Voi vinku vinku ja elämä!! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926135:
Juuri näin meilläkin on tehty ja se oli hyvä järjestely. Tässä uudistuksessa minua harmittaa se, että uusi systeemi ei todellakaan kannusta tähän, vaikka se olisi kaikille osapuolille paras ratkaisu.

Tuota olen itsekin miettinyt, että tarkoittaako sitä että jos lasta hoitaa esim. mummo, niin kotihoidon tukea ei sitten saa. Mutta kun yksityiskohtia ei vielä tiedä, niin ehkäpä tuo asia on huomioitu. Tai sitten ei.

Säästäähän siinä joka tapauksessa hoitomaksun, jos lasta ei tarvitse hoitoon viedä, ja jos siirrytään tuntiperusteiseen veloitukseen niin ehkä hoitomaksu on ainakin reilusti alempi. Arvailua tämä tietysti tässä vaiheessa on...

Puolet jaksoin lukea,mutta pakko kommentoida...

Missä parisuhde ja perheen yhteinen aika jos tehään vuoroin töitä?!Missä ihmisten halu olla parisuhteen toisen puolen kanssa ja omien lastensa?
Ei ole ihme että ihmiset palaa loppuun ja tulee avioeroja ja ampumistapauksia lisää................................................Hirveet asunto ja auto lainat....................Onko pakko elää niin leveesti? Vähemmälläkin pärjää kun ei ota kamalia lainoja!

Meilläkin on asunto ja auto laina ja metsä lainaa,mutta se on vain murto osa monien monien monien perheiden lainoista vaikka metsääkin on liki 100ha.Pienillä tuloilla eletään.Mutta NAUTITAAN parisuhteesta TÄYSIN rinnoin ja yhteisistä hetkistä ison perheen kanssa.Kera eläimien.

ELämä on ihanaa!!!Työ paineet VEKS!Meille on tärkeää että meillä on toisemme ja saamme viettää aikaa läheisten kanssa nauttienkin elämästä,vaikka töitä tehään niin töissä kun kotonakin,mutta paljon on yhteisiä perheen ruoka ja leikki ja telkkari ja retki aikaa...

Mä olen lapset hoitanut kotona niin pitkään kun se on ollut vähänkään mahollista...mä en ole halunnut viedä 9k ikäistä pientä lastani hoitoon seikkailemaan kaikkien sekaan paskat housussa...niin se vaan on...niin se vaan menee.Se karu totuus.Elän hetken ehkä pitemmänkin pienillä tuloillani että lapseni ei joudu tuohon...

Paskat housussa juoksemaan sekalaisen seurakunnan sekaan...pieni lapsi joka ei osaa niin tarpeitaan vaatia.

Kun vaihtoehtona on äitin turvallinen syli ja hyvä hoito sinne 3v asti?!

Mikään ei ole niin arvokasta kun pienen lapsen turvallinen kasvu turvallisessa hoidossa.Ja mun mielestä semmosta turvaa ei saada moni päisessä joukossa...vaikka on siinäkin omat puolensa ku paskat vaipoissa juoksee siellä seassa oppii sosiaalisemmaks.Mutta en oo kummiskaan eroja kotona kasvatettujen lapsien sosiaalisuudessa kun hoidossa.Kotona kasvatetut on vaan usein tasapainosempia.

Ja jostain syystä nämä kotona kasvatetut lapset eivät ole niin väsyneitä ja käy niin ylikierroksilla.

Niin tosissaan sanotaan...että perheet ovat liika pieniä uusimaan väestöä.

[QUOTE="viima";28926249]Puolet jaksoin lukea,mutta pakko kommentoida...

Missä parisuhde ja perheen yhteinen aika jos tehään vuoroin töitä?!Missä ihmisten halu olla parisuhteen toisen puolen kanssa ja omien lastensa?
Ei ole ihme että ihmiset palaa loppuun ja tulee avioeroja ja ampumistapauksia lisää................................................Hirveet asunto ja auto lainat....................Onko pakko elää niin leveesti? Vähemmälläkin pärjää kun ei ota kamalia lainoja!

Meilläkin on asunto ja auto laina ja metsä lainaa,mutta se on vain murto osa monien monien monien perheiden lainoista vaikka metsääkin on liki 100ha.Pienillä tuloilla eletään.Mutta NAUTITAAN parisuhteesta TÄYSIN rinnoin ja yhteisistä hetkistä ison perheen kanssa.Kera eläimien.

ELämä on ihanaa!!!Työ paineet VEKS!Meille on tärkeää että meillä on toisemme ja saamme viettää aikaa läheisten kanssa nauttienkin elämästä,vaikka töitä tehään niin töissä kun kotonakin,mutta paljon on yhteisiä perheen ruoka ja leikki ja telkkari ja retki aikaa...

Mä olen lapset hoitanut kotona niin pitkään kun se on ollut vähänkään mahollista...mä en ole halunnut viedä 9k ikäistä pientä lastani hoitoon seikkailemaan kaikkien sekaan paskat housussa...niin se vaan on...niin se vaan menee.Se karu totuus.Elän hetken ehkä pitemmänkin pienillä tuloillani että lapseni ei joudu tuohon...[/QUOTE]

No tuossapa se, sitä voi elää pienemmilläkin tuloilla, ja tietenkin saa olla kotona jos haluaa, mutta ei sitä minusta kuulu valtion kustantaa.

Se pari vuotta kun ne lapset on "liian pieniä" päivähoitoon, on tosiaan VAIN pari vuotta, josta osa on ihan normaali äitiyslomaan kuuuluvaa. Parisuhdeaikaa ei oo paljoa mutta, kun ajattelee että se on vaan pari vuotta sitä rankinta aikaa ja sit alkaa helpottaa, niin kyllä sen jaksaa. Ne pienet hetket rauhassa saunan jälkeen tai vapailla kun lapset nukkuu, silloin niitä vasta osaakin arvostaa.

En tiedä miten noi eläimet tähän nyt liitty, on meilläkin eläimiä kuin pienellä maatilalla, luontoa, leikkiä, pelejä vaikka ollaan molemmat töissä. Elämä on ihanaa :)

Olen molempien lasten kanssa kokenyt että kyllä ne lapset sitten jo yli 2 v. tykkää olla siellä hoidossa leikkimässä muiden kanssa ja puuhaamassa, eikä sen tartte tarkottaa 10 tuntia 5 pv viikossa että menee hoitoon. Mun periaate oli että kun osaavat puhumalla itseään ilmaista ja on suunnilleen kuivaksi oppinut, niin voi olla hoidossakin. Meillä on ollut kokemuksia vain ihanista päivähoitopaikoista. Liekö tuuria sitten kun täällä niitä vaan haukutaan.

[QUOTE="viima";28926290]Paskat housussa juoksemaan sekalaisen seurakunnan sekaan...pieni lapsi joka ei osaa niin tarpeitaan vaatia.

Mikään ei ole niin arvokasta kun pienen lapsen turvallinen kasvu turvallisessa hoidossa.Ja mun mielestä semmosta turvaa ei saada moni päisessä joukossa...vaikka on siinäkin omat puolensa ku paskat vaipoissa juoksee siellä seassa oppii sosiaalisemmaks.Mutta en oo kummiskaan eroja kotona kasvatettujen lapsien sosiaalisuudessa kun hoidossa.Kotona kasvatetut on vaan usein tasapainosempia.[/QUOTE]

Meillä on kyllä opittu jo reippaasti enne 3 v käymään vessassa. Ja päivähoidossa se motivaatio kasvaa vielä siitä kun on muita esimerkkinä, eikä ole se äiti siinä paapomassa.

Ihan vaan sivukommentti, että kaikki ei ole duunareita, jotka vois painaa toimistohommaa yötyönä, ja neuvottelu yksikseen, kun muut on kotona. Tai sitten sitä omaa työtä ei tarjota vuorotyönä, todellakaan.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että päätös oli oikea. Samoin kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden kavennus, joka estää vanhempien löysäilyn kotona, kun itse viihtyy kavereiden kanssa kahvilla.

Vielä tosta hoidon vastustamisesta yks mielipide: miten kauan me ollaan eletty yhteiskunnassa, jossa on äiti ja lapset kotona = lasten kasvatuksesta vastaa yksi aikuinen? Se on ihan parin sukupolven takaa kun elettiin kyläyhteisöissä joissa lapset oli isossa laumassa ja lapsia hoiti useampi aikuinen, vanhukset ja vähän heikkolahjasemmat jne. Ja niin se on edelleen suurimmassa osassa maailmaa. Mihin perustuu ajatus että lasten pitäs elää lähinnä VAIN äidin kanssa kotona? Äitiä vartenko ne lapset onkin tehty?

Naisten asemaa työmarkkinoilla olisi kyllä kohennettu tuntuvasti siten, että vanhemmuuden kustannukset olisi jaettu tasaisesti nais- ja miesvaltaisten alojen kesken eikä fertiili-ikäisen naisen palkkaaminen olisi työnantajalle enää niin suuri riski. Eipä tunnu onnistuvan, yllättäen miesvaltaiset alat vastustavat tätä kovasti. Nyt on nimetty tämäkin kht-uudistus pyrkimykseksi parantaa naisten ja miesten asemaa työmarkkinoilla :D Hupaisaa... Sanoisivat suoraan, että kht-aikaa haluttiin lyhentää.

Käsittääkseni kht:n tarkoitus on ollut vähentää lapsipainetta kunnallisesta päivähoidosta ja laskea päivähoidon kustannuksia, koska alle 3-vuotiaan kotihoito on ollut kunnalle halvempaa. Onko tämä laskettu uudelleen ja todettu, että kunnille tuleekin halvemmaksi, jos kotona oleva vanhempi ohjaillaankin aiemmin töihin ja alle 3-vuotias lapsi on päivähoidossa?

Naisten asemaa työmarkkinoilla olisi kyllä kohennettu tuntuvasti siten, että vanhemmuuden kustannukset olisi jaettu tasaisesti nais- ja miesvaltaisten alojen kesken eikä fertiili-ikäisen naisen palkkaaminen olisi työnantajalle enää niin suuri riski. Eipä tunnu onnistuvan, yllättäen miesvaltaiset alat vastustavat tätä kovasti. Nyt on nimetty tämäkin kht-uudistus pyrkimykseksi parantaa naisten ja miesten asemaa työmarkkinoilla :D Hupaisaa... Sanoisivat suoraan, että kht-aikaa haluttiin lyhentää.

Käsittääkseni kht:n tarkoitus on ollut vähentää lapsipainetta kunnallisesta päivähoidosta ja laskea päivähoidon kustannuksia, koska alle 3-vuotiaan kotihoito on ollut kunnalle halvempaa. Onko tämä laskettu uudelleen ja todettu, että kunnille tuleekin halvemmaksi, jos kotona oleva vanhempi ohjaillaankin aiemmin töihin ja alle 3-vuotias lapsi on päivähoidossa?

Palstan mukaan näin ainakin on. Ne osa-aikaiset pätkätyöläiset matalapalkkaiset naiset tuovat niin paljon valtioon verotuloja.

Jotkut vaan arvostavat lapsiaan ja perhettään enemmän kuin toiset. Kaikilla pitäisi olla mahdolllisuus itse valita ovatko pienten lasten kanssa kotona vai ovatko töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28926435:
Palstan mukaan näin ainakin on. Ne osa-aikaiset pätkätyöläiset matalapalkkaiset naiset tuovat niin paljon valtioon verotuloja.
Taatusti. Minäkin töihin palatessani tuotan samaa mitä sijaiseni, tuottamatonta vanhustenhoitoa. Pienestä palkastani maksan veroja, joilla tietysti heittämällä katetaan alle kouluikäisten lasteni kunnallinen päivähoito :rolleyes: Sijaiseni jää työttömäksi, hän tietysti perustaa yrityksen, jolla luodaan uusia työpaikkoja ja nostetaan Suomi suosta. Vai miten se menee.

[QUOTE="onni";28926442]Jotkut vaan arvostavat lapsiaan ja perhettään enemmän kuin toiset. Kaikilla pitäisi olla mahdolllisuus itse valita ovatko pienten lasten kanssa kotona vai ovatko töissä.[/QUOTE]

Valinnan mahdollisuus on edelleen kaikilla. Mutta yhteiskunta tukee taloudellisesti vain tiettyyn rajaan asti.

Eikä töissä käynti todellakaan tarkoita sitä, ettei arvostaisi lapsiaan tai perhettään. Todella kapeakatseista ajattelua.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="onni";28926442]Jotkut vaan arvostavat lapsiaan ja perhettään enemmän kuin toiset. Kaikilla pitäisi olla mahdolllisuus itse valita ovatko pienten lasten kanssa kotona vai ovatko töissä.[/QUOTE]

Tietysti näin on ja kuuluukin olla eikä sitä kukaan ole muuttamassakaan, mutta valinta on jokaisen oma ja miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa yksilön valinnasta?

Taatusti. Minäkin töihin palatessani tuotan samaa mitä sijaiseni, tuottamatonta vanhustenhoitoa. Pienestä palkastani maksan veroja, joilla tietysti heittämällä katetaan alle kouluikäisten lasteni kunnallinen päivähoito :rolleyes: Sijaiseni jää työttömäksi, hän tietysti perustaa yrityksen, jolla luodaan uusia työpaikkoja ja nostetaan Suomi suosta. Vai miten se menee.

Periaatteessa sen ajatellaan menevän juuri noin. :) Sekä sinun että sijaisesi ostovoima kasvaa, mikä lisää kulutusta ja luo työpaikkoja.

Taloudellisesti on oikeasti aika kestämätön tilanne että äidit ovat kotona lasten kanssa jopa 5-10 vuotta valtion tuella. Se ei vaan mene niin, että tällä tavoin "säästettäisiin" työpaikkoja niitä tarvitseville.

[QUOTE="viima";28926290]Paskat housussa juoksemaan sekalaisen seurakunnan sekaan...pieni lapsi joka ei osaa niin tarpeitaan vaatia.

Mikään ei ole niin arvokasta kun pienen lapsen turvallinen kasvu turvallisessa hoidossa.Ja mun mielestä semmosta turvaa ei saada moni päisessä joukossa...vaikka on siinäkin omat puolensa ku paskat vaipoissa juoksee siellä seassa oppii sosiaalisemmaks.Mutta en oo kummiskaan eroja kotona kasvatettujen lapsien sosiaalisuudessa kun hoidossa.Kotona kasvatetut on vaan usein tasapainosempia.[/QUOTE]

Voi hyvänen aika, sitä yritetään olla niin tunteisiin vetoava.

Miksei vaihtoehtona voi olla isän turvallinen syli ja hyvä hoito sinne 3-vuotiaaksi asti?

Päiväkodissa lapset eivät juokse paskat housuissa ryhmässä. Omiani on hoidettu erinomaisen hyvin ja minulla on erittäin tasapainoiset, hyväkäytöksiset ja kiltit lapset - kaikki 3.

Nyt sen näkee, että sinullekaan oikeasti ja aidosti ei ole tärkeintä se lapsen paras - vaan se, että sinä saisit itse hoitaa lapsen kotona kolmivuotiaaksi! Miksei puolisosi ja lapsen isä kelpaa lapsen hoitajaksi!

Onni Olet oikeassa!

Mä olen oppinut ainakin tämän elämän kolhujen myötä arvostamaan perhettäni ja läheisiäni enemmän kun mitään muuta maailmassa!!!! Niin Kolme vuotias on valmis hoitoon,mutta vielä 9kk ei ole jollon loppuu äityispäiväraha!!!Sitten alkaa kodinhoitotuki ja sitä on ollu mahollista saada siihen päivään asti kun lapsi täyttää 3 vuotta!Minulle itselleni ja miehelleni on ollut mahottoman tärkeitä hetkiä ne kun ollaan itse päästy näkemään kun lapsi oppii uusia taitoja..eikä vaan tarhasta EHKÄ kuulla että lapsi oppi uuden asian tänään! Jopa mies joka on koko ajan käynyt töissä jos ei ole ollut lomautettuna...on nauttinut noista hetkistä aivan silmin nähden mahottomasti!!!

[QUOTE="Purppura";28926323]Siitä puheenollen koskas eläkkeitä leikataan? Ei kai joku ihan tosissaan usko että tämä kotihoidontuki juttu on isossa kaavassa kauneusvirheen peittämistä suurempi juttu?[/QUOTE]

Mun mielessä ei ole epäillystäkään siitä etteikö eläkkeitä tultaisi leikkaamaan vielä kovalla kädellä. Siitä huolimatta tämä kotihoidontuen muutos on askel oikeaan suuntaan.

[QUOTE="Lissu";28926472]Periaatteessa sen ajatellaan menevän juuri noin. :) Sekä sinun että sijaisesi ostovoima kasvaa, mikä lisää kulutusta ja luo työpaikkoja.

Taloudellisesti on oikeasti aika kestämätön tilanne että äidit ovat kotona lasten kanssa jopa 5-10 vuotta valtion tuella. Se ei vaan mene niin, että tällä tavoin "säästettäisiin" työpaikkoja niitä tarvitseville.[/QUOTE]

Tällä alalla tietysti on melko todennäköistä, että sijaisenikin löytää työtä. Vaan miten muilla aloilla? Juuri nyt työllisyystilanne näyttää kaikkea muuta kuin aurinkoiselta.

[QUOTE="Lissu";28926494]Niinpä, tulevaisuus näyttää. Perimmäinen tarkoitus tässä kaikessa on juuri työnteon ja työllisyyden lisääminen.[/QUOTE]

Varmaankin näin, jollain erittäin kauaskantoisella ajatuksella. Lähivuosien budjettivajetta ajatellen en kyllä näe hyötyä työllisyyden kannalta. Työvoimaahan tässä tulee lisää eikä työpaikkoja.

Yhteistyössä