Voiko 16-vuotias muuttaa kotoa pois ilman huoltajan lupaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Onko kenelläkään tietoa voiko 16-vuotias muuttaa pois kotoa ilman huoltajan lupaa? Onko olemassa laki pykäliä tähän asiaan? Kysymys tuntuu nuoren kohdalla olevan enemänkin uhmaa, koska on tavannut itseään vanhemman pojan ja seurustelevat.

esim. vuokrasopimusta ei voi tehdä ilman vanhempien suostumusta, mutta milläs estät jos muuttaa vaikka poikakaverin asuntoon?

lakipykälistä en tiedä, voiko esim. poliisi hakea lapsen takaisin kotiin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Itse hän ei voi solmia esim. vuokrasopimusta, mutta keinot on aika vähissä jos hän haluaa muuttaa ko. miehen kanssa yhteen. Toki voit tehdä lastensuojeluilmoituksen, jolloin lapsi huostaanotetaan lukkojen taakse jonnekin lastenkotiin (kotiin tuskin saat pakotettua), mutta onko sekään nuorelle sitten sen parempi vaihtoehto...

En mä ainakaan päässyt muuttamaan kotoa ilman vanhempien lupaa. Olin 17 vuotias. Sain kyllä luvan, mutta muistan, että lupa tarvittiin. Vuosi oli kyllä 93 tai jotain, lieköhän pykälät muuttuneet?

[QUOTE="äiti";26965515]Siis nämä nuoret tekevät ilmoituksen, ovat tutkineet lakipykäliä[/QUOTE]

No eikö siinä suuri todennäköisyys, että otetaan huostaan tai joutuu johonkin laitokseen, jos kotiolot oikein kauheiksi kuvailee?

[QUOTE="vieras";26965529]No eikö siinä suuri todennäköisyys, että otetaan huostaan tai joutuu johonkin laitokseen, jos kotiolot oikein kauheiksi kuvailee?[/QUOTE]

En tiedä, en oikeesti tiedä :(

Ollaan puhuttu erosta ja siitä riidelllään/kinastellaan mutta missän vaiheessa ei olla lapsia jätetty huomioimatta. syy on vain se että olen kieltänyt muuttamasta ennenkuin koulunsa on käynyt loppuun.

Nuo erokuviot voivat muuten olla yllättävänkin kova paikka teini-ikäiselle. 16v tyttökin elää vielä herkkää aikaa vaikka olevinaan päällepäin niin kova ja aikuinen.

No siinäpä tekevät, sittenpä tutkivat onko ilmoitus aiheellinen vai ei :) Jos on, ei liene pahitteeksikaan päästä kotoa pois. Jos ei, voi ilmoitus nopsaan kääntyä itseään vastaan.

[QUOTE="vieras";26965572]Jos ilmoitukselle ei ole oikeata syytä niin eiköhän viranomaisetkin tämän ymmärrä. Taitaa olla uhmaa vain. Jos edes mitään ilmoitusta oikeasti jättävät.[/QUOTE]

Tiedän sen olevan uhmaa ja tässä perheessä on muitakin lapsia. Toivon sitä että viranomaiset sen tajuaa. Sen varmaan minunkin pitää kertoa että nuori ei välitä säännöistä vaan tekee mitä huvittaa

Toivottavasti erosotkut eivät vaikuta siihen että tyttö hakee vanhemman pojan seuraa. Ei tietysti välttämättä mutta isän kannattaisi myös huomioida tyttöä paljon, niinkuin tietysti aina pitäisi.

[QUOTE="vieras";26965616]Toivottavasti erosotkut eivät vaikuta siihen että tyttö hakee vanhemman pojan seuraa. Ei tietysti välttämättä mutta isän kannattaisi myös huomioida tyttöä paljon, niinkuin tietysti aina pitäisi.[/QUOTE]

Uhmaa lisää vielä se, mitä kk pari tapahtui. En tiedä mitä hakee, mutta meni kuitenkin aiheuttamaan tämän pojan eron edellisestä tyttöystävästä.

Soita nyt itse sinne sossuun ensin ja kerro tilanteesta. Tietävät sitten suhtautua jos nuoripari alkaa jotain lastensuojeluun tarinoimaan. Osaavat neuvoa samalla mitä tehdä. Toisaalta on se vähän niinkin ettet väkisin saa lasta kotona pidettyä, ja jos saat niin koko perhe kärsii. Joillakin kovakalloisilla ne elämän realiteetit on vain opittava kantapään kautta. Eiköhän routa porsaan kotiin aja jos ja kun ei poikkiksen kanssa sujukaan.

Soita nyt itse sinne sossuun ensin ja kerro tilanteesta. Tietävät sitten suhtautua jos nuoripari alkaa jotain lastensuojeluun tarinoimaan. Osaavat neuvoa samalla mitä tehdä. Toisaalta on se vähän niinkin ettet väkisin saa lasta kotona pidettyä, ja jos saat niin koko perhe kärsii. Joillakin kovakalloisilla ne elämän realiteetit on vain opittava kantapään kautta. Eiköhän routa porsaan kotiin aja jos ja kun ei poikkiksen kanssa sujukaan.

Mä yritin soittaa mutta huomenna ovat vasta paikalla, joten yritän huomenna uudestaan. Ei koskaa aikasemmin ole ollut ongelmia tytön kanssa

Yhteistyössä