voiko armeijaa välttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärsii sivussa koko perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Kyllä täällä on julmia ja ymmärtämättömiä vastauksia. Itsekin olin vielä tuossa iässä herkkä ja hiljainen ja kutsunnat, vanhempien miessukulaisten asenteet ja armeijaan meno olisivat olleet kovia paikkoja minulle. Tuskin olisin saanut suutani auki kutsunnoissa ja olisin ajatellut, että armaijaan on mentävä, koska niin "kuuluu tehdä", vaikka olisin pelännyt kuinka.

Kuitenki minustakin on tullut oikein hyvä ihminen, joka osaa hoitaa omat ja lastensa asiat, vaikka olinkin vielä parikymppisenä todella ujo. :) Ap:n poika on vielä herkässä ja haavoittuvassa iässä. Katsokaa vaikka suomalaisten nuorten miesten itsemurhatilastoja ja miettikää mikä mättää. Myös armeija-aikana tehdään paljon itsemurhia. Useimmista näistäkin nuorista olisi kasvanut varmasti kunnon miehiä, jos he olisivat saaneet kasvaa rauhassa ilman valtavia paineita siitä minkälainen miehen kuuluu olla, että hän on "oikea mies". Esimerkiksi kiusaaminen jättää valtavat arvet itsetuntoon ja vie vuosia, että ihminen saa kasattua taas itsensä niistä palasista - ja se kyllä onnistuu, jos eivät kanssaihmiset ole jatkuvasti lyttäämässä nuoren ihmisen itsetuntoa uudestaan ja uudestaan.

Ap:lla on varmasti hieno poika. Tue poikaa hänen ratkaisuissaan, äläkä välitä muiden kommenteista. Pojastasi kasvaa hyvä mies, kun hänelle annetaan siihen aikaa ja perhe on hänen tukenaan.

Ja peesi tähänkin kyllä ihmiset osaa olla julmia !!! Ei ihme, että tulee niitä sotia.

Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:
Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Kyllä täällä on julmia ja ymmärtämättömiä vastauksia. Itsekin olin vielä tuossa iässä herkkä ja hiljainen ja kutsunnat, vanhempien miessukulaisten asenteet ja armeijaan meno olisivat olleet kovia paikkoja minulle. Tuskin olisin saanut suutani auki kutsunnoissa ja olisin ajatellut, että armaijaan on mentävä, koska niin "kuuluu tehdä", vaikka olisin pelännyt kuinka.

Kuitenki minustakin on tullut oikein hyvä ihminen, joka osaa hoitaa omat ja lastensa asiat, vaikka olinkin vielä parikymppisenä todella ujo. :) Ap:n poika on vielä herkässä ja haavoittuvassa iässä. Katsokaa vaikka suomalaisten nuorten miesten itsemurhatilastoja ja miettikää mikä mättää. Myös armeija-aikana tehdään paljon itsemurhia. Useimmista näistäkin nuorista olisi kasvanut varmasti kunnon miehiä, jos he olisivat saaneet kasvaa rauhassa ilman valtavia paineita siitä minkälainen miehen kuuluu olla, että hän on "oikea mies". Esimerkiksi kiusaaminen jättää valtavat arvet itsetuntoon ja vie vuosia, että ihminen saa kasattua taas itsensä niistä palasista - ja se kyllä onnistuu, jos eivät kanssaihmiset ole jatkuvasti lyttäämässä nuoren ihmisen itsetuntoa uudestaan ja uudestaan.

Ap:lla on varmasti hieno poika. Tue poikaa hänen ratkaisuissaan, äläkä välitä muiden kommenteista. Pojastasi kasvaa hyvä mies, kun hänelle annetaan siihen aikaa ja perhe on hänen tukenaan.

Ja peesi tähänkin kyllä ihmiset osaa olla julmia !!! Ei ihme, että tulee niitä sotia.

tiiätkö kun aina ja kaikessa ei voi sitä päätä silitellä.. ehkä näihin tilanteisiin päädytään kun äidit nykyisin ei osaa päästää lapsista irti, ei antaa vastuuta tai itsenäisyyttä.. johan se on täältä nähtävissä, lapsi ei saa olla yksin kotona 1tuntia edes 9v, hyvä jos saa kouluun yksin mennä... 15v on vielä ymmärtämätön lapsi... ihmekkö tuo sitten että niin moni 19-20v kamppailee ulkomaailman kanssa.. onhan tää helevetin pelottava paikka niilel jotyka ei oo pienimmässäkään määrin oppinut selviämään yksin, hoitamaan omia asiosita, tekemään ikäviä asioista siksi kun ne täytyy tehdä, vaikka kuinka olisi mielipiteitä tai vaikeuksia... ja jos oikein tiukka paikka tulee niin sitten käperrytään kotiin äidin helmoihin, vedotaan erilaisiin mielenterveys ym ongelmiin ja toivotaan että kun asialle ei tee mitään niin se menee pois.. mutta kun maailma ei toimi niin, jos kerran alkuperäinen ongelma on syntynyt siksi että' poika ei itse ole hakautunut siviilipalvelukseen niin se ei auta sitten muu kuin koittaa hoitaa se nyt tai sitten vaan hyväksyä se tosiasia että siten makaa kuin petaa ja että tässä tapauksessa se intti sitten todella kutsuu heinäkuussa.. ja se on vaan kestettävä..
ei siinä' auta äidin päänsilittely mitenkään ja äiti ei tätä asiaa voi poikansa puolesta hoitaa, ja aikuisten oikeasti hyvä niin!!!

Kiitos kaikille vastanneille.
poika ei tosiaankaan käskenyt täällä kysellä mielipiteitä, vaan ajattelin ihan itse purkaa oloani, kaikilla ei näköjään riittänyt ymmärrys, mutta KIITOS jotka välititte.

Jossei kyseinen hermanni ole mikään koulukiusattu joka ei osaa pitää puoliaan niin kyllä sen maitojuna tosiaan pelastaa.

Jos ei ole koulukiusatusta henkilöstä kyse niin nykyään se on sellanen lastentarha että kyllä siellä perkele pitää miehen pärjätä tai sitten on kasvatuksessa joku mennyt pahasti vikaan. Liialla "hellanlettas" ja "ei meidän poika" meiningillä tehdään todennäkösesti pojan elämä vaikeammaksi juurikin noita vastoinkäymisiä vastaan joita armeijakin edustaa. Jos tiedät paaponeesi poikaa liikaa niin itsemurhariski armeijassa tai lomien aikana on kova, en suosittele.

Tekee mitä käsketään ja sillä selvä. Itsellä oli loppua kohden sellanen menttaliteetti että jos käskettiin poistua taakse(eräänlainen laillinen kurituskeino) niin poistuin taakse sen mikä jaksoin mutta tein sen naurusuin. Sitäpaitsi se on harva jannu joka ekana päivänä on siellä kuin kotonaan. Itsellä tuo kotiutuminen vei kaksi viikkoa ja olin ihan rikki sisältä. Sinä aikana on parempi jos äiti ei paljoa soittele, tulee liikaa koti mieleen ja järjetön koti-ikävä joka vain pahentaa asioita, tietysti ennen lähtöä pitää rohkaista poikaa soittamaan kotio.
Nykyään on kevennetyt aloitukset yms. jolloin ekat pari viikkoa on tarkoitus ihan olla vaan ja totutella ajatukseen. Meidän aikana se kuri alkoi siitä kun astui porttien sisäpuolelle, alikersantti alkoi heti karjumaan miten esittäydytään herra alikersantille kun kirjautin itseni sisään tyylillä "moro mä oon..."

Itse en mennyt ja syynä oli se, etten halua tappaa ketään. Kannatan palkka-armeijaa, jonne voisivat mennä ne, jotka ovat valmiita tappamaan rahasta tai muista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpäs:
Mut tosiasia on et kyl intti kuuluu käydä. Ite en kyl sivareita arvosta... Kyl miehen se pitää kestää,ei se mikään Siperianleiri ole ;)

Aivan!!!! Me muijat synnytetään ja kärsitään naisten vaivoista jos mies ei inttiä kestä niin ei hyvää päivää. Näin se vaan on.

Olen samaa mieltä!

Eikös se intti tänä päivänä ole vain pikkasen päiväkotia kovempi paikka? No, ajat muuttu.

Itse lähdin inttiin -86 ja vituttihan se. Lähdin juuri tuollaisella velliperseasenteella että lusmuilen minkä ehdin ja koko souvi hoidetaan lyhimmällä käävalla.

Mieli muuttui oikeastaan aika pian. Tuumasin että täällä ollaan vain kerran joten hoidetaan homma kunnolla loppuun. Niinpä sitten aliupseerikoulun jälkeen varusmiesjohtajaksi. Meidän komppaniassa vain kaksi varusmiesjohtajaa ylennettiin kersantiksi ja minä oli niistä toinen.

Elämäni parhaat nuoruusajan muistot ovat armeijasta ja niitä riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja rauhanmiekkonen:
Itse en mennyt ja syynä oli se, etten halua tappaa ketään. Kannatan palkka-armeijaa, jonne voisivat mennä ne, jotka ovat valmiita tappamaan rahasta tai muista syistä.

Enpä muista että me oltaisiin armeijassa ketään tapettu :whistle:
Tyypillistä ituhippivellihousuhörhöilyä.

Tämä viesti tulee nyt jo todennäköisesti liian myöhässä mutta laitan joka tapauksessa jos tästä jollekin muulle on hyötyä. Eli armeijan voi välttää ja samalla myös sivarinkin! Eli yksinkertaisesti: tutustu masennukseen ja sen oireisiin, mene lääkärille ja kerro kärsiväsi näistä oireista! Pyydä saada lähete psykiatriselle polille. Lääkäri kirjoittaa lähetteen sinne potilaan pyynnöstä! Psykiatrilla valita näistä asioista ja mainitse tuo armeija, että et sinne halua mennä. Psykiatri kirjoittaa puolustusvoimille ehdotuksen, jossa vapauttamistasi suositellaan. Menee lähes 100% varmuudella läpi! Näin siis kaikessa lyhykäisyydessään tämä prosessi. Ja toimii...voin kertoa! ;) Minä tein vielä niin, että lääkäri määräsi minulle masennukseen lääkkeet. Kävin uusimassa reseptiä vaikka yhtäkään lääkettä en ottanut. Kävin pari kertaa tavallisella lääkärillä ja söin muka niitä lääkkeitä. Sitten pyysin sitä lähetettä psykiatriselle ja sen jälkeen menin sinne. Siellä kävin noin neljä kertaa valittamassa masennustani ja sitten pyysin sitä vapautusta. Se anomus tehtiin ja sain vapautuksen! Ja ei ole aiheuttanut minkäänlaista harmia se, etten ole käynyt armeijaa enkä sivaria. Työskentelen melko isossa yrityksessä korkeahkossa asemassa ja erittäin hyvällä palkalla! Armeijan välttäminen ei kaikille riitä, sillä sivarihan periaatteessa on sama asia. Itse en nimittäin erityisemmin pidä ihmisjoukoista ja porukassa toimimisesta. Tähän varmaan yhtenä syynä se, että olen entinen koulukiusattu enkä näin ollen edes ihmisiin luota! Mutta tosiaan meitäkin on yllättävän paljon jotka eivät halua suorittaa armeijaa eivätkä sivaria! Mutta ei huolta ystävät....mitään ei tässä maailmassa ole pakko tehdä muuta kuin elää ja kuolla! Tällä periaatteella elän itse elämääni ja hyväksi todistettuna annan sen muillekin vinkiksi: "Mitään ei ole pakko tehdä jos ei halua!"

mitenhän se ap:n poika homman junaili? menikö armeijaan, hommasiko lykkäystä? mikä on pojan tilanne nyt?
anteeksi uteliaisuuteni*nolo*

siksikin kiinnostaa kun oma poika kävi armeijan ilman ongelmia, kotiutui heinäkuussa eli sillokn kun ap:n pojalla olis ollu lähtö...

Nyt kun varusmiespalvelukseen astuminen on taas aika lähellä, niin voi olla hyvä nostaa aihe jälleen esille. Ensinnäkin tässä viestiketjussa on monia mielenkiintoisia mielipiteitä ja paljon oikeaa asiaa, mutta osin myös väärää tai lähes hölynpölyä. Siksi muutama täsmennys asioihin.

Ensinnäkin Suomen laki velvoittaa kaikki miespuoliset terveet suomalaiset miehet suorittamaan asevelvollisuuden. Ne jotka eivät vakaumuksensa perusteella voi suorittaa aseellista varusmiespalvelusta, voivat hakeutua aseettomaan varusmiespalvelukseen tai jos ei sekään käy, siviilipalvelukseen. Osa miehistä vapautetaan terveydentilan perusteella (jokin lääketieteellinen peruste) palveluksen suorittamisesta joko määräajaksi 1-3 vuotta (E-luokka) tai rauhanajaksi (C-luokka). Tämä tapahtuu kutsunnoissa, tai sen jälkeen kunkin henkilön sotilasalueensa aluetoimistossa tehtävässä jälkitarkastuksessa. Osa tämän jälkitarkastusryhmän henkilöistä on jo saattanut käydä yrittämässä varusmiespalvelusta, mutta heidän palveluksensa on keskeytetty ja heistä on siellä tehty E- tai C-luokkaesitys. Mainittakoon, että terveydentilan perusteella tehtävä vapautus koskee myös siviilipalveluksen suorittamisesta vapauttamista.

Sitten vähän tuohon muuhun keskustelussa esiin tulleeseen aihealueeseen: On tietysti niin, ettei varusmiespalvelusta käymättömät tai sen keskeyttäneet ole mikään homogeeninen ryhmä niin kuin ei ole varusmiespalveluksen suorittaneetkaan. Sen takia sillä perusteella ei voi suoralta kädeltä arvioida henkilöä ja hänen kykyjään. Valitettavasti kuitenkin keskimääräistä useammin näyttäisi olevan niin, että varusmiespalveluksen suorittaneet ovat myöhemmin aktiivisempia, aloitteellisempia ja heillä on vähemmän henkisiä ongelmia kuin vaikkapa siviilipalveluksen suorittaneilla tai varsinkin sieltä palveluksensa keskeyttävillä. On tietysti luonnollista, että tämä ero koskee terveydentilan perusteella palveluksesta alun perin vapautettuja tai sen takia palveluksensa keskeyttäneitä. Onhan heidän joukossa paljon erilaisten mielenterveydellisten syiden vuoksi keskeyttäneitä. Ja tässä en tarkoita suinkaan niitä omaan luokkaansa kuuluvia ja usein itseään muita viisaampina pitäviä ns. sopeutumattomuus-diagnoosin saaneita henkilöitä, jotka ennen palveluksensa keskeytystään ovat kuluttaneet energiansa päivästä toiseen vastaanotolla ravaamiseen. Tuskin tässä sopeutumattomuudessa onkaan kyse mielenterveydenhäiriöstä, vaan jostain muusta, joita en tässä viitsi sanoa. Kuitenkin epäillä voi myös heidän voisiko sanoa myöhempää lojaalisuuttaan perhe-, työ-, tms. tilanteissa, kun niissä ilmenee vaikeuksia. Kärsivällisyys ei ainakaan ole näiden miesten hyve, kuten ei ole pari päivää palveluksen alun jälkeen tai myöhemminkään jonkin yllättävän "palvelusfrustraation" takia siviilipalvelukseen hakevienkaan kohdalla. Vapaudenrajoitusten, kurin ja koti-ikävän pienikin sietäminen kun on joidenkin kohdalla niin vaikeaa, että voi voi.

En ota tässä juuri kantaa siihen, tuoko varusmiespalveluksen kokonaan suorittaminen mukanaan noita edellä mainittuja positiivisia tekijöitä tullessaan, vai onko ongelmissa kyse sattumasta tai jo aiemmin elämässä tapahtuneiden negatiivisten tekijöiden (kuten tuo esillä ollut koulukiusaaminen) vaikutuksesta. Totta kuitenkin on, että onnistumisen kokemukset, pärjääminen vaikeissakin tilanteissa ja asioiden loppuun suorittaminen ihan noin yleisestikin rakentavat ja tukevat pitkässä juoksussa itse kunkin ihmisen itsetuntoa ja itsekunnioitusta sekä edesauttavat jaksamista elämässä. Onneksi suurin osa kestää ja suorittaa varusmiespalveluksensa hyvin, vaikka heitäkin välillä varmasti stressaa ja ottaa päähän. Kaikki kun ei voi aina olla helppoa ja kivaa.

PS. Niin ja olisi tosiaan mukavaa kuulla miten kävi alkuperäisen kirjoittajan pojan palveluksen suorittamisen. Onhan siitä kirjoituksesta jo nyt niin paljon aikaa, että alkuperäisellä aikataululla hänen palveluksensa olisi jo suoritettu, tai pisimmänkin eli vuoden palvelusajan kohdalla sitä olisi enää jäljellä vain hieman reilu kuukausi.

...keskimääräistä useammin näyttäisi olevan niin, että varusmiespalveluksen suorittaneet ovat myöhemmin aktiivisempia, aloitteellisempia... ns. sopeutumattomuus-diagnoosin saaneita henkilöitä... Kärsivällisyys ei ainakaan ole näiden miesten hyve... Vapaudenrajoitusten, kurin ja koti-ikävän pienikin sietäminen kun on joidenkin kohdalla niin vaikeaa...

Nyt jo edesmennyt kirjailija Veikko Huovinen mainitsee kirjasaan Pojan kuolema, jossa kyse on siis oman poikansa kuolemasta, muutamia mielestään positiivisia tekijöitä armeijan käymisestä, jotka rassaamisestaan huolimatta kantavat eteenpäin myöhemmin. Ne liittyvät osin tuohon yllä olevaan lainaukseen ja ne voi kyllä allekirjoittaa. Kirja ei muutoin käsittele armeijaa, kuin tuon lyhyen pätkän.

On kyllä tyhmää porukkaa tässäkin keskustelussa, mutta mitä muutakaan voisi odottaa katkerilta suomalaisilta.. Itsellä armeija edessä, en ole menossa. Sivari? Ei todellakaan. Onko armeija joku rangaistus Suomeen syntyneille miehille? 6-12 kk orjatyötä, eikä siinä ajassa opi muuta kuin sietämään vittuilua.. Ja kaikki naiset täällä jotka vertaavat armeijaa naisten vaivoihin ja synnyttämiseen.. Ei voi muuta kuin nauraa teidän tyhmyydellenne..

Ei kannata mennä jos kyvyt ei riitä. Tulee vaan paha mieli kun passitetaan pois.
Löytyy niitä joiden henkiset tai fyysiset avut eivät ole sillätasolla mitä varusmiespalvelus vaatii.

Minusta ei pidä todellakaan vähätellä ahdistuneisuutta tai muitakaan mielenterveysongelmia. Jotkut kokevat armeijan helpoksi ja oppivat sietämään sitä paikkaa,toiset ei. Eikä tarvitsekaan. Ihmiset ovat erilaisia joten on täysin järkevää että kaikki eivät myöskään armeijassa tunne oloaan hyväksi. Vielä nykyäänkin armeijaa pidetään suuressa arvossa,mutta on armeijan käytännötkin muuttuneet paljon. En näe ketään ihmistä huonona tai nössönä jos ei pysty/halua käydä armeijaa. Sotatilanteessa oikein toimiminen ei tee parempaa ihmistä. Armeijassa "opittavat" taidot voi löytää itsestään ilman että tietää kuinka puolustaa yhdessä muiden sotilaiden kanssa maata. Itse voisin myöntää "heikkouteni" ilman että tuntisin itseäni huonoksi.