voiko hoitovapaalle jäädä, jos työsuhde päättyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmeli"

Vieras
Eli täytyykö olla työsuhteessa, jos meinaa jäädä hoitovapaalle? Mulla olisi määräaikainen työsuhde päättymässä, mutta nuorin lapsonen on vielä alle 3v., joten olisiko mun mahdollista jäädä vielä hoitovapaalle työttömyyden sijaan? Jos otan lapset pois kunnallisesta päivähoidosta kun jään työttömäksi, niin olenko edelleen työtön työnhakija, vai voinko olla silloin hoitovapaalla? Jos haen kotihoidontukea, niin tarkoittaako se samaa, kuin että olen hoitovapaalla? Jos mulla siis on lapset kotona ja saan kotihoidontukea, niin täytyykö silti rampata työkkärissä?

hoitovapaalla et varsinaisesti oo mutta toki kotihoidontukea saat. Jätät vaan ilmoittautumatta työkkäriin. Olet siis kotirouva.
Toki työkkäristä saat isommat rahat joten ehkä ne lappuset kannattaa täytellä. Jos tarjoavat töitä niin kileötysyt, saat karenssin jonka aikana saat silti sen kotihoidontuen..

No tietenkin voi jäädä. :headwall: Ei tarvitse olla työsuhdetta, että voi saada kotihoidontukea. Eikä tietenkää tarvitse missään työkkärissä rampata jos et sinne ilmoittaudu!

Ei luoja taas.

[QUOTE="Vieras";28697832] Jos tarjoavat töitä niin kileötysyt, saat karenssin jonka aikana saat silti sen kotihoidontuen..[/QUOTE]

Karenssi siirtyy siihen asti kunnes khtuki loppuu.

Hoitovapaalla kun ollaan, ollaan vapaalla siitä työpaikasta. Eli periaatteessa sä et ole hoitovapaalla, jos sulla ei ole työsuhdetta. Saman kotihoidontuen saat toki, mutta hoitovapaa on väärä sana. Niin, jätät vain ilmoittautumatta työkkäriin, silloin olet samalla kotihoidontuella kuin hoitovapaalaisetkin on, mutta ei tule sitä riskiä että joku löytääkin sulle yhtäkkiä työpaikan.

Onko mun siis mahdollista saada myös sekä työkkärin (tai oikeastaan liiton-) rahoja ja sen lisäksi kotihoidontuki? Vai onko pakko valita vaan toinen? Jos siis työttömänä hoitaa lapsia kotona... entä onko se pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä, että sulla on lapset kotona? Ei tälläsiin kysymyksiin löydy vastauksia kelan tai työkkärin sivuilta, joten anteeksi, että kyselen jonkun mielestä tyhmiä!

[QUOTE="mymmeli";28697989]Onko mun siis mahdollista saada myös sekä työkkärin (tai oikeastaan liiton-) rahoja ja sen lisäksi kotihoidontuki? Vai onko pakko valita vaan toinen? Jos siis työttömänä hoitaa lapsia kotona... entä onko se pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä, että sulla on lapset kotona? Ei tälläsiin kysymyksiin löydy vastauksia kelan tai työkkärin sivuilta, joten anteeksi, että kyselen jonkun mielestä tyhmiä![/QUOTE]

Et saa molempia rahoja samaan aikaan. Kht vähennetään siitä liiton rahasta jos sitä haet (tai jotenkin noin), eli lopputulos on sama. Ja jos oot työtön, olet tietenkin velvollinen menemään töihin mikäli työkkäri käskee paikkaa hakea ja paikan saat. Tai passittaa sut kursseille tms. Pari viikkoa taitaa olla aikaa järkätä lapsille hoitopaikka (se kaupungin minimihakuaika).

Kotihoidontuella ei tarvitse tietenkään töitä hakea mutta toki tulotkin on pienemmät kuin että olisit työttömänä.

[QUOTE="mymmeli";28697989]Onko mun siis mahdollista saada myös sekä työkkärin (tai oikeastaan liiton-) rahoja ja sen lisäksi kotihoidontuki? Vai onko pakko valita vaan toinen? Jos siis työttömänä hoitaa lapsia kotona... entä onko se pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä, että sulla on lapset kotona? Ei tälläsiin kysymyksiin löydy vastauksia kelan tai työkkärin sivuilta, joten anteeksi, että kyselen jonkun mielestä tyhmiä![/QUOTE]

Jos on työnhakija, ei tietenkään ole pätevä syy kieltäytyä töistä, että hoitaa lapsia kotona, koska silloin pitäisi olla hoitovapaalla. Ja kahta erilaista tukea ei voi saada samaan aikaan - tai jos voi, niin ne "kumoavat" toisensa niin, että summaltaan pienempi vain vähennetään siitä isommasta, eli ekstrarahoja ei saa.

Sä saat molempia mutta työkkärin rahasta vähennetään se kht. Eli ennenkuin se karenssi tulee niin periaatteessa tuosta kht:sta ei oo sulle hyötyä.
jos oot ilmoittautunu työttömäksi työnhakijaksi niin sun pitäis olla työmarkkinoiden käytettävissä, ei oo siis mikään peruste että ei oo hoitopaikkaa, karenssi tulee. Toki kunnalla on vanhemman äkillisesti työllistyessä velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikon kuluessa.

Yhteistyössä