Voi vauvan kupsahdus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iten päätä suojella`?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iten päätä suojella`?

Vieras
Kannattaako vauvan päätä suojata, vai antaa kopsujen tulla..
Vauva 8 kk ja kokoajan nousee tukea vasten. Yrittää myös nousta ylös ilman tukea ja sit kupsahtaa nurin ja pää osuu lattiaan. Itkuhan siitä tulee ja kohta sama toistuu. Olen yrittänyt olla nopea ja ottaa kiinni ennen kaatumista, mutta kaikkiin kaatumisiin en ehdi väliin :(
Saako päätä suojaavia päähineitä esim. prismasta tai sittarista, vai täytyykö jostakin tilata? Vai onko parempi, ettei suojaa ja oppiiko näin sitten varomaan?

Yleensä toi kausi menee aika nopeasti ohi ja jossain vaiheessa lapsi voi itsekin hoksata, että kun koukistaa polviaan, niin pyllähtääkin istuvalleen eikä päähän satu. Meillä esikoisen kanssa synnärin osastonlääkäri kopsautti pojan pään mittalautaan lähtömittausta tehdessään ja tokas siihen vahinkoon: " ei haittaa, kopsahdukset tekee vaan hyvää."

Pikku-Piialla on sellaisia ns. konttauskypäriä. Sitä myy mun mielestä ihan nuo isommat marketit. Mä ostin sellaisen, mutta käyttämättä jäi.
Vauvan kallon aukileen ansiosta pää kestää hyvin tällejä. Ja kolhuista oppii pienikin varomaan. Meillä ei ainakaan koskaan tullut mitään suurta tälliä, vaikka meno oli välillä hurjaa. :D

Mä en myöskään rientäisi kokoajan väliin, oppii luottamaan siihen, että joku muu nappaa kiinni. Ehkä voisi yrittää järkätä harjotteluaikaa jollakin vähän pehmeämmällä (muttei liian..) alustalla. Esim paksun maton päällä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23525447:
Mäkin ostin semmosen "kypärän", mutta ei se päässä pysynyt sekuntiakaan...

Meillä sama homma ja siksi jäi käyttämättä. =)
Ap, älä liikaa panikoi tuota kaatuilua. Tuo NiinaTT:n idea oli hyvä. Mä koitin asetella esim olohuoneen ryijymattoa niin, että kopsahtaisi aina sen päälle kun yrittää seistä. :D

En usko että niistä kopsahduksista hirveästi pitempiaikaista haittaa on. Itse opin kävelemään 8 kk ikäisenä ja yksvuotiskuvassa on pää ihan mustelmilla kun se oli just sohvapöydän korkeudella. Ja osa niistä mustelmista on vielä retusoitu kuulemani mukaan pois :D Niin ja olin tosiaan vielä tuolloin kalju.. Hauska kuva sinänsä kun kalju ja mustelmainen lapsi on puettu vaaleanpunaiseen hörselöön+seison joka kuvassa tuolissa koska en pysynyt istumassa niin kauaa että kuvaaja ehtis kameran taa. Luulen että melko pian oppii kyllä varomaan ilman kypärääkin.

Ei liene kovin vaarallista jos ei itseään korkeammalta tipu. Jos kiipeilee niin on syytä olla tarkempi. Mun poika on hirvee kiipeilemään ja kupsahtelee ties mistä mutta ei sille ikinä oo mitään käynyt. Isoimmat vammat on tullu kun on lyönyt naamansa tuoliin ja sohvapöytään, ei mistään tippumisista tai kaatuiluista.

Ei meillä oo kenelläkään tainnut olla mitää suojia päässä kun noustiin ylös :D Silti on jotenkin järki tallellla :D Mikä ihmeen kouhotus teillä nyky mammoilla on?