirina
  • Ensimmäinen viesti
m
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja sirina:
aikaisempi kätilö oli käynyt enne vuoron vaihtumista ja sanonut että vasta 5-6cm auki. tuosta noin tunti eteenpäin niin toinen kätilö oli käskenyt ponnistamaan.
Johan tunnissa ehtii tapahtua vaikka mitä.
Mulla oli paikat auki 5 cm, ja kun sain spinaalin, niin siitä puoli tuntia eteen päin oli vauva syntynyt :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja sirina:
aikaisempi kätilö oli käynyt enne vuoron vaihtumista ja sanonut että vasta 5-6cm auki. tuosta noin tunti eteenpäin niin toinen kätilö oli käskenyt ponnistamaan.
Johan tunnissa ehtii tapahtua vaikka mitä.
Minulla aukesi yhdellä supistuksella 4 sentistä 10:een. Kätilö tarkisti juuri ennen massiivisupistusta, sitten lääkäri totesi supistuksen jälkeen, että on kohdunsuu on kokonaan auki ja kätilö totesi hämmästyneenä saman asian. Jäi epiduraalit saamatta sillä kertaa
 
Turkinpa kätilö on käskenyt ponnistamaan ilman että kohdunsuu on ollut auki.

Itselläni kuoluksen synnytyksessä paikat aukesi silmissä viimeiset sentit, lääkäri oli laittamassa kohdunkaulapuudutetta, tarkisti tilanteen ja paikat oli auki 6 cm, suraavan supistuksen jälkeen kun alkoi valmistua puudutteen laittoon paikat olikin jo 8 cm auki ja totesi että kohdunsuu aukeaa sillmissä ja kohta päästään ponnistamaan.
Ja aivan taatusti paikat oli täysin auki kun poika syntyi ja silti emättimeen tuli toisen asteen repeämät joita ursittiin kokoon pitkä tovi.


Toisilla kudokset joustaa enemän kun toisilla, vaikka olisi kaksi täysin samanlaista synnytystä ja saman kokoista vauvaa voi toiselle tulla isojakin repeämiä ja toinen selvitä ilman nirhaumiakaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
kätilön vika ko ne repeämät on? krrr..
Tietysti. Myös kaikki muu vaurio, mikä synnytyksestä tulee. :whistle:
just just..tottahan kätilö voi jonkin verran vaikuttaa repeämien syntyyn ihan sillä että ohjaa ponnistusta,niin että vauvan pää venyttää välilihaa mahd. tasaisesti ja varovasti. tekee sitten sen epparin jos näyttää että paikat ei kestä. MUTTA suuri vaikutus on myös äidin kudoksilla,esim. jos on ollut paljon hiivatulehduksia paikat repee toodella helposti. Tai jos muuten kudostyyppi vaan "on sellanen" .
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
siis luonnostaan?? Luulis nyt jokaisen ensisynnyttäjänkin lukeneen jotain ennen synnytykseen menosta ja tietävän jotain omasta kropastaan..
Minulla ei ole viidestä synnytyksestä kuin kerran tullu itsellä ''tarve'' ponnistaa.Et jos kätilö ei olis sanonu et nyt niin en olis tienny ponnistaa.
 
kirahvi
Mulla kätilö katsoi kohdunsuun ja se oli auki 5 cm. Sain spinaalin ja kaikki kivut lähti. Kätilö katsoi kohdunsuun uudestaan n. tunnin päästä. Kohdunsuu oli täysin auki ja vauvan pää oli tulossa ulos. Missään vaiheessa ei ollu ponnistamisen tarvetta. Kyllä siinä tunnissa voi tapahtua paljon
 
äiti ja ammattilainen
aika harvinaista. Normaaliin emättimen + välilihan repeämiinhän tuolla kohdunsuun avautumisella ei ole tuon taivaallista tekemistä.
Jos ponnistaa liian aikaisin niin kohdunsuu voi turvota ja synnytys hidastuu, ei se sieltä kohdusta repeämällä se vauva tule. eli ei
 
Alkuperäinen kirjoittaja sirina:
ei olisi ponnistuttanut. sanoi tästä monen monta kertaa ettei yhtään sellainen olo että vois ponnistaa.
Ei mullekaan tullu, ekaa kun olin saamassa.. Oli sen verran pistetty puudutteita..Kätilö sanoin mulle "et oo ihan vielä 10cm auki, mutta rupee vaan ponnistaan" :eek: :eek: Siinä sitten puhkuttiin melkein puoltoista tuntia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja sirina:
ei olisi ponnistuttanut. sanoi tästä monen monta kertaa ettei yhtään sellainen olo että vois ponnistaa.
Ei mullekaan tullu, ekaa kun olin saamassa.. Oli sen verran pistetty puudutteita..Kätilö sanoin mulle "et oo ihan vielä 10cm auki, mutta rupee vaan ponnistaan" :eek: :eek: Siinä sitten puhkuttiin melkein puoltoista tuntia.
Mua on jokaisessa kolmessa synnytyksessä alkanut ponistuttaa ihan pirusti jo ennen kuin on ollut kokonaan auki. Keskimmäisestä kätilö sanoi, että saan alkaa ponnistaa ja hän samalla työntää viimeistä kielekettä tieltä pois. Näin tehtiin ja 9min päästä oli tyttö rinnalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ei mullekaan tullu, ekaa kun olin saamassa.. Oli sen verran pistetty puudutteita..Kätilö sanoin mulle "et oo ihan vielä 10cm auki, mutta rupee vaan ponnistaan" :eek: :eek: Siinä sitten puhkuttiin melkein puoltoista tuntia.
Samoin sanoi mulle ja ponnistusvaihe kesti 12 minsaa, ei tikin tikkiä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua on jokaisessa kolmessa synnytyksessä alkanut ponistuttaa ihan pirusti jo ennen kuin on ollut kokonaan auki. Keskimmäisestä kätilö sanoi, että saan alkaa ponnistaa ja hän samalla työntää viimeistä kielekettä tieltä pois. Näin tehtiin ja 9min päästä oli tyttö rinnalla.
ei ponnistuttanu sitten pätkääkään, ei koko aikana.
 
+
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Ettei vain olisi ollut ensisynnyttäjä kyseessä? Kyllä se kipu on h****tinmoinen vaikka olisi kymmenen senttiä auki ponnistaessa. Ja ensisynnyttäjät lähes poikkeuksetta repeävät ainakin jonkin verran.
peesaan tätä. vaikka mä sain epiduraalin (stoosina) sen vaikutus oliehtinyt lakata kun tuli tarve ponnistella. sellasta kipua en ole koskaan kokenut ennen. siinä kävi sellasetkin ajatukset mielessä, et miks mä halusin lasta? onneks kipu loppu kun seinään kun vauva ulkona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimosa-:
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
kätilön vika ko ne repeämät on? krrr..
Tietysti. Myös kaikki muu vaurio, mikä synnytyksestä tulee. :whistle:
kenen vika sit on ne raskausarvet ja roikkuvat tissit.. vauvan?
Miehen tietysti :D
:LOL: Miestä on myös kätevää syyttä jälkeenpäin kaikista lapsen oikuistakin, uhmasta ja muusta. Kaikki hyvät piirteet periytynyt äidistä ja negatiivisemmat on ihan selkeästi miehen puolelta :LOL:
 

Yhteistyössä