Voiko bmi 35 laihtua yli 1kg viikossa 1200kcal kuurilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pipsa"

Vieras
Elikäs olen joskus normaalipainon ylärajoilta laihtunut -1kg viikossa normaalipainon alarajoille aikoinaan syöden 1200kcal päivässä. Nyt olen kumminkin bmi 35, laihdunko enemmän ja nopeammin kuin -1kg viikossa?

Todennäköisesti laihdut enemmän ainakin, jos liikut jonkin verran. Eikä todellakaan tarvitse mitään rääkkiä, vaan kävely on kaikkein paras laji, jos on enemmän kiloja pudotettavana. Itse kävelin 45 min-1 h päivässä (ei muuta liikuntaa) ja laihduin melkein 50 kg vuodessa. Söin noin 1500-1800 kcal/vrk, silloin tällöin oli mässypäiviä. Lihasmassa myös lisääntyi reippaasti ja ennen kaikkea hapenottokyky. Kävin painon pudotuksen jälkeen kuntotestauksessa urheilulääkäriasemalla ja kuntoni oli erinomainen. Seuraava askel olisi ollut jo ammattiurheilija. Kuka olisi uskonut vuosi sitten. Sen takia en suosittele rääkkiä ja kovin tiukkaa ruokavaliota, sillä kuka jaksaa sitä koko loppuikäänsä, jos on työ, perhe, opiskelut yms. Kuka tahansa jaksaa kuitenkin kävellä 45 min/vrk ja nyt syön n. 2000-2200 kcal/vrk, kun olen normaalipainoinen, enkä enää halua pudottaa painoa.

Todennäköisesti laihdut enemmän ainakin, jos liikut jonkin verran. Eikä todellakaan tarvitse mitään rääkkiä, vaan kävely on kaikkein paras laji, jos on enemmän kiloja pudotettavana. Itse kävelin 45 min-1 h päivässä (ei muuta liikuntaa) ja laihduin melkein 50 kg vuodessa. Söin noin 1500-1800 kcal/vrk, silloin tällöin oli mässypäiviä. Lihasmassa myös lisääntyi reippaasti ja ennen kaikkea hapenottokyky. Kävin painon pudotuksen jälkeen kuntotestauksessa urheilulääkäriasemalla ja kuntoni oli erinomainen. Seuraava askel olisi ollut jo ammattiurheilija. Kuka olisi uskonut vuosi sitten. Sen takia en suosittele rääkkiä ja kovin tiukkaa ruokavaliota, sillä kuka jaksaa sitä koko loppuikäänsä, jos on työ, perhe, opiskelut yms. Kuka tahansa jaksaa kuitenkin kävellä 45 min/vrk ja nyt syön n. 2000-2200 kcal/vrk, kun olen normaalipainoinen, enkä enää halua pudottaa painoa.

Meinaatko todellakin lopun elämääsi jaksaa kävellä 45min/vrk, jotta pysyt ihannepainossasi? Mä oon nyt lihava, kun oon syönyt 2200kcal päivässä. En tosin liikukaan noin paljon, kuin sinä.

Tosi hyvin oot kyllä laihtunut, onnee siitä!

Olen samaa mieltä ex-pullukan kanssa elintapojen muutoksesta. Tosin en laihdu samassa tahdissa, mutta laihdun kuitenkin.

Kysymykseen haluaako kukaan kävellä lopun ikäänsä 45 min. päivässä vastaan omalta kohdaltani, että ehdottomasti. Ja pitempäänkin! Minulle hyvä kävelylylenkki on puolitoistatuntia ja jos saan kaverin, niin saatamme kävellä kolmesta neljään tuntiin. Se on tosi kivaa.

Kävely auttaa saamaan iltaisin hyvin unta, rauhoittaa mieltä, piristää masentunutta oloa, helpottaa stressiä, saa ideoita liikkeelle, auttaa selvittämään ongelmia tai näkemään ne eri näkökulmasta, helpottaa yksinäisyyttä jnejjne. Kävely on paras keino tutustua matkoilla kohteeseen ja kun jaksaa kävellä, niin pääsee mielenkiintoisiin kohteisiin tarvitsematta autoa.

Ihmettelen joskus, miksi ihmiset taivastelevat kävelyvimmaani. En ikinä ota bussi/junaa, jos ei ole aivan pakko. Olen lapsesta lähtien kävellyt pitkiä matkoja, enkä osaisi elää ilman kävelyä. Läskeimmilläni se oli raskasta, mutta kävelin silti.

[QUOTE="pipsa";30644942]Meinaatko todellakin lopun elämääsi jaksaa kävellä 45min/vrk, jotta pysyt ihannepainossasi? Mä oon nyt lihava, kun oon syönyt 2200kcal päivässä. En tosin liikukaan noin paljon, kuin sinä.

Tosi hyvin oot kyllä laihtunut, onnee siitä![/QUOTE]

No eihän sitä kukaan voi sanoa pysyykö koko loppuelämänsä edes kävelykuntoisena... Mutta ei tuo 45 min kävelyä päivässä ole kellekään (suht terveelle) mikään ylivoimainen tavoite.

[QUOTE="pipsa";30644942]Meinaatko todellakin lopun elämääsi jaksaa kävellä 45min/vrk, jotta pysyt ihannepainossasi? Mä oon nyt lihava, kun oon syönyt 2200kcal päivässä. En tosin liikukaan noin paljon, kuin sinä.[/QUOTE]

No jos asenne on tämä, niin tuskin tulet laihtumaan ainakaan pysyvästi. En ymmärrä, miten terve ihminen EI kävelisi vähintään 45 min/vrk koko loppuelämänsä ajan..? Itse en omista autoa (enkä haluakaan) ja tuohan tulee hetkessä täyteen ihan hyötyliikunnan avulla. Normaalikauppareissu on itselläni 2x10 min ja kun tähän yhdistää pienen päiväkävelyn vaunuja työnnellen, niin siinähän se on. Ja tarkoitan siis reippaanlaista kävelyä, en matelua. Töissä ollessani kävelen työmatkat 40 min ja 5 min nyt vaikka pomppii paikallaan.

En usko myöskään sitä, että kukaan tulee lihavaksi syömällä 2200 kcal/vrk. Omat kiloni hankin syömällä vähintään tuplasti tuon ja liikuin kuitenkin reippaasti yli satakiloisenakin jonkin verran, kun olen tosiaan aina kulkenut kävellen kaikki "pakolliset" matkat.

Kun omaa noin ison BMI:n niin ehkä helpointa olisi hiukan isommalla kalorimäärällä se painonpudotus? Lisätä mukaan juurikin tuota rivakkaa kävelyä ja katsoa syömisiään terveellisimmiksi, unohtamatta herkkupäiviä. Retkahtamisen vaara vähenee silloin. Turha sitä on täysin kitulinjalle vetää jos on tavoite pysyvästi muuttaa ruokailutottumuksiaan ja pysytellä normaalissa painossa. :) Mutta luultavasti jo jollain 1500 kcal/pvä paino ensin tippuu hujauksella, jos siis liikkuu yhtään enempää kuin normaalisti.

Koiranomistajat (liikuntaa vaativien rotujen erit.) saa kävelyä riittämiin aivan väkisinkin päivittäin. Ja mikäli ei eläinrakkaus tai elämäntilanne riitä omaan niin jos vaan omaa kavereita, joilla olisi sopivia lenkitettäviä niin suosittelen! Meillä koira vaatii väh.parisen tuntia päivittäin reipasta lenkkiä.. vähemmästä turhaantuu. Siinä saa liikuntaa samalla itsekin. Naapuri käytti meidän haukkua painonsa tiputtamiseen apuna, itse sain löffäillä sen ajan :D

Yhteistyössä