Miks ihmeessä kaikki lääkärit on oltava virolaisia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hippoliina

Aktiivinen jäsen
25.01.2005
3 041
0
36
Hausjärvi
Käytin tyttöä 10kk eilen terkkaris ku oli huutanu pari yötä ja sit ihan vaisu ei jaksa mitään, mut kuumetta ei ollu.
Lääkäri katsoi korvat ym...mut ei ollu mitään. Mihinkään verikokeisiin ei laittanu, sanoi et hemoglobiinin voi sit joskus myöhemmin ottaa, mut ei siitäkään mitään et missä... Sit kyseli onko tyttö syöny hyvin ja sanoin et joo, mut se ei suostu syömää purkkiruokia, täytyy olla samaa ku mulla. Lääkäri katsoi mua ihan tosissaa et ranskalaisia vai! Ei helvata! Enkai mä nyt niin tyhmä ole et ranskalaisia ton ikäiselle syötän! grr... |O
Ja sit kun puolet lääkärin puheista meni ohi, ku e puhunu kunnolla suomea!

Virolaisia lääkäreitä on ainakin täällä sijaisina jatkuvasti, koska meitä suomalaislääkäreitä ei ole riittävästi. Tähän saakka he ovat olleet todella päteviä.

Ai missä ne suomalaiset lääkärit, yksityispraktiikkaa pitämässä, ei kai ne nyt terveyskeskuksen palkoille tyydy, virolaisille se on hyvä palkka. Kannattais ottaa niitä vakuutuksia lapsille.

mulla ei ole huonoa kokemusta kuin yhdestä virolaisesta lääkäristä joka "runnoi" mun mahaa kun olin menossa käynnistykseen.
täällä meitin arvauskeskuksessa on yksi v.lääkäri joka on tosi hyvä ja ottaa asiat vakavasti ja tutkii kunnolla,eikä ole heti reseptivihko kourassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai missä ne suomalaiset lääkärit, yksityispraktiikkaa pitämässä, ei kai ne nyt terveyskeskuksen palkoille tyydy, virolaisille se on hyvä palkka. Kannattais ottaa niitä vakuutuksia lapsille.

Viihtyy tuo virolaiset lääkärit yksityispuolellakin.

ja jos lapsi syä normaalisti.. niin yleensä kaikki ok.. väsynyt vain siitä huutamisesta?
Vaikka ei purkkiruokaa söis ja haluaa samaa kun sulla se ei tarkoita et jokin olis vialla kuitenkaan..
Niinkun moni jo sanoi ..virolaiset tyytyy tuohon terv.keskus palkkaan ja se on niitten mielestä hyvä.Yhtä päteviähän ne on.
Ja jos ei jotain ymmärrä niin aknnattaa kuitenkin kysyä josko joku ois tullu kertoo?

Meidän lasta on hoitanut keskussairaalassa yksi virolainen lääkäri, muista ei ole kokemusta. Ja tästä lääkäristä on ainoastaan lämpimiä ja hyviä muistoja. Ei kai sitä ihan suoraan voi yleistää että kaikki ois hanurista... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Sanoiko se et ranskalaisia?

Kyllä! Ja sit se sano et voi johtua eroahdistuksesta kaikki. Mutta eikai se eroahdistus tee lasta kipeän oloiseksi, veltoks/voimattomaks?!!

Onko siis mennyt just hoitoon? Vai miksi eroahdistusta..
Oma äitihin sen parhaiten tuntee .. mut ei kai sillä sitten kuitenkaan mitään ole mihin lääkäri vois auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
mulla ei ole huonoa kokemusta kuin yhdestä virolaisesta lääkäristä joka "runnoi" mun mahaa kun olin menossa käynnistykseen.
täällä meitin arvauskeskuksessa on yksi v.lääkäri joka on tosi hyvä ja ottaa asiat vakavasti ja tutkii kunnolla,eikä ole heti reseptivihko kourassa =)

Tää oli nyt toinen kerta jo mulla. Viimeks käytin miehen lasta terkkaris kun satutti kätensä. Sillon siellä oli virolainen sairaanhoitaja. Ei osannu puhua ollenkaan 7v tytölle et tyttö osais näyttää et mistä on kipeä ja tehdä liikkeitä mitä lääkäri sanoo. Lääkäri puhui kuin aikuiselle vaikka puhui lapselle ja mä jouduin "tulkkaan" kaiken lapselle että mitä pitää tehdä. Hoitaja vain puhui kyynärvarren luusta ym...ja eihän tyttö ymmärtäny mitä hoitaja tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Seltsu:
Meidän lasta on hoitanut keskussairaalassa yksi virolainen lääkäri, muista ei ole kokemusta. Ja tästä lääkäristä on ainoastaan lämpimiä ja hyviä muistoja. Ei kai sitä ihan suoraan voi yleistää että kaikki ois hanurista... :whistle:

Se on kyllä totta. Ja pahoittelen että sen käsityksen sai. Mulla nyt vaan on kahteen kertaan ollut näitä vähän huonompia kokemuksia.. :)

Sanoiko se et ranskalaisia?

Kyllä! Ja sit se sano et voi johtua eroahdistuksesta kaikki. Mutta eikai se eroahdistus tee lasta kipeän oloiseksi, veltoks/voimattomaks?!!

Onko siis mennyt just hoitoon? Vai miksi eroahdistusta..
Oma äitihin sen parhaiten tuntee .. mut ei kai sillä sitten kuitenkaan mitään ole mihin lääkäri vois auttaa..

ei ole hoidossa. Vaan ihan mun kanssa kotona.

Tää oli nyt toinen kerta jo mulla. Viimeks käytin miehen lasta terkkaris kun satutti kätensä. Sillon siellä oli virolainen sairaanhoitaja. Ei osannu puhua ollenkaan 7v tytölle et tyttö osais näyttää et mistä on kipeä ja tehdä liikkeitä mitä lääkäri sanoo. Lääkäri puhui kuin aikuiselle vaikka puhui lapselle ja mä jouduin "tulkkaan" kaiken lapselle että mitä pitää tehdä. Hoitaja vain puhui kyynärvarren luusta ym...ja eihän tyttö ymmärtäny mitä hoitaja tarkoittaa.

On muuten käynyt ihan samoin mulle ihan suomalaisen kanssa..
kaikki ei vaan siinä kiireessä ymmärrä et lapsi ei tajua..
Kaikki vaan ei osaa olla lasten kanssa.. neuvolatädit on sit taas eri juttu..
tässä kun lääkärissä käy niin lääkärit puhuu ihan niinku aikuisille myös lapsille..

On muuten käynyt ihan samoin mulle ihan suomalaisen kanssa..
kaikki ei vaan siinä kiireessä ymmärrä et lapsi ei tajua..
Kaikki vaan ei osaa olla lasten kanssa.. neuvolatädit on sit taas eri juttu..
tässä kun lääkärissä käy niin lääkärit puhuu ihan niinku aikuisille myös lapsille..

Terveyskeskuksissahan ne lääkärit ovat yleislääkäreitä, joten harvemmin sortuvat ns lässyttämään lapsille. Lastenlääkärit ovat ihan oma ammattikuntansa, mutta niitä ei taida tuolta kunnan päivystyspuolelta löytää.
Oikeesti tää oli mielestäni aika yleistävä ja joksenkin rasistinen avaus.
Itse kun olen tähän ikään käynyt jos jonkin moisten lekureiden vastaanotolla. Mukaan on mahtunut lähes puhumattomia lekureita ja sitten niitä rempseämpiä tapauksia. Myös niitä joiden puheesta on vaikeaa saada selvää, ja ihan suomalaisia ovat olleet. Kyse on lähinnä persoonista, ei kansalaisuudesta.

Musta tämä oli kaikin puolin melko lapsellinen aloitus ylipäätään :xmas: Ei se ole lääkärin vika, ellei lapsesta löydy mitään missä hän voisi auttaa. Ja joku syömiskiukuttelu ei ole mikään tk-lääkärin asia, siitä voit jutella lapsesi neuvolatädin kanssa, mutta toi tommonen vaihe ettei purkkiruoka kelpaa, on melko normaali, ei mikään akuutti välittömästi hoitoa vaativa tilanne... :whistle:

Jos se sun lapsi tekee hampaita? :whistle:

...ja kohtahan meitä hoitaa virolaiset/filippiiniläiset/thaimaalaiset/tms hoitsutkin kun ei suomihoitsuille makseta kunnolla...

Mut eihän se teitä kuulemma haittaa,ainakaan täälläkin olleista kirjotuksista päätellen!

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Musta tämä oli kaikin puolin melko lapsellinen aloitus ylipäätään :xmas: Ei se ole lääkärin vika, ellei lapsesta löydy mitään missä hän voisi auttaa. Ja joku syömiskiukuttelu ei ole mikään tk-lääkärin asia, siitä voit jutella lapsesi neuvolatädin kanssa, mutta toi tommonen vaihe ettei purkkiruoka kelpaa, on melko normaali, ei mikään akuutti välittömästi hoitoa vaativa tilanne... :whistle:

Jos se sun lapsi tekee hampaita? :whistle:

Siis se että purkkiruokaa ei syö. Ei se ole mikään ongelma. Halvemmaksihan se tulee. Ja pää asia että jotain syö.
Hampaita on ja voi tehdäkin lisää, aiemmin ollut kiukkuinen kyllä kun hampaita on tullut, mutta mä nyt huolestuin lähinnä siitä kun lapsi ei jaksa mitään. On voimaton ja veltto. Neuvolasta mut lääkäriin käskettiin.

Meillä taas on vaan hyviä kokemuksia ulkomaalaisista lääkäreistä. Sen olen huomannut, että suomenkieltä täytyy puhua silleen todella selvästi, eikä esim. murteella, muuten eivät oikein ymmärrä mitä tarkoitan. Toisaalta en mä ainakaan ymmärtäisi varmaan ulkomailla ko maan paikallismurteita myöskään :whistle:

Itseäni hoiti raskausaikana virolainen naislääkäri äitiyspolilla, hänestä selkeästi näki että osasi kyllä hommansa eli alapäätutkimukset, ultraukset jne. mutta se kommunikointi...apua! olin todella herkässä mielentilassa ja peloissani, koska viikonloppuna oli tullut kipeitä supistuksia ja kohdunkaula lyhentynyt ja viikoja oli vasta hieman päälle 30... hänen jutuistaan ei oikeastaan ymmärtänyt mitään.. huusi sitten ei seksi, ei seksi ja hoki sitä aina joka välissä, sitten syömisestä jotain erikoista yritti selittää, pelotteli vauvan koolla ja huusi vielä perään että sinä synnytät sen...

Ei heidän ammattitaidossaan varmaan mitään vikaa ole, mutta mielestäni siinä pitäisi olla jonkinmoinen tasovaatimus kielitaidon suhteen ennen kuin pystyy harjoittamaan lääkärin virkaa... saa aikaan kyllä aikamoista ahdistusta ja epävarmuutta jos kommunikointi on sellaista että ihan yksinkertaisiakaan juttuja ei oikein pysty ilmaisemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Itseäni hoiti raskausaikana virolainen naislääkäri äitiyspolilla, hänestä selkeästi näki että osasi kyllä hommansa eli alapäätutkimukset, ultraukset jne. mutta se kommunikointi...apua! olin todella herkässä mielentilassa ja peloissani, koska viikonloppuna oli tullut kipeitä supistuksia ja kohdunkaula lyhentynyt ja viikoja oli vasta hieman päälle 30... hänen jutuistaan ei oikeastaan ymmärtänyt mitään.. huusi sitten ei seksi, ei seksi ja hoki sitä aina joka välissä, sitten syömisestä jotain erikoista yritti selittää, pelotteli vauvan koolla ja huusi vielä perään että sinä synnytät sen...

Ei heidän ammattitaidossaan varmaan mitään vikaa ole, mutta mielestäni siinä pitäisi olla jonkinmoinen tasovaatimus kielitaidon suhteen ennen kuin pystyy harjoittamaan lääkärin virkaa... saa aikaan kyllä aikamoista ahdistusta ja epävarmuutta jos kommunikointi on sellaista että ihan yksinkertaisiakaan juttuja ei oikein pysty ilmaisemaan.

joo juurikin näin. Ihan samaa mieltä.

Yhteistyössä