Voi itku, toivottavasti tämä ei ole sinun lapsesi perhepäivähoitajalla

Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Alkuperäinen kirjoittaja uuh:
Meillä ikäviä kokemuksia päiväkotityöntekijästä, kun asuttiin päiväkodin yläkerrassa. Tyttö oli n.3v ku talvella aikoi lasketella yhtä aikaa päiväkoti lasten kanssa. Hoitaja huikki alhalta lasten nimiä, että laske sinä ja sitten sinä. Tyttö katseli ihmeissään mäen päällä, sitten sanoin väliin tyttöni, että nyt sun vuoro laskea ettet muuten pääse alas...

päiväkodin pihassako? eihän siellä sen aukioloaikaan saakkaan leikkiä "ei hoitolapset"??

Asunto oli ennen päiväkotia ja sama piha. Olisiko asukkaitten pitänyt mennä parkkipaikalle leikkimään? Me siis asuttiin siellä samassa pihassa ja talossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Minä tiedän tytön etunimen ja aika tarkan iän. Asuinseutu lienee jossain näillä nurkilla, koska PPH on täältä.. Harmi etten tiedä miten voisin lähteä "etsimään" suoraan niitä vanhempia. :|

Mutta tosiaan pph:n pomolle voit soittaa!!
Ei noin voi tehdä pienelle lapselle...järkyttävää.

Monet kerrat mitä tuolla leikkipuistossa olen noita hoitajia seuraillut, olen miettinyt että kamalaa millaisia he ovat. Toivottavasti erilaisiakin on. Olen saanut monien lasten perheoloista, vanhemmista, kehityksestä jne kuulla tosi paljon negatiivista juoruilua jne.. Mut tuo oli miusta jo tosi kamalaa katseltavaa. :/ :/ :/

Minä myös, entisellä asuinalueellamme, kuulin muutamia kertoja tosi ikävää tekstiä pph:jien suusta.... Mutta minä takuulla mulkasin takas niin, että huomasivat. Pöyristyttävää! TOKI ON olemassa asiallisia/mukavia/välittäviä ja ns. vaitiolovelvollisuuttaan rikkomattomia pph:kin.

Perhepäivähoitajalta vaaditaan rankkaa arjen ja samojen, alati toistuvien asioiden sietokykyä. Lastenhoito ei ole "mikään helppo nakki". Varsinkin kun osa lapsista ja varsinkin vanhemmista ovat oikeasti vaikeita/rasittavia ja varsin vaativia. Se ei kuitenkaan oikeuta puhua pälättämään mitä sattuu/sorsimaan hoitolasta/juoruamaan vanhemmista.

Voin kertoo, että on raskasta jos hoidossa on ihan oikeesti ujo lapsi. Siis sellainen joka vaan seisoo ulkoilun ajan 2 tuntia eikä osallistu mihinkään. Tai sisällä seisoo vieressä tai nyhjää kyljessä koko ajan eikä uskalla puhua tai leikkiä. Ääripää on sitten ne ylivilkkaat joiden perässä saa koko ajan rynnätä ja jää se ujo vielä enemmän huomiotta. Uskon ja toivon et eskarissa ja koulussa tilanne tasoittuu..

Alkuperäinen kirjoittaja pPh:
Voin kertoo, että on raskasta jos hoidossa on ihan oikeesti ujo lapsi. Siis sellainen joka vaan seisoo ulkoilun ajan 2 tuntia eikä osallistu mihinkään. Tai sisällä seisoo vieressä tai nyhjää kyljessä koko ajan eikä uskalla puhua tai leikkiä. Ääripää on sitten ne ylivilkkaat joiden perässä saa koko ajan rynnätä ja jää se ujo vielä enemmän huomiotta. Uskon ja toivon et eskarissa ja koulussa tilanne tasoittuu..

Voin vaan kuvitella. Silti se ei oikeuta hoitajaa mielestäni lapsen kuullen puhumaan hänestä pahasti. Se varmasti satuttaa lisää ja pistää lapsen enemmän vaan kuoreensa.

Ja mielestäni tyttö ei edes ollut äärimmäisen ujokaan, koska suostui minun kanssani puhumaan, vauvaa katsomaan ja tutustumaan omaan kaksivuotiaaseeni kun pyysin.. Käsitykseni äärimmäisen ujosta on semmoinen, ettei vieraille varsinkaan aikuisille edes jutella..

Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huolissaan:
No voisitko sä ottaa yhteyttä esim kuntaan? Älä jätä reagoimatta!

juuri näin !! älä murehdi yksinään. se on sen tytön tulevaisuus!
soita jonnekin

"Ongelman" nimihän tässä on se, että mie olen täällä tästä kirjoittanut ja pahimmassa tapauksessa kyseinen hoitaja näkee tämän viestin. Jos lähden valitusta tekemään kyseisen lapsen hoitajasta eteenpäin, miut luultavasti "kivitetään" leikkipuistossa jossain vaiheessa. :| Ja toisekseen: Pakkohan sen hoitajan on lapsen tilanteesta jotenkin vanhemmilleen informoida? Ja eikö sen ikäinen jo itsekin osaa kertoa? Ja eikö lapsen käytös hoitajalle vietäessä pitäisi kertoa jo paljon, että jääkö mielellään jne..? Eikö normaali vanhempien siis pitäisi itsekin havaita ongelma? Käykö PPH:n luona joku tarkistusvisiitillä koskaan?

jospa vanhemmat on tietoisia asiasta?

Mites ne ryhmäperhepäivähoidon hoitajat, ovatko he oma-aloitteisesti ryhmissä vaiko näitä jotka eivät kykene sitä kotonaan tekemään? :whistle:

No minä en ole päivääkään hoitanu lapsia omassa kodissani, lasten kodissa kyllä. Ja olen ollu paljon töissä eri ryhmiksissä kuin päiväkodeissakin, koulutuksena lastenohjaaja. Meidän ryhmiksissä on lähihoitajia, perhepäivähoitajia ja onpa ollu lastentarhanopettajiakin. Töitä tehdään siellä missä tarvetta on.

...asian, minkä olen kertonut täällä ennenkin: jos lapsesi on Oulunsalossa keskustan kieppeillä pph:lla, tarkkailkaa tilannetta. Kun olin kotiäitinä, ulkoilin joka päivä lapseni kanssa yhtä aikaa leikkipuistossa pp-hoitajien kanssa.

Siellä ne kurpat seisoi ringissä, aina oli 2-4 hoitajaa kerralla lapsilauman kanssa, eikä kukaan niistä korvaansa lotkauttanut lapsille tai yrittänyt touhuta jotain lasten kanssa. Monet kerrat huusin hoitajille, että tulkaas ottaan tuo pikkuinen (1-vuotiaan näköinen) pois täältä isosta mäestä, sattuu pian jotain tai että onko teillä nenäliinoja, kun joka lapsella valuu räkä.... kinttaat oli just noilla pikkasilla tungettu väärinpäin, kaula saattoi olla paljaana, korva näkyä löysästi sidotun lakin alta, räkä valui lähes aina, eikä sitä kukaan pyyhkinyt... ne ei varmaan tykännyt oikeen musta, mutta mua niin ärsytti ne ämmät, kun niille ulkoilu näytti olevan päivän juoruhetki hoitajien kesken ja lapset sai tulla toimeen omillaan. :(

Heili, asuitteko länsisuunnalla? Lähinnä mietin, että missä puistossa toi tapahtui (koulun luona vai Puistomäessä? vai joku muu?)? Voisin vähän itsekin katsella sillä silmällä, kun puistossa käydään! En usko, että se pph täällä seikkailee.. Ainakaan päviäsaikaan. Ja aika nopsaan nää ketjut hukkuu tuonne sivujen taakse!

Alkuperäinen kirjoittaja Kerronpa teille...:
...asian, minkä olen kertonut täällä ennenkin: jos lapsesi on Oulunsalossa keskustan kieppeillä pph:lla, tarkkailkaa tilannetta. Kun olin kotiäitinä, ulkoilin joka päivä lapseni kanssa yhtä aikaa leikkipuistossa pp-hoitajien kanssa.

Siellä ne kurpat seisoi ringissä, aina oli 2-4 hoitajaa kerralla lapsilauman kanssa, eikä kukaan niistä korvaansa lotkauttanut lapsille tai yrittänyt touhuta jotain lasten kanssa. Monet kerrat huusin hoitajille, että tulkaas ottaan tuo pikkuinen (1-vuotiaan näköinen) pois täältä isosta mäestä, sattuu pian jotain tai että onko teillä nenäliinoja, kun joka lapsella valuu räkä.... kinttaat oli just noilla pikkasilla tungettu väärinpäin, kaula saattoi olla paljaana, korva näkyä löysästi sidotun lakin alta, räkä valui lähes aina, eikä sitä kukaan pyyhkinyt... ne ei varmaan tykännyt oikeen musta, mutta mua niin ärsytti ne ämmät, kun niille ulkoilu näytti olevan päivän juoruhetki hoitajien kesken ja lapset sai tulla toimeen omillaan. :(

Kuulostaapa tutulle! Tosin ei ihan noin äärilaidassa mennä tuolla, mut kuitenkin joskus tuntuu tosi pahalle katsella sitä meininkiä...

Alkuperäinen kirjoittaja LPR kans:
Heili, asuitteko länsisuunnalla? Lähinnä mietin, että missä puistossa toi tapahtui (koulun luona vai Puistomäessä? vai joku muu?)? Voisin vähän itsekin katsella sillä silmällä, kun puistossa käydään! En usko, että se pph täällä seikkailee.. Ainakaan päviäsaikaan. Ja aika nopsaan nää ketjut hukkuu tuonne sivujen taakse!

Heippa, joo länsisuunnalla ja toinen noista siun arvauksista osui oikeaan.... :whistle: yyveenä tai sähköpostina voin kertoa enemmän.

taijamaija@pp.inet.fi tai jos olet rekkautunut niin laita yyvee.

Sattuu sitä päiväkodissakin... Kaverin muksu ollu tarhassa 3kk, ja se jätetään aina yksin kun se alkaa itkee! Äiti kun vie lapsen tarhaan, se itkee, eikä kukaan sitä tule vastaan. Kun äiti vie lapsen hoitajille, he laittavat tytön sohvalle yksin huutamaan, eivätkä jaksa hoitaa häntä!
Ulkona hän kerrankin itki, ja hänet vietiin sisälle rauhottuu. Äiti tuli juuri hakemaan lasta (juuri täyttäny 2v) ja huomasi että tyttö oli ollu ilman vaippaa ulkona, pissa housuissa ja jalat ja takapuoli aivan kylmissään! Siinä itkis moni muukin muksu... tässä osa esimerkeistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Sattuu sitä päiväkodissakin... Kaverin muksu ollu tarhassa 3kk, ja se jätetään aina yksin kun se alkaa itkee! Äiti kun vie lapsen tarhaan, se itkee, eikä kukaan sitä tule vastaan. Kun äiti vie lapsen hoitajille, he laittavat tytön sohvalle yksin huutamaan, eivätkä jaksa hoitaa häntä!
Ulkona hän kerrankin itki, ja hänet vietiin sisälle rauhottuu. Äiti tuli juuri hakemaan lasta (juuri täyttäny 2v) ja huomasi että tyttö oli ollu ilman vaippaa ulkona, pissa housuissa ja jalat ja takapuoli aivan kylmissään! Siinä itkis moni muukin muksu... tässä osa esimerkeistä...

No sitten tämä ap:n kerotma pph-tarina on varmaan ihan OK, jos kerran päiväkodeissakin sattuu ja tapahtuu... ????

Heippa, joo länsisuunnalla ja toinen noista siun arvauksista osui oikeaan.... :whistle: yyveenä tai sähköpostina voin kertoa enemmän.

taijamaija@pp.inet.fi tai jos olet rekkautunut niin laita yyvee.

YV lähetetty! =)

Alkuperäinen kirjoittaja vai mikä tämä viestin pointti oli:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:

No sitten tämä ap:n kerotma pph-tarina on varmaan ihan OK, jos kerran päiväkodeissakin sattuu ja tapahtuu... ????

Niinhän mä sanoin :laugh:
Edellisellä sivulla vain pisti silmään kun joku oli kirjoittanu et tarhassa olis parempi paikka... Ei kaikki pph:t oo tuollaisia... Enkä todellakaan hyväksy ap:n kertomaa tarinaa!

täälläpäin (pohjois.pohjanmaa) ryhmiksessä ainakin ulkoilut oli just tuota, että hoitajat seiso ringissä ja lapset teki mitä lystäs. Olin siellä muutaman päivän, kun oma ryhmäni oli sairaana.Näin perhepäivähoitajana olin kauhuissani. Koitin pitää silmällä kaikkia 12 lasta, kun muut hoitajat vaan juorusivat, neniä ei pyyhitty jne.. Ei se, että on monta hoitajaa aina takaa että lapsi saa hyvää hoitoa.
kyllä sen vanhemmatkin huomaa,jos lapsella on paha olla hoidossa. Jos kaikki on hoidossa kunnossa, lapsi yleensä ei enää parin viikon jälkeen itke ja käyttäytyy muutenkin normaalisti.
Ja tuo on totta, että jos on vilkas porukka ja siellä yksi ujo, niin hän jää auttamatta muiden varjoon. Itse huomioin ujoa/hiljaista lasta esimerkiksi niin, että kirjaa luettaessa hän istuu sylissä tai kainalossa ja saa siinä sitten hiukan enemmän huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja pPh:

Voin vaan kuvitella. Silti se ei oikeuta hoitajaa mielestäni lapsen kuullen puhumaan hänestä pahasti. Se varmasti satuttaa lisää ja pistää lapsen enemmän vaan kuoreensa.

Ja mielestäni tyttö ei edes ollut äärimmäisen ujokaan, koska suostui minun kanssani puhumaan, vauvaa katsomaan ja tutustumaan omaan kaksivuotiaaseeni kun pyysin.. Käsitykseni äärimmäisen ujosta on semmoinen, ettei vieraille varsinkaan aikuisille edes jutella..

Samaa ihmettelen, eli jos ap hetkessä sai kuitenkin tytön juttusille ja leikkimään oma lapsensa kanssa niin eikö ammatilaisenkin (jolle tuosta maksetaan vielä palkkaa) pitäisi pyrkiä samaan?

ja veikkei saisi lasta huokuteltua muiden mukaan, niin se että noin tönitään ja lapsen kuullen mollataan häntä ei kyllä ole asiallista miltään kantilta. Lyö varmasti lukkoon reippaammankin lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
:(

Mistä sen voi sitten tietää onko pph hyvä?

Kyllä sinä lapsesta huomaat, onko hänen hyvä olla hoidossa.=) Kyllä pienikin lapsi reagoi jotenki, jos hänelläon hoidossa "huonot oltavat".
Mua niin raivostuttaa tuommoiset pph:t jotka sitten pilaavat kaikkien maineen.:/ Onneksi nykyään melkeinpä joka kunnassa vaaditaan koulutus tai kouluun sitoutuminen, toivottavasti aloituksen kaltaiset pph:t ainakin vähenisivät koulutuksen myötä. Meillä ainakin oli melko tiukat pääsyvaatimukset kouluun.
Valitettavasti on niitäkin,jotka alkavat perhepäivähoitajiksi ihan vaan siksi, etteivät viitsi raahautua töihin..

Alkuperäinen kirjoittaja YkSpph:

Kyllä sinä lapsesta huomaat, onko hänen hyvä olla hoidossa.=) Kyllä pienikin lapsi reagoi jotenki, jos hänelläon hoidossa "huonot oltavat".
Mua niin raivostuttaa tuommoiset pph:t jotka sitten pilaavat kaikkien maineen.:/ Onneksi nykyään melkeinpä joka kunnassa vaaditaan koulutus tai kouluun sitoutuminen, toivottavasti aloituksen kaltaiset pph:t ainakin vähenisivät koulutuksen myötä. Meillä ainakin oli melko tiukat pääsyvaatimukset kouluun.
Valitettavasti on niitäkin,jotka alkavat perhepäivähoitajiksi ihan vaan siksi, etteivät viitsi raahautua töihin..

No sillä olenkin ajatellut, että lapseni menee vieraan hoitoon vasta kun osaa kertoa millaista siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huolissaan:
No voisitko sä ottaa yhteyttä esim kuntaan? Älä jätä reagoimatta!

juuri näin !! älä murehdi yksinään. se on sen tytön tulevaisuus!
soita jonnekin

"Ongelman" nimihän tässä on se, että mie olen täällä tästä kirjoittanut ja pahimmassa tapauksessa kyseinen hoitaja näkee tämän viestin. Jos lähden valitusta tekemään kyseisen lapsen hoitajasta eteenpäin, miut luultavasti "kivitetään" leikkipuistossa jossain vaiheessa. :| Ja toisekseen: Pakkohan sen hoitajan on lapsen tilanteesta jotenkin vanhemmilleen informoida? Ja eikö sen ikäinen jo itsekin osaa kertoa? Ja eikö lapsen käytös hoitajalle vietäessä pitäisi kertoa jo paljon, että jääkö mielellään jne..? Eikö normaali vanhempien siis pitäisi itsekin havaita ongelma? Käykö PPH:n luona joku tarkistusvisiitillä koskaan?

jospa vanhemmat on tietoisia asiasta?

Toivottavasti näin ja vielä toivottavampaa että asiaan puututtaisiin.

Täällä savossa ja myös ryhmis, jonka touhu on aivan syvältä. Meidän lapsi joutui olemaan siellä varahoidossa 2-vuotiaana. Jo tutustuessa paikkaan oli ilmapiiri jotenkin ahdistunut. Vain yksi hoitaja tervehti ja kätteli meitä. Meidän poika ei ollut ikinä nukkunut eikä syönyt kunnolla, vaikka ei ollut aikaisemmin mitään sen tyylisiä ongelmia. Viimenen niitti oli, kun mentiin lasta hakemaan iltapäivällä, niin lapsi itkee pihalla yksin, räkä valuu ja kukaan hoitajista ei reagoi mitenkään! Loppui siihen lapsen varahoito ja luojan kiitos mummo jäi juuri samaan aikaan lomalle, niin otti lapsen hoitoon.

Lapsen oma pph ihmetteli myöhemmin, että ei tainnut lapsi hoidossa viihtyä, kun olivat kävelleet ryhmiksen ohi ja pysähtyneet juttelemaan aidan takaa, niin meidän lapsi oli ruennut huutamaan hysteerisesti eikä huuto loppunut ennen kuin lähtivät pois...Eikä lapsi tod. ole mitään turhaan huutavaa sorttia...

Eikä muuten ole ainut lapsi joka ei ole siellä viihtynyt..Paikasta on valitettukin, mutta vieläpä näyttää toimivan :(

Alkuperäinen kirjoittaja YkSpph:

No sillä olenkin ajatellut, että lapseni menee vieraan hoitoon vasta kun osaa kertoa millaista siellä on.

En ole tuo pph,mutta kerron kuitenkin oman tarinan.
Oma poikani oli reilu 1v, kun hän meni ensimmäistä kertaa hoitoon. Hoitosujui hyvin, tietenkin ekan viikon aika itki äidin perään, mutta sen jälkeen alkoi sujua. Kun poika oli vajaa 2v, hän joutui vaihtamaan hoitopaikkaa. Alkuun taas itkeskeli vähän ja ajattelin sen olevan normaalia. Jossain vaiheessa poika itki illalla ennen nukahtamista ja hoki ei mennä huomenna, ei mennä huomenna. ja itki koko matkan aamulla hoitoon mennessä. Kysäsin hoitajalta, että onko ollu ongelmia ja hän silmät kirkkaina väitti että kaikki on sujunu hyvin. Minä uskoin häntä, vaikka vaistoni sanoi jotain ihan muuta.
No itkeskelyä jatkui jatkui, yhteensä n. 2kk, jossain vaiheessa pojalla oli mustelmia jaloissa, selässä ja käsivarsissa.kysyin hoitajalta niistä ja taas että miten on mennyt, kun poika edelleen itkee. Hoitaja vastasi, että mustelmat on varmasti tullu pulkkamäessä ja muutenkin menee hyvin. vaistoni huusi taas jotain ihanmuuta, mutta sokeana luotin hoitajaan,sillä hän oli hyvin pidetty hoitaja. Sitten poikani yksi ilta sanoi, ettei hän mene huomenna hoitoon. Kysyin tietenki syytä tähän ja hän vastasi: "Matti kiusaa mua." Ja alkoi taas itkee. " Se tönii,hakkaa ja sannoo mua inhottavaks,eikä anna leikkiä millään.Eilen potkas mua selkään." Itku siinä tuli äidilläkin, kun aloin miettimään, miten kauheita päiviä ne on pienelle lapselle ollut. Kysyin, että mitäs Ritva tähän on sanonut,poika vastas:" Ei se nää meitä sillon, se on jossain muualla." Eli poikani kertomuksen mukaan ilman valvontaa olivat kaksi 2-vuotiasta, 1-vuotias ja tämä 5-vuotias Matti.
Voitte vaan uskoa, että aamulla kun kävelin hoitajan luo, kysymään asiasta. Koitti vielä siinä selitellä, ettei poikani kertomat asiat pitäneet paikkaansa. Tällä kertaa luotin vaistooni ja soitin päivähoidonohjaajalle ja pyysin pikaisesti vaihtoa toiselle hoitajalle. Ohjaaja vielä yritti taivutella minua sanomalla, että poika ei ole tottunut vielä hoidossa olemiseen. En kuitenkaan uskonut, sillä olihan hän aiemmin ollut hoidossa toisaalla ilman ongelmia.
Saatiin sitten hoitopaikka aikaisemmalta hoitajalta ja tähän päivään asti kaikki on hyvin.
Kiitos, jos jaksoit lukea romaanin loppuun asti.:D Tämän jutun pointtina oli se, että luottakaa äidit omaan vaistoonne!! Jos se sanoo jonkin olevan vialla, asia todennäköisesti on niin. Äidin ja lapsen välillä on luja side, ettei sanoja välttämättä tarvita huomaamaan, ettei kaikki olekkaan kunnossa! Oma poika joutui kärsimään n.6kk kiusaamista jo 2-vuotiaana!! Mielestäni se on aivan järkyttävää!!Kyllä varhaiskasvatuksen ammattilaisen pitäisi kyetä puuttumaan tuollaiseen väkivaltaiseen käytökseen ja hakemaan tarvittaessa apua muualta, jos ei siihen itse pysty. Näin varmasti vähenisi myös koulukiusaaminen, kun kiusaajat "saataisiin kiinni" ja varhaislapsuudessa.
TÄmä nyt meni jo vähän ohi aiheen, on vaan vieläkin , melko herkkä asia minulle käsitellä. En varmasti koskaan unohda niitä kyyneliä ja niitä silmiä,jotka rukoilivat minua olemaan jättämättä sinne hoitoon. Sydämmessä tuntuu vieläkin viiltävä kipu, kun mietin miten oma rakas pieni poikani on joutunut kärsimään, vain koska en luottanut vaistooni ja sydämeeni.

Yhteistyössä