K
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Koira tärkeämpi;22426928:Kyllä voi. Itse pidän koiraa ja miestäni paljon paljon paljon tärkeämpänä kuin tuota pientä taaperoa. Taapero on ollut pitkiä aikoja anopillani ja silloin on kaikki hyvin. Pisin anopilla olo aika on neljä kuukautta. Tänä vuonna lapsi on kotona ollut yhtä jaksoisesti ehkä noin kuukauden. Huomenna vien loppu vuodeksi lapsen taas sinne. Jos olisin tiennyt miten tässä käy, emme olisi tehneet lasta.
kommenteista, siis asiallisista.
Mulla on ollut masennusta, joka johtunu lapsen vauva-aikaisesta useamman kuukauden lähes tauotta 24 h itkusta. Ei paljon nauttinut kun näki kun lapsi kärsi ja itse oli aivan finaalissa. Teki mieli jättää lapsi jonnekin etten olisi satuttanut. Ei ollut ihan vaan pari tuntia illassa itkua. Kauhealta tuntui nuo tunteet jo silloin. Sitten vain paha olo jatkui ja hain apua, kun pelkäsin lapseni ja itseni puolesta. Mitään varsinaista apua en saanut enkä konkreettista.Tai me ei saatu. Miehen kanssa kaksin yrittiin jaksaa.
Lapsi on melkein 4-vuotias. Hoidossa on ollut ekan kerran 7 kk:n iässä. Eikä käyty muuten ryyppäämässä. Ryyppäämässä olen ollut ehkä 3 kertaa lapsen syntymän jälkeen. Että tässä vastaus sille, joka syytti siitä, että menokenkä vipattaa. Ei vipata. Haluaisin enemmän kuin mitään muuta ehdottomasti rakastaa ja olla lapseni kanssa. Lapsi hoidossa ehkä 1-2 x/kk yhden yön kerrallaan, voisi sanoa, että max 15 tuntia. Ja tuostakin koen pahaa oloa...
Ymmärrän senkin, että lapsen normaali kehitys vaatii uhmaiät sun muut. Kyse ei ole siitä ettenkö tajuis vaan mietin sitä, miksi silti teen väärin että en jaksa ymmärtää ja ärähdän helposti. Lapselleni sanon monta kertaa päivässä silti, että rakastan. Että rakastanko kuitenkin vai olenko vain väsy, masentunut...En tiedä enää itsekään.
Jotkut veikkasivat että olisin liian ankara äitinä itselleni. Sitä veikkasivat mtk:ssakin. Eikä lie kaukaa haettu. Olen avioeroperheen lapsi, isääni en ole nähnyt sitten taaperoiän. Äiti on läheinen ja tärkeä, vaikka hankalist asioista en ole voinut oikein koskaan hänen kanssaan puhua, ehkä kuitenkin paremmin tällä iällä.
Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaaapvielä;22428006:en mä sille huonoja muistoja haluakaan. En tiedä osaatko lukea viestiä niin hyvin, että ymmärtäisit siitä sanoman, että tiedän tekeväni vääriin mutta en pysty korjaamaan tilannetta, olen turhautunut ja haluaisin pois ja sitten kuitenkaan haluaisi pois lapsen luota.
Meillä on ollut käytössä tarrataulut jo vuoden verran. Välillä toimi välillä ei.
Olen mielestäni yrittänyt kovin paljon. En vain sinne päin ja jotenkin ja istunut täällä koneella kaike ajat ja lueskellut ja laittanut lapsen omaan huoneensa. PIkemminkin koen huonoa omaatuntoa, jos joudun sanomaan että saako olla vessassa rauhassa. Eli siis eikö mulla olisi oikeus käydä edes vessa rauhassa. Tiedän paljon äitejä, jotka aivan hyvillä mielin laittavat työpäivän jälkeen videot päälle ja puuhailevat omiaan ja ovat rentoja. Niin kait kun saa tehdä omia juttujaan mielin määrin. mä teen ilmeisesti lapsen kannalta oikein kun olen hänen kanssaan, mutta en sitten kuitenkaan kun väsyn siinä. Pitäiskö vaan laittaa dvd:t pyöriin. no ei! Mutta mitä mä teen.
Menojalasta vielä. Siitä ei mun mielestä voi puhua tässä, kun en ole lapsen syntymän jälkeen kokenut, että multa olisi jäänyt jotain elämättä tai tekemättä tai että mun pitäis olla muualla.Riittämäättömyyden tunne tullu nyt, ahdistus ja huoli kaikesta ja sitä kautta väsymys ja kiinnottomuus kaikkeen.
Tsemppiä ap:lle! Masennukselta toi musta kuulostaa ja siihen ei mikään "nuku yks yö kunnolla" tai "koita ottaa vähän rennommin" auta. Itseäni niin ketutti kuunnella noita kommentteja, kun aikanani olin masentunut..
Tiedän henkkoht, että Suomessa on todella vaikee saada apua esim. masennukseen, vaikka olis niin huonossa kunnossa, ettei ite saa edes hampaita pestyä. Sääliks käy niitä ihmispoloja, jotka päättää päivänsä oman käden kautta sen takia, että joka paikassa lyödään ovi naaman edestä kiinni eikä oteta tosissaan.
Varaa aika vaikka terveyskeskuslääkärille tai neuvolalääkärille, kirjota tuntos vaikka paperille jos et suullisesti osaa tarpeeks vakuuttavasti kertoa niistä ja pyydä siltä lähete lähimmälle psykiatrian poliklinikalle. Kun sinne saat sen hoitokontaktin, ne osaa auttaa ja ottaa ihan varmasti tosissaan. Hoitoa pitää valitettavasti vaatia ja se on vaikeeta, tiedän, mutta uskaltaminen palkitaan! Btw, terveyskeskuksessa on myös ns. kriisityöntekijä (yleensä psykiatrinen sairaanhoitaja), jolle voi kanssa tälläsessä hätätilanteessa varata ajan. Se itseasiassa saattais olla vielä parempi väylä, kun normi lääkäri, ne yleensä ottaa heti tosissaan.
Tän kerron siis ihan kokemuksesta ja toivotan sulle paljon, paljon voimia jaksaa taistella itselles apua! On jo tosi hyvin, että oot sitä yrittäny hakea ja selvästi haluat. Älä syyllistä itteäs liikaa niistä mustista ajatuksista, koska ihminen on oikeesti niin voimaton yksinään niiden edessä.
Tossa tilanteessa kun koet että viihdyt paremmin töissä ja että et jaksa lastasi niin en missään nimessä enää lisää "ottaisi omaa aikaa" vaan koittaisin mahd. paljon viettää lapsen kanssa aikaa ja tehdä molempia kiinnostavia juttuja mistä tulee hyvä mieli. Siitä se onni sitä lasta kohtaan löytyy uudestaan.
Jos koet että vieraannut lapsestasi niin ei siihen silloin auta että vielä lisää olet hänestä erossa.
Todella hienoa että anoppi ottaa vastuun teidän lapsestanne. Ihan varmasti onkin parempi että lapsen koti on muualla kuin teidän luonanne. Keskity parisuhteeseesi, hoida koiraa ja ENNENKAIKKEA pidä huolta ehkäisystä!
Haiskahtaa provolle.
No sen verran tähän sun kommenttiin kommentoisin että nykyään aika moni alakulo leimataan masennukseksi. Masennus, siis depressio on sairaus ja alakulo joka ajoittain on tulee jokaiselle ihmiselle on olotila. Se että menee lääkäriin alakulon takia ja saa masennus-ym.lääkkeet on varsin yleistä. Masentunut ei ensinnäkään jaksa aamuisin nousta sängystä ylös, kestää minuutteja tai jopa puoli tuntia että hän saa silmät auki. Masentunut ei jaksa edes yrittää puuhastella lapsen kanssa eikä kokea huonoa omaatuntoa riittämättömyydestään niinkuin ap. Jos siis olen oikein tulkinnut ap:n kirjoituksen.
Onhan tehty lukuisia tutkimuksia siitä että suomalaiset syövät ihan liikaa mieliala- ja nukahtamis-/unilääkkeitä. Ne turruttavat tunteet, ei siis tunnu enää pahalta muttei hyvältäkään. Ja tämä ei todellakaan ole hyvä asia.
Ja ap:lle vielä; se että koet että sinun on pakko puuhailla lapsen kanssa mutta et ole henkisesti läsnä, on paljon pahempaa lapselle kuin se että annat lapsen katsella vaikka sen tunnin lasten ohjelmia ja olla omissa touhuissaan mutta olet silti henkisesti läsnä vaikka vaan makoilisit sohvalla. Kyllä lapsi aistii jos sua ei kiinnosta, ei sun ole mikään pakko viihdyttää lasta kokoajan leikkien hänen kanssaan pitkän työpäivän jälkeen. Lepää ja anna lapsenkin levätä, hän on kuitenkin joutunut olemaan sosiaalinen pitkän päiväkotipäivän ajan!
Hei, tiedän kyllä mitä masennus on, mutta sä selkeästi et. Itselläni on I.tyypin kaksisuuntanen mielialahäiriö (in case you didn't know, tosi vaikea sairaus), joten en puhu nyt mistään alakulosta. Pitää muistaa, että jokainen on yksilö eikä kaikilla edes vaikeaksi luokiteltava masennus vie täysin toimntakykyä (masennustahan on eri asteista ja aivan kuten kaikki muutkin sairaudet, se oireilee ihmisillä eri tavoin). Sen täytyy täyttää tietyt yleiskriteerit, jotta se voidaan diagnosoida.
Masentunut voi hyvinkin kyetä toimimaan robottimaisesti arjessa ja olla silti hyvinkin masentunut. Itse olin vaikeasti masentunut, mutta pääsin kyllä ylös sängystä ja pystyin käymään itse kaupassa. Ja tähän sun on ihan turha tulla sanomaan, ettei kyseessä sitten ollut masennus, monta eri jaksoa, monen eri ammatti-ihmisen hoidossa ollut, joten kaikkitietävän palstamamin mielipide ei tätä kumoa.Ja siihen tasan tarkkaan kuuluu riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteet, ehkä selittämätönkin ahdistus ja synkät ajatukset. Ihan vaan näin ekoiks esimerkeiks.
Eli ap, yritä saada apua! Kaikki eivät tarvitse masennuslääkkeitä, joillekkin riittää keskusteluapu, joten mä en tässä edes yritä ehdottaa helpointa ratkasua, joka olis lääkitys. Sen päätöksen tekee lääkäri/psykiatri eikä me ihmiset täällä Kaksplussan-keskustelupalstalla. Noista tunteista pääsee eroon sillä, että saat itsesi hoidettua kuntoon. Äläkä välitä noista "sun pitäis vaan ottaa rennommin"-kommenteista, jos ite koet että tää saattais olla masennusta. En sano, että mäkään tietäisin miten SÄ koet tän, mutta kuten sanottu, masennukselta se kuulostais. Jaksamista!
kyllä. mun kummitytön äiti. jätti isälleen erossa ja piti jonkin aikaa joka toinen vkl tyttöä, mutta pari kk sitten oli ilmottanu et saa vallan huoltajuuden ja ettei hän halua ottaa viikonloppusinkaan. :x
mä en tän henkilön kanssa ole enään missään tekemisissä, mä en voi sietää tollasta ystäviltä. hylkää oman lapsensa. en!
tyttöö onneks nään ja otan hoitoon sillon tällön (isänsä kautta), en näe kuitenkaan yhtä paljon kun ennen, mutta pääasia että jonkin verran![]()