Voi hitto, on tää rankkaa kahden pienen kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiiiuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri mieltä;24461823:
nimittäin ihme miehen kanssa .. minusta lapsten kasvatus kuuluu jossain määrin kaikille laste ympäröiville ihmisille. ensisijassa toki vastuu on vanhempien. mutta se että länsimaissa ydinperheet jätetään niin yksin selviämään lastensa kanssa, ei voi tehdä lapsillekaan hyvää. täällä länsimaissa vallitsee kummallinen ajatus yksin pärjäämisen pakosta ja hienoudesta. ihminen tarvitsee toisia ihmisiä ja yhteisöllisyys pitäisikin palauttaa myös tänne eurooppaan..! isovanhemmat, sisarukset, sedät ja tädit sekä muut sukulaiset, jopa ystävät, älkää epäröikö tarjota apuanne vanhemmille, joilla on pieniä lapsia. koska lasten ja nuorten hyvinvoinnin varassa lepää meidänkin maamme tulevaisuus.

Tässä on mun mielestä vahva pointti. Sitäkin aina toitotetaan, miten isovanhemmat on jo "vapautensa" ansainneet, kun omat muksut on aikuisia. Ei nähdä mitään vastuuta sukupolven yli, vaikka useimmat varmaan toivovat lapsenlapsia. Itse olen saanut apuja ja aion myös itse auttaa omia lapsiani aikanaan, jos vain mitenkään paukut riittävät. Jo tieto siitä, että apua on saatavilla ihan lähellä, voi helpottaa valvomisen riuduttamaa ihmistä.

• Tykkää
Reactions: misStar
Tässä on mun mielestä vahva pointti. Sitäkin aina toitotetaan, miten isovanhemmat on jo "vapautensa" ansainneet, kun omat muksut on aikuisia. Ei nähdä mitään vastuuta sukupolven yli, vaikka useimmat varmaan toivovat lapsenlapsia. Itse olen saanut apuja ja aion myös itse auttaa omia lapsiani aikanaan, jos vain mitenkään paukut riittävät. Jo tieto siitä, että apua on saatavilla ihan lähellä, voi helpottaa valvomisen riuduttamaa ihmistä.

itse en ole paljonkaan apua saanut.. mulla neljä lasta. ja tiedän että apuahan tuossa tarvitaan. itse aion kyllä olla erilainen mummu sitten aikanaan, jos vaan saan senkin ilon vielä kokea.

Lukematta muuta ketjua: meillä vauva valvotti juuri tuossa 8 kk iässä (ja sen molemmin puolin) todella pahasti. Olin aivan rikki, kun sain nukuttua vain 10-20 min pätkiä ja yhteensä ehkä 3-4 tuntia yössä. Sitten joskus 10 kk tienoilla vauva alkoi yhtäkkiä nukkua rauhallisemmin niin, että tarvitsi enää pari kertaa yössä nousta hyssyttelemään ja sain nukuttua jopa 3-4 tuntia yhtäjaksoisesti ja 5-7 tuntia yössä.

Toivottavasti ap:llakin helpottaisi parin kuukauden kuluttua. Se "väsymyskrapula" on karmea olotila.

Kiitos voimien toivotuksesta :) . Kyllähän mä tiesin, että rankkaa saattaa olla, ja onkin kausittain. Silti tää olotila on hirveä, ei siitä mihinkään pääse. Ja kun on valvonut kauan, ei siinä yhdet päiväunet paljoa korjaa tilannetta. Mutta tiedän kyllä, että joskus tämä helpottaa.

En mä ainakaan edes kehtaa "valittaa" kenellekään oikeassa elämässä. Siksipä avauduin täällä. Niin ja joo, lisää lapsia ei ole tulossa, ei todellakaan. Ei mulla riittäis paukut. Jos näistä kahdesta yrittäis kasvattaa kunnon ihmisiä....!

Vauvat ja lapset jotka eivät heräile öisin ovat saaneet riittävästi huomiota päiväsaikaan, heräilijät nousevat hakemaan huomion yöllä. Näin olen lukenut lasten unta käsittelevästä artikkelista jonka kirjoittanut lastenpsykologi. Meidän lapsi on nukkunut yönsä 2 kk iästä. 6kertaa herännyt yöllä ja noillakin kerroilla ollut kipeä.

[QUOTE="äiti myös";24462228]Vauvat ja lapset jotka eivät heräile öisin ovat saaneet riittävästi huomiota päiväsaikaan, heräilijät nousevat hakemaan huomion yöllä. Näin olen lukenut lasten unta käsittelevästä artikkelista jonka kirjoittanut lastenpsykologi. Meidän lapsi on nukkunut yönsä 2 kk iästä. 6kertaa herännyt yöllä ja noillakin kerroilla ollut kipeä.[/QUOTE]

Älä puhu paskaa.

[QUOTE="äiti myös";24462228]Vauvat ja lapset jotka eivät heräile öisin ovat saaneet riittävästi huomiota päiväsaikaan, heräilijät nousevat hakemaan huomion yöllä. Näin olen lukenut lasten unta käsittelevästä artikkelista jonka kirjoittanut lastenpsykologi. Meidän lapsi on nukkunut yönsä 2 kk iästä. 6kertaa herännyt yöllä ja noillakin kerroilla ollut kipeä.[/QUOTE]

Mee jo nukkumaan sulla viiraa päässäXD Kaikkea sä kuvitteletXD

Ei voi olla totta, koska mulla on 2 hyvää nukkujaa... :saint:

Jeps, se voi joskus olla rankkaa. Tuppaa tuleen kausina, mutta onneks sitte tulee parempia kausia. Se kyllä voi olla yhdenki lapsen kanssa. Meillä kaikki kauhisteli vuoden ikäeroa jo mun raskausaikana, joten oon pitäny mölyt mahassani kakkosen syntymän jälkee ja antanu kuvan että helppoahan tää on ku heinän teko.

Supervoimahalaus ja jaksamista!

Ja ihan sama mitä nuo tuolla inisee omista valinnoista, kyllä iheminen vaan väsyy ja sekin saa näkyä ja kuulua. Kyllä se siitä helpottaa, ja hanki apua ympärillesi kun on rankkaa. Apua ei koskaan pitäisi hävetä tai pelätä pyytää ja vaatia!

Paljon tsemppiä!

Jaa, miten sitten perustelet sen että yksi ja sama vauva saattaa nukkua hyvinkin erilailla yönsä eri iässä? Meillä vauva on saanut valtavasti huomiota ja hellyyttä ja on nukkunut yleisesti ottaen oikein hyvin. Väitätkö siis, että yhtäkkiä vauvamme lakkasi saamasta riittävästi huomiota 7-8 kk iässä ja alkoi siksi nukkua levottomasti :D

Eipä sillä, toki huonosti nukkuva vauva saattaa oireilla myös laiminlyöntiä, mutta enpä lähtisi tuolla lailla yleistämään. Uudet ruoka-aineet ja liikkumaan opettelu saattavat heijastua yöllä mylläämisenä ja vauvan unetkin (unien näkeminen) muuttuu varmasti vauhdikkaammaksi kun päivät täyttyvät uusilla seikkailuilla.

Äidit väsyy tuolla tahdilla sehän on selvä. Eniten mua ihmetyttää näissä "valituksissa", että missä se lasten isä on.

Kai voisi edes viikonloppuisin antaa sitten äidin nukkua tai muutoin levätä.

vauvathan nukkuu erittäin ison osan vuorokaudesta... ja pienet todella tarvitsevat sitä unta.
miten on sitten mahdollista, että äidit nukkuvat vain 3-4 tuntia yössä....???

Melkein suututtaa kun jatkuvasti valitetaan ettei jakseta ja kuinka "kamalaa" elämä pienten lasten kanssa on. Onko niitä lapsia sitten ihan pakko hankkia jos ei resurssit riitä tai onko niitä ainakaan pakko tehdä liukuhihnalta lisää? Täällä jatkuvasti valitetaan kuinka kauheaa on kun lapset joutuu hoitamaan ihan itse eikä ole tarpeeksi tai ollenkaan tukiverkostoja. Ne lapset ovat vanhempien vastuulla eikä minkään tukiverkoston ja niiden hankinnasta tekevät päätöksen vanhemmat ihan itse. Onko lapsia hankittaessa vain todellakin mielessä se ihana suloinen pieni pallero joka on kiva pukea nätteihin asuihin, ottaa valokuvia ja näytellä kavereille? Eikö järki voi ajaa sen pakottavan lisääntymisvietin edelle jos ei henkinen tai fyysinen kantti riitä lasten hoitamiseen? Eihän millään voi etukäteen ennakoida tuleeko lapsesta "helppo" tai "vaikea" joten tietyllä tavalla pahimpaan pitää osata varautua.

Kyllä väsymyksestä saa toki valittaa mutta usein kuulee sanottavan kuinka ollaan "täysin lopussa" tai kuinka "kamalaa" arki pienten lasten kanssa on. Ja näin sanovat usein vielä äidit jotka saavat olla kotona lasten kanssa eivätkä joudu edes käymään töissä.

Joskus se saattaa ollakin niin päin että SAA käydä töissä, ajatteles.

Äidit väsyy tuolla tahdilla sehän on selvä. Eniten mua ihmetyttää näissä "valituksissa", että missä se lasten isä on.

Sitä minäkin mietin. Meillä jotakuinkin saman ikäiset lapset kuin ap:llä ja meillä on isä aikalailla ottanut harteilleen nuo yöhulinat tuon nuorimman kanssa. Tuossa lomalla kun huomattiin, että vauva nukkuu todella paljon paremmin isänsä kanssa. Ilmeisesti maitobaari lähistöllä aiheuttaa vauvassa levottomuutta ja sen takia herätään äidin kanssa vähintään 5krt/yö. Mies kyllä aikoinaan nukkui paljon myös esikoisen kanssa. Tosin esikoinen ei vauvana ollut ihan näin paha herättelemään kuin tämä kakkonen.

Joku tuolla edellä kyseli että eikö ole ketään sukulaisia auttamaan. Ööö, eikö se tosiaan se isä olisi nyt ensimmäinen vaihtoehto siinä lähellä? Jos sellainen on perheessä olemassa. Vai onko teidän perheiden isät sellaisia kermaperseitä, että esim kaksi huonosti nukuttua yötä viikossa saa elämän totaalisen sekaisin?

Mutta ap:lle sanon, että tiedän miltä susta tuntuu. Itsellä siis nyt vähän parempi tilanne jo kun saan välillä huilattua kokonaisia öitä. Mutta jatkuvassa univelassa oleminen on RANKKAA ja sen saa sanoa ääneen.

Meillä nukkui jo 2viikkosena täydet yöunet ja voin kertoa, että ihan samalla tavalla olin lapseni kanssa kuin muutkin, joiden lapset heräilivät 10 kertaa yöllä, muutenkin ihan bull shittiä koko tekstisi... On hauskaa lukea näitä joilla oma lapsi ollut helppo ja kuvittelevat sen johtuvan vain omasta paremmuudestaan. :D

Minunkin pitäisi varmaan alkaa nuolemaan itseäni kun meillä oli niin helppo vauva-aika, joo kato oon niin hyvä äiti ja muut ihan nollia! Jeah. :D

[QUOTE="hetkinen";24462527]vauvathan nukkuu erittäin ison osan vuorokaudesta... ja pienet todella tarvitsevat sitä unta.
miten on sitten mahdollista, että äidit nukkuvat vain 3-4 tuntia yössä....???[/QUOTE]

Aikuisen ja vauvan unisyklit ovat täysin erilaisia. Vauva saattaa nukkua pari tuntia, herätä syömään, mennä takaisin nukkumaan jne. Aikuinen nukkuu putkeen pidemmän jakson. Kokeilepa itse huvikseen, laita herätyskello soimaan yöllä tunnin välein, nouse ylös aina kun se soi ja mene viidentoista minuutin jälkeen takaisin nukkumaan. Oletko väsynyt aamulla? :)

Äiti ehkä herää lapsen/vauvan itkuun yöllä, vaikka nukkuisi eri huoneessakin, ja vaikka isällä olisi hoitovastuu.

Ja jos vauvaikäinen lapsi saa vielä rintaa, niin siihen tarvitaan äitiä.

Eikä muu lepo korvaa kunnollisia yöunia. Keskeytymättömiä, tai edes lähes keskeytymättömiä sellaisia.

[QUOTE="hetkinen";24462527]vauvathan nukkuu erittäin ison osan vuorokaudesta... ja pienet todella tarvitsevat sitä unta.
miten on sitten mahdollista, että äidit nukkuvat vain 3-4 tuntia yössä....???[/QUOTE]

Jeps, mutta ne nukkuu lyhyitä pätkiä ja kaksi lasta nukkuu eri aikaan. Jos lapsi nukkuu vaikka 20min kerrallaan, saa se unta paljon enemmän kuin aikuinen jolla menee helposti se 10 minuutti a jo nukahtamiseen. Ja kun lapsia on kaksi, menee yhtälö todella rankaksi.

Suosittelen tätä kirjaa:
http://www.annawahlgren.com/index.php/shopproduct/svenska/root-category/nyt-nukutaan-finska-sova-hela-natten

Sen avulla saatiin meiän 6kk vauva nukkumaan joka yö 12 h putkeen :) Ja nukkuu edelleen 2-vuotiaana. Kirja kertoo lempeästä unikoulusta jossa vauva rauhoitetaan sänkyyn.

Yhteistyössä