Voiko imetysaikana juoda esim. saunaoluen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katja-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katja-

Vieras
Niin onko sillä jotain vaikutusta OIKEASTI, jos juon esim. lasin viiniä ruuan kanssa tai saunaoluen esim. kerran kahdessa viikossa?

Täydellisen äidin kuvaan ei tietty sovi saunaolut ja ymmärrän näkemyksen, että periaatteen vuoksi ei halua ottaa tippaakaan. Mutta onko oikeasti vauvalle haittaa yhdestä alkoholiannoksesta imetysaikana?

Mun näkemyksen mukaan ei ole haittaa. Itse olen äidinmaidon luovuttaja ja ohjeena sain, että saunakalja palaa täysin elimistöstä (ja siis maidosta) kolmessa tunnissa, jolloin voin lypsää luovutusmaidot. Omalle vauvalle antaisin jo aikaisemminkin, koska määrä maidossa on häviävän pieni.

Rintamaidossa on alkoholia saman verran kuin äidin veressä. Ennen kun vauva saa vaikuttavan annoksen alkoholia, on äiti kuollu alkoholimyrkytykseen.
Suoraa haittaa siis ei ole, välillisiä haittoja psykoaktiivisen hermomyrkyn joutumisestä elimistöön lienee mahdotonta mitata, koska mahdollisia altistuttajia tulee elämän varrella niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämäläinen:
Mun näkemyksen mukaan ei ole haittaa. Itse olen äidinmaidon luovuttaja ja ohjeena sain, että saunakalja palaa täysin elimistöstä (ja siis maidosta) kolmessa tunnissa, jolloin voin lypsää luovutusmaidot. Omalle vauvalle antaisin jo aikaisemminkin, koska määrä maidossa on häviävän pieni.

Olen kuullut, että keskosille ja pienipainosille/sairaille vauvoille (eli niille joille tuota luovutusmaitoa menee) alkoholilla voi mahdollisesti pienenpienissäkin määrissä olla vaikutusta mutta terve, täysiaikainen vauva ei alkoholia edes huomaa ellei äiti juo humalahakuisesti säännöllisesti. Eli normimammat voi ihan hyvin ottaa sen saunakaljan tai kaks, pari lasillista viiniä jne :)

Kitos vastauksista! Mietin että pitääkö antaa korviketta jos on lasin viiniä ottanut, mutta hyvä että voi välillä nauttia elämästä imetysaikanakin. Kuitenkin ajattelin sen vuoden imettää!

Minä olen imetysaikana käyttänyt alkoholia ihan normaalisti, eli olut tai useampikin silloin täällöin ja kuoharia satunnaisesti. Viiniä ja väkevämpiä en juo. Esim. Alkon sivuilta saat lisätietoa, mutta tosiaan on noin, että suurin riski alkoholinkäytössä on tuo, että juot itsesi niin humalaan, että vauvan käsittely vaaraantuu.

Samoin olen muuten odotusaikana juonut tuon keskarin saunaoluena kerran viikossa-parissa. Myös se on vielä sallitun rajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ei ole haittaa, ei vaikutusta... Jekovit d-tipoista saa enemmän alkoholia kun äidin maidosta jos äiti ottaa lasillisen tai saunaoluen!

Tämä on typerää propagandaa. Viidessä tipassa ei taatusti ole saman verran alkoholia.

Yhteistyössä