Voi v*** taas tuon tk:n kans! Maitoallergiasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Jos joku jaksaa luke tän vuodatuksen!

Tytöllä 1,7v ollu kakkaaminen aina hankalaa, kakkaa tosi harvoin ja itkun kans tulee kakka. No neuvolassa ei eka alettu millekkää asian kans, voivoteltiin vaan. Sit kuulin (ei ollu aikasemmin vaan tullu puheeksi) et veljen lapsella täysin sama homma ja todettu maitoallergia.

Päästiin sit neuvolan kautta verikokeisiin ku olin jo niin tiukkana ja äkänen. Niin ja alettiin juomaan hylamaitoa, luomumaitoa kokeiltiin eka mut ei sopinu.

4viikkoa odotin tuloksia ja soitin sit eilen itse ja kyselin ku ei kuulunu mitään, ne vaan neuvolassa sano et on nää ollu jo täällä, mut ku mille puheelle jäätiin, et soittaako lääkäri vai miten.

Lääkäri tänään soitti ja oli taas et ei usko koko hommaa. Laktoosille ei ole "allerginen" mut maidon vasta-aineita? on. Eli maidolle on allerginen vähän/lievästi. Ja lääkäri kysy et laitanko lähetteen lastenpolille tutkimuksiin vai annetaanko asia olla! No ei hemmetti anneta ku mä tasan tiedän et tavallinen maito ei sovi tytölle, kokeiltu on! Nytki kakkas viimeks lauantaina ja sit tänään. Lääkäri sano et korvauksia ei saa soijatuotteista ku alle 2v? Kohteli mua niinku olisin vaan joku ylihysteerinen!

Mä yrittäny kaikkeni ja kuunnellu kaikki yöitkut ja kakkaamis huudot ja vatsa kivut....

Pitääkö tämäki asia lähtä yksityisen kautta hoitaan ja maksaa hemmetti omasta pussista ku tuntuu et julkisella kohdellaan ku tyhmää!!!!!!! Menee totaalisesti hermot!

No se oli kyllä ihan totta, että korvauksia yli 2-vuotiaalle ei saa kuin erityistapauksissa, ja silloinkin pitää hakea sitä jatkoaikaa erikseen. Teillä on jo niin iso tyttö, ja jos ruokavalio on muuten ihan laaja, niin maidon voitte korvata kaupan riisi-, kaura- tai soijamaidolla. Ette tarvitse apteekin korviketta.

Laktoosille ei kai käsittääkseni ollakaan allergisia, mutta laktoosi-intoleranssi voi olla, sekin on kyllä harvinaista noin pienellä. Jättäkää kaikki maitoproteiinia sisältävät tuotteet pois dieetistä joksikin aikaa, niin sillähän selviää jo paljon. Eivät testit ole luotettavin tapa selvittää allergioita, vaan altistus ja välttäminen.

Muoks, niin siis ikävää että teillä on noin kauan kestänyt diagnoosin saaminen.

Tosi kurja juttu kun noin myöhään alettiin tutkia. Meidän kuopuksella samaa vaivaa, kakka ei tullut kuin microlaxilla. Mutta, onneksi meillä on viisas neuvolantäti, ja antoi lähetteen lastenlääkärille 5kk iässä. Nyt on apteekin korvikkeella, ja oireet helpottaneet huimasti. Lääkäriaika on ensi viikolla.

Nyt ruokavaliosta KAIKKI maitoa tai maidonainesosia sisältävät tuotteet pois vaikka kahdeksi viikoksi niin pitäisi nähdä tulos. maitoallergia ei ole mitenkään harvinainen pienillä lapsilla ja silloin sopimaton ainesosa on maitoproteiini. kannattaa olla tarkkana koska maitoproteiiinia löytyy mm. makkaroista ja hedelmäkarkeistakin, eli lue tarkkaan tuoteselostus ja muista laktoositon/vähälaktoosinen EI tarkoita maidoton

No se punanen maito ei sovi, ku tavallinen maito tekee tytön niin kipeeksi!

Mitä mä sit jos alan juottaan soijamaitoa tai vastaavaa. Miten sit kaikki kalsiumin ym saanti??? En mä osaa ku en oo ikinä ollu missään tekemisissä maitoallergison kanssa! Kaikki käytännön jutut...??

Meillä kanssa 1,7v. ikäinen tyttö joka ei siedä tavallista maitoa. Kakka on ihan kivikovia papanoita ja itkun ja veren kanssa tekkee jos juo tavallista maitoa. Meillä käytössä laktoositon maito,eikä mitään ongelmia kakkaamisen kanssa enää. Nyt vaan piti olla päiväkotiin lääkärintodistus että lapselle ei vaan turhaan juoteta kallista maitoa. Lääkäri kirjoitti paperin ihan puhelinsoiton perusteella,kun kerroin miten tyttö oireilee juotuaan tavan maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitä mä sit jos alan juottaan soijamaitoa tai vastaavaa. Miten sit kaikki kalsiumin ym saanti??? En mä osaa ku en oo ikinä ollu missään tekemisissä maitoallergison kanssa! Kaikki käytännön jutut...??

Kannattaa hankkia tietoa vaikka allergialiiton sivuilta tai jostain muusta luotettavasta nettilähteestä. Meillä oli käytössä kauramaito, jossa oli kalsiumia ja sit syötiin soijajugurttia ym. alussa voi tuntua hankalalta, mutta ajan kanssa helpottuu kun oppii tuntemaan tuotteet. kauratuotteista löytyy mm. ruoka"kermaa" ja vaikka vanilijakastiketta.

Soijamaidossa ym maidoissa on kalsiumia lisätty saman verran kuin lehmänmaitoonkin. Meillä on 2-vuotias ollut koko elämänsä maidoton eikä ole ollut ongelmia kalsiumin saannin suhteen.

Ja yllätys neuovalassa ei vastata puhelimeen vaikka pitäs just nyt olla soittoaika!!! Shit! EN mä tiedä mistään mitään, tarviin oikeesti nyt apua tän asian kans!!!!!!

anteeks,luin huolimattomasti.luulin että se maito tekee vaan ummen ja sitäkautta kivun tms.
pojalla oli puolivuotiaana niin kova vatsa että tosissaan kakkas kerran viikoss ja kipuili.
neuvolassa eivät tehneet mitään,miehen sisko vaans anoi että heidän poijllaan se kakka oli normalisoitunut punasella maidollaja se autto meillekkin.

Jos lapsella epäillään maitoallergiaa ja kokeissa näkyy jo vasta-aineita maidolle, niin ei silloin saa antaa mitään maitotuotteita. Ei sitä punaista maitoa eikä laktoositontamaitoa. Laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat kaksi eri asiaa.

Noin "isolle" lapselle voi antaa vaikka kaupan riisi tai kauramaitoa, niissä on lisätty kalsiumia. Kaurakermaa/jäätelöä yms. tuotteita on olemassa. Niillä voi korvata maitotuotteita. Sininen Keiju on maidoton. Lue tarkasti tuoteselosteita, maitoa voi olla mm. nimellä kerma, laktoosi, hera, kaseiini yms.

Lapsuuden maitoallergia paranee usein iän myötä! Ei paniikkia :hug: T. Ex-maitoallergisen äiti.

Käytännön juttuihin saat ehkä helpommin apua joltain allergia- ja astmayhdistyksen tukihenkilöltä tms, kuin lääkäriltä.

Sekä soija-, riisi- että kauramaitoa löytyy kalsiumilla rikastettuna, meillä muksu saavuorokauden kalsiumtarpeen pelkästä riisimaidosta. Niitä on melkein jokaisessa pienessäkin kaupassa.

Sanoisin kuvauksesi perusteella, että ette tarvitse lääkäriä mihinkään. Korkeintaan, että saatte lähetteen ravitsemusterapeutille ruokavalioneuvontaan.

Nyt aloitatte välittömästi maidottoman dieetin. Kun korviketta ei ole käytössä ei sitä erityismallinakaan kirjoiteta ja joka tapauksessa sen korvaus loppuisi 2-vuotiaana. Jatkovuotta on erittäin hankala saada ja normaalilla ruokavaliolla sitä ei missään tapauksessa saa.

Kaupasta löytyy kaura-, riisi- ja soijamaitoa joista löytyy myös kalsiumrikastettuja versioita. Kaikkea muutakin maitotuotteita löytyy korvikkeena, jogurttia, vanukasta, jätskiä jne. Juusto on ainoa mitä ei oikeastaan ole.

Parhaiten sinua auttaa nyt vertaistuki. Tutustupa näihin keskusteluryhmiin:

http://www.histamiini.com/

Ja kalkkia saa myös apteekista purkista. Koska ilmeisesti kyseessä ei ole moniallerginen lapsi mikä hyvänsä valmiste käy. Useimmat ovat purutabletteja ja maustettu jollakin, että menee helpolla lapsillekin alas.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kaupasta löytyy kaura-, riisi- ja soijamaitoa joista löytyy myös kalsiumrikastettuja versioita. Kaikkea muutakin maitotuotteita löytyy korvikkeena, jogurttia, vanukasta, jätskiä jne. Juusto on ainoa mitä ei oikeastaan ole.

Juustoa löytyy soijaversiona. Muina versioina ei tietääkseni.

Meillä oli kanssa kauheeta pompotelua kun lapsi oli pieni. "Just kävi viime viikolla äiti lapsen kanssa turhaan testeissä niin ei voi lähettää": Sanoi terveyden hoitaja. (Siis joku toinen mulle täysin tuntematon äiti.) Ei uskottu ollenkaan vanhempia. Vietiin lapsi yksityiselle ja maitoallergia oli. Myöhemmin todettu ettei myöskään laktoosi hajoa eli täysin laktoositon ruokavalio.

Jos on maitoallergia niin silloin ei käy mikään maito !!!!!
Laktoosi-intoleranssi on ihan eri asia kuin allergia. Kalsiumit saa otettua myös tabuina niitä on selaisia esim. päärynän makuisia pureskeltavia.
Ja ehdottomasti kaikki maitotuotteet pois jos ei aloiteta siedätyshoitoa.

Yhteistyössä