voiko isä tulla hoitamaan vauvaa kotiin vaikkemme yhdessä olisikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis vaikkemme olisikaan virallisesti yhdessä enää. pariskunta. niin voisiko isä hoitaa vauvaa kotona, siihen asti että vauva on päiväkoti-ikäinen? jos kotihoidontuki maksettaisiin sitten isälle. hän siis asuu itse muualla. meneeköhän järjestely mahdottomaksi kelan kannalta? itse olen aikuiskoulutuksessa ja mielelläni kävisin sen normaalisti loppuun.

no mietin lähinnä että voivatko evätä minulta asumistuen, jos mies on täällä aamusta iltapäivään...? ja voinko laittaa sen kotihoidontuen sitten isän nimelle suoraan...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin ja tarkoitin siis niin, että isä tulisi aamulla ja lähtisi iltapäivällä, eli ei asuisi täällä kuitenkaan.

Ei kai se ole oleellista missä lasta hoidetaan...vaan se, mikä taho häntä hoitaa. Ei sitä luultavasti mihinkään tartte ilmoittaa hoitaako hän lasta teidän vai omassa osotteessaan.

Kysy mutta luulisi, että hän voisi olla sen etuuden saaja, vaikka asutte erillään jos teillä on yhteishuoltajuus. Ei siinä hakemuksessa tartte ilmoittaa missä osoitteessa lasta hoidetaan, kunhan ei ole kunnallisessa hoidossa. Mutta kysy nyt kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
niin ja tarkoitin siis niin, että isä tulisi aamulla ja lähtisi iltapäivällä, eli ei asuisi täällä kuitenkaan.

Ei kai se ole oleellista missä lasta hoidetaan...vaan se, mikä taho häntä hoitaa. Ei sitä luultavasti mihinkään tartte ilmoittaa hoitaako hän lasta teidän vai omassa osotteessaan.

totta muuten...

meillä tehtiin yhteen aikaan tuolleen, mutta homma menee niin että jos vauvan isä saa esim. työttömyyspäivärahaa, se lakkaa koska vauvan hoitaminen kotona ON TYÖTÄ, ja tästä palkaksi saa kotihoidontuen. vaikutti jotenkin myös liiton rahoihin, en tarkalleen muista miten.

Alkuperäinen kirjoittaja nöhis:
meillä tehtiin yhteen aikaan tuolleen, mutta homma menee niin että jos vauvan isä saa esim. työttömyyspäivärahaa, se lakkaa koska vauvan hoitaminen kotona ON TYÖTÄ, ja tästä palkaksi saa kotihoidontuen. vaikutti jotenkin myös liiton rahoihin, en tarkalleen muista miten.

Eikö siinä tuessa ole vain se hoitolisä, johon muut tuet/palkka vaikuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja nöhis:

Ei pidä paikkansa... Kotihoidontukea ei vaan käytännössä saa, koska se vähennetään työttömyystuesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onko lapsen isä työtön?

ei nyt, mutta hetken perästä kyllä. joten sen puolesta ratkaisu olisi mitä parhain.

Kotihoidontuki kannattaa siis maksaa sinulle, koska isältä se vähennetään työttömyysturvasta. Kelahan ei voi tietää, miten sinun opintosi järjestyvät, eli kannattaa siihen kelan lappuunkin laittaa, että hoidat itse lasta. Sovitte sitten miehen kanssa, että maksat hänelle. Jos kela kyselee, niin sano, että mummo hoitaa sinun opintopäivinäsi...

Onko lapsen isä työtön?

ei nyt, mutta hetken perästä kyllä. joten sen puolesta ratkaisu olisi mitä parhain.

Kotihoidontuki kannattaa siis maksaa sinulle, koska isältä se vähennetään työttömyysturvasta. Kelahan ei voi tietää, miten sinun opintosi järjestyvät, eli kannattaa siihen kelan lappuunkin laittaa, että hoidat itse lasta. Sovitte sitten miehen kanssa, että maksat hänelle. Jos kela kyselee, niin sano, että mummo hoitaa sinun opintopäivinäsi...

periaatteessa noin sitten. olisi järkevintä ainakin. ja tosiaan, kun teen minä etänäkin kuitenkin, jolloin itse hoidan lasta myös... en tiedä itsekään koulupäiviäni mitenkään varmaksi vielä, joten en edes voisi niistä kelallekaan tiedoittaa.

Sillä ei ole mitään merkitystä kuka ja missä lasta hoidetaan, koska kotihoidontuen saamisen edellytyksenä on vain se, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Aivan. Saat kotihoidontukea, eikä tietääkseni kukaan kysele, kuka lasta hoitaa. Ja jos kysyy, niin vastaat tietenkin että sinä itse, opintojen ohessa. Ja että tarpeen vaatiessa järjestät lapselle jonkun muun hoitajan.

Yhteistyössä