Voiko jotain sairaalan polikliniikkaa pyytää poistamaan kaikki omat tiedot järjestelmästään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luottamus meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luottamus meni

Vieras
Kun viimeksi eräällä erikoislääkärillä käydessäni pyysin nimenomaa ettei hän kirjoittais erästä asiaa koneelle ja lausuntoihin ja se lupasi olla kirjoittamatta, ja silti se oli kirjoittanut ko. asian lausuntoon. (sain sen lausunnon vasta jälkikäteen tänään postissa ja raivostuin suunnattomasti!) Asia ei ollut edes sairauden kannalta olennainen, tuli vaan vahingossa kerrottua ja kaduttaa kyllä. Se on sellainen asia joka vaan nolaa minut ja aiheuttaa turhaa naureskelua. Mulla meni nyt luottamus ko.lääkäriin kokonaan enkä aio enää käydä kyseisellä polila koskaan. Aion perua kaikki tulevat ajat ja tutkimukset, vaikkakin sairaus jää sitten hoitamatta, mutta jääköön. Ennenkaikkea haluan kuitenkin ehdottomasti että kaikki mun potilastiedot pyyhitään sieltä pois. Ongelma on nimittäin se että tiedän että yks sukulainen joka on lääkärinä samassa sairaalassa lukee niitä potilastietoja ilmeisesti huvikseen. Tai kummasti se oli saanut joskus vuosikausia sitten tietoonsa yhden asian, jonka eräs lääkäri ymmärsi väärin ja oli ilmeisesti kirjannut näin lausuntoonsa. No tuo sukulainen ja sen perhe sitten on naureskellut mulle monet kerrat tuon asian takia, koska ne luulee että se on totta ja niin niinkuin se lääkäri oletti. Ei ole mistään muualta voinut saada sellaista tietoa. En oo koskaan vaivautunut korjaamaan että koko juttu oli muuten vaan sen lääkärin väärinkäsitys. Oikeastihan lääkärit ei tietty sais lukea toisten potilastietoja, mutta todellisuudessa ne saa tehdä mitä huvittaa eikä kukaan siitä niitä rankaise. Joten haluan nuo potilastiedot pois, onnistuuko se? Vai käykö siinä vaan niin että mulle sanotaan että ne poistetaan, mutta todellisuudessa ei poistetaakaan? En edes näkis tuota lääkäriä jolla kävin aikoihin, joten sitä tiettyä asia ei voi pyytää poistamaan eli se on poistettava kaikki. Kaduttaa niin älyttömästi kun koskaan menin kertomaan mitään. Keneenkään ei voi luottaa, pitäis muistaa se.

Et voi vaatia sairaalaa pyyhkimään kaikkia potilastietojasi. Se ei ole mahdollista. Mutta voit pyytää kirjallisesti oikaisemaan ja/tai poistamaan hoidon kannalta merkityksettömän ja/tai virheellisen tiedon.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
sulla on oikeus tarkistaa potilastiedot ja pyytää niihin muutosta. ota yhteyttä sinne sairaalaan ja pyydä tietoja sinulle, ja sitten sinulla oikeus vaatia muutosta niihin. ja jos ei toimi, niin ota yhteyttä potilasasiamieheen.

Älä peru aikoja! Voit pyytää korjausta kirjoituksiin ja ehdottomasti voit vaatia nähtäväksesi tietoja siitä, ketkä kaikki ovat sähköisessä muodossa olleita tietojasi lukeneet. Kukaan ei rankaise jos kukaan ei tiedä, ota siis selvää! Jos asiattomia urkintoja löytyy niin kyllä niistä rankaistaan! Valitettavasti sitä ei voi kukaan muu seurata, sinun täytyy vaatia tiedot nähtäväksesi. Ota yhteyttä potilasasiamieheen mutta älä peru niitä aikoja!

Ilmoita sukulaisen urkkimisesta sairaalan tietosuojasta vastaavalle henkilölle tai haasta urkkiva sukulainen oikeuteen. Voit myös pyytää nähtäväksi tietojärjestelmän logitiedot, joista selviää, ketkä ovat käyneet katsomassa tietojasi.

Toi sun tuttava lääräri on persereikä! Mä vaatisin tietooni kaikkien nimet, jotka ovat mun potilastietoja lukeneet. Jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen pitäis tajuta sen verran, että jos jos hoitosuhdetta ei ole, ei ole myöskään oikeutta toisen tietoihin. Aina jää tietoihin tänäpäivänä merkintää siitä kuka on avannut esim. sun potilastietot. Nostasin haloon tollasen junttilääkärin takia. Ja tekisin valituksen. HYI ÄLLÖ! Eiköhän lopu nauraminen. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen ei myöskään ole mikään pieni juttu! Rohkeesti vaan pidät omista oikeuksista puolen! Ei lääkärit sentään jumalia ole.

Niin en mä tietty ihan varma voi olla että se sukulainen on lukenut mun potilastietoja, toinen mahdollisuus nimittäin on että tuo sukulainen tuntee vain muuten sen toisen lääkärin jolle jäi väärinkäsitys, ja se lääkäri on kertonut sille sukulaiselle ihan suullisesti mitä on olettanut. Saattavat hyvinkin olla vaikka entisiä opiskelukavereita kun ovat samanikäisiä. Ja ei tuo mun hoito oo niin olennaista kun sairaus on sellainen joka ei parane koskaan, kai se on sama sitten hoitaako sitä vai ei. Jotenkin tuntuu nöyryyttävältä alkaa vaatimaan jonkun tietyn tiedon korjaamista, kun sitten joutuu koko ajan selittämään mikä se tieto on.

Mutta kyllä voi ärsyttää ja kiukuttaa niiiin paljon että meni kertomaan moisen asian. Miksi mä oon niin tyhmä....Koko päivä on mennyt pilalle tuon takia. Mielummin ois sitten kertonut vaikka itse kun ois voinu perustella asian hyvin, mutta nyt se kuulostaa niin nololta ja naurettavalta.

Ai niin ja tuo eka kommentti että mun pitäis mennä hakemaan lisää apua itselleni oli muuten vähän outo. Tulee mielikuva jostain henkisistä ongelmista ja tässä ei oo siis kyse mistään psyykkisestä sairaudesta vaan ihan fyysisestä

Kummallisesti sun kohdallasi lääkärit monta kertaa ymmärtäneet asioita väärin ja kirjanneet merkityksettömiä (??) asioita ylös..

Ehkä kannattaisi kuitenkin pitää kiinni niistä polikäynneistä, voi olla ihan hyväksi sulle. Voithan aina pyytää toista lääkäriä.

Niin siis täsmennys tuohon edelliseen: tarkoitin siis että ois kertonut mielummin vaikka itse sen asian sille sukulaiselle jos ois ollu pakko, kuin että se lukee jostain potilastiedoista sen. Kun itse kertoessa voi perustella. Vaikka siis oikeasti en kyllä haluais kertoa ollenkaan

No yhden kerran on ymmärtänyt väärin. Ja yhden kerran kirjoittanut ylös jotain sellaista mitä kielsin kirjoittamasta. Onko se muka paljon ja epätodennäköistä? Tuo väärinymmärryskerta oli nopea päivystyskäynti, ei siinä ehtinyt itsekään tajuta miten se lääkäri sen asian ymmärsi.

sä kieltämättä kuulostat siltä että ois siellä päässäkin vähän jotain häikkää :) ja en siis sano mitenkään pahalla vaan tummut aika vainoharhaiselta ja liiottelevalta..

Jos kyseessä on oikeasti hoidon kannalta merkityksetön tieto niin se on ihan helppo sieltä oikaista kun vain pyydät. Ja noita korjauspyyntöjä kyllä tehdään paljonkin, ei sitä kukaan mitenkään merkillisenä pidä Lääkärit kuulevat niin paljon kaikenlaista että välttämättä tämä kyseinen lääkäri ei ole edes tajunnut että asia on sinun mielestäsi jotenkin kiusallinen.

Mitä ihmettä se aikojen peruminen nyt sitten muka asiaa auttaa? Eivät ne labratädit kenenkään potilastietoja lueskele, eivät edes näe muuta kuin laboratoriopyynnöt.

[QUOTE="aloittaja";26015359]Eikä mulla oo mitään polikäyntejä edes onneksi, kun yks tutkimus ja yksi puhelinaika ja pari labrakäyntiä, jotka aion kaikki kyllä perua.[/QUOTE]
Fyysinen sairaus, jota pitäisi hoitaa, mutta jätät hoitamatta koska toistuvasti käy niin että lääkäri ymmärtää ihan väärin jotain mitä sanot, ja kirjaa sen potilastietoihin.

Jospa kävisit lääkärissä ja labrassa, mutta puhuisit vain olennaisia asioita, ettei kukaan voi kirjata ylös enempää epäolennaisuuksia?

Potilaalla on tosin täysi oikeus kieltäytyä hoidosta, joten eipä tuo sinun päätöksesi sinänsä väärin ole. Typerää ehkä, muttei väärin.

[QUOTE="aloittaja";26015251]
Ai niin ja tuo eka kommentti että mun pitäis mennä hakemaan lisää apua itselleni oli muuten vähän outo. Tulee mielikuva jostain henkisistä ongelmista ja tässä ei oo siis kyse mistään psyykkisestä sairaudesta vaan ihan fyysisestä[/QUOTE]

Ssun jutut nyt vaan vähän kuulostaa siltä että siellä toisella puolellakin on jotain häikkää.. et ehkä tiedosta sitä itsekään. Tietty näiden kirjoitusten perusteella on vaikea diagnoosia tehdä, mut kukaan järkevästi ajatteleva tasapainoinen aikuinen ihminen esim. peru aikojaan tuollaisen takia. Kenen parhaaksi sä luulet niiden jäljellä olevien aikojen olevan? Kuvitteletko että lääkärit hoitaa sua ihan omaksi ilokseen? No, toisaalta meidän verorahathan siinä säästyy kun perut ne. :)

Nyt alkoi ärsyttää vielä entistä enemmän kun kuulostan muka vielä psyykkisesti sairaaltakin. Siksi en halua käydä jatkossa tutkimuksissa koska suutuin ja kyllästyin. Ja en voi käydäkään jos pyydän ensin poistamaan kaikki tiedot. Jos käyn tutkimuksissa niin en voi pyytää poistamaan potilastietoja. Mielummin haluan ne tiedot pois

mieluumminko jätät hoidattamatta kroonisen sairauden kuin... mitä? hae toki oikeutta itsellesi, mutta älä tuollaiseen ala, että masokistina mieluummin kärsit itse kaksin verroin, koska sinua on loukattu. masokistille jää aina luu käteen, jos sitäkään.

Mä oon vaan niin kyllästynyt siihen miten keneenkään ei voi luottaa. Kun varta vasten sanoin että sitä asiaa jonka kerroin ei saa kirjoittaa lausuntoon niin sitten se kirjoitetaan sinne. Ei voi ymmärtää.

Ptilastietoihin jää merkki siitä kuka on avannut, lukennut, kommentoinut, lisännyt tietoihisi jotain ja se kuka siellä on käynyt.
Ja voit vaatia kaikkia tietoja poistettavaksi, ei ole ongelma.
Itsellä kun synnytyksessä kuoli vauva niin potilastietojani oli lukenut 186 sairaalahenkilökunnan ihmistä. Minusta aika pöyristyttävää. En silloin jaksanut asiasta sen enempiä alkaa meuhaamaan,mutta vituttihan se.

Yhteistyössä