voiko adhd tarttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Hei!

Kysymys: 2luokkalaisella lapsellaon adhd(erittäin selkeä,todettu mutta ei sovi lääkkeet) ainakun lapseni leikkii hänen kanssaan(oma lapsi 4vuotias)niin oman lapseni leikit ja muu oleminen on kuin lapseni olisi eri persoonassa. Hän riehuu, rellestää ja huutaa, ei pysy paikallaan(tietenkin lapset leikkivätkin silleen, mutta tämä on erilaista)
Se vielä kun lapseni matkii tätä adhd lasta, joka asiassa. Olen alkanut miettiä että jos lapseni viettää todella paljon aikaa tämän kanssa niin voiko vaikutus tarttua lapseeni että on ok, leikki/elää näin ja sitä kautta kehittyä adhd? Jos emme nää tätä perhettä pariin viikkoon, lapseni on rauhallinen ja leikkii normisti ja jaksaa katsoa vaikka koko elokuvan, mutta heti kun ollaan tämän 2luokkalaisen luona ja tullaan vaikka kotiin niin lapseni on edelleen samassa solmussa.

Saakohan tästä mitään selvää?

Mutta jos käytös voi muuttua minun 4vuotiaallani, niin voiko se muuttua pysyväksi, pysyvästi? Tämätokaluokkalainen on sukulaispoika, joten emme oikein voi erossakaan olla, tuntuu vaan välillä että tämä tokaluokkalainen vetää lapseni ihan älyvapaisiin juttuihin :/ Hälle ei siis sovi nämäadhd lääkitykset ja siks ei ole milläänlailla kurissa. hän myös huutaa äitillensä/isällensä jos komennetaan ja meidän poika alkanut tekemään samaa :/

[QUOTE="ihmettelijä";25896113]Mutta jos käytös voi muuttua minun 4vuotiaallani, niin voiko se muuttua pysyväksi, pysyvästi? Tämätokaluokkalainen on sukulaispoika, joten emme oikein voi erossakaan olla, tuntuu vaan välillä että tämä tokaluokkalainen vetää lapseni ihan älyvapaisiin juttuihin :/ Hälle ei siis sovi nämäadhd lääkitykset ja siks ei ole milläänlailla kurissa. hän myös huutaa äitillensä/isällensä jos komennetaan ja meidän poika alkanut tekemään samaa :/[/QUOTE]

Sehän taas riippuu aivan sinun/teidän kasvatuksesta, saako lapsi vaikutteita ja tarttuuko ne.

Mutta siis se että meillä on kotona kuri ja emme hyväksy huutamista,ovien paiskomista ja rauhallisenakin täytyy olla ja keskittyä jne. Mutta poikani kyläilee aika usein sukulaisella, ja olen miettinyt että kun siellä ei ole tätä kuria(t tai on mutta ei auta siellä) ja lapseni näkee käytöksen siellä ja saavat olla näin, ja kotona täysin eri maailma. Millä saan sen pysymään niin ja opettamaan asiaa? Toinenlapseni on 2v joka alkanut mennä leikkeihin mukaan ja myös hän vierailee tuolla sukulaisella,jamietin että mitä tässä vielä käy. Ja ei en ole lainkaan Adhd;ta vastaa, ikävä sairaus ja rasittava lapselle ja aikuiselle, mutta olen huolissani myös siitä kun lapseni leikkii tämän kanssa täysin "vapaasti" ja muualla pitäisi olla rajoittuneenpi.

[QUOTE="ihmettelijä";25896183]Mutta siis se että meillä on kotona kuri ja emme hyväksy huutamista,ovien paiskomista ja rauhallisenakin täytyy olla ja keskittyä jne. Mutta poikani kyläilee aika usein sukulaisella, ja olen miettinyt että kun siellä ei ole tätä kuria(t tai on mutta ei auta siellä) ja lapseni näkee käytöksen siellä ja saavat olla näin, ja kotona täysin eri maailma. Millä saan sen pysymään niin ja opettamaan asiaa? Toinenlapseni on 2v joka alkanut mennä leikkeihin mukaan ja myös hän vierailee tuolla sukulaisella,jamietin että mitä tässä vielä käy. Ja ei en ole lainkaan Adhd;ta vastaa, ikävä sairaus ja rasittava lapselle ja aikuiselle, mutta olen huolissani myös siitä kun lapseni leikkii tämän kanssa täysin "vapaasti" ja muualla pitäisi olla rajoittuneenpi.[/QUOTE]

Ihmislapsi on siitä hauska olento, että se oppii asioita suht helposti ja oikeanlaiseen käytökseen ohjaaminen kasvatuksessa on suht iisiä hommaa kunhan sen tekee sitten niin ettei välillä lipsu. Kyllä lapsi oppii sen asetelman, että kotona on omat säännöt ja kyläillessä taas eri säännöt.

käytös tarttuu, tauti ei. eli kesytettävissä jälleen. ole myötätuntoinen, ettei toisen kurittomuuteen mukaan meno ala näyttäytyä onnellisena lomana poliisivaltiolaiselle. riehukoon luvan kanssa siellä.

eli voin olla huoleti? Jollainlailla tuntuu että on ristiriidassa se että sukulaisella saa tehdä mitä vaan ja kotona/muualla ei. <Tuntuu että lapsen mielestä koti on kohta tyhmä paikka, ja ei halua kotiin tulla kun siellä toisessa asunnossa mukavampaa kun ei ole rajoja. En viitsisi siellä alkaa hänen äidilleen sanoa neuvoja, on kuitenkin minua 20v vanhempi ja kasvattunut muita lapsia, mutta olisiko mitään fiksua tapaa jolla voisin nätisti sanoa, että pitäisi lastaan kurissa kun tullaan kylään? Se että kun ollaan kylässä niin jos jtn tapahtuu niin tämä sukulaispoika syyttää heti meidän lasta, vaikka itse teki asian. Ja jos kielletään omaa lasta juoksemasta niin tämä sukulaispoika juoksee tahallaan vieressä ja saa meidänkin lapsen taas juoksemaan :/ joten en saa kurilla pidettyä siellä kylässä. Vinkkejä? :/

No mikset voi rajoittaa niitä vierailuja ja sanoa ihan suoraan, jos kysytään, että toisen pojan seura tekee oman poikasi levottomaksi. Ole siellä mukana aina kun menee kylään.

Yhteistyössä