Voiko jotain sairaalan polikliniikkaa pyytää poistamaan kaikki omat tiedot järjestelmästään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luottamus meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikävää, että sinulle on syntynyt tuollainen epäluottamus terv huollon henkilöstöä kohtaan.
Voit ilman ongelmia tehdä kirjallisen oikaisupyynnön, niitä tehdään jatkuvasti.
Itselleni kävi pari kk sitten niin, että eräs potilasta jatkossa hoitanut työtoveri pyysi minua korjaamaan tekstistä yhdestä kohdasta yhden lauseen. Laitoin potilaan tekstiin oikaisun uuden käyntirivin muodossa (tuo merkintä oli tuore eli sen olisi vielä voinut pyyhkiä yli, mutta yleensä ei muuteta sairaskertomustietoja ilman selvää virhettä, esim. väärän potilaan teksteihin saneltu jne). Kirjoitin, että oikaisen edellä näkyvästä tekstistä yhden kohdan. Asia hämmästytti, koska olin aidosti ymmärtänyt sen niin siinä päivystystilanteessa ja asiasta lisää kysellyt. (nyt esimerkkinä tyyliin olisi vastaava, esim. olin kirjannut lyönyt miestään, kun oikeampi sanontatapa olisi ollut "uhannut lyödä miestään"- keksitty esimerkki siis mutta vastaava). Oikaisin siten, että ikään kuin "otin syyt niskoilleni" eli muut näkevät, että olin ymmärtänyt väärin. Toisaalta, tuo ei ole iso asia meille, mutta varmasti potilaalle, se pitää muistaa.

Jos lääkäri katsoo muiden tietoja ja niille naureskelee, täytyy olla aikamoinen harvinaisuus eikä ihan terve yksilö. En tunne yhtäkään sellaista. On kunnia-asia hoitaa työnsä nuhteettomasti. Oletko varma, ettei kyse ole väärinymmärryksestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26015538:
Anatolia, jos joku on saira ja sekaisin, se olet sinä. Joten otahan ne lääkkeet ajoissa.
Otin jo Panadolia influenssakipuihin, muulle lääkitykselle ei ole tarvetta.

En vaan ymmärrä sitä, että aikuinen ihminen, jolla on fyysinen hoitoa tarvitseva sairaus, jättäisi sairautensa hoitamatta siksi kun lääkäri on kirjannut ylös jotain hänen mielestään väärää. Suuttuu ja toteaa että olkoon sitten, en mene enää edes labraan, nih! Ei se kuulosta ihan tasapainoisen aikuisen touhulta.

Jos joku potilastietoja luvatta lukee ja niistä juoruaa, niin sen asian voi hoitaa ihan virallista tietä. Ja kuuluukin hoitaa, ei sellainen ole sallittua eikä sellaista asiaa voi katsoa läpi sormien.

Eihän ap itse mitään väärää ole tehnyt, miksei siis hakisi hoitoa johon on oikeutettu?

Kyllä itsekin sanoisin, että vaikka olisitkin sanonut jotain mikä nyt "harmittaa ja pilaa päivän", niin sellaista sattuu ja aikuinen pääsee siitä yli ja ympäri. Jos joku nauraa sinulle, niin siitä voi sanoa ihan suoraan (ja tässä tapauksessa tietysti ilmiantaa sukulaisen, jos näin on käynyt). Tosin ethän sinä oikeasti tiedä mitä on tapahtunut ja nyt olet _arvelujesi_ perusteella tekemässä jotain. Ja vielä sen takia ajattelet jättää hoidon väliin?

Viimeksi muokattu:
En mä halua alkaa vaan selittään sitäkään yksittäistä asiaa jonka haluan poistettavan kun se on noloa, mielummin pyydän poistamaan vaan kaiken. Sitten en voi mennä tutkimuksiin, mutta ei voi mitään, jotenkin en vaan haluakaan kun luottamus meni.

Eikä se oo mitenkään harvinaista että lääkäri naureskelee vapaa-ajalla sukulaiselle, lääkäritkin on tavallisia ihmisiä ja niihin mahtuu kaikenlaista ihmistä. Joistakin nyt on vaan kiva nauraa toisen kustannuksella ja juoruta selän takana, vähän niin kuin teinit, jotkut jää henkisesti ainaisesti sille tasolle. Kyllä tekin varmaan tiedätte sellaisia ihmisiä

Sä kuulostat jotenkin NIIN teiniltä. Tai sit sulla on äärimmäsien huono itsetunto. Okei, voi mennä luottamus yksittäiseen lääkäriin, mutta koko terveydenhuoltojärjestelmään, niin sitä mä en vaan ymmärrä. SINUN parastahan niillä hoidoilla kuitenkin haetaan. Kyl mä ihan oikeasti suosittelen jonkinlaista ammattiapua.

[QUOTE="aloittaja";26015740]En mä halua alkaa vaan selittään sitäkään yksittäistä asiaa jonka haluan poistettavan kun se on noloa, mielummin pyydän poistamaan vaan kaiken. Sitten en voi mennä tutkimuksiin, mutta ei voi mitään, jotenkin en vaan haluakaan kun luottamus meni.

Eikä se oo mitenkään harvinaista että lääkäri naureskelee vapaa-ajalla sukulaiselle, lääkäritkin on tavallisia ihmisiä ja niihin mahtuu kaikenlaista ihmistä. Joistakin nyt on vaan kiva nauraa toisen kustannuksella ja juoruta selän takana, vähän niin kuin teinit, jotkut jää henkisesti ainaisesti sille tasolle. Kyllä tekin varmaan tiedätte sellaisia ihmisiä[/QUOTE]

mä varmaan olen ihmeellinen tyyppi, mutta mä en välitä sellaisista. Sellaisten ihmisten kanssa ei ole pakko olla (ja ei, sukulaistenkaan kanssa ei ole pakko olla), jotka ovat kuin teini-ikäisiä idiootteja. Ja aika omituisia he ovat, jos _yhdestä- tai -kahdesta_ asiasta jaksavat vääntää vitsiä vuosia. Anna vääntää, älä välitä. Vaikea sille on naureskella, jos kohdetta se ei hetkauta.

Niin mulla onkin tosi huono itsetunto, on aina ollut. En oo kyllä kuullut koskaan aikuisiällä teiniltä kuulostavani. Eipä ois tännekään koskaan pitänyt tulla avautumaan tästä aiheesta, kaikkia virheitä sitä vaan tekee koko ajan. Enkä mä mitään ammattiapua tarvi, pistää vaan välillä ärsyttämään tuo ihmisten epäluotettavuus. Näköjään ei sais ärsyyntyä mistään tai on muuten joku sekopää .

[QUOTE="aloittaja";26015848] Näköjään ei sais ärsyyntyä mistään tai on muuten joku sekopää .[/QUOTE]
Ärsyyntyminen on ihan normaalia.

Se, että ärsyyntymisen takia jättää hoitamatta sairauttaan, ts. jättää huolehtimatta itsestään ja terveydestään, ei liene enää ihan yhtä tavanomaista. Siinä tekee hallaa vain ja ainoastaan itselleen, ei niille jotka ärsyttivät.

Mikähän lääkärissä mainittu asia on niin nolo, että se ei saa lukea potilaskertomuksessa? En ymmärrä. Jos se on terveyteesi liittyvää, niin ei kait se niin noloa voi olla. Lehtijuttujen mukaan potilastiedoissa on vaikka mitä noloa, mm kerran oli joku juttu siitä, mitä naisten alapäästä on lääkärit kaivaneet mm. käpyjä, tomaatteja jne. Se lienisi noloa, mutta tuskin tällaista muussa yhteydessä olet kertonut.

[QUOTE="aloittaja";26015282]Niin siis täsmennys tuohon edelliseen: tarkoitin siis että ois kertonut mielummin vaikka itse sen asian sille sukulaiselle jos ois ollu pakko, kuin että se lukee jostain potilastiedoista sen. Kun itse kertoessa voi perustella. Vaikka siis oikeasti en kyllä haluais kertoa ollenkaan[/QUOTE]

Sillä sun sukulaisellasi ei ole mitään oikeutta lukea sun potilastietojasi, ellei hän ole sinua hoitava lääkäri. Sellaisen ihmisen potilastietojen lukeminen, jota ei itse hoida, on rikos josta saa rangaistuksen. Tämä koskee yhtä lailla lääkäreitä. Nykyisin on hyvin helppoa saada selville kuka on käynyt lukemassa potilastietojasi, joten jos ongelmia ilmenee, ota yhteyttä potilasasiamieheen.

Alkuperäiseen kysymykseesi vastaus: potilastietoja ei voi poistaa, vaan ne on lain mukaisesti säilytettävä tietty aika (vuosikymmeniä). Haltessaan potilas voi kuitenkin vaatia oikaisua vääräksi kokemaansa tekstiin, mutta alkuperäinen jää kuitenkin aina näkyville. Potilasasiakirjoihin kirjoitettua tekstiä et siis saa muutettua tai poistettua, mutta jos on kyse erillisestä lausunnosta, niin sen voi aina kirjoittaa uudelleen. Tosin se alkuperäinenkin jää sun papereihisi.

[QUOTE="aloittaja";26015510]Nyt alkoi ärsyttää vielä entistä enemmän kun kuulostan muka vielä psyykkisesti sairaaltakin. Siksi en halua käydä jatkossa tutkimuksissa koska suutuin ja kyllästyin. Ja en voi käydäkään jos pyydän ensin poistamaan kaikki tiedot. Jos käyn tutkimuksissa niin en voi pyytää poistamaan potilastietoja. Mielummin haluan ne tiedot pois[/QUOTE]

No et sä saa niitä pyytämälläkään poistettua...

[QUOTE="aloittaja";26016072]En enää ikinä mene lääkäriin, en ikinä[/QUOTE]
Oikea päätös ja todellakin todistaa sen, että sinun vaivasi on pelkästään fyysinen :flower:

Mäkin mietin, että milleköhän fyysiselle vaivalle lääkäri nauraisi? Ja mitä ihmettä totaalisen epäolennaista olet mahtanut lääkärikäynnillä selittää & miksi ihmeessä?

[QUOTE="aloittaja";26015560]Mä oon vaan niin kyllästynyt siihen miten keneenkään ei voi luottaa. Kun varta vasten sanoin että sitä asiaa jonka kerroin ei saa kirjoittaa lausuntoon niin sitten se kirjoitetaan sinne. Ei voi ymmärtää.[/QUOTE]

Ikävää, että kävi noin. Voit pyytää poistamaan sinua koskeva tiedon, mutta ei ole varmuutta suostutaanko siihen. Sinun kannattaa kuitenkin jatkaa lääkärissä käymistä silloin kun siihen on tarvetta. Osaat jatkossa olla varovaisempi ja kerrot sitten vain sellaisista asioista jotka ovat hoidon kannalta merkityksellisiä. Nykyisin potilastietojen urkkiminen on vähentynyt koska siitä saa helposti syytteen.

Mä kyllä näkisin että se lääkäri on vaan MOKANNUT ja yksinkertaisesti unohtanut, että sitä sinne ei saanut kirjoittaa. Sattuuhan noita, on itselläkin unohtunut jotain asiakkaiden asioita välillä.

Kaikkein helpoimmalla pääset kun vaan pyydät sen oikaisun ja sanot et täs on virhe, ei tää asia näin mennyt. Älä selittele mitään.

Jos haluat poistaa ne tiedot kokonaan niin joudut tappelemaan siitä pitempään.

Mä myös pyytäisin tosiaan listan henkilöistä jotka on katselleet kun potilastietoja, niin eipä tarttis miettiä ainakaan.

Hoidon lopettaminen on sit eri asia, mun mielestä kannattaa jatkaa mut jos se ei mitään akuuttia oo niin voithan antaa kiukun laantua vaik puoli vuotta ja mennä sit uudestaan :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ota yhteyttä potilasasiamieheen, hän neuvoo mitä voit tehdä ja miten.

Nykyisissä järjestelmissä jää aina tieto kuka papereissa on käynyt, ja esimerkiksi ulkopuolisen osaston työntekijällä ei ole mitään asiaa toisen osaston asiakkaan papereihin. Tätä myös valvotaan pistokokein, eli arvotaan nimi ja katsotaan missä tiedostoissa on käynyt. Pyydettäessä voidaan tehdä tarkistus.

Sun mielestä epäoleelliset tiedot voivat lääkräin mielestä ollakin oleellisia, eikä sua kohdella mitenkään huonosti niitten kirjattujen tietojen perusteella.
Joskus palstalla joku vouhkasi samanlaisesta asiasta, mahdatkohan olla peräti sama kirjoittaja?

Noin minun äitinikin reagoisi, mutta hän onkin paranoidi skitsofreenikko, joten asian voi ymmärtää. Älä tee samoin. Arvaa miten vaikeaa on olla semmoisen vanhenevan ihmisen lähimmäinen, jonka itsepuolustuskyky on tuolla tasolla. Lääkäriin ei saa, ennen kuin sattuu niin paljon ettei särkylääkkeellä hiljene.

Väkisinkään ei voi hoitaa vaikka sitten näkö menisikin, ja arvaa onko sitten hauskaa, kun televisiota ainoana ystävänään pitävältä ihmiseltä menee sekin, kun ei enää ruutua näe.

Siinä on omaisetkin hätää kärsimässä, eikä omasta elämästä tahdo tulla mitään.

Tai parempi vaihtoehto: menet, ja valmistaudut huolella, mietit mitä sanot ja mitä et. Laitat vaikka paperille sen, mitä haluat kertoa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="aloittaja";26015510]Nyt alkoi ärsyttää vielä entistä enemmän kun kuulostan muka vielä psyykkisesti sairaaltakin. Siksi en halua käydä jatkossa tutkimuksissa koska suutuin ja kyllästyin. Ja en voi käydäkään jos pyydän ensin poistamaan kaikki tiedot. Jos käyn tutkimuksissa niin en voi pyytää poistamaan potilastietoja. Mielummin haluan ne tiedot pois[/QUOTE]

Se vaan on laki, joka sanoo ettei niitä potilastietoja potilaan pyynnöstä/vaatimuksesta saa poistaa. Virheen voi korjauttaa tai virhetiedon poistaa, mut kaikki muu jää potilastietoihin.

Jos epäilet että sun tietojasi on urkittu, voit pyytää tiedot niistä ihmisistä jotka sairaskertomuksessasi on käynyt. Kaikki kellonajat, sivut joita on luettu, mitä muutoksia tai kirjauksia on kukakin tehnyt näkyy. Eli jos sun sukulaisesi on siellä tiedostoissa käynyt ilman oikeutta asia tulee ilmi. Ja siitä saa kyllä rangaistuksen jos näin on käynyt.

Sairaskertomuksesta ei saa poistaa mitään kuten jo moneen kertaan sanottu, oikaisua voi vaatia. Sä et silti voi päättää siitä mikä on oikeasti oleellista lausunnon tai haettavan etuuden kannalta, sen päättää lääkäri. Eikä lääkäri voi valhedella tai jättää olennaisia asioita pois lausunnoista. Toki voit vaatia asia selvitettäväksi ja oikaistavaksi tarpeen mukaan. Mutta tuhotuksi et tietoja saa.

mieluumminko jätät hoidattamatta kroonisen sairauden kuin... mitä? hae toki oikeutta itsellesi, mutta älä tuollaiseen ala, että masokistina mieluummin kärsit itse kaksin verroin, koska sinua on loukattu. masokistille jää aina luu käteen, jos sitäkään.

167
Kyllä hoito ja potilastiedot luulisi kuuluvan ainoastaan hoitaville lääkäreille tai hoitajille, mutta näin vain ei ole. Olen ollut työttömänä työnhakijana peruspäivärahalla yli 400 päivää. Te-toimiston "työllistämisvelvoitteen" turvin määrittelivät työkohteen niin, että on oikeudellinen pääsy potilastietoihini lakiperusteisesti, pitäähän soveltuvuus nähdä omasta kannasta ja vaikka sellaiseen tehtävään, mikä ei ammatillisesti ole minulle sopiva nimittäin tuli "lähete työhaastatteluun Imatran käräjäoikeuden sihteeriksi" merkonomin pohjilla eikä ole työkokemusta muusta, kuin myyntitehtävistä. Siihen ei minua valittu. Nyt on alkanut tulemaan työlähetteitä atk-neuvojan, TYP:in työtekijä, sairaalavälinehuoltaja, vanhushoitajaksi työntämään pyörätuoleja, ja vastaavia töitä. Olenkin nyt kieltänyt sairaskertomuksiin pääsyn kaikilta, vaikka siellä ei ole kummempaa luettavaa. Kuinka saa salaiseksi omasta kannasta sinne merkatut lääkemääräykset?

Yhteistyössä