Voi himskatti, nyt kun menin syömään täysjyvä vaalean leivän

• Viestiketjun aloittaja harmistunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti
harmistunut odottaja
tuossa tunti sitten keiton kanssa. Niin äsken oli verensokeri 9,2 eli yli sen sallitun rajan mikä pitäisi olla ruoan jälkeen.

Harmittaa. En voinut tajuta, että leipä noin nostaa verensokeria. Pitää kyllä jatkossa syödä vain täysjyväruis-näkkäriä.

Ja äkkiäkös, kun tulee näitä ylityksiä tässä kuuden mittauspäivän aikana, niin sitten joudun menemään jotain ruokavalio-ohjeita kuuntelemaan äitipolille. En tarvitse tuollaisia tietoja, koska samat tiedot löydän itsekin täältä netistä ja olen jo niitä laittanutkin itselleni talteen.

Pitää kyllä nyt vain vähentää syömisiä, niin verensokerit pysyvät kohdillaan. Onneksi ei tarvitse silti, kuin aamulla ja päivällä mitata sokereita.

fghg
No ehkäpä se ravintotietous olisi sinulle ihan hyväksi kun et tiennyt että leipä nostaa sokereita...

Ei niitä ohejita sinun kiusaksi jaeta vaan vauvan parhaaksi. Kannattaa sitten varautua siihen että vauvalla on sokerit alhaalla kun syntyy ja niitä sitten seuraillaan aika tiheäänkin.

alkuperäinen
Mutta eilen kun söin perunan ja karjalanpaistia ja porkkanoita enkä lainkaan leipää, verensokeriarvo ruoan jälkeen oli ihan normaali.

Nyt sitten kävi näin.

"Janttu"
Täysjyvä spagetti pieni annos parempi kun pelkkä peruna. Keittoihin sitten enempi juureksia perunan tilalle. Näkkäri ei täytä juuri lainkaan aivan turhaa ruokaa eli sen tilalle täysjyvä ruisleipää.

alkuperäinen
No sen nyt huomasin. Pitää sitten syödä kuin lintu sekä aamupalalla että lounaalla. Syön sitten enemmän tässä päivällä ja illalla, kun ei tarvitse verensokereita mittailla. Toki tietysti terveellistä ruokaa ja enemmän kasviksia. Kun ei tätä jatkuvaa nälkää voi sietää.

Lisäksi, kun en ole ylipäätään aamupalaa tottunut syömään ja nyt kun se pitää syödä, niin koen, että tuosta se kanssa tulee - kokopäiväinen nälän tunne. Kun syö harvemmin ja enemmän, niin ei silloin ole jatkuvaa näläntunnetta. Yleensä olen syönyt vain päivällä, sitten välipalan, iltaruoan ja iltapalan.

bnmbn
Ei sinulla tuo arvintotietous kovin kohdillaan olen kun et ole ymmärtänyt sitä perusasiaa että diabeetikon ei suositella syövän montaa hiilarinlähdettä kerrallaan. Porkkanat ja maissi myös mm. ovat sellaisia joissa on paljon hiilareita.

alkuperäinen
bnbnbnn, mutta olen kyllä pyrkinyt karsimaan turhat hiilarit minimiin. Tai sitten olen vähentänyt reilusti ruoka-annoksia, mistä sitten seuraa tämä alituinen näläntunne.

jhgh
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059855:
Janttu, kun en voi ruisleipää syödä. Se aiheuttaa närästystä ja vatsavaivoja.
Mikäs ruisnäkkärissä on eroa verrattuna ruisleipään? Jos esim hiiva aiheuttaa närästystä niin on olemassa myös hiivattomia ruisvuokaleipiä.

yks lapseton harmaana
Siis mä en oikein ymmärtänyt tuota että kuuden mittauspäivän aikana ei saa sun mielestä tulla ylityksiä, mutta muutenko sitten sais? Eikö pitäis olla kyse vauvan terveydestä, ja sun pitäis syödä nyt mittausaikana ihan niin kuin muutenkin söisit että saa oikean tuloksen. Sitten jos sokerit menee terveellisellä ruoallakin yli, niin saat varmaan jotain insuliinihoitoa raskauden ajaksi, ja se on vauvan ja sun oman terveyden kannalta parempi niin kuin että huijaat nyt hyvät arvot ja sitten ne onkin loppuajan koholla.

alkuperäinen
yks lapseton, mutta terkkarikin kehoitti katsomaan mitä syö.

Eilen söin siis näin;
ap: näkkäri kurkulla
lounas: 1 peruna, karjalanpaistia, porkkanaa
vp: 2 näkkäriä, juustosiivuja (edam)
iltaruoka: 2 dl juusto-kasviskeittoa, coctailpiirakoita 4 kpl, 1 dl valmista mansikkakiisseliä
iltapala: 1 dl helmivelliä, 1 porkkana

Hiilareista
Perunan tai kaksi voi syödä aterialla kunhan ei sitten muita hiilareita samalla aterialla eli se leipä sitten pois. Pasta ei ole bannissa kunhan ei syö niitä täysin valkoisia pastoja ja kohtuu annoksessa. Puuroakin voi syödä vaikka aamupalaksi tai iltapalaksi. Mielummin ne hiilarit ottaa muualta kun vaaleasta leivästä.

alkuperäinen
Hiilareista, pastana meillä käytetään aina tummaa pastaa.

Jeppuli, mutta ei tuotakaan määrättömästi jaksa syödä. Toki tietysti pitää tässä tehdä tänään salaattia.

gfhbfg
Kyllä jos joutuisit mittaamaan kaikkien aterioiden jälkeen niin varmasti nousisi yli sallitun tuolla juustokeitto ja 4kpl (!!!!) coctailpiirakoita ateriallakin. 4kpl piirakoita on aivan julkea määrä.

"Vieras"
Siis mä en oikein ymmärtänyt tuota että kuuden mittauspäivän aikana ei saa sun mielestä tulla ylityksiä, mutta muutenko sitten sais? Eikö pitäis olla kyse vauvan terveydestä, ja sun pitäis syödä nyt mittausaikana ihan niin kuin muutenkin söisit että saa oikean tuloksen. Sitten jos sokerit menee terveellisellä ruoallakin yli, niin saat varmaan jotain insuliinihoitoa raskauden ajaksi, ja se on vauvan ja sun oman terveyden kannalta parempi niin kuin että huijaat nyt hyvät arvot ja sitten ne onkin loppuajan koholla.
Aivan, ei se verensokeri ole sen parempi sillon kun sen jättää mittaamatta :D itse mittaan aina kun olen syönyt epäterveellistä tai liikaa vaikka ei olisi mittauspäivä. Jos sitä vaaleaa leipää on pakko syödä niin sitten jätät perunan/pastan/riisin ainakin pois ja keität vaikka parsakaalia tilalle. Kannattaa varmaan mennä keskustelemaan ihan ammitlaisen kanssa kun ei toi homma ole ihan satasella hallussa.

"nina"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059897:
Hiilareista, pastana meillä käytetään aina tummaa pastaa.

Jeppuli, mutta ei tuotakaan määrättömästi jaksa syödä. Toki tietysti pitää tässä tehdä tänään salaattia.
Salaattiin voi lisätä kasvisten lisäksi vaikka vähän kalaa, katkarapua tai vaikka kananmunaa ja fetajuustoa niin ei mene liian yksitoikkoiseksi syömiseksi.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28059812:
Mutta eilen kun söin perunan ja karjalanpaistia ja porkkanoita enkä lainkaan leipää, verensokeriarvo ruoan jälkeen oli ihan normaali.

Nyt sitten kävi näin.
Niin jätit leivän pois, eihän toi tulos sit voinut olla hirvee yllätys...

alkuperäinen
vieras, no en syö enää vaaleaa leipää - homehtukoot tuohon laatikkoonsa. Syön sitten näkkäriä.

ghghgh, mutta illalla on jo niin tuhoton nälkä, että pakko on silloin isompi satsi ruokaa syödä, että
jaksaa, eikä ole nälkäinen olotila. Eilen illalla kyllä mittasin sokerit iltaruoan ja iltapalan jälkeen ja tulos oli normaali.

Yhteistyössä